Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är förhoppningsvis inte vad du menar, men är det bättre, om den ensamma hästen står instängd?är det bara EN ensam häst därute. Detta är fel fel fel !! Det är inte lösdrift, det är djurplågeri !!
Du menar "invanda vana" och tryggheten i denna?Ej heller äldre hästar som är vana och har önskan om att få gå in på kvällen. De LIDER verkligen av att bli utestängda från sin invanda trygghet.
Varför får inte dom vara på lösdrift?samt att det bör vara hästar som är yngre eller inte tränas konturlinerligt.
**DONOTDELETE** skrev:Två år är knappast lång tid. Min häst är 23, hon har aldrig gått på lösdrift så därför är det en vana för henne.
Och hon är en väldigt "fin" dam, gillar inte regn rusk, lera och kyla. Hon trivs inne helt enkelt.
Och det är inte bara för maten som vissa säger, hon kan äta och gå ut och ändå vilja in igen. Och hon får inte alltid mat när hon kommer in heller.
Du säger ju emot dig själv människa.
Visst hästar är gjorda för att gå ute, men deär å andra sidan INTE gjorde för att vi ska rida på dem.
Du väljer alltså att bryta på den "naturliga" förutsättningen och rida och tämja en häst och hålla den i fångenskap, men hästen ska ändå vara ute för dte är naturligt? dubbelmoral.
misterhultspyret skrev:hej
jag tycker det är jätte bra att häst på lösdrift om man har rätt häst för det.en arab,welsh,american saddelbreed mfl är inte så lämpade för det men många andra hästar klarar det utmärkt.
Reagerar mot "ska inte"! Om en elitryttare/kusk anser att hästen väl kan gå på lösdrift, åtminstone i stor utsträckning, "ska" den då inte få göra det?Hästar däremot som tränas kontinuerligt (eller läs tävlingshästar) anser jag inte ska gå på lösdrift. Här kommer humanitära intressen in: Dels för att kunna kontrollera deras foder, hälsotillstånd och vattenintag bättre, men också för att de behöver kunna rikta sin energi åt sitt arbete. Har du en dyr tävlingshäst så har du den inte ute i ur och skur och det handlar väldigt mycket om pengar. Du har helt enkelt inte råd eller tid med det. Tror du att Briar eller Jävsöfaks någonsin kommer att släppas på lösdrift under deras karriär ? Svar: NEJ. Varför ? Svar: Pengar och energi..
Lössdriftsstall omöjliggör inte på något sätt träning, ridning o skötsel - du rider som vanligt, duschar kanske tom, täckar och när hästen är torr sätter du på vanliga täcket, öppnar dörren och hästen kan välja. Detta gäller alla hästar naturligtvis.
Hästar blir INTE tröttare av att gå på lösdrift.
Jag har mina 2 hästar på lösdrift i stallet - 2 boxar med öppna dörrar rakt ut - ingenstans o fastna - dom står ibland i samma box och är sams - vid kf giva stänger jag om den ena så dom inte kan stjäla från varandra. Jag mockar som vanligt.
Så här har dom det året om....dom sover ute eller inne - kallblodet ligger ner både ute o inne medans hbl bara ligger ner inne (men däremot så rullar sig hon VARJE dag i lera), vid nyår gick dom ut ur stallet när det small som värst o stog o kollade läget, vid stormen valde dom att vara inne. Dom är oftast tillsammans men ibland 2 hektar isär, kbl vill alltid prata, hbl får man själv gå fram till.
LIA skrev:Så den eviga frågan: Hur långt ska pengar få styra hur djuren behandlas? Var ligger pengagränsen för att få neka ett djur ett så drägligt liv som möjligt?
Är det så svårt att förstå att det inte finns någon tävlingsmänniska som tjänar sitt leverbröd på dessa tävlingshästar inte kan, eller har tid att springa runt 5 ha mark varje dag för att leta upp sina arbetspartners?
För det första. Skriver du "inte ska", så antar jag, att du menar just "inte ska"!Och LIA, sluta att hård-Dra allting. Det är inte bara lösdrift eller stackars plågade hästar i bur som gäller. Bara för att jag inte tycker att lösdrift är något för tävlingshästar så innebär det inte att jag tycker att de inte ska få ha någon utevistelse. Det finns mycket däremellan också.
Så jag antar att du har provat?Jag håller varken med dig eller Lia ang. tränande hästar och lösdrift. Argumentera hur mkt som helst.
Om jag skriver inte ska, så är det något jag tycker, men jag kan inte tvinga någon annan eller helt döma en person som har en annan åsikt. Jag är en liten människa i en stor värld. Men jag har rätt till mina åsikter som alla andra. Inte ska kan möjligen vara ett starkt uttryck men det står bara för vad jag anser är fel.För det första. Skriver du "inte ska", så antar jag, att du menar just "inte ska"!
Ja, vad ska jag svara. Det beror väl på hur mkt pengar betyder för de som har dessa dyra tävlingshästar.. Hade någon skänkt mig någon av dem hade jag def. Inte släppt den på lösdrift iaf. Men som sagt verkligen INTE låtit den stå som en porslinshäst. De har rätt till att vistas utomhus i roliga varierade hagar, absolut helt hästkompis, men jag skulle ta in den och ha hökögon på hur den mådde, åt, pinkade, bajsade, etc.. Något jag inte kan kontrollera särskilt bra om jag har den ute dygnet runt med andra hästar. F.Ö så är de ju sällan hemma utan är mest ute och tävlar så vad skulle hända varenda gång man skulle slingra in den i flocken igen ?Hur långt ska pengar få styra hur djuren behandlas? Var ligger pengagränsen för att få neka ett djur ett så drägligt liv som möjligt?" Du har redan lyckats räkna upp minst en häst, som kommer nära "andra änden".
Hur ska vi lösa detta då ? Jag tror att om vi skulle diskutera saken i en verbal konversation så skulle vi vara överens på många punkter. Det som kanske skiljer våra åsikter är definitionen på lösdrift, samt att jag inte anser som dig att tävlingshästar bör gå på lösdrift.Se f ö din egen "Jag säger dock INTE att det inte ska ha tillgång till daglig utevistelse i ordentliga hagar, (jag är HELT emot att man håller hästar enbart i stall utan utevistelse eller bara ett par timmar i en paddock". Vilket väl innebär att du tycker som jag, även när det gäller dom av dig nämnda?
Jajamensan, här är vid helt överens för det är min definition på lösdrift!Den springande punkten i din och min diskussion, är förmodligen definitionen av ordet "lösdrift".
Skall jag dra den definitionen till sin gräns, talar jag om ändlösa markvidder, utan stängsel och utan större kontroll av hästhjordarna, annat än vid den årliga hopsamlingen. Som på boskapsrancher. Jmfr mustanger.
ja min med, om du lägger till en ordentlig ligghall… och understryker ordet stooooora hagar med varierad natur.Svensk lösdrift, den jag tänker på, är stora stängslade hagar, där hästarna i flock går ute dygnet runt, och där man utfodrar och umgås socialt med dom dagligen.
Jag pratar om de professionella anläggningarna där i stort sett all skötsel och träning sker ganska rutinmässigt utan större hänsyn till den enskilda individen. Naturligtvis finns det också mycket pengar i bilden.Du talar om tidsbrist ett par gånger. Tidsbrist på vad sätt, och för vem? Att gå 200 meter och hämta en häst, tar inte så många sekunder mer än att gå 20 meter. Kommer dom på inkallning, tar det ingen tid alls.
Avslutningsvis: För mig är inte resonemanget, "jag måste göra si eller så för att tjäna pengar eller hinna med" relevant. Går det ut över djuren, skall man inga djur ha!
Man skall utgå från djuren och deras behov, och därifrån göra det bästa man kan, ekonomiskt och tävlingsmässigt.