Sv: Lösdrift eller stall?
Om jag måste välja antingen eller med en unghäst hade jag helt klart valt lösdrift.
-Kroppen på dom mår bra av rörelsen och oftast blir det mycket enklare att lära in alla grunderna utan den extra laddningen av energi som ofta blir när dom står inne. Hellre rida in en unghäst som är lite för "trött" än en med stallmod i kroppen, alla nyheterna blir mycket enklare att hantera om dom inte har en massa överskottsenergi att hantera också, och även kroppen blir mer avslappnad. Vi har faktiskt till och med blivit av med mindre sadeltvångssymtom bara genom att ha unghästen på lösdrift istället för stall.
/Camilla
Jag står inför det valet nu så passar på att fråga om råd om det är okej.
Det finns en ledig box i stallet och jag får ta den om jag vill ha den.
Står just nu i stallets lösdrift.
Vet inte riktigt hur jag ska göra. I lösdriften behöver jag inte göra någonting.
I stallet behöver jag ta 3 pass per vecka och även en hel helg delat under en period av 7 veckor, det blir 6 pass.
Det ska ju även mockas och på lösdriften är det inte tvunget att komma en dag om det är något som gör att jag verkligen inte kan komma ifrån (typ inlagd på sjukan helt plötsligt), ägaren av stallet säger ju självklart till om det händer något (superbra kommunikation i stallet!) och står han på box så måste jag komma ut alt. be om hjälp/köpa tjänsten.
Dom har slowfeednät i hagen och balen är ute dygnet runt så maten finns alltid tillgänglig.
Fin ligghall och en bra hage.
Men jag kan välja att köpa till tjänster och på så vis slippa mina 3 pass i veckan men fortfarande ha kvar helgpassen.
Det är en unghäst på 2 år som jobbas framåt för inridning till vinter/vår.
Han gick på lösdrift i vintras men hade tillgång till box om han behövde.
Vi har tillgång till stallet här och även en box om någon häst blir sjuk/får boxvila.
Hur skulle ni göra?
Om jag måste välja antingen eller med en unghäst hade jag helt klart valt lösdrift.
-Kroppen på dom mår bra av rörelsen och oftast blir det mycket enklare att lära in alla grunderna utan den extra laddningen av energi som ofta blir när dom står inne. Hellre rida in en unghäst som är lite för "trött" än en med stallmod i kroppen, alla nyheterna blir mycket enklare att hantera om dom inte har en massa överskottsenergi att hantera också, och även kroppen blir mer avslappnad. Vi har faktiskt till och med blivit av med mindre sadeltvångssymtom bara genom att ha unghästen på lösdrift istället för stall.
/Camilla