Sv: Lösdrift i hästfynd
"" Allmänna råd: Hästar bör dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller
motsvarande och bör sommartid hållas på bete."
UTEGÅNGSDJUR
Definition: Utegångsdjur är djur som går ute halva dygnet eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller i rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker. "
Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får användas som utegångsdjur under förutsättning att de yttre förhållandena, som terräng och markbeskaffenhet, är lämpliga för djuren.
Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.
Allmänna råd: En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.
SLUT på djurskyddslagen om hästar som utegångsdjur. Det var väl inte så svårt?
Alla bör beställa foldern, gratis.
Det jag invänder mig mot:
: är att det står inget om fri tillgång på hö.
: vad som är kriterierna för en lämplig utegångshäst, som det är nu har ju inspektören full rätt att döma ut ett halvblod med kortare päls än grannens islänningar.
: det står heller inget om att ligghallen bör ha skiljeväggar så att inte en dominant häst står i dörren, vilket ju är vanligt eftersom hästar vill ha fri utsikt.
: det står inget om att hästar är flockdjur!
: definitionen "ute mer än halva dygnet" gör nog många till ofrivilliga utegångsdjur, lyckligtvis vet jag inte om något fall som klassats som brott mot djurskyddslagen om hästar står 13-14 timmar ute, som mina.
/jenny