Lösdrift i hästfynd

Mitt varmblod har då aldrig sprungit på någon travbana. Framavlad för hoppning är vad han är... ;) :D

Nej, skrittordinationen var pga en skada i ett knä. Inte kotledsinflammationer.

Jag har precis läst artikeln själv och måste säga att en del grejer är bra, men en del tycker jag är rent uppåt väggarna!
Vad jag förstod det som, hade hon ingen ligghall till sina hästar; DET ÄR LAG PÅ DET! Även om de "bara använder den som toalett" så har de i alla fall en valmöjlighet. Ett träd, eller skogsdungen ger inte tillräckligt skydd om det regnar ihållande under en längre period, tex 1-2 dygn och det gör det ju ibland. Då kan de faktiskt bli nerkylda.
Sen har jag själv 3 st hästar, som har en lada att gå in i när de vill, men jag har dem inne på stall över natten, p g a att min hage är alldeles för kladdig för att gås i 24 timmar om dygnet. Jag har ändå en hage på en tunnland, men jag bor i Skåne och här brukar för det mesta regna vintertid, och vi har nästan bara åkermark, så det blir KLADDIGT! Jag tycker inte det är schysst mot mina hästar att inte få torka upp lite om ben och hovar ett tag / dygn.

Mina hästars lada är 120 kvm stor, alltså rätt stor, och de står gärna där inne när det blåser, men när det regnar, är de ofta ute och går i hagen. Det är endast om det VRÄKER ner, som de står med rumpam mot, annars går de faktiskt runt och småstrosar.
Och sen, ja, jag är även lite självisk. Jag tycker det är mysigt att ha hästarna inne på stall över natten vintertid, jag tycker det är mysigt med stalljobbet o s v. Men mina hästar är ute ca 12-14 timmar/dygn och Detta endast från 1 november till 1 april, resten av året går de ute dygnet runt. De har alltid fri tillgång till grovfoder och kan äta när de själv vill/behöver.
Mitt ardennersto tycker ibland att hon inte "behöver" gå in, utan kan lika gärna stanna ute hela natten, men det är oftast om jag inte har pysslat med henne på ett par dagar, så det är nog hennes sätt att säga att hon inte behöver bry sig om mig om jag inte bryr mig om henne.

Men allt handlar om vad man själv vill, det ena behöver inte vara bättre än det andra, så länge man sköter sin häst ordentligt, och om hästen är frisk och mår bra, så måste man ju göra något rätt, inte sant!?

Jag har haft häst i 20 är och aldrig hafr problem med vare sig luftvägar eller kotleder, och jag har alltid haft dem på stall. Däremot får de vara ute så mycket som möjligt och jag försöker göra det så naturligt och bra som möjligt för dem ut efter MINA förutsättningar.

Mvh / Linda

http://hem.passagen.se/ymerjulius

Hej!

Tack för ett bra och vettigt inlägg! Varför måste alla klanka på varann bara för att åsikterna går isär?

Min pålla trivs bäst ute dygnet runt, tyvärr finns inte den möjligheten där jag bor, men hon går ute 8-20 om vädret är bra. Sommarbetet ute dygnet runt och de släpps så tidigt som möjligt..

Men jag kan erkänna att jag känner hästar som knappt ville vara ute alls. I en stor gräshage, med vatten och mineral kom han ändå till grinden efter 2 timmar ute.. Vissa hästar trivs nog inne med../ Lavinia

*gapskratt* Vilket storbråk!

Här kommer mina åsikter:
Om man har möjlighet att ha sin/sina häs/ar på lösdrift så är det naturligtvis den mest naturliga formen av hästhållning. Lösdriften förutsätter naturligtvis att hästarna har tillgång till en rymlig ligghall/lada där det finns tillräckligt med strö för att det ska vara bekvämt att bädda ner sig i det (för hästarna alltså)! Vidare tror jag att det här med hästarnas vilja till stall eller inte är individuell och att det faktiskt inte alltid är naturen som drar längsta strået. Av mina fyra hästar vill två helst vara ute dygnet runt medan de andra två står och stampar utanför stalldörren.

En liten analys:
stoet, som alltialltidalltid vill vara ute, är uppfödd i stor flock och har väldigt mycket häst i sig
islandsvalacken, som vill vara ute, är van vid att gå i ligghallsfri lösdrift sedan ett femtontal år tillbaka
"småpojkarna", Frost och Manlill, är båda uppfödda hemma hos mig och är mycket hanterade. De vill vara med och titta på allt, mkt nyfikna, älskar att bli ompysslade, älskar mat osv. De är liksom mer domesticerade än de två andra...

Oavsett vad gänget nu önskar så går de ute från 8 på morgonen till 11 på kvällen med tillgång till ligghall som de bojkottar i ur och skur (utom riktigt varma dagar). Detta för att jag anser lösdrift vara den optimala lösningen för hästhållning (avseende hälsa, knappast bekvämlighet) men samtidigt vill ha in hästarna i stallet för min skull... Jag vill pyssla, fixa matbunkar, höra morgongnägget... Dessutom är jag rädd för att stoet skulle blomma ut fullständigt som Mulle Mustang och för alltid betrakta mig som en ondsint stenåldersmänniska som äter hästfröknar till frukost. Nu kämpar hennes "mattes lilla kicka" sida mot "freedom!!!" sidan... och det verkar stå ganska jämt.

Svett - olika hos olika individer, ökar om det är svårare att göra sig av med överskottsvärme, som det är om man t ex är isolerad av en tjock vinterpäls.

Jag skrev att mina hästar VARIT ute 6-8 timmar innan jag RIDER. Sen är de ute några timmar till. så jobbigt när du bara vill förstå fel hela tiden :crazy:
Mina hästar är ute från 9-12 timmar per dag beroende på väder och annat.

Min häst älskar att vara inne, så enkelt är det. Hon går på lösdrift på sommaren, och visst gillar de det för de får gå ute i fina hagar med gott gräs. Men de vill allt hem i slutet av sommaren när det börjar bli kallt, de väntar vid grinden och vill hem till stallet.
så fungerar mina hästar iallafall.
man kan öppna boxdörren till mitt sto och hon går inte ut, hon trivs i boxen. med det inte sagt att hon vill stå där hela dagen, men hon är aldrig jätteivrig på att gå ut som vår nordsvensk kan vara.
alla hästar är olika vilket många verkar ha svårt att förstå.

sen att alla lösdriftsfolk blir helt galna när man vill föra en diskussion är en annan sak. :smirk:

Och det är en tryggheten för dagens häst att vara i ett stall enligt mig.

Jag tror att det som väckte de mest svallande känslor var ditt uttalande, se ovan. Det är ju bara en mänsklig aspekt, inte sett ur hästens perspektiv. För min del tror jag att dom blir precis vad vi gör dom till, att resonera om vad som är bäst lönar sig inte. Det handlar fortfarande om mänskligt tyckande och tänkade, vad som egentligen stämmer och inte finns redan på en hel del avhandlingar vid detta laget.

Det jag skrev CITAT:

"Jo 23 år må vara en ungdom =)

Jag har en 30-åring i lösdriften med som bara mår kanon =)=)=) Men han är shettis så han är kanske inte så gammal ändå i förhållande till hästen på 23 år??? "

Nu är det så här lilla lilla "little blondie".

Den hästen jag snackade om är min egna stora häst som inte är av rasen arab utan av rasen varmblod som blir i snitt ca 25 år och runt där. Det finns såklart undantag men nu snackar vi snittet här.

Tycker inte du då att en shettis som har möjlighet till att bli uppemot 60 år (världens äldsta shettis blev det och han hette Old Billy om du nu inte visste det) men mer troligt säkerligen får leva ca 10-20 år längre än mitt gamla varmblod som kanske har ca 5 år kvar att leva, -är äldre än hästen i fråga?

Tycker du fortfarande då att en 23-årig häst är yngre än en 30-årig shettis??? :confused: :confused: :confused:

Du borde rafistulera i dina celebrala environger o se om du hittar något att tänka med.

Du kan ju läsa igenom allt igen o se om du kan citera VAR jag skriver att en 23-årig arab är äldre än en 30-årig shettis.

Det är svårt att hålla sig när man får upprepa sig och folk hittar på.

:bow:
Håller med! Jag ville föra en diskussion men vissa blev lite väl upprörda.
Jag tycker också man ska göra det som passar varje häst bäst!
Men jag tycker att det som skrivs om lösdrift är överdrivet och extrema saker blir aldrig bra, varken när det gäller de som har hästen i stall på natten eller de som har lösdrift året om.
Jag tror att vissa hästar kan passa toill lösdrift om det görs på rätt sätt, men jag är mkt tveksam till hur bra dessa lösdrifter sköts?
det de flesta pratar om är hur billigt det är och mindre jobb för ryttaren när jag hör sådant blir jag orolig för hästarna.

Ungefär som min hästhållning då :)
Mina hästar är ute dygnet runt på sommarbetet som de är på från runt maj/juni beroende på väder till runt september.
De trivs på sommaren, men de trivs bättre när de får vara i stallet på nätterna.

Jag sa för TREDJE gången inte att MIN häst blir "dyngsur", hon blir a l d r i g svettig.
men det FINNS ju faktiskt hästar som blir svettiga och då tog jag det som ett exempel. Och det är inget fel med att rida en häst svettig heller.
fast det går ju över ditt förstånd, tyvärr.

Ta och lugna ner dig lite.
Jag skäms å dina vägnar som håller på som du gör.

Kan du inte ta och citera mig där jag skriver att jag har problem att få tag på mina hästar?
Du bara sitter och hittar på och det går jag inte med på.

"Hade alla hästar fått gå på lösdrift och känna på hur det är att vara häst såsom de har levt i alla årtusenden, då hade de nog föredragit o stanna kvar i hagen än o komma till ryttaren."
DU skriver ju att om alla hästar gått på lösdrift skulle de inte vilja komma till ryttaren. Eller står det inte så?
Var har jag läst fel? :mad:
Citat än en gång, tack. Fast det har du lite svårt med... :crazy:
Alla andras hästar skulle vara svåra att fånga UTOM dina eller? Vad gör dig så annorlunda?
DINA hästar går ju på lösdrift och då låter det jävligt knäppt attt säga att hästar på lösdrift är svåra att fånga förutom dina.... :angel:'

FEL igen. Jag har inte läst fel på mina eller många, tyvärr. Det är du som inte uttrycker dig korrekt.
Och dyslexi tror jag knappast jag har, lite svårt att läsa på högskolan då :angel:
Ja du, jag har läst svenska. Hade till och med MVG i det ämnet... :D

"du verkar bara leta fel o hitta på massa"
:rofl: Du måste vara ett skämt....vad har jag hittat på? Det är DU som gör det. Uppför dig som en liten unge...hur gammal är du??? fast jag vill nog inte veta..kommer bli rädd för mänskligheten då :smirk:

jag tycker denna disskution har vandrat för långt!!

vill bara säga att vi alla har missförståt varandra så ingen av oss är små kloka får! :idea:

min häst och dom andra hos mig tycker om att gå på lösdrift och det går att kombinera med träning utan att man måste stalla upp dom.
sen finns det som sagt andra hästar som inte har provat lösdrift som är vana vid att stå i stall som vill stå i stall ha dom då i stallet om ni vill.

jag skulle iallafall inte vilja byta mitt lösdrift mot ett stall!!! :banana: :banana:

Bra att du erkänner att du hade fel.
Det är inte bra att snacka om sånt man inte vet.
Jag vet inte hur du rider din häst så utgå inte från att du vet hur jag rider min. BRA då förstår vi varann!

Funkar lösdrift för dig så fortsätt med det!
Jag skrev detta inägget om den artikeln som jag tycker var dumt skriven.
Har ni ligghall till era hästar? Hur stor är den?
Vad gör ni när en häst blir blöt eller svettig, får den stå ute då?
Får de inte väldigt mkt päls om de går utan täcke

det har inte med detta att göra, men bara undrar hur gammal du är och hur länge du haft hästar?

Lägg ner nu, du är ju den värsta av alla här. Du har ju klippt bort hälften av det jag sa. Du säger att alla andra letar fel och hittar på, men du är ju värst!

Lägger du ärligt ihop det jag sa där så ser du ju vad det står.

Du väljer att dela på hela stycket och tolka det precis som du vill, -alltså genom att få det att låta som om det vore till din fördel. Och eftersom du bara letar fel och försöker klanka ner på folk är du inte sen att göra det heller. :mad:

Innan ditt ihopklippta klipp av vad jag skrev, skrev jag:

"Många hade nog inte fått tag i deras hästar om det inte vart för att de ändå ska in i stallet o få mat. " :D

Och den meningen hör ihop med den delen du valde att klippa isär, du kan inte bara ta o klippa isär allt vad folk säger förstår du väl? :mad: :confused: Det borde du veta om du nu har mvg i svenska vilket jag har svårt att tro att du har. :crazy:

Du vill feltolka allt till din egna fördel. Du läser mellan rader och hittar på. Du läser fel på "många" och ser det som "mina" :confused:

du borde också ta och rafistulera i dina celebrala environger och se om du hittar något av värde.

Eftersom jag är ytterst tveksam till dina svenskakunskaper föreslår jag att du söker upp närmsta ordbok om du inte förstår.

Nä detta är ju löjligt att folk inte har kunskap!!! Det är inte temperaturen som avgör! I öknen är det 50 plusgrader och natten 5 minusgrader! Här kommer det viktigaste av denna diskussion! Skillnaden mellan dag och natt =ca 55 grader och övergången sker på ca en timma! Om du nu påstår att vi har -45 grader! Hur varmt är det i stallet på morgonen innan du släpper ut? Ca 0 till +9 grader! Och så tar du ut dem i -45 minus! Då blir det en köldchock för dem! Men låter du dem vara ute så höjs deras kroppstemperatur naturligt och tarmfloran får bättre värden och matsmältningen blir jämnare än om man har en massa temperaturomväxlingar! Nu får hästen chans att bilda ett naturligt hull utan att tappa muskler! I det tidigare stallet jag var på då man stallade in hästarna över natten så hade vi 90 % kolikfall i stallet av de 13 hästar under en vinter. Men sällan märker vi koliken. Våran ena häst hade 19 kolikfall på den vintern! Var på väg att ta bort honom... Men så lät vi honom gå på en lösdrift som en vän rekommenderade oss. Och sedan dess har vi inte haft ett ända fall. i somras tog vi honom på undersökning och han hade inte ens ett arr i tarmen eller magsäcken! Vet frågade om han verkligen haft kolik! Han klarade inte värmeomväxlingarna! Magen och tarmfloran stannade helt enkelt upp! Kan ni inte acceptera att vissa vill ha lösdrift så ska ni tänka på de stackars Älgarna (Har samma fysik som häst)i denna fuktiga vinter!!! Plocka in dem i värmen! Det fryser ju!!! Sätt på dem 6 lager täcken också... Så sluta upp att kasta skit på dem som har lösdrift!
För vetenskapligt sätt så kan man diskutera vilket som är det bästa för hästen! för hästen ska man tänka på! Inte sin egen lathet!

måste bara fråga varför du gnäller på att ALLA vi andra inte fattar och läser fel men att du själv jämt förstår allt rätt.

förstår inte varför du tycker det har gått över mitt förstånd??

jag har ägt häst i 6år och ridit i 11år så jag vet att hästar blir svettiga.
men från början handlade det om :att man kan faktiskt ha en häst som tränas på lösdrift utan att behöva stalla upp den.
men efter ett tag på denna disskutionen blev vi plötsligt sura på varanndra och började klaga på varandra privat.
istället för att prata om det som gäller alla som har träningshästar på lösdrift.

tänk att allt även det jag och du säger ska vridas om hos varanndra!

Jag klippte bort för det var så jag tolkade det.
du skriver faktiskt ganska konstigt.
ditt inlägg som var riktat till mig innan fick det ju att låta som att JAG hade problem med mina hästar.
om du nu inte menade det så, varför skrev du det till mig då=?
väldigt onödigt gjort.
jah bara för jag inte tog med hela ditt inlägg så hittar jag inte på! du hade ju skrivit det jag citerade så lägg av.
Mina hästar får inte mat så fort de ska in.
de kan komma in av många olika orsaker. dessutom får de även lika många mål mat ute så. :D

om du tror på mina betyg eller inte bryr jag mig inte om, det är ju som det är. jag behöver inte din "tro" för att veta vad som är sant.

hur gammal är du egentligen.
och nej för andra gången jag läste INTE fel på mina och många.
jag upprepar: jag läste inte fel.

hoppas du förstår nu?
gå ut och skaffa dig erfarenhet för allas skull!
det är inte ditt sätt som är det bästa och du har ingen perfekt hästhållning som du verkar tro.
det är lätt att sitta bakom en dator och leka besserwisser, men sen är det en annan sak att vara det i verkligheten också.
kan vi föra denna diskussionen på en vuxen nivå eller ska du fortsätta vara barnslig?
:smirk:

vad har du för hästar förresten?

självklart har temperaturen nt med detta att göra.
jag vet iallafall att mina hästar fryser.
och i vårt stall är det aldrig 9 grader varmt eftersom vi har kallstall, och det blir aldrig -45 här heller, så växlingen mellan temperaturen ute och inne är mkt liten!

vadå så hästar i stall kan inte bilda ett naturligt hull :confused:

90% kolikanfall? :crazy:det hade nog inget med stallet att göra. har man så mkt kolik får man nog se över maten, konditionen osv hos hästen.
vår shettis har fått kolik några gånger, men det beror på hans ålder och denna gången trodde veterinären att det berodde på att det blivit kallt så snabbt och att vattnet han druckit varit så kallt.
jag har aldrig förut hört någon dra sambandet kolik-stall.

Om du säger att ni inte märkte koliken när han var uppstallad...hur kan ni märka den när han gär på lösdrift :confused: :crazy:

och 6 lager täcken..hur många har det egentligen :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 159
Senast: Kilauea
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 469
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 536
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka