Lösdrift i hästfynd

Man förmänskligar inte sin häst för man har den på box x xantal timmar.

Men det är ju jätteBRA att din hästar funkar bättre på lösdrift, jag har aldrig sagt något annat! Du är väldigt bra på att missa det väsentliga... :smirk:

"Att jag påpekade att hon kommer när jag ser mig var kommentaren om att de kommer in från lösdriften för att man ger dem mat som jag svarade på. Inte ordagrant."
jag förstår inte vad du försöker få fram :confused:

Om du allvarligt tror att det krävs ålder för att förstå varför man har lösdrift tycker jag synd om dig.
För lösdrift ÄR inte det enda rätta, kan du förstå det? det finns olika hästar precis som olika människor.
Jag VET vad lösdrift innebär, jag VET att det kan vara bra för hästar, vad mer kan man komma till insikt om?

Lägg ner din överlägsna attityd.

Du tycker ju VISST ditt sätt är det enda rätta, du säger ju till o med att man "inser" det när man blir äldre! :angel:

"Hästen i hage har möjlighet att fly från det farliga i den mån att hela flocken kan dra iväg till andra sidan hagen eller i värsta fall gå igenom stängslet, den uppstallade hästen har ingenstans att ta vägen."
Ja det var väl ganska självklart.

hur gör ni med lösdrift ¨på nyårsafton?
Får era hästar springa runt i hagen och "fly"?
eller har ni den turen att era hästar inte blir rädda?

Hur gör ni med foderstaten. Hur fungerar det?

Hästen i hage har möjlighet att fly från det farliga i den mån att hela flocken kan dra iväg till andra sidan hagen eller i värsta fall gå igenom stängslet, den uppstallade hästen har ingenstans att ta vägen.

Det kan inte vara bra att hästarna går igenom stängslet :confused: Tänk nu om vad hände på nyårsafton, 4 islandshästar döda och 2 skadada efter bilolycka, dessa hästar blev rädda och sprang igenom stängslet, det behöver inte vara nyårsafton för att sånt kan hända.
Och visst man kan ju INTE stänga hästarna inne bara på grund av detta men ibland är boxen bättre på nätterna då vet man iaf att hästen är i "männsklig" säkerhet som hästen kan även känna sig trygg, vi kan inte säga att det är inte möjligt. Och sen om vi tänker igen om den hästen som är lägst i rank, känner den sig trygg när den är hela tiden jagat av andra hästar precis som din häst fick inte vara ifred i somras.
Bara en liten tanke....hälsningar Iris

Min häst är ranghögst och den som ffa inte lät henne vara ifred i somras var ett sto som ville ha samma bästis. De fick lösa det själva och det gick bra. Ingen större katastrof för mig att hon var trött när det var över 25 grader varmt i flera veckor.

I värsta fall genom stängslet = vargar i hagen etc. Då är det väl bra mkt bättre att de flyr eller?

Hästen som är lägst i rang jagas INTE av en normal flock, den får vara ifred så länge den inte "försöker" något.

Jag sade inte att det hade med uppstallningen att göra utan sättet du skriver om dina hästar och deras behov känns i mina ögon (eftersom vi skriver) som ett förmänskligande. Det är mkt möjligt att du inte gör det men så framstår det för MIG.

Jag har ingen överlägsen attityd att lägga ner men det kanske du har?

Ärligt, vilket tror du att hästarna skulle föredra om de fick välja?

Unghästarna var kvar i hagen på nyår, inga problem, min är skottsäker och tar det lugnt och då gör kamraterna det också iom att hon är "högsta hönset".

De går på fri tillgång på hösilage och jag räknar på ett ungefär vad hon äter och lägger till kraftfoder utefter vad som fattas, i år behöver hon extra proteiner och lite mineraler för att rätta till kvoten.

Av hennes hull att döma så är det inte fel gissat men analysen vi har stämmer inte.

Hon har stått uppstallad så jag vet hur mkt hon får i sig på egen hand i kilo/dag, naturligtvis äter hon mer när det är kallare ute.

Du får gärna hålla dina tolkningar om mig för dig själv...

Ja du har en överlägsen attityd som menar att man förstår att lösdrift är bäst när man blir äldre...vilket inte är sant. :angel:

Ärligt, jag tror olika hästar föredrar olika saker.,
Mina trivs bäst som de har det nu, En bra variation av ute och inne och de får möjlighet att vara i sin egen box en stund vilket de uppskattar.

Var du i hagen på nyår vid 12-slaget?
Fast er hage kanske ligger långt från folk som smäller.
Jag skulle aldrig kunna ha mina ute på nyår...de blir MKT lugnare av att stå i stallet.

Man kan inte räkna foderstat på en analys som inte stämmer!
Och man kan inte se på en häst om den får i sig rätt kvoter mineraler heller...

Har du förresten läst artiklen i hästfynd?
Enligt henne ska man inte ge hästar hösilage.
hon säger att det inte är bra för hästar att äta jäst foder.

Hur gör du när ni ger krafftfoder då om alla står ute? eller får alla exakt lika mkt och äter upp samtidigt?
för det är ju en sak som kan bli problem för en när man ska fodra ute, att hästar äter olika fort och får olika mkt och den ranghöga jagar bort de andra.

Klart att jag inte kan se om hon får i sig rätt kvot mineraler men jag kan inte göra så mkt annat än att utgå från att den delen av analysen stämmer. Energin gör det inte för då borde min varit tjock.

Klockan tolv på nyår var jag på jobbet men stallägaren bor vid stallet, likaså en av de andra som har häst så de var "övervakade".

Var jag ska stoppa in fyra lösdriftshästar i ett fullt stall? Det finns naturligtvis en box åt dem vid sjukdom men det blir lite trångt att ha fyra st i den på samma gång.

Jag är övertgad om att alla hästar skulle föredra att SJÄLVA få välja när de vill vara inne och ute, när de vill sova på ströat underlag och när de vill gå under tak. För varför skulle de INTE vilja göra det? Hästar sover inte åtta timmar i sträck utan som sagt flera gånger om dagen och då är det väl mkt bättre om de själva kan välja när de vill sova liggandes under tak?

Det blir inte så mkt variation av ute och inne när matte bestämmer när man ska vara ute och inne?

Den ranghöga delar med sig av sitt kraftfoder :)

Vi tar in och ger dem kraftfoder, plättlätt. Skulle bli rätt omöjligt att ge våra samma då det är en fyraårig ponny, ett treårigt halvblod på tillväxt och ett dräktigt fyraårigt halvblod. De har inte riktigt samma behov.

Jag tror att jag har läste den av CD men varför utgår du BARA ifrån hennes artikel? Lösdrift finns på lika många olika sätt som stall.

Vårat hösilage är så pass torrt att det snarare är konserverat pga syrefriheten än mjölksyrajäsningen.

Ja det är skillnad på sommar och vinter för mig rätt stor skillnad t.om. ;)
Jag sa att de vill in i slutet av sommaren då det börjar bli kyligt och de tröttnat på att va ute hela tiden.
Så då ÄR det alltså KYLA som dina hästar tycker illa om... men bara kyla på nätter utan mat??

Visst, lösdrift är mer likt en vildhästs tillvaro men eftersom vi inte har vildhästar, vem säger att hästen absolut måste trivas mer på det sättet? om hästen är van att vara i box vem säger att den inte vill va i den och hellre vill vara ute dygnet runt året runt?
Jag kan kontra med att om hästen behövt en ryttare skulle den födas med en på ryggen.
kort sagt, hästar KAN inte bygga hus eller stall därför kan man knappast göra den liknelsen.
har man tagit bort friheten från ett djur och haft den som tamdjur och avlat på den i mååånga år, kan man inte helt plötsligt kräva att den ska leva som en vildhäst.
Självklart gör vi ingrepp i hästens natur, men den som har hästar på lösdrift gör MINDRE ingrepp i det naturliga hästlivet, den som har stora stora hagar gör ännu MINDRE ingrepp och den som inte rider på kusarna gör ännu MINDRE ingrepp..... vad vill jag säga med det: jo, jag vill göra så LITE ingrepp som möjligt, men ändå ha hästen som ridhäst. Jag inbillar mig inte att jag har hästen (eller mina andra djur) för DERAS välbefinnande i första hand. Vi djurägare har faktiskt djur mycket för vårt EGET ego och det tycker jag att få djurägare inser. Däremot kan vi ge dem så bra förutsättningar som MÖJLIGT att leva djurlikt inom de ramar vi har

Och att man har stall för att slippa överkörda hästar :rofl:
Hästen är ju fortfarande ute större delen av dygnet så då kan den lika gärna rymma och bli överkörd då? det argumentet har jag aldrig hört innan!
Du läser som du har lust... jag skrev stall OCH hagar - du har ju inte hästen lös ute på dagen - varför? JO, för att (bland annat)slippa få den överkörd, slippa springa mil för att få tag i den mm.

Jag är tvungen att ha mina hästar på lösdrift på sommaren eftersom de som äger de hagarna inte har stall och hagarna ligger för långt bort från vårt stall.
Jag tycker ändå hästen gott kan få vara ute dygnet runt på sommaren, det är skönt väder och hästen har bete att äta dygnet runt.
Jaha, du är alltså också "bekväm" på sommaren?? :d

Men den skulle nog bli minst lika rädd utomhus, för den kan ändå inte fly från faran, den är fortfarande instängd eller hur?
Den är MINDRE instängd i en hage än i en box...
Jag kan säga att det enda jag märkt hästar kan bli rädda för inne i stallet är raketer på nyår, men de skulle bli ännu räddare om de var utomhus då.
Ja, kanske för att stallet isolerar mot ljudet. Jag själv stänger gärna in hästarna i stallet då pga av att de riskerar spränga staket o göra illa sig, men det är ju inte så att det är det BÄSTA alternativet för hästarna rent psykiskt. De skulle nog må bäst om de kunde springa ifrån det läskiga utomhus i skogen.

Att man ska vara lugn o tyst i ett stall är för hästarnas bästa för att de ska få lugn och ro. Inte för att de inte ska bli så rädda att de vill fly ut från stallet.
jaha, så du tror inte det finns en ORSAK till att hästar behöver lugn o ro?!? Orsaken är ju just att de faktiskt är flyktdjur o blir stressade av oro, stök o skrik....

Hur mkt erfarenhet jag har av hästar?
ja du...jag har haft hästar i 16 år så en hel del.
Och jag har ändå inte stått i en hage med en häst som sovit.
jag tror inte de flesta hästar sover så djupt så de inte vaknar när en människa är i hagen. du vet väl att hästar är flyktdjur och inte sover djupt?
Frågan om erfarenhet var mest bara en liten pik tillbaka o inget jag kräver svar på. Jag förutsätter (till skillnad från vad du räknade med ... ) att du faktiskt HAR erfarenhet. Frågan berodde på just att du aldrig sett hästar sova i en hage - ööööö, om dina hästar alltid vaknar så fort du är i närheten frågar jag mig hur trygga de är i DIN närvaro. Klart hästarna vaknar när man KOMMER, men själv har jag av intresse spenderat viss tid i hagen i flocken och när jag då "redan är där" så kan hästarna utan problem somna med mig i närheten... Jag har också många gånger SETT dem stå och sova o sen vakna när jag kommer = alltså sover de i hagen när det är lugnt o skönt.

du anstränger dig verkligen för att missförstå..

Nej, jag gör bara lite jobbiga ifrågasättanden av dina teorier.... :angel:
jag menade att mina hästar inte är mer ofria än dina bara för att dina kan gå mer på natten. de är alla lika fångade och berövade sin frihet. sen att dina får fler timmar ute...ja..det är en filosofisk fråga :devil:
DU menade det ja, jag menar att du har fel! En häst som kan röra på sig på STÖRRE yta kan ju helt enkelt röra sig på STÖRRE yta och då kan den röra sig på större yta... get my point!!!
Filosofiskt fråga?!?!?? Förklara gärna hur!

Kyla, dåligt väder, de gillar att vara inne, de kan vila och få vara i sin egen box vilket JAG anser kan vara en trygghet för hästar beroende på vilken häst och vilka erfarenheter den har.
inse att lösdrift inte är det enda alternativet.

Jag vill också göra så LITE ingrepp som möjligt efter hur mina hästar trivs!

"du har ju inte hästen lös ute på dagen"
Jag har aldrig mina hästar lösa ute... :confused: jag tror inte du heller har det

bekväm? man är alltså bekväm om man låter hästen vara ute på sommaren? men då är väl du bekväm året om :angel:
jag gör det för hästarnas skull :)

Jo, jag har aldrig sagt att en häst är mindre instängd i en box än i en hage heller ;)

Jag tror allvarligt talat inte att om jag öppnade stallet på nyår att mina hästar skulle springa ut därifrån.
Hästarna vi har i fångenskap har levt i fångenskap i hela sitt liv och jag tror de flesta accepterat gränserna för var de kan röra sig. jag tror att hästar kan känna trygghet i stallet, hellre än att springa ut i skogen...
men det finns ju alla möjliga olika slags hästar!

Ja hästar är flyktdjur men jag tror inte det är därför i första hand man inte ska skrika i ett stall, det är hästarnas hem och de behöver lugn och ro där.
Om jag ställde mig och skrek i mitt stall skulle hästarna bli lite oroliga men inte skulle de vilja storma stallet och fly.
det har ju med hästvett att göra.

"En häst som kan röra på sig på STÖRRE yta kan ju helt enkelt röra sig på STÖRRE yta och då kan den röra sig på större yta... get my point!!! "

Jo..mina hästar är stora hagar att röra sig i...så de är nog rätt fria ändå ju. De står bara inne över natten :)

du borde ha en analys som stämmer i första hand...annars är det ju ingen foderstat överhuvudtaget :idea:

"Var jag ska stoppa in fyra lösdriftshästar i ett fullt stall?" :confused:
har jag sagt något om det?

Att hästen får välja är en fördel med lösdrift men jag känner ändå att mina får en bra variation av inne och ute. de visar inte på nåt sätt att de inte trivs så då måste man ju utgå från det.
dessutom har jag en klippt häst och jag tycker inte man ska ha klippta hästar på lösdrift. Och eftersom jag har fodertstater till mina hästar så är lösdrift inte så lyckat.
ju fler gånger man kan ha hästen för sig själv ju exaktare kan man ge den mat enligt foderstaten i boxen. Mina får 2 ggr hö i boxen och 2ggr hö ute.
och jag skulle faktiskt inte vilja slänga ut min 23åriga arab dygnet runt i detta vädret, som riktigt tycker om sin box såpass mkt.

Vi har gjort vårt bästa med analysen, tagit från båda åkrarna höet kommer ifrån, precis innan det plastades in.

Att göra om analysen ger ingenting nu eftersom vi bara kan ta av en bal för att det ska bli "bra" och då stämmer det ju bara för den balen.

Ingen analys stämmer ju till 100% och det är ju tur att jag inte stirrade mig blind på resultatet utan tittade på hästen istället, annars hade jag haft ett benrangel nu :crazy:

Och jo det går jättebra att göra foderstat till hästar på lösdrift, man räknar ut vad de äter per dag och sen rättar man till det som fattas/blir fel. Den uppstallade hästen får ju inte exakt likadant foder varje dag heller eftersom att näringsvärdet inte är det exakt samma från bal till bal.

