Lösdrift i hästfynd

Sv: Lösdrift i hästfynd

Inte i den här tråden kanske, men det finns en djurskyddslag som säger en hel del om "utegångsdrift". Ska jag skriva ner den ?

Senast ändrad av en moderator:

"" Allmänna råd: Hästar bör dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller
motsvarande och bör sommartid hållas på bete."

UTEGÅNGSDJUR
Definition: Utegångsdjur är djur som går ute halva dygnet eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller i rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker. "

Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får användas som utegångsdjur under förutsättning att de yttre förhållandena, som terräng och markbeskaffenhet, är lämpliga för djuren.

Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.

Allmänna råd: En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

SLUT på djurskyddslagen om hästar som utegångsdjur. Det var väl inte så svårt?
Alla bör beställa foldern, gratis.

Det jag invänder mig mot:
: är att det står inget om fri tillgång på hö.

: vad som är kriterierna för en lämplig utegångshäst, som det är nu har ju inspektören full rätt att döma ut ett halvblod med kortare päls än grannens islänningar.

: det står heller inget om att ligghallen bör ha skiljeväggar så att inte en dominant häst står i dörren, vilket ju är vanligt eftersom hästar vill ha fri utsikt.

: det står inget om att hästar är flockdjur!

: definitionen "ute mer än halva dygnet" gör nog många till ofrivilliga utegångsdjur, lyckligtvis vet jag inte om något fall som klassats som brott mot djurskyddslagen om hästar står 13-14 timmar ute, som mina.

/jenny

Senast ändrad:

Tack, du besparade mig lite skrivjobb. Håller med om att lagen är lite "luddig", men det finns iaf vissa riktlinjer på utegångsdrift. Men de kunde gott finslipa vissa av punkterna. Vet inte riktigt hur man ska kunna påverka djurskyddslagen som enskild person..

Intressant tråd!

Jag har länge tjänat mitt levebröd på just tävlingar, framförallt genom den reklam jag gjorde för mig som tränare. Mina hästar låg inte i miljonklassen men väl över 250-300 tusen så jag räknar dem som dyrbara.

Jag har alltid haft dem på lösdrift. Dels för att de ska må bra psykiskt och dels för att deras fysik ska hålla sig optimal. Jag anser att det är större skaderisk för en häst som står inne halva dygnet och samlar energi och sedan släpps ut i hagen än en som alltid går ute. Framförallt för tävlingshästarna som går på mycket kraftfoder.

Det jag ville säga var alltså att det går utmärkt att ha sina tävlingshästar på lösdrift.

Mvh

Hej ! Tack för ditt inlägg. Det är som sagt intressant om en professionellt hästverksam ger sina kommentarer.

Några frågor bara: hur många hade du som mest, och hur höll du koll på avföring, vatten och foderintag på varje häst ? Hur löste du detta med klippning, svettning och täcken ?
/AsMoDeUs

Flocken var som mest 10 djur stor. Avföringen får man helt enkelt kontrollera när man ser att hästen lämnar den. Jobbar man med hästarna är man i hagen väldigt mycket tid och kan ha en god insyn i vad som händer. Foderintaget får man helt enkelt ge så att den tunnaste hästen i flocken får sitt. I mitt fall har det varit tävlingshästarna som fått bestämma mängden eftersom de varit i hårdast träning och alltså behövt mest foder. Kraftfoder och extra salt mm ges separat utanför hagen.

Vatten har varit det största problemet att kontrollera. På vintern kan man ju se mot snön hur stark urinen är. På sommaren har jag erbjudit dem vatten ur hink före och efter ridning för att säkerställa vattenintaget. Det har fungerat bra, har aldrig haft något fall av uttorkning trots intensiv träning.

I övrigt har jag klippt dem en eller två gånger på hösten och haft täcke på dem. Om de varit svettiga får man helt enkelt byta täcke med jämna mellanrum tills de torkat.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 158
Senast: Kilauea
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 469
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka