Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
för mig finns bara stall. men antagligen för att det är det jag är vand vid.
en bra lösdrift är helt okey, men inget jag personligen skulle använda mig av.
och detta är en helt personlig åsikt och tanke men av någon anledning känns det som att
det här med lösdrift är lite av en modefluga eftersom folka har börjat slänga ut varenda
häst. jag personligen kan bara se en fördel med lösdrifr och det är att hästarna får föra på sig ordentligt. dock har man inte koll på något för övrigt. hästen måste kunna få komma in och bara slappna av, men det är min åsikt. sen verkar det som att människan har blivit så lat idagens samhälle att man inte ens orkar mocka en timme om dagen efter sin egen häst utan bara vill ha det roliga med ridning och det som kretsar närmast hästen, det kan jag tycka är intressant då det
finns så otroligt mycket mer skönt att göra. stå och mocka och filosofera är faktiskt inte helt fel;-) detta låter nog fel i mångas öron, hästen får absolut röra sig och vara ute mer men mycket av lösdriftens fördelar talar för att det främst tilltalar latmaskar. en lösdrift kan vara bra, men mycket av det jobb runt omkring är för jobbigt att utföra. sista biten av detta inlägg är bara en tanke jag har och inte en 100%åsikt.
Jag tycker mig se en hel del missuppfattningar och fördomar här.
Det är inga missuppfattningar, det är ren fakta. Hästen sover bättre inne än ute eftersom de inte behöver vara vaksamma inomhus.
Man har inte koll på om dom äter som dom ska med tanke på att man oftast har fri tillgång till foder t.ex. Man har inte koll på att magarna fungerar ordentligt, dvs att dom häver ur sig m.m
Det är skönt att stå och mocka, för det är min plikt då jag har häst.
Jag kan tycka att det är latmaskar som har lösdrift då mycket av jobbet försvinner, t.ex se till att stall är snyggt iordning gjort, boxarna är mockade, stallgång sopad, väga upp hö etc,etc.
Och överlag verkar det som att många som har sämre ekonomi använder sig av lösdrift eftersom halm,spån (eller vad man kan tänkas använda) inte går åt i samma utsträckning som då man behöver mocka riktigt ordentligt varje dag.
Och nu har det blivit modernt med de här "slow feeding" nät, alltså behöver det inte gå åt mer foder om dagen än om hästen stod inne eftersom hästarna får "tuggbehovet" tillfredsställt då de får med lite ur näten och tuggar mer.
Det var det dummaste jag hört. Nåja, nästan iallafall.dock har man inte koll på något för övrigt. hästen måste kunna få komma in och bara slappna av, men det är min åsikt.
Du har väldigt mycket fördomar om lösdrift.Det är inga missuppfattningar, det är ren fakta. Hästen sover bättre inne än ute eftersom de inte behöver vara vaksamma inomhus.
Det är inte alls fakta, det är nog bara en fördom från dig faktiskt.
Man har inte koll på om dom äter som dom ska med tanke på att man oftast har fri tillgång till foder t.ex. Man har inte koll på att magarna fungerar ordentligt, dvs att dom häver ur sig m.m
Det är inte så svårt att se skillnad på färsk och gammal skit faktiskt.
Det är skönt att stå och mocka, för det är min plikt då jag har häst.
Det där lät lite dumt, som att det är alla hästägares plikt att stå och mocka varje dag? Vi mockar våra hagar men knappast varje dag och hästarna mår då lika bra för det.
Jag kan tycka att det är latmaskar som har lösdrift då mycket av jobbet försvinner, t.ex se till att stall är snyggt iordning gjort, boxarna är mockade, stallgång sopad, väga upp hö etc,etc.
Vet inte om jag ska skratta eller rulla med ögonen....
o
Det är inga missuppfattningar, det är ren fakta. Hästen sover bättre inne än ute eftersom de inte behöver vara vaksamma inomhus.
Jag kan tycka att det är latmaskar som har lösdrift då mycket av jobbet försvinner
Har du en flock hästar som går tillsammans ute är det helt omöjligt att veta vem som druckit vatten och ätit hö, och även om du ser skillnad på nytt och gammalt bajs så ser du väl inte skillnad på 10 hästars bajs eller hur??
.