Du frågade om hästarna var stallade på nyår, därför svarade jag att vi har fullt stall. Jag hade inte ställt in min ändå.

Det var så många inlägg och en massa onödigt gnäll på varandra så jag orkar inte läsa allt, tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter av lösdrift.

Har haft lösdrift i sex år nu och det fungerar jättebra. Har haft 5 olika hästar på min lösdrift. 4 av dem har varit unghästar så de har väl inte vetat om så mycket annat men den femte var ett 13-årigt sto som trivdes utmärkt på lösdriften. En av hästarna var en korsnings ponny med bl.a arab och jag trodde inte han skulle fixa vintern, men med ett täcke var det inga problem.

Dessutom har jag märkt att det inte är på vintern och vid regn mina hästar är mest inne i lösdriften utan på sommaren då solen lyser som starkast och knotten är som aktivast...

Hästarna ligger och sover lika ofta ute som inne om det är torrt ute. På vintern och vid slaskigt väder håller de sig dock inne om de vill ligga och sova. De sover lika tryggt och djupt ute som hästar i ett stall.

Har natuligtvis boxar till hästarna om det skulle behövas, men på sex år har jag endast behövt ta in dem två gånger en gång p.g.a snöstorm och en gång p.g.a att en häst behövde boxvila. Jag brukar ta in dem ibland så att de får "träna" på att stå i box också.

Det är mer jobb än man tror att ha hästar på lösdrift. Framförallt får man anstränga sig lite mer för att få en bra kontakt med hästarna i hagen, det är ju inte meningen att man ska få vildhästar!! Det är du som ska ses som flockledaren, när hästarna följer dig i hagen, då vet du att du har lyckats.

Det var mina små erfarenheter och jag tror inte att lösdrift passar alla hästar, skulle aldrig ställa min welsh eller mitt russ-fullblod på lösdrift under vintern för de är alldeles för frusna för att gå ute dygnet runt. Man får helt enkelt bedömma själv och prova sig fram med sin egna hästar för att se vad som passar dem bäst.

MVH Cilla

Man kan inte generalisera så hårt som du har gjort, ingen hästägare är sämre än någon annan oavsett vad man väljer för situation åt hästen. Just nu baserar du dina åsikter på något som du läst, enda möjligheten att veta hur det är eller skulle vara är att låta hästen gå på lösdrift. Först då har man en egen erfarenhet som man kan skapa en åsikt om, nu har du skapat en åsikt baserat på vad du läst.

Ingen har påstått att dina pållar mår dåligt i den situation du har valt, men det gör säkert ingen annan pålle heller. Inte heller de som går på lösdrift mår särskilt dåligt, oftast är det mer ägarna som har stora ovationer för hästen och inte tvärtom.

I inlägg efter inlägg avspeglas din egen naivitet, du skapade själv denna tråd och har här fått mycket svar. Dock tror jag att det inte kommer att tillföra dig något alls i form av erfarenhet, eftersom allt hela tiden har cirkulerat runt dina hästar och ditt eget behov. Om man med en tråd vill skaffa sig mer erfarenhet är ju det en alldeles utmärkt ide, här finns en stor bredd på erfarenhet och lyssnar man och läser så hittar man mycket bra saker och ideer. Men jag antar att du efter 16 år av hästägande, har skaffat dig nog av den varan och inte behöver mer dvs du är fullärd.

Sätt dig och läs igenom alla inlägg, så är jag säker på att du kommer att kunna skapa en annan syn på lösdrift. Ödsla inte mer energi på att döma andra människor, eller skapa dig förutfattade meningar om folk. Du har inte en blekasta aning om vem du växlar rader med, bara det är orsak nog att inte döma andra.

Oavsett vad människor väljer för sin häst, så är jag säker på att de väljer vad som man tror är bäst för hästen. Hur man har gått tillväga i sitt val är säkert olika, likaså är tankegångar olika. Eftersom jag har haft min hästar på både stall och lösdrift, har jag därmed kunna skaffa en erfarenhet av båda. Och kan säga följande, en av pållarna vill inte vara inne. Det kan ibland vara svårt att få honom lugn när han står inne, oftast vill ha ut direkt efter maten. Ibland är ju inte det så passande om han tex är svettig, så får han finna sig att stå inne till det han torkat upp fast lätt är det inte med honom.

En annan pålla tycker inte om regn tex, är det blött vill hon in på kvällen. Så får man ta hänsyn till det, och hon får stå inne. Alltså bara för att man har sin häst på sk lödrift, försvinner inte ansvaret från ägaren. Enda skillnaden jag kan se på rak arm är, att jag säkert inte mockar lika ofta som dig för rids inte hästen så är den ute. Mina pållar kommer in och får sitt kraftfoder när det behövs, detta oavsett om de rids eller inte i övrigt går de ute om de inte är svettiga.

Ja man SKA brodda ur hästar som går ihop som inte känner varann så bra. ganska logiskt tänkande.
sen sa jag inte att man INTE ska brodda ur bara för de känner varandra, det är väl upp till var och en eller hur?
jag broddar inte ur mina för de känner varann, sparkas inte och jag vill inte de ska gå i hagen och fläka sig.
Då säger jag igen: vems regler är de som gäller för alla?!? Dina?? VISSA personer tycker det ÄR fel att ha skarpa broddar även på hästar som känner varann i hagen. Om de säger till dig att du SKA brodda ur ÄVEN dina hästar, annars gör du "fel" - vad tycker du om sån argumentation?

Det jag försöker få dig att förstå är inte nödvändigtvis om det är rätt eller ej med broddar i hagen; det jag vill ska framgå är att DU tycker på ett sätt, ANDRA tycker annorlunda - det ger vare sig dig eller dessa andra någon rätt att säga att man SKA eller MÅSTE osv.... Det kan vara vettigare att säga: JAG TYCKER ATT.... i de fall det inte handlar om lagstiftning eller dylikt. Din hästhållning behöver inte vara den ENDA rätta!!!! Ej heller min.....

Jag vet att du har en annan uppfattning, du behöver inte försöka hjärntvätta mig :crazy:
jag håller fast vid att inte alla hästar passar för lösdrift, sen får du tycka vad du vill. alla har rätt till sin åsikt, du har inte rätt bara för du tycker annorlunda.
Självklart inte!!! Det har jag aldrig påstått. Däremot får jag uppfattningen att du tycker du har det enda rätta.... men jag har nog missuppfattat dig. i så fall är vi överens i sak: alla har rätt till sin egen åsikt.

Varför är det av bekvämighet för mig att ha de ute på sommaren :confused: då är det väl av bekvämlighet du har dina på lösdrift året om...

jag har sett mina hästar sova INNE men inte ute. bara ligga och vila men aldrig sova. men dina hästar kanske sover djupare bara.
Du resonerar litegrann "i kors" ibland känner jag... DU har påstått att många som har lösdrift har det för att de är lata och inte orkar mocka, att det handlar om bekvämlighet mm. Då är vi flera som "kontrar" dig med att DU ju är lika "bekväm" själv i så fall när dina betar!!! Det är INTE fel att vara bekväm - vi gör alla mkt för att försöka förenkla vår skötsel av stall o hästar, men att "anklaga" lösdrifts-folk för att vilja ha det bekvämt o sen själv skylla på "det är för långt till stallet på sommaren..." - det blir ganska dubbelt!! Du har all rätt att vara bekväm (själv tycker jag det är superduper att dina pållar går på bete dygnet runt under sommaren)men beskyll då inte andra för att bara göra saker för "sin egen skull"

Än en gång: Hästar kan sova STÅENDE!! Om du vore ute i hagen hela dagarna under en vecka tror jag säkert det finns några små tupplurar även hos dina pållar!! Annars måste de vara hemskt otrygga i den hagmiljön de har!

Hur gör ni med foderstaten. Hur fungerar det?
När vi hade lösdrift bodde vi så långt bort att raketer på nyår inte var ett problem - det var bara vi som smällde och vi tog bilen till ett annat ställe för att göra det (ute i skogen).

Vad gäller foderstat så hade vi till unghästarna:
* fri tillgång på hösilage
* lucern hackad strå som komplement för att få bättre proteintillförsel- utfodrades på backen en gång om dagen, 0,5 kg/häst
* till de allra yngsta extrafodrade vi Krafft protein i bytta. Man ger helt enkelt byttan till dessa i hagen o väntar tills de ätit klart , alternativt tar ut dem i grimma och ger dem detta separat utanför hagen.

Hästar som rids o går på lösdrift kan man ge den eventuella kraftfodret eller separata maten de behöver när man tar in dem för ridning.

Med hänsyn till hur insatt du säger dig vara i ämnet lösdrifter så har du rätt dålig fantasi på hur man kan lösa saker kring detta verkar det som...

Kyla, dåligt väder, de gillar att vara inne, de kan vila och få vara i sin egen box vilket JAG anser kan vara en trygghet för hästar beroende på vilken häst och vilka erfarenheter den har.
inse att lösdrift inte är det enda alternativet.
Hur många gånger ska JAG Behöva upprepa att MIN häst står i box på nätter nu där hon är inhyrd... du börjar bli tjatig.Självklart vet jag att det finns olika alternativ att ha hästar, har aldrig påstått något annat. Däremot tror jag till skillnad från dig att hon skulle trivas BÄTTRE om hon fick välja NÄR hon ville vara inne... i ett vindskydd tex.

"du har ju inte hästen lös ute på dagen"
Jag har aldrig mina hästar lösa ute... :confused: jag tror inte du heller har det
Men.... !??! Hur tydlig måste man vara för att du ska förstå!! DU påstod att jag sagt att vi har STALL för att slippa överkörda hästar. Jag korrigerade o sa att vi har HAGAR till det. Både DU och JAG har hagar för att slippa få överkörda hästar (bland annat). Got it??

bekväm? man är alltså bekväm om man låter hästen vara ute på sommaren? men då är väl du bekväm året om :angel:
jag gör det för hästarnas skull :)
Läs mitt svar ovan där du skrev samma kommentar till ngn annan...
Ja hästar är flyktdjur men jag tror inte det är därför i första hand man inte ska skrika i ett stall, det är hästarnas hem och de behöver lugn och ro där.
Om jag ställde mig och skrek i mitt stall skulle hästarna bli lite oroliga men inte skulle de vilja storma stallet och fly.
det har ju med hästvett att göra.
Och du tror att inte hästvett har med hästarnas behov att göra....??? *doh*?
Hästen behöver lugn och ro av ett SKÄL; troligen för att de ÄR flyktdjur. hur kan du neka till en sån logisk förklaring till våra stallregler. Om hästar gillade eller inte brydde sig alls om skrik, spring och hastiga rörelser så skulle ju regeln aldrig uppkommit?

"En häst som kan röra på sig på STÖRRE yta kan ju helt enkelt röra sig på STÖRRE yta och då kan den röra sig på större yta... get my point!!! "

Jo..mina hästar är stora hagar att röra sig i...så de är nog rätt fria ändå ju. De står bara inne över natten :)
just det: "rätt fria ändå ju". Dvs de ÄR mindre fria under en del av dygnet. Sen tror jag inte hästar dör av det (jag har ju själv min häst i box, som sagt), men att argumentera och säga att ens hästar är LIKA fria som den häst som går på större hage, lös större del av dygnet osv är ju bara att lura sig själv...

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Kilauea
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 469
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 538
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka