Lösdrift i hästfynd

Nu orkar jag bara svara på några av dina "ogillanden" eftersom
1. Jag är ganska less på din attityd
2. Säkerligen kommer andra också att svara

Du säger att du har läst hela artikeln, men uppenbarligen så är du en person som bara läser/hör det hon vill läsa/höra.
- hon säger att utehästhållninh gör att fler har råd att ha häst. det kanske bara är jag, men det kan leda till att folk som egentligen inte har råd skaffar sig hästar som de inte kan sköta bra.

Det hon syftar på med billigare hästhållning har med de hutlösa stallhyrorna som ofta förekommer i närheten av större städer. Särskilt då om man vill ha stora hagar och annat "lyx".
Hon visade alltså på att det finns ett alternativ till att slänga ut tusenlappar på kallhyra och istället satsa mer på hagmark och framförallt utfodring.
Jag har egentligen inte råd att ha häst, men jag sköter henne bra ändå. Mina föräldrar står som buffert om något skulle hända och jag lever själv på kronor och ören varje månad.
Jag har henne på vanligt stall då jag fortfarande inte hittat något lösdriftsstall som är billigare. Jag har INTE råd med något dyrare stall, men gör det mig till en hemsk människa?

-hon säger att barfota hästar halkar mindre. det håller inte jag med om.
Hon syftar förmodligen på att barfota hästar halkar mindre än hästar med skor men utan broddar. Det står visserligen inte uttryckt, men det är ju praxis i vissa stall att man inte ska ha broddar i hagen pga risken för skador.
Hästar med broddar har det allra bästa fästet på is, det vet väl alla?

-hon säger att hästar inte ska få med på lika tider. jag har allitd lärt mig att hästar gillar rutiner och vill ha mat på vissa tider. även där tycker jag hon har fel.

Vem kan säga att hennes hästar är lyckligare än dina? Hon har en anledning till hennes utfodringsrutin; för att undvika stress hos hästarna utifall att hon inte kan hålla de fasta tiderna av någon anledning. Jag förstod det som att hon är ensam (mer eller mindre) om att ha hand om sina hästar.
Hästar mår inte illa av brist på rutiner, bara man är konsekvent. Som hon sade så anstränger hon sig för att både komma regelbundet så att hästarna inte behöver gå hungriga samtidigt som hon aldrig kommer på samma tider varje dag. Det är mycket bra förklarat i artikeln!

Jag anser att fri tillgång skulle vara en bättre lösning på problemet, men hennes lösning är inte dålig.

hon säger att det inte gör nåt om man inte rider en period om hästen går på lösdrift
Just för att hästarna inte blir lika heta eller stallmodiga. Hon har själv erfarenhet av detta, vad ser du för fel?
Hästar i hage rör sig mer än hästar i box, vilka i sin tur rör sig mer än hästar i spilta.
Hon förespråkar även att man gör hagen intressant och "tvingar/lurar" hästen att röra på sig genom att t.ex. lägga hö och vatten på olika ställen.

hon menar att hästar som står i stall på natten bråkar mer. stämmer inte på mina hästar. själv säger hon att sina bråkar var 20e minut... så ofta bråkar inte mina trots stallvistelse på natten.
Kanske du missade hur de "bråkade"
-Jag märker att mina hästar testar rangordningen var tjugonde minut ibland, men det brukar räcka med ett nedfällt öra, en släng med huvudet, en blick eller ett litet pip. [citat/]

Tänker först och främst logiskt, en arab har färre kvadratmeter skinn/kg häst pga formen och storleken och huden har funktionen att lättare att avge värme och behöver inte avdunstning som extra kyleffekt kyleffekt i samma omfattning som raser anpassade för kall klimat. Jag har läst en avhandling om hästfärger/hud funktion/ras i kombination med klimat, tyvärr kommer jag inte ihåg var. Jag kan återkomma om du vill.

Du får gärna svara på alla, det verkar inte vara någon annan som gör det.

1. Min attityd? Jag har rätt till vilka åsikter jag vill om en artikel.

Jag har läst hela artikeln 2 ggr så jag har nog inte missat något.

*det beror ju på hur man tolkar det eller hur?
Hon säger först och främst att det är billigare vilket gör att fler kan ha häst...
Visst är stallhyror dyrt, men hur dyrt är det inte att hyra flera hektar mark för sin lösdrift :confused:
Det var en här som hade 20 ha mark!! Det kan inte vara billigt, så att lösdrift är billigare att "köpa" vet jag inte. Mne visst blir det billigare i längden.
Men jag tycker hon uttrycker sig fel. Hemsk människa vet jag ingenting om, vad har det med denna diskussionen att göra?
Gör det mig till en hemsk människa att jag inte gillar hennes artikel? svar nej.
Visst finns det stallhyror som är svindyra, men det går att hitta lagom priser :)
Jag har turen att ha eget stall och hagar så jag slipper den utgiften.
Sen beror det ju på vart man bor också hur dyrt det är.
Men hur lätt är det egentligen att hitta så många hektar mark till en lösdrift?
Är det någon av er lösdriftmänniskor som vet lagen på hur stor hagen ska vara :confused:

Angående det med barfota hästar så står det som du själv sa inte att hon jämför med hästar med skor utan broddar.
Är det snö och halkrisk ute så har man broddar på hästen om man har skor, alltså har hon fel att en häst utan skor halkar mindre. En rätt konstig aspekt till varför man ska ha en häst barfota?
I hagen ska man inte ha broddar om hästarna är okända för varandra, vi har det dock på våra eftersom de inte sparkar varandra och för att hagen har lutning så de inte ska halka.
Shettisen är barfota men han halkar lite när det är is.
Man ska inte ha en häst barfota för att den ska vara naturlig man ska ha den barfota för att den fungerar bäst så!

Hon skrev att det var hennes sätt ja, men jag tror inte på det sättet. Hon säger iofs inte hur olika hon kommer, en timme hit och dit kanske? då är det ganska exakta tider ändå. nån timme kan det alltid variera när man utfodrar även för mig, men att medvetet ge olika tider för att hästarna inte ska bli stressade?
Det kanske fungerar på hennes hästar, men mina blir inte stressade om man nån gång skulle vänta 1 timme med ett av de två målen de får i hagen.

En häst på lösdrift rör sig inte så mkt mer än en som är inne på natten. Visst beror det på hur hästen är, om den brukar gå runt hela tiden och hur länge en häst är inne.
Men ser man på hästar i en hage så går de inte runt och motionerar direkt.
Om man jämför stall och lösdriftshäst på dagen så är de ju båda ute och rör sig litegranna i hagen. Sen på natten när stallhästen är inne så visst, hästen ute i hagen kan röra sig mer en den i box men frågan är hur mkt de rör sig? När det är kallt, snöar osv tror jag inte hästen ute rör sig jättemkt.

Ja, de testar rangordningen, ett annat ord för att bråka.
Mitt ledarsto kan lägga ett öra bakåt för att t.ex visa att en häst ska flytta sig. Men inte håller de på mer med det bara för de är inne. I stallet kan de se varandra och står brevid varandra alla fyra, och kan "kommunicera" då de ser på varandra. De kan även tillrättavisa varandra i boxen ibland genom att lägga öronen bakåt.

Markaen har inge betydelse det handlar om hur många hästar du setter dit.Två hästar på 1,5 hektar är defenetivt inte för littet.

ok låter bara lite konstigt att olika raser svettas olika mycket, svettning är ju givetvis individuellt men rasuppdelat?...är min häst ett undantag då eller?
Ja om du hittar det får du gärna återkomma, låter ganska intressant faktiskt. :)

Du utgår hela tiden ifrån vad DU och DINA hästar trivs med och mår bra av. Är det någon i hela den här tråden som har sagt att de tycker du ska släppa dina hästar på lösdrift emot din vilja? De har det säkert bra, och det har säkert de hästar som bor i en välskött lösdrift oxå.

I mina tidigare inlägg har jag riktat mig till alla som tjafsat, och vissa har faktiskt höjt standarden på sina svar också. Dock tolkar jag det inte som att du är intresserad av någon seriös diskussion, utan du rackar bara ner på andra och deras åsikter, hela tiden med dig själv och dina hästar i fokus.

Jag har oxå mitt stall hemma, ingen lösdrift utan boxuppstallning och vinterhagar på ca 1,5 ha till 4 hästar. M a o ungefär liknande förhållanden som jag har förstått att du har. Skillnaden är bara att jag inte ser detta som det enda alternativet till god hästhållning.

Om jag hade haft mer utrymme och ännu mer tid att lägga på pållarna hade jag gärna haft lösdrift oxå. Tror att många hästar mår mkt bra av en sådan stallösning. Hade dock personligen velat ha både stall och lösdrift, så man kan ställa in t ex sjuka och svettiga hästar, samt ha en bra skötselplats.

Fick bara intrycket att dina hästar måste vila ut en del. Du skrev... bla bla bla "den kan vila ut på ett annat sätt"bla bla bla. Om nu dina hästar måste vila ut kanske ett halvt dygn eller mer i box måste de vara väldigt utröttade då de normalt bara sover sa 4-5 timmar/dygn. De sover endast ca 20 min/per gång och detta utspritt över hela dygnet så om de måste vara i box enbart för att vila så blir man ju lite konfunderad.

Jag har alltid haft min häst installad och detta pga av att jag inte hittat någon lösdrift i närheten. Nu har jag äntligen det och i slutet av februari ska han äntligen själv få välja om han ska vara ute eller inne och äta när han vill. Att han ska slippa den trånga, leriga hagen och istället få springa i en gigantisk torr hage känns alldeles underbart. Självklart mockas ligghallen varje dag och fri tillgång till hösilage finns givetvis.

När vi männsiskor absolut vill ha hästar är det våran plikt att se till att de få ha ett så hästvärdigt liv som möjligt. Att vi inte kan ge dem ett helt fritt liv är ju inte så konstigt men att göra så bra vi kan är ett måste. Att stå inne i en box, frånskild från övriga flockmedlemmar, utan stråfoder större delen av natten kan inte vara ett bra hästliv. Få hästar får väl stråfoder så att det räcker hela natten och detta påverkar deras mag- och tarmsystem negativt. Deras magar är skapade så att de behöver lite men ofta för att de ska må bra. I dagens hästsamhälle svälter hästarna större delen av dygnet. Dessutom har hästar ett väldigt stort behov av att röra sig som vi kanske inte alltid kan ordna. Visst, vi rider, kör eller tränar hästen på annat sätt men inte tror jag att det är bra för hästarna att stå stilla så stor del av dygnet och sedan ridas intensivt för att sedan vila igen. Jag är övertygad om att många ben och hovproblem (även host problem) skulle undvikas om hästarna kunde vara ute och röra sig över hela dygnet.

Det finns säkert många dåligt fungerande lösdrifter och många människor som har sina hästar där för att det är lättsamt och det är ju självklart väldigt tråkigt. En seriös hästmänniska har sin häst på lösdrift för hästens bästa. Att det innebär mindre arbete är inte sant. Det ska mockas varje dag ändå. Hästen ska borstas och ses över dagligen. De flesta som har hästar har ju hästen för att de vill göra något med dem vilket innebär att de ska tränas och aktiveras ändå.

Som sammanfattning av detta inlägg vill jag bara säga : En seriöst skött lösdrift av seriösa hästmänniskor främjar hästens fysiska och psykiska välbefinnande.

Jag måste bara fråga ffa dig Abukir; när du talar om lösdrift låter det som om det skulle innebära att ha hästarna i hagen dygnet runt? I en lösdrift för hästar (och även för andra djur) skall det finnas tillgång till vindskydd och tak över huvudet där hästarna ska kunna söka skydd närhelst de vill under dygnets alla timmar. Det finns också krav på den sk ligghallens yta, den ska, precis som inomhusboxar, ha en viss yta per häst. Måtten kan du hitta i djurskyddslagen.

Tack för ett bra inlägg ur diskussionssynvinkel :)

Jag tror inte mina hästa behöver vila ut mer än andra, jag sa att jag tror de vilar bättre inne än ute särskilt på vintern.
Jo, jag vet att man ska ha ligghall/vindskydd men jag räknar det ändå som "ute" hela dygnet.
Som jag sagt upprepade gånger så tror jag det finns hästar som trivs på lösdrift som kanske inte trivs i stall så bra, men mina och särskilt araberna vet jag trivs i stallet.
Visst kan man alltid diskutera hur länge en häst kan vara inne utan att bli rastlös osv, men det varierar självklart från häst till häst.
Jag försöker alltid ha inne dem så kort tid som möjligt, men så de ändå får en variation mellan inne och ute som iallafall mina hästar trivs med.

Att hästen står i box gör den inte frånskild från övriga flocken. i mitt stall kan de se varandra, alla står brevid varann. Att säga att hästar som är inne på natten inte har ett bra hästliv kan jag inte hålla med om :smirk:
Det angående maten håller jag med om.
man ska alltid försöka ge så många mål som möjligt så hästen slipper gå hungrig.

Hästen står ju inte inne hela dygnet heller. den står inne, sen ute i hagen, sen rids, sen ut i hagen igen, sen in...iallafall mina. bara för hästen är inne betyder inte att det ända den gör är att bli riden och vila. den går fortfarande ute i hagen många timmar.

Jag tycker alltid man ska se till hästens bästa, och det tycker jag att jag gör för mina hästar jag har just nu

Har läst artikeln och hon skriver ju att hon inte rider hästarna om det är mer än 10 grader kallt :crazy: Nu vet jag inte var hon bor men här uppe skulle det inte bli särskilt många ridturer då.. Fast alla kanske inte gör så?

En annan fundering, klarar sig hästarna ner till 40 minus på lösdrift. Täckar man dom då ifall dom är klippta?

nu har jag inte läst artikeln, men utifrån vad du skriver så verkar du har grov missuppfattning av vad en häst egentligen är.
trots att den häst vi har idag är grovt avlad på i många fall så kan man aldrig avla bort naturliga instinkter. de sitter för djupt rotade.
kom inte och säg att du skulle vilja göra din häst till en mer mänsklig varelse?
de flesta av oss kan inte säga vad hästen egentligen tycker är bäst, vi tror oss ofta veta eftersom vi vill ha hästen dit våra tankar finns.
ett enkelt exempel. du gillar blått och använder det till din häst o säger...å prinsen tycker att blå är den bästa färgen. men inte för att prinsen har valt det.
vi människor väljer ofta åt våra husdjur.
hästen tycker inte det är tryggt att stå i en box. vad är trygghet för en häst? vet du det?
en häst vill tex kunna fly om en fara skulle dyka upp, då är den trygg, när den vet att den kan undkomma sådant som kan komma att skada honom eller henne. kan den komma undan faror i en box?
vet du vad som skrämmer en häst?
ofta känner sig nog hästen bekväm i en box om stallet är lugnt och den inte behvöer stå ut med en massa negativa känslor där inne. den har vant sig med andra ord. det är en annan sak än att trivas.
många hästar längtar in under dåligt väder, det är ett sätt att bli bekväm på, inne i stallet slipper de blåst, kyla o regn.

i lösdrift har man naturligtvis en innemiljö presenterad för hästen också. ofta ett stort område stallmiljö, fast utan boxar. som en mindre hage men utan instängdhet.
och givetvist gör man rent efter hästarna också.
jag tycker mycket om lösdriftsidén eftersom hästen får leva mer som en häst än ett inburat djur.

hästen kan välja att vara ute, eller inne, när det passar den bäst. :bump:

Alla blir ju saliga på sin tro, och jag tror verkligen på lösdrift! Jag kommer aldrig att sätta mitt halvblod på box igen och inga skor heller, Jag tycker att den omtalade artikeln var helt suverän, jag håller med allt som hon sa faktiskt! Jag blir så glad när jag läser såna här artiklar, känner bara äntligen nån som tycker som jag! Annars är det bara stall och stall och täcken och lindor och gud vet allt. Ibland undrar jag om vi ska börja bygga ligghallar i skogen så älgarna får skydd...

Så alla som inte har lösdrift har en grov missuppfattning av vad en häst är :confused: :mad:

Nej vi kan inte veta exakt vad en häst tänker och tycker. Jag tror inte någon sagt det heller :smirk:
Vi människor väljer åt våra djur vilket är rätt självklart eftersom vi äger dem och tagit deras frihet ifrån dem.
Jag "väljer färg" åt min häst men inte säger jag att hon valt den...jag vet inte det kanske andra säger men inte jag. jag väljer den färg jag tycker hon passar i.

Jag tror en häst kan känna trygghet i en box ja.
Inte en vildhäst, men en tamhäst kan känna det.
Om hästen inte kände sig trygg skulle den inte vilja vara inne, det skulle märkts ganska snart.
Ett föl som föds och som hela livet är inne i en box på natten ett antal timmar borde enligt mig utveckla det som en trygghet där den kan slappna av.
Att slappna av är viktigt för att hästen ska trivas.
Om hästen tillbringar X antal timmar per dag och det inte händer något för hästen otrevligt i stallet bör den efter ett tag finna trygghet i situationen även om den självklarrt har sina instinkter kvar.
Man måste ju anpassa sig efter hur olika hästar är, men vad jag upplevt under alla år är att hästen kan uppskatta stallet och inte alls se det som något farligt eller dåligt, tvärtom.
Får hästen bara vara ute många timmar och får motion så tror jag inte det skadar dne att vara inne.
Vi är alla bara männsikor och jag tror alla n¨gon gång förmänskligar hästen i vår önskan att den ska ha det så bra som möjligt, men kan man en del om hästar så förstår man vad den behöver för att må bra och vad som är onödigt.
Allting handlar i grunden om anpassning efter individen.

Eftersom du själv håller med om att man inte vet vad en häst tycker kan du inte heller säga att du vet att en häst inte kan trivas i sin box, för jag är så säker man kan bli på att mina hästar trivs med min hästhållning.

Så alla som inte har lösdrift har en grov missuppfattning av vad en häst är :confused: :mad:

möjligt att du uppfattade det så, men jag menade inte det så. jag har själv mina hästar i box eftersom jag inte har något annat val.
vad jag menar med allt jag sa, är att man nog inte ska se till vad man tror hästen behöver idag. har man möjlighet tycker jag att man ska ge hästen ett liv som är så "hästigt" som möjligt. Hästens natur är inte att stå instängd i en box. Den kan vänja sig vid det, men det är inte (enligt mig iallafall) trygghet.
Vi skulle kunna börja tjata om vad alla djurs egentliga natur är och även människans, men det handlar inte riktigt om det nu.
Diskussionen är lösdrift eller box. vad är bäst.

Nej vi kan inte veta exakt vad en häst tänker och tycker. Jag tror inte någon sagt det heller :smirk:
Vi människor väljer åt våra djur vilket är rätt självklart eftersom vi äger dem och tagit deras frihet ifrån dem.
Jag "väljer färg" åt min häst men inte säger jag att hon valt den...jag vet inte det kanske andra säger men inte jag. jag väljer den färg jag tycker hon passar i.

du förstod kanske inet vad jag menade här. vad jag menar är att vissa kanske väljer att den egna hästen tycker om att stå i box och trivs där, för att man själv trivs med att ha hästen så.

Jag tror en häst kan känna trygghet i en box ja.
Inte en vildhäst, men en tamhäst kan känna det.
Om hästen inte kände sig trygg skulle den inte vilja vara inne, det skulle märkts ganska snart.
Ett föl som föds och som hela livet är inne i en box på natten ett antal timmar borde enligt mig utveckla det som en trygghet där den kan slappna av.
Att slappna av är viktigt för att hästen ska trivas.
Om hästen tillbringar X antal timmar per dag och det inte händer något för hästen otrevligt i stallet bör den efter ett tag finna trygghet i situationen även om den självklarrt har sina instinkter kvar.
Man måste ju anpassa sig efter hur olika hästar är, men vad jag upplevt under alla år är att hästen kan uppskatta stallet och inte alls se det som något farligt eller dåligt, tvärtom.
Får hästen bara vara ute många timmar och får motion så tror jag inte det skadar dne att vara inne.
Vi är alla bara männsikor och jag tror alla n¨gon gång förmänskligar hästen i vår önskan att den ska ha det så bra som möjligt, men kan man en del om hästar så förstår man vad den behöver för att må bra och vad som är onödigt.
Allting handlar i grunden om anpassning efter individen.

Hästen kan finna ro i en box och inne i stallet, men jag tror nog att den kan det i en lösdrift också. om det inte skulle fungera att hästen ska kunna slappna av i en flock skulle nog moder natur byggt en box åt hästarna ute på stäppen när de levde fritt. evolution, eller så :)

Eftersom du själv håller med om att man inte vet vad en häst tycker kan du inte heller säga att du vet att en häst inte kan trivas i sin box, för jag är så säker man kan bli på att mina hästar trivs med min hästhållning.

jag vet var hästarna kommer från. det vet du också.
jag vet att deras instinkter längtar inte till en bur, så mycket kan nog alla om de flykt- och bytesdjur som hästen faktiskt är.

Våra hästar vill absolut inte stå inne! Den ena är född på stäppen och den andra är född i sverige (utomhus)
Jag har verkligen inte hästar på lösdrift av ekonomiska skäl för pengar finns det så det räcker! :devil:
Att araber inte kan gå på lösdrift är skitsnack för jag känner en tjej som hade araber på lösdrift utan problem.
Alla hästar kanske inte är lämpade för lösdrift men då får man väl se till individen och inte enbart till rasen?

/ Nanne ;)

Att ha hästarna på bete är verkligen inte för min egen bekvämlighet...är det därför du har dina på lösdrift eller vadå?
Nej, men du verkar ju dra den slutsatsen! Jag har hästar på lösdrift för att det är MEST likt de naturliga förutsättningarna som en häst skulle leva i om den inte var i fångenskap. Troligen är det därför du har dem på bete också?? O då förstår jag inte varför lösdrift på vinter är så mkt hemskare??
Jag har de på bete för att de ska få äta och leva på gräs istället för hö och få ha det skönt ute när det är varmt och svalt på nätterna. Ibland vissa nätter skulle jag vilja ha dem inne kanske men det går inte för betet ligger där det inte finns stall.
Så det ÄR ändå inte just utevistelse natt som dina hästar tycker illa om i första hand utan kyla??
Jag har kanske 5 gånger sagt att lösdrift kan passa vissa hästar hur många gånger ska jag upprepa det :smirk:
Men det skulle inte passa mina hästar, tycker jag känner de såpass väl och jag vet ju hur det är att ha de på lösdrift eftersom jag har det flera månader varje år.
Jepp och OM det nu inte passar dem så har du dem ändå på lösdrift alltså?! (=bete). Varför i så fall?? Jag förstår fortfarande inte. om det nu passar dina hästar att stå inne i box alla nätter - varför är de då ute??
Att det är kallt på dagen..ja..men man måste ju ha ute hästarna eller hur? dessutom kryper ofta temperaturen ner på natten. Jag tycker även att mina hästar inte sover ute, och de får slappna av mer när de är inne.
Du tycker att dina hästar inte sover ute...? Hur vet du det? Hästar sover ju utspritt över dygnet och inte bara på nätter. Klart att hästar som är ovana kan vara mer oroliga när de BÖRJAR vara ute dygnet runt, men jag är övertygad om att alla hästar faktiskt vänjer om sig. De lever ju trots allt i en "skyddad verkstad" även i hagen (precis som du påpekat) med enda skillnaden att de KAN röra mer på sig och FÅR mer frihet än i boxen.
Hur kommer det sig att du måste ha hästarna ute i kyla på dagen men inte på natten menar du?? Du tycker alltså att hästar ska få vara ute, men inte just på nätter (i alla fall inte dina egna.... utom på sommaren då...) när det är mörkt?? Eller för att det är kallt? Jag skulle bättre förstå om ngn påstår att "mina hästar får inte vara ute när det är mer än minus 15" (oavsett TID på dygnet)- även om jag vet att hästar klarar lägre temp så är det i alla fall mer LOGISKT än att bara säga att "nätter ska hästar stå i box". Varför?? Är de mörkrädda?` :p
jag har aldirg sett mina hästar sova ute på dagen.
jag tror de sover bättre i stallet.
Jepp, du TROR - och du får gärna fortsätta tro det. Men jag förstår inte hur du kan påstå att dagens hästar skulle vara mer beroende av ett hus med boxar att vara instängda i än vad de varit under alla 1000 år tidigare....
Jag vill inte ha mina hästar ute dynget runt helt enkelt, och lägg märke till mina hästar nu alltså säger jag inte att alla hästar mår bäst av att stå i box på vinternätterna men jag är säker på att mina gör det.
Du har nog påstått dig ganska säker på att även andra hästar av vissa raser inte klarar det. Du har i alla fall argumenterat för den saken. Och du har fortfarande inte svarat på mina åsikter att hästar på lösdrift trots allt är MER fria än såna på stall - du verkade mena att de var lika ofria vilket som....
Liksom DINA hästar är MER fria än hästar som aldrig får gå ute fria i hage.

Vad gäller uppvärmning håller jag med dig (som sagt .... ) men det är fortfarande så att en häst som skrittar runt litegrann ÄR MER (dock ej helt - jag skulle aldrig förlita mig på det) varm i ben, muskler, ligament än en som tex står i liten box eller spilta...

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Kilauea
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 469
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 538
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31