Lösdrift i hästfynd

jo det vet jag, jag har en arab själv.

Men jag tycker inte att 23 år är att vara purung, även om araben är långlivad. Tycker du??? :D

Hej alla (inte bara svar till abukir)!

Varför måste ni gnälla så på varandra????? Varesig en välskött lösdrift eller ett välskött "traditionellt" stall med daglig utevistelse är något dåligt alternativ för hästarna. Man får ju lösa det som man själv finner bäst, och som man känner funkar för både en själv och för hästarna, självklart med hästarnas välbefinnande i fokus.

Sedan tror jag att det KAN finnas praktiska problem med att hålla tränande och tävlande hästar på lösdrift, men å andra sidan går det säkert det med. Man får väl helt enkelt klä på klippta hästar.

Någon (Misterhultspyret?) menade att man inte behövde s a s "rida skiten" ur sin häst varje dag så den blev svettig. Tyckte det var lite fult sagt. Många hästar blir svettiga även av lättare motionsridning om de har lång päls. Detta har inget med dålig kondition att göra - hästen behöver ju inte vara TRÖTT för att bli svettig. De flesta av oss har ju trots allt våra hästar till mer än att bara gå i hagen.

DÄREMOT är det tråkigt att vissa tror att lösdrift innebär "hästskötsel light", för resonerar man så tror jag inte det blir så bra. Å andra sidan tror jag inte att det är det resonemang som majoriteten för.

Själv har jag mina hästar på stall med ca 8 h utevistelse per dag vintertid (mer vår o höst o ute dygnet runt på sommaren). Jag tycker det fungerar bra för mig och mina hästar. De är glada o verkar må bra. Därmed säger jag dock INTE att detta är det enda rätta sättet att hålla häst - det finns många sätt som säkert är minst lika bra eller kanske bättre.

Vad jag ville säga var bara (om någon missat det): SLUTA KLANKA PÅ varandra!!! DET FINNS FLER ÄN ETT SÄTT SOM ÄR BRA!!!

AKO

Nu ska vi hjälpa dig och dina lässvårigheter.

Såhär skrev jag CITAT:

"Många (observera ordet MÅNGA och inte ordet MINA som du läste det) hade nog inte fått tag i deras hästar om det inte vart för att de ändå ska in i stallet o få mat. Hade alla hästar fått gå på lösdrift och känna på hur det är att vara häst såsom de har levt i alla årtusenden, då hade de nog föredragit o stanna kvar i hagen än o komma till ryttaren."

sen svarade du CITAT:
"Dina hästar vill alltså inte ha med dig att göra för de är på lösdrift? Oj...ännu en nackdel."

Klart bevis om att du troligtvis har dyslexi eftersom jag inte alls pratade om mina hästar. Du läste ordet "MÅNGA" som om det stod "MINA" Har du läst svenska över huvud taget? Dessa två ord ser inte ens lika ut!

Så lägg ner o snacka massa strunt nu, du verkar bara leta fel o hitta på massa. Allt var korrekt tills du började läsa mellan raderna.

Jag orkar nog inte fortsätta diskutera massa med en sån som bara läser mellan rader. :confused: :mad: :D

De är inte avlade för att bo i öknen, de kommer därifrån så klart de har förutsättningar för att trivas där.
Det är inte så kallt i öknen som i sverige på vintern.
Att araber inte klarar lösdrift pga temperaturen är rent skitsnack. I öknen är temp.skillnaderna STÖRRE än i Sverige. Det är kokhett på dagen o minusgrader på natten. Du må ha araber som inte är avlade för att bo i öknen, vi övriga kan se en del som tyder på att de har sina små ökenanpassningar kvar.
Det är frivillig att ha sina hästar på lösdrift eller inte. Vill du ha dina uppstallade så ha det. Men skyll inte på HÄSTARNA när det är DU som inte vill ha lösdrift.
// Linda

Nu har jag inte läst hela tråden men..

bara för att man rider behöver man inte rida skiten ur hästen så den blir dyngsur av svett.

En häst med vinterpäls behöver man inte rida skiten ut för att den ska bli svettig, det behövs inte mycket alls för det, men vill man bara lulla i skritt i skogen så går det väl bra..

nej jag har aldrig sagt att 23 år ungt för någon häst MEN du skrev att du tyckte en 23 årig arab var äldre än en 30 årig shettis och då är du lite fel ute.

tycker inte du själv att det är lite skillnad på -45 och det få minusgrader som kan bli i öknen? Dessutom är inte alltid kylan det värsta för araben utan fukten.

Tycker artikeln är intressant och bra även om jag inte riktigt håller med om allt.
Våra två islandshästar är ute dygnet runt ungefär april/maj-oktober, ute minst halva dygnet på vintern om det inte är dåligt väder. De vill komma in om det är regn, snö och hård blåst, då lämnar de höet i hagen och ställer sig vid grinden.
När det är riktigt varmt och mycket insekter på sommaren uppskattar de också att få komma in i det svala insektsfria stallet, då kan de lägga sig och sova i boxen.

nej det har jag inte sagt.
men där i mot så har vi sammanlagt 5 hästar på lösdrift min hlb/welsh.1 appalossa, 1shettis och i hagen bredvid 1 islandssto pch 1 shettis sto.och alla utom shettisarna rids regelbundet normal ridning både skog och träning och bara för att man små tränar blir iallafall inte våra hästar dyngsura som hon säger.
men tränar man för instruktör som jag gör regelbundet så blir min hlb/welsh hingst lite svettig på bogen och då får jag skritta av honom en längre tid så han torkar.
krångligare än så blir det inte!!!
¨det var det jag syftade på!!!

ja som jag nämt innan har inte jag min häst bara i hagen!!!
jag rider i skogen,små tränar själv och rider regelbundet för instruktör men min häst blir inte så svettig.
han kan bli lite svettig på bogen när jag rider för instruktören men då får man skritta av honom en längre stund så han torkar.
det har även med konditionen att göra och sen är det skillnad på dom olika individerna.
men kan bara prata om dom vi har på lösdrift.

:rofl:

Tack för denna universallösning på kotledsinflammationsproblemet! :bow:

Om du läst inlägget klart hade du sett att jag inte ens travade - skritt på lång tygel på var ordinationen från veterinär... :devil:

ja när hästen hade fått kotledsinflamation då skrittade du men det jag menar var innan den fick det! :devil:

men är det ett varmblod så har det ju sina förklaringar då det slits på travbanan!

Nu förstår jag inte? Så du menar att han - trots att han inte hade kotledsinflammationer innan så fick han det efter tre månaders betsgång och skritt i skogen pga att jag enligt dig slarvat med att byta sittben i traven? :confused:

:rofl: Tack för dagens skratt hörru! :banana:

Ett varmblod är det ju förstås - men varför i hela fridens dar skulle han ha slitits på en travbana? :confused: :crazy:

Jag tycker att det är rätt!!
Hästar är utegångsdjur och vi människor vill bo i hus, vi är olika och det lättaste för oss blir att "förvara" hästar på box...kom inte och säg att det är naturligt att stå på box för en häst, det är vi människor som börjat ta in hästen på stall och visst, vissa hästar tycker det är skönt och gott att komma in på box, all kraftfoder, hö och halm man kan äta...men sedan efter en stund tröttnar de och vill ut igen och betee sig som hästar ska göra.

Om ni nu är så säkra på att hästar vill stå på box...låt dem välja.

Ta in dem på box och ge dem sitt kraftfoder, hö och låt dem tugga i halmen och kissa och skita...sedan öppna boxen och se om de vill stå kvar...nej tror jag!

Jag tycker att man kan bygge en ligghall till hästarna och låta dem gå fritt, hästar som lever i fria hjordar strövar mycket av sin tid och letar föda, de sover bara någon timme som oftast delas upp under dygnet. Jag har då inte sett en häst ligga eller som står och sover hela natten på box.

Varför tror ni att hästar får olater??

Nej, skärp er häst människor och sluta tänka på er själva och tänk på era fyrbenta vänner och vad de vill!

du som har ett varmblod vet väll att det sliter välldigt när dom springer på travbanorna och då får dom lättare kotledsinflamation enligt min vetrinär på djursjukhuset i helsingborg då mitt fd varmblod fick kotledsinflamation i en på varje sida.
så i ditt fall har det nog ingen betydelse med sittbenet men annars är det oftast orsaken.
jag uppfattade dina svar som att din vetrinär hade sagt att du bara får skritta pga kottledsinflamationen.och att du ridit normalt innan....

din 3 åriga halb/welsh??

Ja du en treåring tränar man knappast så hårt som en äldre häst, där med bör det bli viss svettskillnad också..

Sen svettas hästar väldigt olika mycket också om du inte visste det..

Nej, jag har inte påstått att dina hästar bara går i hagen. . Hur skulle jag kunna veta vad du gör med dem? Vi känner ju inte varandra... Jag sade bara att de flesta av oss använder våra hästar, och där får du gärna vara inkluderad

Jo, jag håller med dig om att svettning beror på individen, och TILL VISS DEL på kondition. Det är dock så att olika individer (både människor och djur) har olika lätt för att svettas, och detta BEHÖVER INTE ha med ork och kondis att göra. Både individ och pälslängd spelar STOR roll.

Mitt D-ponnysto blir svettig av en motionstur med kortare trav och galoppinslag om hon inte är klippt. Trött blir hon definitivt inte, och likadant var det när hon var i full fälttävlanskondition. Detta är en häst som lätt blir svettig (även när hon är klippt, men då torkar det ju fort) UTAN att vara trött eller otränad på något sätt. Att hon dessutom är 50 % nordis gör att hennes vinterpäls blir väääldigt lång och svårtorkad om hon inte klipps. I år är hon faktiskt inte klippt för första gången på de 15 år jag haft henne. Det beror på att hon fick en senskada i somras och bara ska skritta och gå i hagen i vinter.

Min gamle hbl val, däremot, blev aldrig speciellt svettig trots att han hade normallång päls och tränade och tävlade.

Så, sluta generalisera och se att det finns flera vägar till god hästhållning.

AKO

OCH mitt första inlägg var absolut inte bara menat som kritik emot dig, utan som en liten ögonöppnare till alla som bara är otrevliga mot varandra och vägrar inse att det finns fler sätt än just deras som är bra...

du måste läsa jag skrev även
"sen är det skillnad på dom olika individerna"
med det menas att alla är inte likadana.vissa svettas mer än andra.om du inte kommer ihåg??

ja min 3åring rider jag inte så hård träning men därimot så tränas även appaloosan och han svettas inte så mycket heller.
men vi har våra lösdriftshästar täckade så dom har ju inte riktigt samma päls som en utan.
men jag tycker detta snacket börjar glida ifrån huvudämnet det handlar om lösdrift i största allmänhet.
och dom som har på lösdrift och tränar sina hästar svettiga får ju lösa det på bästa sätt och det finns ett antal olika bra lösningar.så det går även att ha en träningshäst på lösdrift dom behöver inte stallasupp bara för det!!

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 159
Senast: Kilauea
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 469
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 535
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka