Sv: Lösdrift eller stall?
KL
Jag har mina tre hästar på lösdrift och ser bara fördelar! Lugghallen är ca 60kvm om jag inte minns helt fel. Hagen är 3,5 hektar på vintern och närmare 6 på sommaren. De får fri tillgång på mat i slow feed-nät. Vi har också stall med boxar som de kommer in en stund i nästan varje dag, men de står sällan inne över natt. Min unghäst och min tävlingshäst sover alltid tungt under denna tiden (men de sover även i hagen!)
Min tävlingshäst har PSSM och "måste" således hållas på detta sätt. Inget problem för mig dock, då vi har haft det såhär i fyra år nu.
FÖRDELAR
* De äter och rör på sig som en häst ska; hela tiden.
* Mer tid för mig att lägga på umgänge med hästen, istället för att mocka boxar och fylla höpåsar.
* Hästarna håller sig friskare och får starka leder av att de rör sig konstant. Vi har en väldigt kuperad hage vilket gör att de bygger muskler även när jag inte hinner rida varje dag..
NACKDELAR
* Enda nackdelen jag kan komma på är om man inte har tillgång till box, att hästen aldrig får vara ensam i "sitt space", något jag ändå märkt att i alla fall mina gillar. Men, de vill vara inne några timmar om dagen (2-3 gärna) inte mer.
* Om man ska tävla tex meeting blir gärna benen galliga och hästen otålig av att stå på box när de är vana vid lösdrift. Men jag anser inte att man skall tulla på hästens välbefinnande för att den ska kunna tävla.
Sen vet jag hästar som trivts mindre bra på lösdrift, och även här i tråden har vi exempel. MINA hästar älskar det i alla fall, och jag skulle aldrig kunna tänka mig att stalla in dem igen!