Lösdrift eller stall?

Sv: Lösdrift eller stall?

Nackdelen med stall är enligt mig att det är skadligt för hästen att stå still många timmar och att inte ha möjlighet att följa sin natur.

Nackdelen med lösdrift är att det blir mer slitage på marken så det krävs större hagar och gärna väl dränerat underlag vid utfodringsplatsen om man vill undvika att hästarna trampar sönder för mkt.

Annars tycker jag att det är mindre jobb med en lösdrift om man har bra hagar, då behövs ingen daglig mockning, inga in och utsläpp och ev färre fodringar beroende på vilket utfodringssätt man använder. Själv skulle jag aldrig stalla in en häst om jag hade möjlighet att ha den på lösdrift.

Jag har häst inackorderad på lösdrift sen 8år och har drivit lösdrift på annans gård.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

KL

Jag har mina tre hästar på lösdrift och ser bara fördelar! Lugghallen är ca 60kvm om jag inte minns helt fel. Hagen är 3,5 hektar på vintern och närmare 6 på sommaren. De får fri tillgång på mat i slow feed-nät. Vi har också stall med boxar som de kommer in en stund i nästan varje dag, men de står sällan inne över natt. Min unghäst och min tävlingshäst sover alltid tungt under denna tiden (men de sover även i hagen!)

Min tävlingshäst har PSSM och "måste" således hållas på detta sätt. Inget problem för mig dock, då vi har haft det såhär i fyra år nu.

FÖRDELAR
* De äter och rör på sig som en häst ska; hela tiden.
* Mer tid för mig att lägga på umgänge med hästen, istället för att mocka boxar och fylla höpåsar.
* Hästarna håller sig friskare och får starka leder av att de rör sig konstant. Vi har en väldigt kuperad hage vilket gör att de bygger muskler även när jag inte hinner rida varje dag..

NACKDELAR
* Enda nackdelen jag kan komma på är om man inte har tillgång till box, att hästen aldrig får vara ensam i "sitt space", något jag ändå märkt att i alla fall mina gillar. Men, de vill vara inne några timmar om dagen (2-3 gärna) inte mer.
* Om man ska tävla tex meeting blir gärna benen galliga och hästen otålig av att stå på box när de är vana vid lösdrift. Men jag anser inte att man skall tulla på hästens välbefinnande för att den ska kunna tävla.

Sen vet jag hästar som trivts mindre bra på lösdrift, och även här i tråden har vi exempel. MINA hästar älskar det i alla fall, och jag skulle aldrig kunna tänka mig att stalla in dem igen! :)
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Öm vi har haft både stall och lösdrift, men sedan vi byggde lösdriften har vi alltså inte använt boxarna eller så. Vi ser bara fördelar med att ha hästarna på lösdrift. De rör sig mycket, vinterhagen är väl 2 hektar iaf om jag inte minns fel, möjligtvis större. Så de har mycket bus. Dessutom är det skog i ena delen och öppet andra. De har även grushåla samt ett stort tak för ytterligare skydd emot väder bortsett från ligghallen som är godkänd för 8 hästar. Vi har bara 4st nu :)

Men hela vintern föredrar de taket, är sällan inne i lösdriften faktiskt. Mina två unghästar gillar dock att gå och lägga sig inne i hallen när det är för lite mat under taket. Sedan så har vi fritillgång på mat och eftersom man slipper göra så mycket med mockning osv så har jag massor med tid till mina hästar. Borstar varjedag, går ut och går med fölis, just nu vilar unghästen så han promenerar jag bara med då och då. Så jag ser det som en jätte fördel med lösdrift! Eftersom jag aldrig har varit en täckes människa heller så är de inget knep med detta, vi har även haft blandad flock. Hingst + valacker samt Valacker + ston och allt har fungerat bra :)
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Jag föredrar lösdrift helt klart. Hästar är djur som rör på sig stora delar av dygnet, i en box kan dem inte vandra runt speciellt mycket. Jag upplever hästar som går på lösdrift som sundare och gladare då man tillgodoser hästens naturliga behov. Häst på lösdrift är ofta mindre stela och har bättre blodcirkulation och brukar inte ha en massa ovanor som exempelvis krubbitning och vävning. Nackdelen är väl den att det är svårt att hålla koll på hur mycket mat hästen får i sig. Står hästen på box är det lättare att fodra exakt efter en uträknad foderstat utan att bekymra sig över att hästen får i sig för mycket eller för lite.


Mina egna hästar står på lösdrift vilket fungerar mycket bra. Den ena är en 10 årig varmblodstravare som stått på lösdrift flera år innan jag köpte henne. Hon är väldigt stabil i psyket och frisk och sund. Min andra häst är ett 23årigt korsningssto som fick flytta ut på lösdrift i höstas efter att ha stått på box varje vinter under hela sitt liv. De senaste åren på box blev hon väldigt stel och benen svullnade upp på henne. Idag är hon smidigare i kroppen och benen är aldrig svullnad längre tack vare lösdriften och den ökade rörelsen. :)
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Jag är i byggartagen och tänker bygga ett stall, och därifrån två boxar med dörr ut som fungerar som "lösdrift" för dom två hästarna. Fördelen med stall är att jag kan låsa igen och slå på värmen om det blir kring trettio minus. Annars känns lösdrift som en bra lösning så länge hästarna känner sig trygga och kan vila ibland. Känns inte alls bra att låsa in honom på box i elva timmar som det är nu, han är en aktiv häst och surnar till när det spritter i benen efter för lång vistelse på box.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Jag har hästarna inackorderade, men det är bara "mina" två där så det är mer eller mindre "mitt" stall. Fördelar:

*Mindre mockning/strö
*inga in/utsläpp
*bättre för hästarna
*ofta billigare att hyra stallplats
*Bättre för luftvägarna (har en hosthäst...:()

Nackdelar
*Mer grovfoder (ofta)
*svårare med rakning/täcke (dock inget jag behöver tänka på)

Jag skulle aldrig vilja ha en häst i box om det inte var nödvändigt. Fördelarna är många och väger lätt upp de få nackdelar som finns! Dessutom är lösdriften i "mitt" stall inbyggt i stallet, två boxar, så jag behöver inte vara ute mer och hästarna får bra insektsskydd och större temperaturskillnad (ej uppvärmt) :D
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Lösdrift

Fördelar:
- Lättskött, behöver inte mocka varje dag
- Hästarna rör på sig hela tiden (skit bra för min häst med gallor)
- Det är mera naturligt för hästen
- Hästarnas magar får jobba hela tiden
- Slipper stressade rutiner och tider

Nackdelar:
- Att behöva byta, ta av eller på täcken är lite jobbigare
Enda nackdelen jag kan komma på xD

Vi har lösdrift hemma och jag verkligen älskar det !
Hade mina hästar på box förut men gud så mycket bättre dom mår nu !
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Fördelar: rörelsebehovet och vara med flocken. Bra luft. Mer solljus.

Nackdelar: fodringen. Täckesbyten. Dålig nattkoll om nån älg kommer in i hagen lr annat oförutsett. Kräver mer utrymme. Sämre betalt från inackorderade. Risk för dumpade hästar.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Jag har mina på box nattetid, de sover inne ca 8 h/dygn. Nu har jag lösdrift i hagen ändå eftersom de kan tycka det är skönt att komma undan väder/insekter ibland. Den är flitigt använd på sommaren ;)
Skulle aldrig ställa ut mina på lösdrift då den ena (18 år) inte ligger ned utomhus/bland andra hästar och då blir halt, han har ks och pålagringar båda framkotor. Den andra är 25 år och har aldrig varit ute nattetid, tog honom på livstidsfoder när jag köpte min lilla gård för ett år sen.

Sen är jag ett kontrollfreak och tycker om pysslet med ut-/insläpp, täckeshanteringen blir lättare, ger mig mer kontroll över foder osv osv.

Dock för att ge mig själv sovmorgon ibland får de sova ute ett par nätter per vecka under juni, juli och augusti.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift eller stall?

Tack för alla era svar. Mycket roligt att läsa era åsikter och erfarenheter.
Vi ska börja bygga lösdriftsstall nästa år men även med två boxar i så vi kan stänga in hästarna om det behövs.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Lösdrift absolut, om den passar hästen och är välfungerande.
Hellre älg i hagen än stallbrand med hästar i box.
Vi har boxar med utgång till dränerad yta sedan en stor bergig skogshage.
Fördelarna är att ha hästen i stallet, mocka boxarna samt ha vatten i boxarna så nära på vintern.
Min häst gillar verkligen detta.
Sover inne för det mesta på natten. Lätt att se nu dom fäller och han är den enda skimmeln.
Är det fint väder så ligger alla uppe i skogen.
Nu på sommaren så stänger vi av skogsdelen och har eksemhästarna vid stallet på nätterna. Perfekt så att dom kan gå ut och in som det passar med tanke på knotten. Dom slipper stå på box 16 timmar i 6 månader pga av eksemet.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Tycker bara det finns fördelar med lösdrift faktiskt.

-Bättre grunkondis
-Bättre luft
- Mindre jobb för människan
-Hästen vänjs in succesivt på gräs
-Ofta lugnare hästar
-Hästarna blir mer rörliga, mottverkar stelhet osv

En bra hage, väl dränerad med grusade partier, bra stabil flock med bra ledare, samt stor tilltagen tillhall, är självklart av STOR vikt.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

kl

lösdrift + boxar till alla hästar tycker jag är bäst. Jag har stor ligghall som används ganska flitigt av hästarna men tar ändå in dom dagligen för individuell utfodring. Pga stora olika behov och olika lång ättid funkar det inte jättebra att binda upp dom i ligghallen för utfodring. Dessutom så får man ett bra tillfälle att se över hovar och ben samt ev byta täcken. De får dessutom tillfälle till att få vara ifred och verkligen koppla av om de behöver det. Mina brukar få vara inne 3-4 timmar, mer om de är väldigt blöta eller om det är extremt varmt, ligghallen är ganska sval men stallet är lite svalare ändå
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Jag har en egen lösdrift hemma sedan sju år tillbaka. Skulle aldrig få för mig att byta till stall!

Dels för att jag är lite lat, och skulle aldrig orka med att släppa ut och ta in hästar varje dag. Och även med den tidsbrist jag har med ett heltidsjobb och småbarn. Den tid jag lägger på hästen nu innefattar i princip bara ridning, och det är en stor del förstås. Men ändå så skönt att inte behöva lägga ner massa tid på att mocka ett antal boxar osv.

Vi har stora kuperade hagar och en stor ligghall. Fri tillgång på hösilage med slow-feeding nät. Hästarna stormtrivs och de väljer inte att vara inne mycket alls, så mockning är nästan en obefintlig syssla. (förutom i hagen då och då)

Hästarna blir harmoniska och hållbara, och de rör sig mycket.
Sen har jag även en utebox som jag kan välja att ställa in hästen i om vi ska ut och tävla till exempel.

Jag gjorde iordning lösdriften i samband med att jag köpte två ettåriga hingstar. Min tanke då var att jag skulle ha det så under unghäst-tiden. Att det inte skulle gå att ha en tävlingshäst på lösdrift. Så fel jag hade. :D

Som flera andra redan har sagt så är den enda nackdelen att det är svårt att individanpassa fodret, så det är en fördel om man har en flock med liknande behov.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Jag personligen vill ha häst uppstallad eftersom jag vill slippa täcka hästen 24/7 vintertid. (Nej, för det som jag vill ha häst till är det inget alternativ att låta dem sätta vinterpäls fritt.) Vill därtill ha koll på exakt hur hästen äter och dricker.

För min nuvarande hästs del är lösdrift inte heller optimalt, då hon i längden blir enormt stressad och således också mentalt slut av att behöva hålla koll på sin flock dygnet runt, något hon inte behöver göra nattetid i stallet där hon är trygg och vet att de inte går någonstans. Dessutom äter hon sämre ute än i boxen. Hon står i skrivande stund på lösdrift som en akut, tillfällig lösning, och det fungerar en kortare period, men det är aldrig något jag skulle välja permanent. Även om jag nu kan erkänna att jag ser fördelar med det ur en lat människas (jag) synpunkt, för det hade varit förbannat skönt att slippa mockningen.
wink.gif


Med mycket utevistelse i bra hagar ser jag inga nackdelar med box, och jag är för all del för bra lösdrifter för de hästar, människor och omständigheter som det passar.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift eller stall?

Att inte mocka box eller fodra inne/göra höspåsar vad är skillnaden mot att de går ute? Det måste ändå mockas ute och mat måste ut om man kör små nät. Tidsvinst= noll.
Eller mockar inte ni /fodrar längre då ni har dem på lösdrift, gör stallägaren detta är det DET ni menar med tidsvinst? Ser ingen tidsvinst för mej som stallägare nämligen i just detta såvida man inte har rundbalar och fri tillgång.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 179
Senast: MML
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 195
Senast: sorbifolia
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
174
Senast: MJLee
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp