Det där med att det är "enklare" att ha lösdrift förresten. Det inbillade jag mig med förr. fast det var utefter erfarenheterna när jag var liten.. Vi hade ponnyer på lösdrift. Supersmidigt, de små liven kissade och bajsade INTE i lösdriftshallen utan de gick ut och gjorde det
Så det enda man behövde göra var att lägga ut mat (vi la ut morgon och kväll, men hade ju kunnat ha storbal), visitera samt kolla stängslen. Och så se till vattnet då. Superenkelt.
Fast det var då det.. efter att en period försökt ställa om till lösdrift här, för unghästen och valacken (dock INTE för att få det lättare, utan för hästarnas skull), så insåg jag att det var MER jobb med lösdrift =)
Man var ju tvungen att se till dem lika mycket, och det var jobbigare att mocka lösdrift än två boxar, dessutom så skulle de ha individuellt kraftfoder, täcken skulle rättas till och kollas och så vidare. Och då gjorde jag det ändå på SOMMAREN. Jag räknade ut att vintertid skulle det bli EXAKT samma jobb, enda fördelen för MIG skulle vara sovmorgon.
Det skulle nämligen bli såhär:
Morgon:
STALL - utsläpp, kolla/byta täcken,fylla vatten
LÖSDRIFT - fylla vatten, visitera, kolla täcken
Lunch:
STALL (i hage dagtid) - kolla vatten
LÖSDRIFT - kolla vatten
Kväll:
Stall (hage dagtid) - Ta in, kolla/byta täcken, fodra, kolla vatten, visitera
Lösdrift - Kolla vatten, fodra individuellt kraftfoder, visitera
Mockningen blir ju ungefär lika ansträngande om man slår ut den.
Så de soms äger det är mindre jobbigt med lösdrift - det beror nog på det. Inte för mig iaf =)
(Sen är det inte jobbet som avskräcker mig som sagt, men jag drar på munnen åt det argumentet varenda gång jag hör det, och misstänker att alla som har lösdrift elelr har haft det gör detsamma)