Lösdrift i hästfynd

ok bra!
verkar som om alla miss upp fattar mig i dag!
det har ju sina orsaker.
jag är ju inte så bra på att formulera mig så det brukar nog vara lite svårt att förstå vad jag igentligen menar!

och du är gammal och vis?
finns nog äldre än dig här inne som har sina åsikter precis som du och jag!
eller?

jag trodde du var en gammal kärring som du pratade om jag ska vara ärlig. de brukar vara de värsta :crazy:
du har rätt konstigt sätt för att vara bara 17.
du har väldigt lätt för att häva ur dig om sånt du inte vet ett skit om, som hur jag rider min häst till exempel.

jag sa inte att du rider din häst fel utan du påstår att alla hästar blir svettiga om man tränar.men min blir inte det och då påstod du att jag inte kan rida på rätt sätt.
och då menade jag typ att man inte behöver rida skiten ur dom bara för att dom ska svettas.
frågade om du inte skrittade av din häst efter träning då dom lättare torkar upp då.utanom du bara rider hårt ochsedan sätter in den.det var vad jag menade!!men var lite sur då du menade att jag inte rider rätt så tog ett hårdare ord "rider skiten ur".

På vilket sätt är lösdrift bekvämare för ägaren? Visst friska hästar har vi. Men att gå och jaga vindfällor och kolla stängsel i våran 20 hektar stora hage. Sedan mockas ju ligghallen dagligen efter alla hästar och kör vatten. Man åker ut och fodrar 3 gånger om dagen. och detta gör man ju i alla väder. Men visst så slipper vi att sopa stallgången! Jo vi har ju valt lösdrift för bekvämligetens skull! Samma sak när det gäller bidragen bönder får av jordbruksverket! Jordbruksverket har ju kommit underfull med att det blir lättare för bönderna. Tanken var ju inte för att tester gav att djuren mår bättre av det!

Nu ljuger du allt.

Nu måste du citera mig NÄR jag skrev att alla hästar blir svettiga om man rider. Det är ju lite omöjligt för mig att säga det eftersom min egen häst nästan aldrig blir det.
och NÄR skrev jag att du inte rider på rätt sätt för din häst inte blir svettig VA?
Min egen häst blir inte heller svettig så då skulle jag skriva att jag själv inte rider rätt då eller?
Var får du allt ifrån :confused: :mad:

kom med lite citat nu jag väntar ska bli intressant

Lösdrift ät bekvämare det säger tom alla själva som har lösdrift. "det är billigare och inte lika mkt jobb"
har jag hört flera säga.

Jag har stall OCH friska hästar :) :bump:
Jag mockar också flera boxar dagligen, får också bära vatten dagligen, också fodra ute flera gånger dagligen i alla väder, plus sopa stallgången, plus ge strö, plus hålla rent inne, plus hålla rent i hagen, osv osv.

Kolla stängsel får vi också göra, du vet vi har stall OCH hagar ;)

Rätt dryg diskussion nu va?
Hästar mår utmärkt i lösdrift. Vi som har lösdrift jobbar också med våra hästar och lösdriften kräver, precis som stallet, skötsel. En lösdriftsanläggning ställer större krav på hagarna, både vad gäller marken (tänker ffa på lera) och storleken. Jag har svårt att tänka mig att det finns så många uppstallade hästar som har möjlighet att ströva på 20 ha som ... var det Fingalls hästar gör. Ett sådant stängsel kräver mer underhåll än det runt rasthagar.

Du skriver att du vill diskutera, men efter att ha läst denna i mitt tycke rätt barnsliga diskussion (ja jag är 28, lika bra att skriva det direkt???) tycker jag inte direkt att du verkar vara öppen för argument om lösdriftens fördelar? Om du har bestämt dig för att det är stall som är bäst så låt gå, men racka inte ner på andras val och kalla det för bekvämlighet. Naturlig hästhållning är ordet som jag skulle ha valt.

Godnatt, tänker inte svara på någon form av påhopp här, så gör er icke besvär.

Hör här är en som driver lösdrift! Det är kanske lite svårt att förstå sig på Lösdrift innan man står där!

Så kostar arendet på min lösdrift ca 12000:- om året. Och på det kommer driften på det sedan! När mitt gamla stall här intill mig (1 km) kostade 400:- i Mån/kallhyra nu har jag 2 mil till hästarna! Och det är 12 mil om dagen. Man gör det inte för att det är billigare och bekvämare.

Rasthagar?
ni med lösdrift ska alltid få det att verka som att ni har en så naturlig och bättre hästhållning än vi som har hästarna inne på natten på vintern.
Det finns folk som har inne sina hästar för länge, det finns folk som gör alla möjliga fel med sina hästar. ÄVEN de som har lösdrift kan göra fel.
Jag vet inte vilka ställen du varit på, men de flesta som har stall har inte "rasthagar" till sina hästar.
Vi har stora hagar! Nu vet jag ingen siffra på hur stora, men rasthage kan man inte kalla dem :)

Självklart ställer lösdrift större krav på hagarna! Skulle vara synd om hästarna annars. Har man stall ställs det stora krav på både stallet och hagarna.
Jag är verkligen öppenför fördelarna!
Jag har själv flera gånger sagt att om hästen trivs och lösdriften sköts bra ser jag inga hinder.
Är bara trött på erat sätt att få de som har hästen inne på natten som sämre hästägare.
Som att man överdriver och inte låter hästen vara häst för det. Det stämmer knappast. Lösdriftshästar är lika ofria hästar som de som både är inne och ute.
Sen beror det ju på vad man gör med hästen.
jag tycker inte lösdrift är lämpligt om man verkligen rider och tränar. men rider man bara "vanligt" så går det säkert.
Jag skulle bara inte själv vilja ha min häst ute i storm och regn på nätterna för hon gillar inte det.
Jag har stall för både min och hästarnas skull. De gillar att vara inne, och det känns tryggare för ägaren.
Men alla hästar är ju olika.

Du kanske inte gör det för det är billigare och bekvämare, men faktum råder att det är det.

DETTA ÄR TILL ALLA!
är trött på att vi ALLA har varit fruktansvärt sura på varandra och missuppfattar varandra!!! :)

vill inte fortsätta bråka om en sak som lösdrift.
jag tycker att om man sköter sin häst och den trivs så är det bra med det!
men sen så tycker då jag bättre om lösdrift än stall ochsom vi vet finns det dom som tycker bättre om stall än lösdrift.

men måste säga till er "stallmänniskor" att lösdriftsstallarna sköts minst lika bra som stallarna!
och att om man har på lösdrift blir det inte mycket lättare och inte mindre jobb än stall!

tycker du ska ha kvar din häst i ditt stall,men klanka inte ner på oss som sköter vårat lösdrift.

har nu svarat på ditt inlägg för sista gången och har sagt vad jag tycker.ber även om ursäkt om jag sårade dig lika mkt som du sårade mig!!!ang detta!
:banana: :banana:

hur kan en diskussion vara dryg? :crazy:
Så det är ok för dem som har lösdrift att säga att vi stallmännsikor ät bekväma för att vi har stall men vi får inte säga detsamma om er när de flesta som har lösdrift själva säger att det är mindre jobb hmm..

Om man nu tror att hästar vill vara inne så borde man ju inte känna sig hotad av att prova lösdrift.
Den enda skillnad är ju egentligen att man lämnar "dörren" öppen för hästen att välja om den vill stå kvar inne eller vara ute. :idea:
Alla som bytt till lösdrift från box vittnar om gladare och friskare hästar. Jag har aldrig hört motsatsen när man väl har provat ett tag. :)

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Kilauea
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 469
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 538
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka