Har inte läst alla inlägg *är lite lat*, men tänkte ge min och min hästs syn på det hela. Har ett 19-årigt halvblodssto som är dräktigt. Hon var tidigare hopphäst och tränade och tävlade mkt. Hon har stått på stall hela sitt liv, men går nu på lösdrift och har gjort det sedan juni. Hon stormtrivs! När jag kommer till hagen blir hon glad och kommer och hälsar, men när kelet är över vänder hon och går iväg. Samma sak om jag kommer med grimman, då vänder hon och går åt andra hållet.
Jag har hästen inhyrd på lösdrift och stallägaren kör ut ensilage och vatten samt fixar stängsel och sådant. Jag åker dit en gång om dagen och tittar till hästen (visiterar) och ger kraftfoder. Hästen går med 3 andra dräktiga ston och de har alltså fri tillgång till hösilage som de äter av alla 4. Ingen blir utan. Min häst är ranglägst men ändå den häst som äter mest. Jag ger som sagt kraftfoder då jag kommer dit. Detta får hästarna i hinkar i hagen. Jag står och väntar och vaktar till hästarna ätit upp. Inga problem eller bråk, alla hästar får det de ska ha. Vatten har de alltid. De har tillgång till halmad ligghall vilken de endast andvänder ibland. Oftast står de ute i både regn och snö och blåst. Hon rids ingenting just nu.
Då jag och hästen var i gång och tränade och tävlade hade jag henne uppstallad (på samma gård). Hon gick själv i en hage och var ute 9-16 ca. Trivdes bra med det, men regnade eller snöade det mkt ville hon in! Stod och kurade under täckena. Att jag inte hade hästen på lösdrift då berodde mest på att stallägaren inte hade lösdrift då
Nä, men jag vill klargöra vissa aspekter: Jag bor i den norra delen av landet. Här har vi vinter från oktober-slutet av april. Med vinter menar jag is, snö och kyla. Att ha hästen oskodd gick inte. Hon behövde skor med sula för att klara av ridningen och att ha henne ute med skor men utan broddar är helt otänktbart! Det går inte här uppe! Så jag ville inte ha henne tillsammans med andra hästar heller eftersom risken för broddskador var stor. Hon trampade sig själv otaliga gånger med vet. besök som följd.
Just nu rids hästen ingenting pga att hon är dräktig och jag har en skadad hälsena. Jag har inte kunnat rida sedan april och hästen betäcktes i juni. Det är en evinerlig tur att hon har möjlighet att gå på lösdrift, annars hade hon blivit galen! Min häst har ett stort behov av att röra sig och vara aktiv, så utan lösdriften vet jag inte hur det hade gått.
Jag tycker att lösdrift är väldigt bra, men om det fungerar eller ej beror ju på så många olika saker. Var man bor, vad man har för häst (inte enbart ras), vad man använder sin häst till osv. Jag respekterar att folk inte vill ha sina hästar på lösdrift, men jag tror de flesta hästar skulle trivas! Jag trodde faktiskt inte att min häst skulle gilla det särskilt mkt, men hon älskar det
Angående kotledsinflammation har jag märkt att de hästar som rids mkt i ridhus oftare får kotledsinflammation jämfört med de hästar som rids mycket ute och rakt fram.
MVH Tingeling