Lösdrift i hästfynd

apråpå det med skorna också!

Alla hästar kan vänja sig vid att gå utan skor! Det tar ca ett halvår, och dom måste utsättas för hårda underlag för att klara av hårda underlag sedan. Hoven måste stimuleras för att kunna härdas och användas, hur tror du annars att vildhästarnas hovar fungerar?

Dessutom finns det många som rider på elitnivå med oskodda hästar!

Det fjädrar mer för hästen att gå på hårt underlag utan skor än med en stum järnsko, det borde du förstå!

Det klartatthästen din är stel efter 6-8 timmar, stå själv i en box på 3x3 meter o testa! är du vig som en apa efter det kan du ju kontakta guiness rekordbok!

det klart att alla tamhästar i lösdrift hade vandrat mer om de fått vara fria, det fattar vilken ärthjärna som helst, men du verkar inte fatta att dom får röra på sig mer än dina instängda hästar och det var det vi diskuterade! Alltså är lösdrift bättre. Ingen kommer släppa lös sin häst, men man kan kompromissa o släppa den på lösdrift.

Mina hästar har inga problem med att komma till mig när jag kallar på dom, dom kommer i full fart. Jag behöver inte gå o "fånga" dom.

Jag skrev att MÅNGA hästar hade nog inte kommit om de blev släppta i lösdrift, just för att installade hästar ofta bara kommer för att få mat.

Jag vet att min gamling inte vill in i stallet längre, det ser jag på henne, hon vill inte ens gå nära det. (jo vi har kvar stallet på gården, det har inte tagits bort bara för hästarna numera inte står instängda i det)

Jo det klartatt ponnyn varvan vid att vara ute när han vart det hela livet, och det är därför jag sa det för att få dig att fatta att det är en nturlig grej. Dina hästar kan också vänja sig, alla kan det!

Tror du själv på att ett klaustrofobiskt djur trivs bättre instängd när det är storm o kasst väder, än att vara ute???
Isåfall hade väl alla lösdriftshästar flockats vid stallingången hahaha!

Dina hästar kanske tycker det är ansträngande med vinterpäls, men tänk lite logiskt o läs mitt förra inlägg igen så kanske du förstår vad jag menar. Mina hästar fungerar utmärkt och dom tränas hårt, Dom är helt enkelt vana vid det och har byggt upp den "styrkan" om du nu vill kalla det för det.

Liknelsen med vildhästen och lodjuret gjorde jag just för att försöka förklara att när hästar flyr använder dom oerhört mycket kraft och energi, trots deras vinterpäls, och det kan visst liknas vid en ritt som kräver oerhört mkt kraft och energi. (jag glömde inte bort att tamhästen rids, nej) Och vad vet du om vad jag vet om vildhästar??? Du kanske tjötar med en vildhästexpert som studerat dom i kanadas skogar och berg under trettio års tid? Det har du ingen aning om!

Hästen blir inte stel efter ridning eftersom den inte står instängd i box o tvingas stå stilla i kyla. Dom hästar som inte rör sig i lösdrift har ett problem och det får ägaren fixa så att de aktivers. T.ex. ha mer kuperad terräng etc.

Jag vet att det är många som slänger ut hästar utan vindskydd o.s.v. och det ska inte få förekomma enl. lag och där brister myndigheter mycket i deras uppföljning och kontroll.

trivs dina hästar o mina trivs då är det bra. Men det viktiga är inte vad vi tycker utan att man ser på hästen om den är frisk och sjukdomsfri.

Är den det är det bara att gratulera!

Sen vet man aldrig om den vart ännu fräshare fysiskt om man bytt till annan hästhållning heller för den delen!

Sen är det klart att det är lättare att många missköter det här med lösdrift som du tidigare, det handlar bara om oansvariga människor som inte ska ha djur. men det hör ju inte till ämnet, så håll dig till det nästa gång :D

Det finns faktiskt en poäng i detta med stelhet, det man kunnat konstatera på utegångshästar är bla avsaknaden av kotledsinflammationer. Visst drabbas dessa hästar av denna åkomma, men inte alls i samma utsträckning och av samma orsak.
Det kan bero på att ledvätskan är mycket tjockare på utegångshästar, detta kan säkert återfinnas bla vilda hästar också om man tar sig tid att undersöka det.

Andra åkommor som inte förekommer lika frekvent är, luftvägssymtomer som bronkit och kvickdrag. Det finns hästar som blivit utdömda pga kvickdrag, hamnat på lösdrift och återfått sitt liv igen. Hästar med spatt rekommenderas varmt av vetrinär att gå på lösdrift, dessa hästar brukar få en förbättrad prognos. Kanske därför många islandshästar förblir kvar i livet, trots att de har spatt.

Åldern har absolut ingen betydelse vad beträffar lösdrift, din 23 åring får anses som en ungdom mot vissa lösdriftshästar och vi har ett par som är mycket äldre. Fast jag känner andra ställen som har betydligt äldre hästar än så, så våran 2 är också ungdomar mot 33 år.

Läskigare? Tror du allvarligt talat att alla hästar som är inne är helt galna och rädda när det blåser ute? Skärp dig, du kan inte mena allvar!! De är vana vid att vara inne, och vad jag vet så brukar inte hästar vara rädda för vinden. inte mina iallafall

Inte alla kanske, men många hästar upplever det som obehagligt att vara inne när det blåser. Men det beror på deras natur, instinkt rår vi inte över som männsika även fast vi vill tro så.

Du kan inte rida speciellt mkt om du säger så. Det ÄR ansträngande för en häst att arbeta med tjock päls, den blir varmare och det går åt mer energi för att bli av med värmen och den blir svettig, sen går det åt ännu mer energi för den att bli varm och torr.

Jag har mina pållar klippta, trots att de går på sk lösdrift. Men hästen står inne efter ridning tills den torkat, rids den inte får pållarna vara ute.

Vet du inte att man blir stel i kyla? Och det är inte alla hästar som håller på att vandra omrking hela tiden bara för de är ute heller. Dina hästar är inga fria vildhästar bara för de är ute lite mer än mina

Nej hästen blir inte stel av kyla, den rör sig lite hela tiden för att hålla igång lederna. Men installad har den mycket svårare att röra sig, och blir stelare av det trots att tempraturen är högre i stallet.

"Många hade nog inte fått tag i deras hästar om det inte vart för att de ändå ska in i stallet o få mat. Hade alla hästar fått gå på lösdrift och känna på hur det är att vara häst såsom de har levt i alla årtusenden, då hade de nog föredragit o stanna kvar i hagen än o komma till ryttaren."

"Mina hästar vet att de inte ska få mat varje gång de ska in. De kan ridas, pysslas med, eller vad som helst.
Dina hästar vill alltså inte ha med dig att göra för de är på lösdrift? Oj...ännu en nackdel."

som jag sa tidigare så är det inga problem med mina hästar, dom kommer stormandes i full fart! Känner t.o.m. igen bilen när den kommer o då står dom o spanar!

Men det var ju du som inte kan läsa och se att jag skrev att "många" (som t.ex. du) skulle få problem om ni släppte ut hästarna eftersom dom bara kommer för matens skull. Till skillnad från mina hästar då.

Nu till poängen med detta extra inlägg...
Du sa att det är en nackdel med lösdrift om hästarna inte vill komma längre!

Så om du hade släppt dina hästar på lösdrift och dom slutat komma, då tycker du det är en nackdel???? :confused:

Jag tycker snarare att det är ngt att reagera på och bejaka sig själv och sin hästhållning! :D

Det brister i eran kommunikation isåfall, eller så gillar hästen inte din ridning. Hästen kanske blir alldeles genomsvettiga vid ridning med vinterpäls (antagligen för att du inte tränat den tillräckligt utan kör på för fullt för fort) :mad:

Då tycker du alltså att det är bättre att hästen kommer till dig genom att du lurar in den och tvingar in den i ett stall med hjälp av mutor?!?!?!?! :eek:

(mutor=foder)

Bevare mig väl!!!! :eek: :eek: :eek:

jag tycker det är bättre då att köra fair play o bli vän med sin häst o ändra ridningen eller det som nu plågar hästen och som gör att den inte vill komma.
:idea: :idea: :idea: :idea:

för så hade då inte jag velat ha det med mina bästa poolare!

som tur var är jag o mina hästar vänner och gläääääds i varandras närvaro :love: :love: :love:

Utan att lägga mig i debatten kring lösdrift eller icke - så måste jag ändå få fråga vad det är för roliga hästar alla har? :eek:

Jag har ALDRIG haft en häst som vid dåligt väder (regn - duggregn liksom ösregn) rört på sig i hagen. De har alla stått som stenstoder i klunga med rumpan mot regnet och kurat - något som jag misstänker inte är varken mjukgörande eller särskilt "uppvärmande".

Eller lever vi inte i samma land?

Här regnar det väl sju dagar av tio kanske under vinterhalvåret - min häst får jag ställa in ett tag innan ridning och massera med liniment efter en sådan dag i hagen innan jag ens kan tänka på att rida honom. Han blir stel, sur och öm i rygg och kors av att stå och spänna sig för att försöka undvika regnet.

Höt rör de inte - har ju försökt ge mer mat dessa dagar för att de inte skall stå vid grinden och hänga och vilja komma in redan vid tolv - ett... *suck* :(

Jag bestrider inte att hästar rör på sig MER ute (i vettiga förhållanden) än inne i en box, men att tro att det gör någon större skillnad ridmässigt på en häst som går ute halva dagen eller hela, det köper jag inte. Isf borde väl vi "stallmänniskor" känna skillnad om vi rider mitt på dagen (när vi hämtar hästen direkt från hagen för att rida) eller om vi rider på kväll/morgon efter eller före hagvistelsen?

Och det har jag aldrig gjort - däremot känner jag skillnad på hästen utefter vilket väder det varit senaste dagarna... :crazy:

Jo 23 år må vara en ungdom =) ;)

Jag har en 30-åring i lösdriften med som bara mår kanon =)=)=) Men han är shettis så han är kanske inte så gammal ändå i förhållande till hästen på 23 år??? ;)

Intressant diskussion dock!

En tanke bara kring det här med kotledsinflammationer - kan man inte här se ett samband (eller är jag RUSKIGT fördomsfull nu? :o) mellan vilken ridning man utövar och hur man väljer att ha häst.

Ridhusryttare har inte häst på lösdrift - medans skogsryttare kanske i högre grad har lösdriftshästar?

Min egen kuse fick ju kotledsinflammationer båda fram efter en sommar på bete med skritt på lång tygel i skogen några dagar/vecka - han är ju, som vanligt, undantaget som bekräftar regeln... ;)

vet du inte att araben är en långlivad häst!
kanske borde kolla upp dina kunskaper lite nogrannare nästa gång.

Ridhusryttare har inte häst på lösdrift - medans skogsryttare kanske i högre grad har lösdriftshästar?

Fördomsfull ja du säger det själv, men de hästar som då tränas och står installade borde ju inte drabbas i samma utsträckning. Dessa hästar få man anta rids på ett korrekt sätt, vad sker då eftersom mycket av denna åkomma ligger bland dessa hästar.

Den sk fritidshästen, rids sällan i den korrekta formen och ofta mycket på framdelen, denna kategori torde vara mer utsatt då men är det inte om hästen dessutom går på lösdrift. Nu är ju lösdrift ingen mirakelmedicin mot kotledsinflammation, det är bara så att hästa härifrån drabbas i mindre utsträckning.

jag har en korsning hlb/welsh, som går med en appaloosa och en shettis(inte mina) på lösdrift som jag har nämt innan och dom står också raklånga ibland när det regnar men även när det är fint väder för dom står och vilar det gör väll även dina hästar en solig.bara för att dom rör sig mer på lösdrift betyder inte att dom skuttar runt hela tiden!! :D
bara för att man har en häst på lösdrift betyder inte det att man bara rider i skogen!
utan jag tränar både dressyr och hoppning med min hingst.
kotleds inflamation i båda fram beror oftast på att man inte gör sittbens ombyte när man travar kan vara därför din fick det. :idea:

Allvarligt talat, är du trög eller skämtar du nu?
läste du inte inlägget jag skrev eller???
Ska jag upprepa så din hjärna hänger med?
jag rider inte min häst svettig
hon har mkt bra grundkondition
jag rider jävligt varierad ridning..du vet inte ett skit så varför snackar du??
jag visste att det fanns idioter här på buke men nån gräns måste det väl finnas :smirk:
min häst blir aldrig slutkörd, det är nog rätt omöjligt så bra kondition som hon har :D
enda gången hon blir svettig är på sommaren om det är varmt.

lär dig läsa innan du ger dig in i en diskussion. :devil:

Ska du hitta på och snacka skit tänker jag inte diskutera med dig. Sluta bete dig som en snorunge och diskutera som en vuxen människa :mad:'
"Det brister i eran kommunikation isåfall, eller så gillar hästen inte din ridning. Hästen kanske blir alldeles genomsvettiga vid ridning med vinterpäls (antagligen för att du inte tränat den tillräckligt utan kör på för fullt för fort)"

Vad kommer det skitsnacket ifrån??? Har jag sagt att mina hästar inte kommer? var får du allt ifrån? anstränger du dig för att missförstå eller? *SUCK*
det var ju DU som sa att hästar i lösdrift inte kommer! Jag kan citera dig om du vill!
herregud människa ansträng hjärnan din så man kan diskutera!
Du menade ju att lösdriftshästar inte vill komma till en, och det sa jag att det ser jag bara som ännu en nackdel med lösdriften.

MINA hästar går INTE på lösdrift, de försöker inte gå när jag kommer till hagen varför skulle de?
de gillar att bli ridna och ompysslade.Och det där med hur jag rider, vet du ett SKIT om det??
min häst är täckad och har inte tjock vinterpäls, jag rider henne inte hårt och hon blir aldrig svettig. VILKEN del fattar du INTE :mad: :crazy: :confused:

"Då tycker du alltså att det är bättre att hästen kommer till dig genom att du lurar in den och tvingar in den i ett stall med hjälp av mutor?!?!?!?!"

Hahahahahahha :rofl:
Jag behöver inte lura dem...de kommer för de VILL in. Sen betyder det inte att de alltid får mat för att de är i stallet, jag tar in dem när jag ska rida för att göra iordning dem och det blir ingen mat då.
så nån mutning kan man inte snacka om.

dina hästar kommer väl för de hoppas de ska få komma in och bli omskötta!

nästa gång du svarar, tänk till en extra gång och hitta INTE på!

"jag tycker det är bättre då att köra fair play o bli vän med sin häst o ändra ridningen eller det som nu plågar hästen och som gör att den inte vill komma."

NÄR SA JAG ATT MIN HÄST INTE VILL KOMMA? CITAT TACK!!! :mad:

"för så hade då inte jag velat ha det med mina bästa poolare!
som tur var är jag o mina hästar vänner och gläääääds i varandras närvaro"

Ja, samma här. Men du förderar ju att sitta och ljuga och hitta på för att ditt skitsnack ska låta bättre.
Som en lite snorunge! Man kan inte annat än att skratta... :rofl:

1. Vi har inga vildhästar. Ridhästar belastar sina hovar på ett mer slitsamt sätt. Skor kan därför skona hoven. Jag skulle inte kunna rida utan skor, här är det grusvägar med stenar, vi har haft vår nordsvensk barfota men det fungerade inte med ridningen.

2. Lär dig läsa. Jag skrev 6-8 timmar UTOMHUS. inte inne. stor skillnad där du ;)

3.vill din häst inte ens gå i närheten av stallet är det något fel. hon kanske varit med om något.

4. mina hästar trivs bättre inne när det är regnstorm ute, JA.

5.ALLA hästar ansträngs vid ridning med vinterpäls.
Varför tror DU att man klipper ridhästar? alla hästar är olika, min ena arab blir inte svettig med sin päls (har inte så tjock eftersom hon har täcke) men den andra blir det trots täckad och samma ridning. därför klipps den ena.

du vet uppenbarligen inget om vildhästar så som du uttrycker dig.

jag tycker misskötsel av lösdrift har MKT med en diskussion om lösdrift att göra.

ursäkta men varför svarar du mig? Mina hästar har då inga kotledsinflamationer. du får klicka på rätt namn.

vem är det som behöver lära sig läsa innan ´man ger sig in i en diskution du fattar ju bara hälften av vad vi skriver.
så om vi ska läsa så får DU ju också läsa. :D
det vi säger om våra lösdrifts hästar är att dom inte alltid blir svettiga utan bara när vi kräver extra mycket som när man tränar för instruktör så sluta snack skit om något som inte är sagt! :devil:

dom vet att det är det ända tillfället dom får god mat är när dom går in i stallet sen vet dom inte när det blir så sluta babbla om att dom vill in i stallet för att du ska ut och rida.

våra hästar kommer inte för att de hoppas på att bli omsköta utan för att vi är deras ledare du vet tydligen inget om hästens beteende och horsemanship.
råder dig att lära dig mer om hur hästar fungera innan du ger dig ut i en diskution och tror att du vet och kan allt!
jag tycker alla som har egna hästar ska ta sig tid och lära sig mer om hästens beteende för du är ett gott exempel på en häst ägare som inte verkar bry sig om att lära sig hur hästar fungerar vilket är viktigt för att samarbete ska fungera både i hantering och RIDNING.
därför tror inte jag att du är bäst på att rida och sköta din häst! :D

tänkte bara säga att det är ju värre då är din häst ute dom ynkliga 6-8timmar och står inne 16-18 timmar per dygn fy så hemskt att stå i en sån yngklig yta i så många timmar det tycker jag är hemskt synd.
sedan angående misskötsel av lösdrift är det minst lika mycket misskötsel innom uppstallning!
dom som har på lösdrift har i år fått hem lappar om att vetrinärer och djurskydds inspektörer ska komma och godkänna deras lösdrifts stallar.men tänk om dom skulle göra det med alla som stallar upp sina hästar hade nog inte många fått godkänd! :o

Att ha häst på lösdrift är för våra tre hästar det bästa som har hänt dem! Jag hyllar bara skribenten och den kända tränaren!! :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: Vi har våra hästar precis som i artikeln och vi rider våra hästar. då det är risk för att de skall bli svättiga så tar vi det lungt blir de svättiga så får de täcke på sig. Fri tillgång på grovfoder och de kraftfoder två gånger om dagen. Våra hästar har blivit mycket bätre både fysikt och pykiskt. Specilet våran mördar häst som man vart utsparkad ur boxen av innan har blivit ett litet sött gosigt sak som man kan kryppa under magen på. Nä hoppas bara att fler ger fri tillgång av grovfoder plockar av skorna och defenetivt slutar med att linda in sina hästar i bumul med halm upp till örenen häst hålnig. :devil:

:devil: Ärligt talat -vilket språk som används.
En mycket intressant diskussion att följa förövrigt och kan bara instämma med artikelförfattaren.
Min pålle är barfota och ska snart flytta till en lösdrift efter snart 18 år av boxboende.
Mvh T

lösdrift vill jag bara tala varmt om, våra hästar blir knasiga i bollen om de står inne :)

om barfota historien kan man juh skaffa sig såna här överdrags dojjor (vad de nu heter) om hästen ömmar mky i början.
så kan den springa naken i hagen när man ridit klart :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 159
Senast: Kilauea
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 469
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 535
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka