Lösdrift i hästfynd

"Tro aldrig på vad en inspektör säger utan att begära hänvisnig till en gällande författning (inte djurskyddsbroschyr)".
"Gammalt djungelordspråk".
Visserligen har jag ofta sammarbetat med inspektörer i djurskyddsärenden men jag har alltid hållit på min tolkning av reglerna.
PL

"När jag tröttnar så lägger jag ner - liksom du kan göra!"

Jepp där har du det ordagrant.
Vilken tur att magistern är här då och kan rätta alla.
Nej du jag vill inte komma någonstans i denna diskussionen eftersom jag inte är med i den. Men det skulle vara väldigt trevligt om vissa kan sluta älta samma skaer om och om igen och få ett bra slut på den här tråden.

INspektörer säger så mycket ;) hade en ganska segsliten argumentation om boxgaller. Jag har INTE galler, och hade då låg mellanvägg. Inspektören hävdade att man måste ha galler. Jag hävdade att man INTE måste ha galler om hästarna inte bråkar. Tillslut stod vi och bläddrade i varsin broschyr ;)

Det står fö inget om att man MÅSTE ha galler, bara att OM man ska ha galler ska de ha mått ditt och datt, och att hästarna inte ska kunna ges möjlighet att skada varandra (minns inte exakt formulering och orkar inte hämta reglerna). Så efter lite dividerande kom vi fram till att det inte behövdes galler eftersom hästarna var såta vänner...

Det står fö väldigt många "BÖR" i djurskyddlagen, som av rätt många översätts till "MÅSTE". Fast oftast blir det bra.

(jag var fö mest faschinerad över att jag fick nedslag på oskyddade kablar i taket i boxarna. OM hästarna ställde sig på bakbenen, balanserade där och vred huvudet i en halvt nackvrickande vinkel och gav sig fan på det så kunde de nå och bita på kablarna som satt dikt an mot taket. Men så fick det INTE vara. Däremot sades det ingenting om lysröret, med plastkåpa, som satt i samma tak, men stack ner 3 cm. Som det hade räckt med att de ställde sig på bakbenen och körde huvudet i för det skulle kunna bli elände. Men det var okej. jag lät kablarna vara men satte galler på lysrören efter inspektionen ;) (Det är VÄLDIGT bra mot hemmablindhet att få en insepktion, jag hade inte reflekterat över lysrören innan inspektören började dilla om kablarna ;))

Har inte läst alla inlägg *är lite lat*, men tänkte ge min och min hästs syn på det hela. Har ett 19-årigt halvblodssto som är dräktigt. Hon var tidigare hopphäst och tränade och tävlade mkt. Hon har stått på stall hela sitt liv, men går nu på lösdrift och har gjort det sedan juni. Hon stormtrivs! När jag kommer till hagen blir hon glad och kommer och hälsar, men när kelet är över vänder hon och går iväg. Samma sak om jag kommer med grimman, då vänder hon och går åt andra hållet.

Jag har hästen inhyrd på lösdrift och stallägaren kör ut ensilage och vatten samt fixar stängsel och sådant. Jag åker dit en gång om dagen och tittar till hästen (visiterar) och ger kraftfoder. Hästen går med 3 andra dräktiga ston och de har alltså fri tillgång till hösilage som de äter av alla 4. Ingen blir utan. Min häst är ranglägst men ändå den häst som äter mest. Jag ger som sagt kraftfoder då jag kommer dit. Detta får hästarna i hinkar i hagen. Jag står och väntar och vaktar till hästarna ätit upp. Inga problem eller bråk, alla hästar får det de ska ha. Vatten har de alltid. De har tillgång till halmad ligghall vilken de endast andvänder ibland. Oftast står de ute i både regn och snö och blåst. Hon rids ingenting just nu.

Då jag och hästen var i gång och tränade och tävlade hade jag henne uppstallad (på samma gård). Hon gick själv i en hage och var ute 9-16 ca. Trivdes bra med det, men regnade eller snöade det mkt ville hon in! Stod och kurade under täckena. Att jag inte hade hästen på lösdrift då berodde mest på att stallägaren inte hade lösdrift då :D Nä, men jag vill klargöra vissa aspekter: Jag bor i den norra delen av landet. Här har vi vinter från oktober-slutet av april. Med vinter menar jag is, snö och kyla. Att ha hästen oskodd gick inte. Hon behövde skor med sula för att klara av ridningen och att ha henne ute med skor men utan broddar är helt otänktbart! Det går inte här uppe! Så jag ville inte ha henne tillsammans med andra hästar heller eftersom risken för broddskador var stor. Hon trampade sig själv otaliga gånger med vet. besök som följd.

Just nu rids hästen ingenting pga att hon är dräktig och jag har en skadad hälsena. Jag har inte kunnat rida sedan april och hästen betäcktes i juni. Det är en evinerlig tur att hon har möjlighet att gå på lösdrift, annars hade hon blivit galen! Min häst har ett stort behov av att röra sig och vara aktiv, så utan lösdriften vet jag inte hur det hade gått.

Jag tycker att lösdrift är väldigt bra, men om det fungerar eller ej beror ju på så många olika saker. Var man bor, vad man har för häst (inte enbart ras), vad man använder sin häst till osv. Jag respekterar att folk inte vill ha sina hästar på lösdrift, men jag tror de flesta hästar skulle trivas! Jag trodde faktiskt inte att min häst skulle gilla det särskilt mkt, men hon älskar det :love:

Angående kotledsinflammation har jag märkt att de hästar som rids mkt i ridhus oftare får kotledsinflammation jämfört med de hästar som rids mycket ute och rakt fram.

MVH Tingeling :banana:

Sv: Lösdrift i hästfynd

Utifall att någon läser detta ett år efter (som ju jag uppenbarligen gör). Visst kan jag tro att Christina sätter igång och jobbar sina hästar direkt när de kommer in från hagen (rider för henne ibland) men i det fallet betyder det INTE att sätta igång och trava och galoppera i full fart på en gång, utan skrittarbete och även ofta från marken i början, vilket de rimligtvis borde klara av alldeles utomordentligt efter att ha stått i hagen. Lite synd kanske att det inte framgick i artiklen vilken sorts ridning det handlade om.

Sv: Re: Lösdrift i hästfynd

Dessutom finns det många som rider på elitnivå med oskodda hästar!

Nu har jag sett detta påstående på flera olika ställen här på buke men aldrig någon som berättar vilka ekipage det är!

Jag är väldigt nyfiken på vem som får det att fungera!

Mvh

Camilla

Stall behövs även för hästarnas skulle, man kan inte träna en häst å sedan ha den ute genomsvettig i sträng kyla.Dessutom är det bra för andra situationer oxå, tex skadade hästar mm.
Skulle aldrig kunna ha bara en lösdrift utan att ha stall oxå.

-40 grader på natten o plus 40 på dagen. inte så kallt?

Jag tycker du ska lugna ner dig. Glöm den där artikeln som du är så arg på och tänk dig in i hästens liv istället.

Min grannes häst gick på lösdrift, och var det snöstorm så stod han ute, o var det soligt så stod han inne. Slog aldrig fel. Hästar är gjorda för väder, men jag tror inte de är gjorda för sommarbete utan skugga/ träd, blåst.

Och ang din häst, ska du ens tänka på att ha henne ute måste du ju ge förutsättningarna för det. Du kan ju inte ha henne ute i vanliga vinterhage. Det krävs kunskap för att ha sin häst på lösdrift, ett gott hästöga.

En trevlig flock hjälper henne nog från att tänka på gamla vanor oxå.
Är du kanske rädd att hon inte ska komma springandes på kvällen? :) pik*

/jenny

**DONOTDELETE** skrev:
:rofl:
Jaja..man kan ju välja hur man vill se det.
Jag började med en bra tråd, sen blev lösdritfsfolket lite arga så då kan det gå som det går :angel:
Jag tycker folk kan förtjäna vissa ord när man blir arg...jag fick en del ord själv innan jag började.
så du kan ju börja att skylla på de som startade då ;)

känns det inte som om du bara skaffar dig onödigt många ovänner med denhär tråden?? du får ju inte direkt mycket medhåll utav någon, reagerar som en femåring som blivit knyckt på en leksak så fort någon ifrågasätter det du säger och kommer ifrån ämnet hela tiden när du har fullt upp att försvara dig. kanske dags att börja fundera över ifall du verkligen vill förespråka hästars väl, eller om du helt enkelt måste agera ut för att du kanske inte mår särskilt bra själv :confused:

Haha oj jag har missat att svara.

Nej ingen dubbelmoral i att ha hästen på lösdrift och träna. Däremot blir det väl lite knas om man kör på anledningen "så naturligt som möjligt". Jag har hästen ute av hälsoskäl, både mina och hennes.

Jag har ponnyn ute därför att hon mår bättre av att kunna gå ute som hon vill än att vara inlåst på box. (Detta gäller även i år för hon är kvar på lösdriften, tillsammans med tanten som är 24 och bodde på stall de första 22 åren av sitt liv).

Jag visst svarat iaf :) Typiskt mig, förvirrad som få...

Kan uppdatera med att ponnyn numer är klippt och täckad för nu tränas hon och det fungerar bra det med. Lite mer pyssel än när hon var naken men nu bor jag precis vid stallet så tidsmässigt spelar det ingen roll.

Hon står tom lindad med BoT, det ni ;)

Nej ingen dubbelmoral i att ha hästen på lösdrift och träna. Däremot blir det väl lite knas om man kör på anledningen "så naturligt som möjligt". Jag har hästen ute av hälsoskäl, både mina och hennes.

Jag har ponnyn ute därför att hon mår bättre av att kunna gå ute som hon vill än att vara inlåst på box.
Är inte bättre hälsa och att ponnyn mår bättre, frukten av "så naturligt som möjligt"? :confused:

LIA

Ah men extrem-varianten av "så naturligt som möjligt" är ju inga täcken och inga människor i sikte. Typ. Och då definitivt ingen ridning eller klippning eller täckning. Svaret är svar till ett inlägg på första sidan där de redan då drogs lite till sin spets.

(Aaaahhh det går ju inte att förklara!)

Jag har henne ute därför att jag mår bättre av det, hon mår bättre av det (eftersom det ÄR naturligare) men inte med motiveringen att det är naturligare att ha hästar ute som de själva vill.

Tror inte det blev tydligare *hmm*.

Fast har du då verkligen sett en häst med tät tjock päls?
Min donna hemma,ett Irish Cob-sto,är helklippt i oktober och har redan isbjörnspäls igen.Är vi ute och skrittar i ett raskare tempo,så är hon svettig.Har vi då ridit normalt,dvs i alla 3 gångarter,ja då är hon rätt rejält svettig.Ovh näe,hon har inte dålig kondis,hon har bara vääääldigt tjock och tät päls..

Jag utgår från "det vilda, fria djuret i sin naturliga miljö" i det jag gör.

En fri häst, t ex, vandrar över vida vidder. Vi är ju tvungna att begränsa rörelsefriheten för våra. Då ställer jag mig frågor som: hur gör jag för att begränsa så lite som möjligt, mentalt och fysiskt? Vad är minsta tänkbara (för mig) utrymme? Hur kan jag göra för att göra utrymmet så hästigt som möjligt? Vad gör jag helst respektive absolut inte? Osv, osv. Samma sak vad gäller foder, hantering, användande etc.

LIA

Hej
Neej vi lever nog inte i samma land!
Mina pållar går ute året om och de rör sig i stort sett alltid! Man vet aldrig var man kan hitta dem...De har en ganska stor hage (ca 2, 5 hektar). Och om det regnar finns det ju troligtvis lite gräs att gnaga på någonstans, bara man letar tillräckligt noga...(till skillnad mot om det är snö och mkt fruset, då är hö mer intressant). Den enda gången de står still och tar skydd (bakom en stor gran) är om det blåser hård storm mitt i vintern! Men IN går de aldrig...
Så kan det vara... :p
mvh
E.N.

Hej!
Jag har tänkt börja ha min häst på lösdrift men är osäker om hur det kommer gå eftersom han så länge jag vet stått inne på nätterna. Hur gör man om man skulle börja ha honom ute, måste jag låta honom ha täcke på sig och få gå ute en längre tid och sedan kanske låta honom vara ute längre eller är det bara att ställa ut honom och inte dalta med honom?! Tack!

tror det bästa är att sätta dom i lösdrift efter sommarbetet, det har fungerat jättebra för min häst. han har gått utan täcke hela vintern och ridits lätt+ vintervilat 2 månader. tränar honom normalt hela sommaren inklusive under betesperioden. om man vill träna hårdare under vinterhalvåret så går det ju även bra att raka/täcka. min har inte heller gått på lösdrift innan. lycka till!!

**DONOTDELETE** skrev:
Två år är knappast lång tid. Min häst är 23, hon har aldrig gått på lösdrift så därför är det en vana för henne.
Och hon är en väldigt "fin" dam, gillar inte regn rusk, lera och kyla. Hon trivs inne helt enkelt.
För unghästar upp till 2,5 - 3 år tycker jag att lösdrift kan vara en god idé. MEn då ska det vara lösdrift under ordnade former, dvs en ordentlig ligghall óch mycket och varierande mark så att hästarna verkligen kan få vara hästar, men ändå ha tillgång till riktigt skydd vid dåligt väder, samt för att vänja dem vid att bindas upp, äta kraftfoder ur krubba och bli omskötta.

Däremot anser jag det tidskrävande, mer energislukande, opraktiskt och olämpligt för äldre hästar som hålles i träning/tävling. Jag säger dock INTE att det inte ska ha tillgång till daglig utevistelse i ordentliga hagar, (jag är HELT emot att man håller hästar enbart i stall utan utevistelse eller bara ett par timmar i en paddock) men lösdrift är ju något helt annat.

OCH det viktigaste av allt nu när "lösdrift" blivit så poppis: Vissa människor verkar tro att om de bara bygger upp ett vindskjul i sin vanliga lilla hage och kör ut en höbal så har man hästen på lösdrift ! Ibland är det bara EN ensam häst därute. Detta är fel fel fel !! Det är inte lösdrift, det är djurplågeri !! Lösdrift för mig är flera hästar så att det blir en flock så att det nu blir så "naturligt" som man försöker eftersträva.

Lösdrift kopplar jag samman med stora varierade arealer och ordentlig, väl underhållen ligghall. Där har tävlingshästar inte att göra. Ej heller äldre hästar som är vana och har önskan om att få gå in på kvällen. De LIDER verkligen av att bli utestängda från sin invanda trygghet.

Bara för att någonting är "mode" nu så måste det "vanliga" sättet att hålla häst dömas ut helt. Jag tycker som sagt att lösdrift är jättebra, OM den uppfyller kriterierna ovan, samt att det bör vara hästar som är yngre eller inte tränas konturlinerligt.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 158
Senast: Kilauea
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 469
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka