Jag har precis läst artikeln själv och måste säga att en del grejer är bra, men en del tycker jag är rent uppåt väggarna!
Vad jag förstod det som, hade hon ingen ligghall till sina hästar; DET ÄR LAG PÅ DET! Även om de "bara använder den som toalett" så har de i alla fall en valmöjlighet. Ett träd, eller skogsdungen ger inte tillräckligt skydd om det regnar ihållande under en längre period, tex 1-2 dygn och det gör det ju ibland. Då kan de faktiskt bli nerkylda.
Sen har jag själv 3 st hästar, som har en lada att gå in i när de vill, men jag har dem inne på stall över natten, p g a att min hage är alldeles för kladdig för att gås i 24 timmar om dygnet. Jag har ändå en hage på en tunnland, men jag bor i Skåne och här brukar för det mesta regna vintertid, och vi har nästan bara åkermark, så det blir KLADDIGT! Jag tycker inte det är schysst mot mina hästar att inte få torka upp lite om ben och hovar ett tag / dygn.
Mina hästars lada är 120 kvm stor, alltså rätt stor, och de står gärna där inne när det blåser, men när det regnar, är de ofta ute och går i hagen. Det är endast om det VRÄKER ner, som de står med rumpam mot, annars går de faktiskt runt och småstrosar.
Och sen, ja, jag är även lite självisk. Jag tycker det är mysigt att ha hästarna inne på stall över natten vintertid, jag tycker det är mysigt med stalljobbet o s v. Men mina hästar är ute ca 12-14 timmar/dygn och Detta endast från 1 november till 1 april, resten av året går de ute dygnet runt. De har alltid fri tillgång till grovfoder och kan äta när de själv vill/behöver.
Mitt ardennersto tycker ibland att hon inte "behöver" gå in, utan kan lika gärna stanna ute hela natten, men det är oftast om jag inte har pysslat med henne på ett par dagar, så det är nog hennes sätt att säga att hon inte behöver bry sig om mig om jag inte bryr mig om henne.
Men allt handlar om vad man själv vill, det ena behöver inte vara bättre än det andra, så länge man sköter sin häst ordentligt, och om hästen är frisk och mår bra, så måste man ju göra något rätt, inte sant!?
Jag har haft häst i 20 är och aldrig hafr problem med vare sig luftvägar eller kotleder, och jag har alltid haft dem på stall. Däremot får de vara ute så mycket som möjligt och jag försöker göra det så naturligt och bra som möjligt för dem ut efter MINA förutsättningar.
Mvh / Linda
http://hem.passagen.se/ymerjulius