Lösdrift i hästfynd

lägg ner själv människa!Om du nu är det? börjar bli tveksam på det.
Du säger inte åt mig att lägga ner kan jag bara be att få tala om :devil:
Du svara aldrig på frågan vart vill du komma med den här diskussionen? Försöka övertala alla att tycka som du eller?Tyvärr så kommer det aldrig att inträffa så keep dreaming :angel:
Jag förstår inte vad du menar? :confused: När sa jag åt dig att lägga ner??? Jag sa bara att vi som vill diskutera får göra det hur mycket vi vill, om du INTE vill det så slipper du.
Du talar om attityd, men jag kan inte påstå att du själv har en särskilt trevlig ton.... :crazy:

Vart jag vill komma?? Vart vill DU komma??
Jag vill bara korrigera en hel del missuppfattningar angående hästars behov samt missuppfattningar om vad lösdrift innebär (de är nämligen väldigt olika de också).

Olagligt?
I de hagarna så behövs ingen ligghall, och det är ju dessutom på sommaren! Det finns en dunga med mkt täta granar som regn inte läcker igenom, där står de mkt :)
Vi stödfodrar inte största delen av sommaren pga mkt bra bete.

Jag vet hur det är att mocka när det är fryst! Det fryser i två av boxarna inne också...
Visst lbir det kanske mer jobb om man räknar att gå som ett jobb. Jag har inte det lätt och trevligt när jag mockar.
får gå rätt långt till dygnstacken med tung kärra i alla väder.

Jo mkt mark krävs till lösdrift dte tycker jag med. Har dock varit många i den här diskussionen som inte tyckt det :smirk:

Att ha flera ligghallar på stor mark och dra ledningar mellan dem..jo det lär kosta :crazy: men jag tror inte det är så många som har det så heller.

"en uppvärmningsbar box" vad menas med uppvärmningsbar?

Och att vattenslangen fryser är ett stort problem även för många med stall. jag längtar tills den tinar :crazy:

Jag kan tänka mig att utfodringen blir ett problem i lösdrift, tror jag drog upp det innan. Men det var en som tyckte det var en dum fråga :smirk:

på hösten när jag fodrar krafft ute så får jag o min syster stå och passa hästarna så alla får äta upp sitt.
Min ranghöga häst är dessutom lite mesig så den lägsta kan ta hennes mat om man inte passar dem ;)

vad har du för hästar och vad gör du med dem?

Om du tycker lösdrift är bättre för din häst (varför tycker du det? ) så tillhör det god hästhållning att också HA den på lösdrift.
Varför jag tycker det har jag gett 100-tals argument för redan - bläddra tillbaka. Jag har inte hästen på lösdrift för att JAG själv är så bekväm att jag inte vill åka 6 mil varje dag till det närmaste stallet där det finns en bra lösdrift. Därför väljer JAG att ha hästen på stall ca 5 km hemifrån. Jag tycker det är en okej kompromiss, men ej det BÄSTA för HÄSTEN. Jag har hela tiden påpekat att vi faktiskt gör mkt saker av "bekvämlighet" som djurägare - det är just därför stallen från början ens uppkom...

Eftersom JAG inte har lösdrift, ställde jag en fullt normal fråga om hur man utfodrar krafftfodret. Är det fel att fråga nu också eller? Lägg ner människa!
Och jag har aldrig sagt att det inte finns vindskydd i lösdrifter. Man kan ju iallafall hoppas att alla har det!
Ligghall också för den delen
Nej, det är inte fel att fråga, det är ett utmärkt sätt att få kunskaper! Men du har påstått i andra inlägg att du redan kan nog mycket om lösdrifter för att veta att det inte är bra. Vindskydd o ligghall verkar du utesluta i dina argument när du talar om blåst, kyla, regn o snö..... som du ständigt återkommer till som argument för att hästen ska få stå i box...
Hjälp! Du skrämmer mig :crazy: :crazy:
Jag orkar inte ens ta det en gång till :smirk: :eek:
Detsamma! Du förstår inte ens (eller?!) att de citaten jag tog från dig är motsägelsefulla.....
Ja klart det är olika för olika hästägare. Men jag tycker man har ett såpass stort ansvar som hästägare att man ser till att man gör det bästa möjliga för sin häst.
Jepp, men till skillnad från dig tror jag att vad som anses vara "bästa möjliga" inte är en absolut sanning. Det är inte alltid den individuella HÄSTEN det handlar om - snarare den individuella ÄGAREN. Hästen har inte ett naturligt behov av oss - den skulle klara sig utmärkt utan människor i naturen på samma villkor som älgar, rådjur o andra.
Man måste ju kunna diskutera utan att predika om sin egen hästhållning som många, direkt eller indirekt gör.
Vilket jag tycker du gör i VÄLDIGT hög grad!
Man gör det bästa man kan för sin häst.
Lösdrift eller uppstallning på vintern, man gör det som ens hästar trivs bäst med, och kan man av någon anledning inte göra det får man göra det bästa av det man har!
Oftast gör man väl det man SJÄLV trivs med också?!? Om det bara handlade om hästens trivsel skulle vi ju inte ens rida på den....
Sen att alla lösdriftsfolk tog åt sig, ja, alla har rätt till sin åsikt.
Konstigt att folk "tar åt sig" när du kastar en massa skit på lösdrifter i allmänhet byggt på EN persons åsikter och sätt att driva det...

"Att tro är en sak, och att veta en annan. Tidigare har du ju vetat, så detta får man nog se som en klar förbättring."
Förbättring? Jag skrve fel, jag tror/vet fortfarande att lösdrift innebär mindre jobb. Jag har själv lösdrift halva året så jag vet vad jag snackar om.

Men du..om nu lösdrift är så svårt och jobbigt och dyrt...varför skriver alla "duktiga" lösdriftmänniskor tvärtom i sina artiklar då?
Svara på den, är mkt intresserad av ditt svar!
Att ha lösdrift på SOMMAREN är enkelt om man har hästen på BETE - det kräver mindre skötsel än på vintern då du bör fodra hästen 4-5 ggr per dygn, mocka vindskydd/ligghall osv. SJälv har jag haft betydligt mer jobb på sommaren med insektskänsliga hästar som dessutom inte kan beta pga fångkänning...

Svårt? Jobbigt? Dyrt?
Jag skulle vilja säga att det är lika svårt att vara hästägare oavsett hästhållningssätt. Det är ungefär lika jobbigt, eftersom lösdriftshästar skiter lika mkt som hästar i box = mockning (på vintern då; av ligghall/vindskydd). Dyrt kan det vara om man bor i en landsända där hästmat, mark mm är dyrt. Som någon sa så har "vi lösdriftsmänniskor" som regel ett stall precis som du, eftersom hästar kan bli sjuka o kräva boxvila, hovis behöver stå inne istället för ute i kyla o snö, vi själva kanske fryser och tar in o gör iordning hästen inomhus inför ridpasset. Så därmed är nog kostnaden ungefär densamma. Bor man i en landsända där man kan få låna mark eller köpa billig mat så blir det billigt - men den som har hästen uppstallad kommer sannolikt undan lika billigt den.

Jo att ha unghästar på lösdrift kan jag förstå. Ett bra sätt för de att umgås och eftersom de inte rids osv så är det ett mkt bra alternativ för dem tycker jag.
En fråga: så i DET fallet gäller inte den "individuella variationen" för om hästen vill stå på box eller ej? Den uppstår alltså vid en viss ålder på hästen eller??

Herregud!
Du har ju ute en häst 24/7 på lösdrift eller har du inte det? Ute= inte i stall.
Varför ska du märka ord? Du vet ju att det stämmer så lägg ner.
Jag tror ni missuppfattat varann. Antar att du menar begreppet "twentyfourseven" dvs "dygnet runt". Medan hon som läste trodde du menade datumet 24/7

Nu har jag INTE läst alla inlägg kanske jag ska börja med att säga (mitt modem fick stora skälvan av trådstorleken) men jag vill ge MIN syn på lösdrift..

Jag har inte lösdrift. Jag har dock kallstall, så temperaturmässigt etc är det som lösdrift. Att jag INTE har lösdrift är för att JAG inte vill ha det, av två anledningar. Dels så vill jag ha koll på hur varje INDIVID äter och dricker och kissar och bajsar under iaf halva dygnet. Jag ser då direkt om någon häst ökar/minskar sitt vattenintag markant, jag ser direkt om någon häst äter lite sämre än vanligt elle rlämnar mat, och jag ser hur magstatusen är på varje häst såtillvida att jags er omd e skitit mer/mindre än normalt eller om de är lösa i magen etc. Allt detta skulle ta längre tid att upptäcka på lösdrift.

Sen, den andra anledningen är att jag vill att varje individ ska kunna ha tid i lugn och ro. Jag har bara två hästar, och är en på vift i hagen så är den andra det med. Sällan en av dem ligger och trynar i ena änden av hagen medan den andra bockar och brallar i andra änden av hagen.

Mina HÄSTAR skulle med all sannolikhet hellre vilja ha lösdrift. De är mest intresserade av att komma in och få kraftfoder, sen skulle de gärna gå ut igen. (Dock är det inte så att de vantrivs i sina boxar elelr febrilt försöker få gå ut hela tiden, men de skulle inte tacka nej om de fick gå ut, det ÄR trots allt roligare i hagen och lulla runt och titta på saker, springa om man känner för det, äta hö, knapra bark etc. Roligare än äta hö, stirra på stallet och sova lite eller knapra på en upphängd pinne).

Om man ser på SOMMAREN då är mina dock VÄLDIGT glada åt att få komma in under den period på dygnet som insektsplågan är som värst, och man ser att vissa individer direkt lägegr sig ner och tackar åt att få sova i lugn och ro. De får inte samma ro ute där de ska hålla koll på en massa. Inne i stallet händer ingenting de måste hålla koll på (som sagt eget stall så lugna gatan där, bara jag som lallar förbi).

När det gäller temperatur och väder så skulle ingen av mina ha problem med lösdrift, mitt stall har samma temperatur och luft som utomhus. Skillnadne är bara attd et är torrt och dragfritt i stallet, som i en lösdriftslada. Jag har araber. Fölet är född här och van att vara uppstallad halva dygnet nu på vintern, och del av dygn på sommaren. Valacken levde sina första fyra år på lösdrift och trivdes utmärkt.

Så, JAG har valt att inte ha lösdrift, men HÄSTARNA skulle välja lösdrift om de hade ett val. Så jag har KOMPROMISSAT genom att erbjuda dem att gå ute minst 12 h per dygn i kuperade, omväxlande hagar med skog och vindskydd, med fri tillgång till mat, samt att de på nätterna vintertid samt när insektplågan är stor på sommaren står på stall, men i STORA boxar, bra luft och fri tillgång till mat.

Nu kan mina små raringar inte prata i klartext, men de VERKAR iaf inte ha några synpunkter på arrangemanget utan verkar nöjda och glada, men som sagt jag inbillar mig inte att bara för att de tycker det är okej som det är inte hellre skulle välja att själv få bestämma hur de ska gå in och ut.

Däremot, en liten komplikation är faktiskt att valackn (fyra första åren i livet på lösdrift) INTE går in i lösdrift om han erbjuds sådan. han står ute i regnet och fryser och vill jag ska hämta honom. (Och då håller sig fölet med honom och så står TVÅ och fryser) alternativt går fram och tillbaka vid staketet för att slippa insekterna. Annars skulle jag erbjuda dem lösdrift faktiskt.. Nog skulle de TILLSLUT inse att de får allt klara sig själva, men jag gjorde ett halvtamt försök för några år sen, men det fungerade inget vidare och eftersom JAG inte vill ha lösdrift så la jag ner där. Men skulle jag vilja så nog skull det gå att vänja tillbaka valacken till lösdrift, och vänja fölet (som inte vet vad lösdrift är) det också. Utan tvekan!

Jag tycker inte om det här med att man är en dålig hästägare om man inte låter hästarna leva precis som vildhästarna. JAG har hästar för att JAG vill rida etc. Inte för att titta på när de oskodda, lurviga och otäckade sprallar runt i hagen. Så jag har försökt nå en kompromiss där jag inom RIMLIGA gränser försöker tillgodose hästarnas naturliga ströbvehov, ätbehov och sällskapsbehov etc, men samtidigt att jag kan rida och träna. Det innebär då t ex skor + brodd vintertid, det innebär klippning och täcke istället för superlång och tjock vinterpäls, och det innebär uppstallning nattetid, men då i en miljö som är så lika utegångsmiljö som möjligt.

Fast de ridna hästarna kan lika gärna gå på lösdrift, ridning förutsätter inte uppstallning men jag antar att du inte menade så?

Olagligt?
I de hagarna så behövs ingen ligghall, och det är ju dessutom på sommaren! Det finns en dunga med mkt täta granar som regn inte läcker igenom, där står de mkt
Om det är på sommaren så kallas det för BETE och inte lösdrift. Om man däremot har hästarna ute under den tid av året som det inte sker en betestillväxt så heter det lösdrift. Och i det fallet så är det olagligt att inte ha ligghall. Lagen trädde i kraft 2003-02-17 med uppskov för befintliga anläggningar till sista dagen på år 2003. Så enligt lagen skall där finnas en ligghall oavsett om det behövs eller inte om hästarna går ute med än halva dygnet.

Källa

www.djurskyddsmyndigheten.se

"en uppvärmningsbar box" vad menas med uppvärmningsbar?
Man måste kunna värma upp ett utrymme av en box-storlek för att kunna sköta skador och sjuka hästar. Så det menas att man måste kunna få upp temperaturen till nästan rumstemperatur. Allt det där står i länken ovan.

Och att vattenslangen fryser är ett stort problem även för många med stall. jag längtar tills den tinar
I mitt stall så är vattnet uppvärmt med elkabel, så i stallet har jag inte det problemet.

Jag har inte det lätt och trevligt när jag mockar.
I mitt stall så är det lätt och trevligt att mocka, jag har ett jättefint stall där hästarna inte vill stå.

Jag kan tänka mig att utfodringen blir ett problem i lösdrift, tror jag drog upp det innan. Men det var en som tyckte det var en dum fråga
Det är inte en dum fråga alls. Utan en fråga som vi med lösdrift alltid får brottas med.

vad har du för hästar och vad gör du med dem?
Islandshästar och andra kallblod. Jag födde upp förut, men inte sedan den nya konsumetköplagen. Nu så rids och körs de som är kvar.

Dels så vill jag ha koll på hur varje INDIVID äter och dricker och kissar och bajsar under iaf halva dygnet. Jag ser då direkt om någon häst ökar/minskar sitt vattenintag markant, jag ser direkt om någon häst äter lite sämre än vanligt elle rlämnar mat, och jag ser hur magstatusen är på varje häst såtillvida att jags er omd e skitit mer/mindre än normalt eller om de är lösa i magen etc. Allt detta skulle ta längre tid att upptäcka på lösdrift.
Ja, det där är en av lösdriftens stora problem. Man måste ha koll alltså. Jag tror inte att jag skulle ha lösdrift om jag inte bodde mitt i det hela, eller någon annan som jag litade på gjorde det. Och så får man vara beredd på att ta in hästar som verkar litet skumma, för att ha dem på observation i stallet. Massa bök är det hur som helst med hästar, lösdrift tar inte bort det.

Nej, jag menade inte så. Det är ju ingen skillnad för mig om jag har klippta, täckade och broddade hästar på lösdrift eller om jag har dem uppstalalde på natten i utetemperatur. Den enda skillnaden är ju att de kan gå ut och in som de vill, de skulle ju inte frysa mer eller nåt, just eftersom jag har utetemperatur/lösdriftstemperatur i stallet. Enda skillnaden är att jag låser in dem i boxar istället för att låter dem gå ut och in. Så jag skulle ju på fem minuter kunna ställa om till lösdrift och fortsätta rida som vanligt.

Utan det jag menade med att jag vill kunna rida etc var en känga mot de som säger att det ska vara så NATURLIGT allting. Och om jag ska låta hästarna vara naturliga ska jag inte klippa, inte täcka och inte sko/brodda. Och då kan jag inte rida (oklippt svettas de och torkar aldrig eftersom de inte har uppvärmt stall, och de får för tjock päls för att skrittas torr, jag har försökt. Och oskodda blir det för halt att rida eftersom vägarna här mest blir is. Det går an för unghästar som bara går i hagen att gå och spänna sig i hagen under de värsta perioderna, värre för hästar som sen ska prestera. Sen går det som sagt inte rida på blankis barfota, snö däremot går jättebra men det är sällan det finns sån där det går att rida).

Men lösdrift eller ej har ingen inverkan på ridningen, de kan ju som sagt vara klippta, täckade och skodda/broddade nattetid i lösdrift likagärna som nattetid i stallet.

Men ska jag låta dem vara NATURLIGA fullt ut kan jag ha dem att titta på hela tiden, och DET är jag inte intresserad av =)

Det där med att det är "enklare" att ha lösdrift förresten. Det inbillade jag mig med förr. fast det var utefter erfarenheterna när jag var liten.. Vi hade ponnyer på lösdrift. Supersmidigt, de små liven kissade och bajsade INTE i lösdriftshallen utan de gick ut och gjorde det :love: Så det enda man behövde göra var att lägga ut mat (vi la ut morgon och kväll, men hade ju kunnat ha storbal), visitera samt kolla stängslen. Och så se till vattnet då. Superenkelt.

Fast det var då det.. efter att en period försökt ställa om till lösdrift här, för unghästen och valacken (dock INTE för att få det lättare, utan för hästarnas skull), så insåg jag att det var MER jobb med lösdrift =)

Man var ju tvungen att se till dem lika mycket, och det var jobbigare att mocka lösdrift än två boxar, dessutom så skulle de ha individuellt kraftfoder, täcken skulle rättas till och kollas och så vidare. Och då gjorde jag det ändå på SOMMAREN. Jag räknade ut att vintertid skulle det bli EXAKT samma jobb, enda fördelen för MIG skulle vara sovmorgon.

Det skulle nämligen bli såhär:

Morgon:
STALL - utsläpp, kolla/byta täcken,fylla vatten
LÖSDRIFT - fylla vatten, visitera, kolla täcken

Lunch:
STALL (i hage dagtid) - kolla vatten
LÖSDRIFT - kolla vatten

Kväll:
Stall (hage dagtid) - Ta in, kolla/byta täcken, fodra, kolla vatten, visitera

Lösdrift - Kolla vatten, fodra individuellt kraftfoder, visitera

Mockningen blir ju ungefär lika ansträngande om man slår ut den.

Så de soms äger det är mindre jobbigt med lösdrift - det beror nog på det. Inte för mig iaf =)

(Sen är det inte jobbet som avskräcker mig som sagt, men jag drar på munnen åt det argumentet varenda gång jag hör det, och misstänker att alla som har lösdrift elelr har haft det gör detsamma)

Jag tycker att argumentet "Det är enklare med lösdrift" suger. För det är det inte. Det är enklare med sommar, för alla.

Jag tycker ärligt talat det LÄTTASTE är vintern ;) Små tunnhudade arabskrällen och så fruktansvär med elaka bromsar gör att sommaren fasiken är jobbigast. Man lär ta in och ut dem för att skydda dem mot värsta insekterna. Dessutom var förra sommaren ett helvete iom två stycken fjantigt frusna saker som fick stora skälva bokstavligt talat och stod och huttrade om det regnade mer än ett par timmar.

Så lättast tycker jag är vintern =)

Däremot, en lösdrift med eluppvärmda vattenkoppar skulle förenkla såpass att man slapp ha lika fasta tider, och skulle kunna åka bort över en hel dag, fast det skulle jag iofs med frostfritt vatten i hagen med och uppstallat nattetid... *komma på*

Så jag har som sagt ingen förståelse för "mindre jobb" argumentet. De som säger man skulle få mindre jobb av lösdrift skulle få mycket mindre jobb om de tog och lät sina uppstallade hästar gå ute HELA dagarna med fri tillgång på mat. Samt gav fri tillgång inne. Har de dessutom frostfritt vatten så är det då egentligen två gånger per dygn de måste se till hästarna (släpp ut på morgonen, ta in på kvällen) och under det komemr man ju inte med lösdriftsdjur heller, inte om man ska ta hand om dem väl.

Fast det är klar, jag har sett X stycken lösdrifter där hästarna studeras på håll en gång/dygn, står de på alla fyra benen så betecknas de som "okej". Så fyller man på mat och kollar att vattnet fungerar var tredje - fjärde dag. Och mockar ut med traktor höst och vår. DÅ är lösdrift lättare, fast då undrar jag vad man eg ska med djur till?

Jag är IMPONERAD av de som "orkar" ha annat än avelsdjur och ungdjur på lösdrift faktiskt (inte sagt att ungdjur och avelsdjur är mindre värda eller kräver mindre tillsyn, men där är det ju oftast så att man iaf slipper hålla på med täcken och så)

Fast det är klar, jag har sett X stycken lösdrifter där hästarna studeras på håll en gång/dygn, står de på alla fyra benen så betecknas de som "okej".
Så får man inte göra. Djuren skall ha daglig tillsyn, och det ingår visitation i det. Farligt och olagligt.

Jag fodrar 3 ggr om dagen. Fri tillgång är en omöjlighet för dessa hästar, de skulle rulla fram.

Jo, jag vet att det är olagligt, men det hjälper ju tyvärr inte att folk gör så. och de är svåra att komma åt iom att hästarna oftast (gud skyddar barn och idioter?) faktiskt är förskonade från annat än småblessyrer. Så de är runda, friska och har välskötta hovar, och då finns det liksom inget att "gå på" för att få till en förändring i tillsyn.

Det är tyvärr FÅ lösdrifter jag vet där de verkligen visiterar dagligen. Kollar på mer eller mindre nära håll, men inte KÄNNER..

Fast det gör å andra sidan inte alla med sina uppstallade hästar heller så det är nog inte bara kopplat till lösdriften som sådan utan tja människorna.

Jag går inte igenom varje millimeter av P varje dag men så visar hon när hon har ngt besvär, ser det mer eller mindre så fort jag går förbi hagen.

Och de krämpor jag hittar skrattar ju bara veterinären åt...

Nej, men jag sa aldrig att det var bättre att de var uppstallade ur den synpunkten heller. Utan anv det för att åskådliggöra att då blir det ju lättare att ha lösdrift, men inte bra hästvård.

Det är få "stallhästar" som visiteras på betet också, så det är är ju ett problem rent generellt. De flesta hästar som inte rids ligger i farozonen för att inte bli visiterade om man ska hårddra det.

Sen säger jag inget om man inte visiterar genom att känna, men då bör man vara nära hästen när man tittar, inte kasta en blick in i hagen och konstatera att de står och går på fyra ben, det är lugnt.. Bättre upptäcka ett litet sår innan det gett lymfangit och det är synligt på långt håll liksom.. Men beroende på päls, färg etc så kan det räcka med att TITTA på nära håll.

Jag visiterar nästan aldrig Visions ben. De är väldigt rena och torra (så minsta svullnad syns direkt) och dessutom kritvita, så minsta sår elelr blodsdroppe syns. Kele bli ju skimmel men är än fux, och hennes ben känner jag på.

Det måste jag kolla upp.
Det var en inspektör som sade det till mig. Så jag trodde på det. Och det kändes så naturligt, så jag ifrågasatte aldrig.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 158
Senast: Kilauea
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 469
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 532
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka