Lösdrift eller stall?

Sv: Lösdrift eller stall?

Drömstallet vore där det finns lösdrift och boxplats så man kunde välja att idag vill jag ha installat och idag ute hela natten.

Men måste jag välja så installat.


Jag hade på lösdrift 2 olika
Ena funkade bättre än den andre.

Ena hade fri tillgång på foder och andra gav stallägaren foder 4 ggr om dagen Morgon, lunch, middag och natt.

När mitt sto gick på fri tillgång vart hon väldigt fet och det var svårt att hålla henne i tävlingkondis för hon vart oerhört trött och slö.

Där de fick 4 ggr om dagen vart hon något piggare för nu var hon inte lika fet men fortfarande trött.

När hon står installad blir hon betydligt piggare och man kan kontrollera hullet lättare.

Dock är det för mig betydligt bekvämare att ha häst på lösdrift helt klart:)
Man slipper åka ut varje dag, oftast billigare
Man behöver inte åka ut och mocka och fixa iordning mat varje dag.

Nackdelen är på vintern och täcke, men har man bara ett bra täcke som andas tar de bort småfukt efter ridningen.
Man får va mer noggrann med att se till att hästen är torr efter ett ridpass så längre skritt tid efter ett hårt ridpass.

På vår och höst är de drygt då det är kallt om natten och varmt på dagen... kan ju va -7 på natten och +15 på dagen
 
Sv: Lösdrift eller stall?

kl

Personligen vill jag ha mina uppstallade och jag har faktiskt aldrig haft häst på lösdrift. Tycker det verkar svårt med utfodringen. Där kan ju active stable vara ett intressant alternativ.
Någon nämde att hästarna fick frisk luft hela dygnet och det är ju en viktig aspekt. Men har man hästen uppstallad får man verkligen inte tulla på ventilationen i stallet. Var så trött på folk när jag var inackorderad att dörrarna skulle stängas hela tiden och det var dålig luft på morgonen när man kom.
Den största fördelen med att ha tillgång till stall är att man kan ta in dem dagtid på sommaren när insektsplågan är som värst.
Upplevde även när jag tävlade distans på sommaren att hästen behövde sova i box annars orkade han inte riktigt med tävlandet. Antar att många som tävlar andra discipliner upplever samma sak.
Har två hästar nu hemma i nybygt stall med fantastisk luft. Blir lite trött på dem ibland för jag tycker bara de vill in hela tiden (om de är mätta) och på morgonen vill de inte gå ut! Men de är ju vanedjur. Gick de på lösdrift så anpassar de ju sig till det. Tror att de ofta vill in för att kolla krubbstatusen;)
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Den största fördelen med att ha tillgång till stall är att man kan ta in dem dagtid på sommaren när insektsplågan är som värst.

Fast en ligghall ger ju oftast utmärkt skydd mot just insekter i alla fall min hall. Mina hästar har tillgång till ligghallen året om, genom att flytta ett staket så får de sommarhagar men har fortfarande tillgång till ligghallen och de använder den nästan ännu mer på sommaren just för att slippa insekter. Och en del varma dagar står de inne i stort sett från kl 8 till 17 men kommer det en molnskärm ja då knatar de gärna ut en stund vilket de inte skulle kunna göra om de stod på box ;) Så sommartid föredrar jag defintivt ligghall iställer för att försöka lista ut hur mycket insekter det ska bli, om de behöver täcke eller inte, när de ska ut och in och försöka få ihop det med jobbschemat. Släpper jag ut dom i hagen med ligghallen ja då vet jag att de har skydd mot både insekter och åskoväder :)

Upplevde även när jag tävlade distans på sommaren att hästen behövde sova i box annars orkade han inte riktigt med tävlandet. Antar att många som tävlar andra discipliner upplever samma sak

Samma sak här en bra ligghall erbjuder lika god viloplats som en box. Jag har även en hage utan ligghall och när de går där, tex för att ligghallen ska mockas och städas, så kan jag märka att de blir lite trötta men i ligghallen verkar de vila minst lika bra som inne i stallet, jag har nämligen stall också.

Det går alldeles utmärkt att ha lösdrift OCH stall vilket jag tycker är den bästa lösningen, för mig funkar det alldeles ypperligt

Personligen vill jag ha mina uppstallade och jag har faktiskt aldrig haft häst på lösdrift. Tycker det verkar svårt med utfodringen

Just därför tar jag in mina hästar dagligen för att de som behöver extra ska få äta ifred. Samt så får alla de vitaminer och mineraler de ska så vet jag att de får i sig rätt mängd. Det fungerar alldeles utmärkt då det inte är jätte stor skillnad i näringsbehov. Tunnisarna får lucernpellets och havre efter behov, tjockisarna bara lite skrammel och mineraler då. Och så hö ute så klart.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift eller stall?

