Nej, jag har inte påstått att dina hästar bara går i hagen. . Hur skulle jag kunna veta vad du gör med dem? Vi känner ju inte varandra... Jag sade bara att de flesta av oss använder våra hästar, och där får du gärna vara inkluderad
Jo, jag håller med dig om att svettning beror på individen, och TILL VISS DEL på kondition. Det är dock så att olika individer (både människor och djur) har olika lätt för att svettas, och detta BEHÖVER INTE ha med ork och kondis att göra. Både individ och pälslängd spelar STOR roll.
Mitt D-ponnysto blir svettig av en motionstur med kortare trav och galoppinslag om hon inte är klippt. Trött blir hon definitivt inte, och likadant var det när hon var i full fälttävlanskondition. Detta är en häst som lätt blir svettig (även när hon är klippt, men då torkar det ju fort) UTAN att vara trött eller otränad på något sätt. Att hon dessutom är 50 % nordis gör att hennes vinterpäls blir väääldigt lång och svårtorkad om hon inte klipps. I år är hon faktiskt inte klippt för första gången på de 15 år jag haft henne. Det beror på att hon fick en senskada i somras och bara ska skritta och gå i hagen i vinter.
Min gamle hbl val, däremot, blev aldrig speciellt svettig trots att han hade normallång päls och tränade och tävlade.
Så, sluta generalisera och se att det finns flera vägar till god hästhållning.
AKO