Det är ungefär så jag tänker mig nu när jag bygger en ligghall. Ute så mycket som möjligt, in på stall om jag känner behov av det, eller om nån häst behöver det, kanske jag ska säga. Eller om det blir skitväder en period.

Jag har ju stall idag, så det här är ett komplement för att ha dem ute mycket mer. Så jag hoppas att de ska ta till sig ligghallen och trivas där.

Mina hästar rids ju i stort sett varje dag, så de kommer in och får kraftfoder och den ene kan vila när den andre rids.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

ja man blir chockad över hur vissa håller sina djur! inte för att vara otrevlig men jag tror inte riktigt att camilla vet vad hon
talar om riktigt. är man inte redo att jobba med tyngre jobb som även tillkommer med lösdrift kanske man ska satsa på
en hamster eller en guldfisk. och om dina hästar står uppstallade under natten så går dom inte på lösdrift. då går dom
bara ute. om en travare på elitnivå endast lever på hö är det märkligt att dom orkar med tanke på att t.ex. just travhästar
på eöitnivå oftast får tvåsiffrig mängd havre och kraftfoder och ensiffrig mängd hö.

Det med att travare inte kan leva på bara grovfoder får du väl diskutera med Wången då, eftersom det är dom som kommit fram till att travarna gjorde lika bra resultat och mådde bättre utan kraftfodret. Visserligen fick dom lucern, men det är ju klassat som grovfoder då hästens kropp hanterar det som gräs.
Och jag har i alla fall under många år nu haft bättre näringsvärden i höet jag ger än det är tex i kraffts lucernpellets per kg/ts.

Och dessutom är det inte svårt att ge en elithäst tillräckligt med protein, det är snarare problem att ge den tillräckligt med energi om man ger den kraftfoder då kroppen inte fixar att proteinet från kraftfodret överdoseras, till skillnad från de från grovfodret som hanteras i rätt tarm för att kroppen inte ska ta skada av det.

Så jo, jag har nog mer koll än du som lever efter gamla skrönor istället för att kolla efter det vetenskapliga bevisen på motsatsen som tagits fram av många olika väl betrodda vetenskapliga institutioner.

Nä, jag är inte redo till det tyngre jobbet. Varför skulle jag vara det när jag kan ta hand om mina hästar på ett utmärkt sätt utan att slita sönder min kropp med medeltida arbetsmetoder som det inte finns något fog för.

/Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift eller stall?

ja men snälla nån, det är ju inte bara havre som räknas till kraftfoder. anledningen till att trav och galopå hästar får mer kraft(7-10) kg och mindre hö är för att man inte vill ha en wnda föraning till hömage utan endast muskler som är explosiva. och vi pratadw inte om hösilage och lucern utan vi pratade om att dom endast skulle leva på hö. bara man kollar olika studier, hårt arbetande hästar kan inte bara leva på hö med tanke på att protein mängden måste finnas. för dåligt med protein kan bli livsfarligt för hästen. varför flyr man från stallarbetet? jag fattar inte! kan inte någon vara så vänlig och förklara och framföra ett argument som inte slutar med att det låter som att man är lat?

Både hösilage och lucern är precis som hö grovfoder...
Det är som sagt inga problem att få tillräckligt med protein heller för att även en elithäst ska klara sig.

/Camilla
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Har haft både och! Vissa hästar trivs med lösdrift, andra inte. Jag tycker det märks tydligt vad dom trivs med. De jag har hemma just nu fick gå på lösdrift först, men trivdes inte alls, så jag byggde stall! Föredrar personligen stall då jag gillar att få in dom vintertid på natten för att torka osv.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

De har tillgång till två ligghallar året runt, och står inne på natten 1 okt ca- april/maj. Ligghallarna är populärast på sommaren!
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Eftersom hästar inte delar vår dygnsrytm med att sova på natten och vara vaken på dagen så är det för mig självklart att ha lösdrift med fri tillgång på grovfoder i form av rundbal med småmaskigt nät.

En häst i sin naturliga miljö rör sig i stort sett hela tiden, äter större delen av dygnet samt vilar när den är trött, oavsett tid på dygnet. Att vara inlåst i en liten box nattetid är inte naturligt för en häst och jag tror faktiskt inte att det finns hästar som föredrar fängelse framför frihet.

Det som förmodligen lockar in hästen i boxen är vetskapen om att det finns mat i krubban, men när den är uppäten är jag rätt så säker på att hästen skulle gå ut igen om den fick välja själv. :D
 
Sv: Lösdrift eller stall?

I vintras gav jag min häst+en till all mat vid en bom utanför stallet. Efter 2-3 timmar var det slut och inte 17 ville dom gå in i stallet då ;). Nu vet min att det är mat inne men han stannar alltid vid bommen och tycker att det borde räcka med det.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift eller stall?

Jag har lösdrift, men skulle kunna ha uppstallat om jag ville, vilket inte är aktuellt. För min del är lösdriften mycket mer lättskött och tidsbesparande, men det är också för att jag har organiserat den så och har maskiner och lantbrukstänk till hjälp.

De flesta argumenten mot lösdrift verkar vara just bekvämlighetsargument för människans del, som tex täckesbyten. Även som uppstallad så byter man väl täcken? Varför är det då svårare att ta in hästen från lösdriften och göra det?
 
Sv: Lösdrift eller stall?

knapplån

Jag har funderingar på att ställa min häst på lösdrift tillsammans med en väninnas häst. Just nu går båda på bete och eftersom min häst är väldigt känslig i sina luftrör så har jag funderat på att testa ha henne på lösdrift i höst/vinter.

Frågan är om hon kommer klara av halmen i ligghallen, hon är väldigt känslig för halm. Är det någon här som har erfarenhet utav halmkänslig/dammkänslig häst som klarat av halmad ligghall. Det borde ju fungera med tanke på att det är ute i friska luften?

Jag har aldrig haft henne på lösdrift så jag vet inte hur hon fungerar i en sådan. Men blir det av så blir det bara dessa två som ska gå tillsammans och det finns stall med box också.

När det gäller foder så kommer vi ha slowfeeding nät och fri tillgång till hö. Halm i ligghallen och krubbor så att vi kan ge eventuell kraft, betfor mineraler osv om det skulle behövas.

En Thermobar under den kalla årstiden antar jag är ett måste? Hur gör Ni med vattnet i Era lösdrifter? Hagen är stor och räcker gott och väl till fler än två hästar.

Som någon annan skrev tidigare så är det ju viktigt att man ser till att ha bra täcken som håller bra och som håller hästarna varma och torra. Vi kommer ta in våra hästar dagligen och visitera, borsta och rida som vanligt.

Ligghallen kan man mocka vid behov någon gång i veckan. För många år sedan när vi hade unghästar på lösdrift så mockades aldrig ligghallen, den halmades och kördes ut en gång om året. Det fungerade bra men jag tror det är bra att mocka ut och hålla rent.

För min del så har jag helst min häst på box om jag själv fick välja men tyvärr är utebox/lösdrift sista alternativen för hennes hälsas skull. Är det någon med extremt dammkänslig häst med hosta som blivit bättre/sämre på lösdrift?
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Lösdrift, helt klart. Med något stort skjul dvs. Fördelen är att man slipper gå upp tidiga mornar för utsläpp och mat t.ex. Nackdelen är att man inte har lika stor koll på hästarna antar jag. Det beror dock på hur ofta man kollar till dom. Sen är det lite jobbigt att komma till hagen och se hästen stå och fryser för att det regnar. Så lite koll planering innebär det :)
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Tidigare som inackorderad hade jag hästar på både lösdrift och stall. Idag vill jag ha stall då det blir lättare med utfodringen, spara på markerna samt bättre koll.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Jag har svårt att förstå varför man skulle ha bättre koll på hästen om den står i en box. Det kan väl inte göra någon skillnad?


Mina hästar går på lösdrift hemma på gården och jag ser dem genom fönstret och varje gång jag går utanför dörren hälsar de och kommer för att prata en stund. Dessutom rider jag regelbundet, fyller på badkaret etc så jag tittar ju till dem flera gånger om dagen. Jag har stenkoll på deras hälsa och ser med detsamma om det är något som inte stämmer. Jag kan lova att jag inte skulle kunna ha bättre koll om de skulle stå i stall.


Dessutom ser jag inga problem med att utfodra dem i hagen, det är väl inte svårare än i ett stall?

Jag tror att lösdrift ger lyckligare hästar.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

För hästarna är det normalt sett värre med misskötta stall (dåligt ventilerade, taskiga boxar osv) än en oskött lösdrift där hästarna står i flock och kan röra sig fritt.

Kan du ge en källa på att hästar sover sämre i flock ute än instängda i en box? Det verkar dels vara helt emot det sunda förnuftet och dels stämmer det extremt illa med mina biaserade erfarenheter.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Sunt förnuft eller inte men jag har dels haft en häst själv som vantrivdes på lösdrift och ville sova i box och dels träffat andra hästar som haft samma problem, de slappnar inte av när de går ute utan måste hela tiden hålla koll åt hela flocken. :crazy:

Idag går mina på lösdrift men som alltid anser jag att man ska utgå från individen, för min gamling var det rena döden och tärde enormt när hon gick på lösdrift med fölis, medan de jag har nu fungera bra både på box och lösdrift.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 179
Senast: MML
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 195
Senast: sorbifolia
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
174
Senast: MJLee
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp