Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Docka-93 skrev:
Och jag försöker på bästa sätt hjälpa till...verkar ibland föga uppskattat....men så har jag ju inte problem med min häst....dock blir jag själv dålig i magen vid stress...kan det vara så att ni har stressade hästar? :crazy:

Håller med dig. Det är kul när någon som har en frisk häst vill hjälpa. Men det har jag tex redan skrivit för många sidor sedan. Att min häst troligtvis är stressad. Eller har stressmage. Min unghäst. Han är född hos mig och ville inte stå hos sin mamma från 3 månaders ålder eftersom hon hotade honom i boxen. Ville ha sin mat själv. Han fick bara dia på dagarna. Därav stressmage.
Fjordinge tror jag inte har stressmage. Där tror jag att hösilaget är boven. Men å ena sidan så blir båda bra direkt när dom kommer ut på betet. Dom borde väl vara stressade där också?! :crazy:

maja-stina skrev:
Har du kollat ditt hö ? hur ligger värdena? Jag skulle titta igenom det först. Har sett att det pratas om ensilage men det är några som kanske inte vet eller har sett att det inte är bra för lösa magar.

Klart jag har kollat och analyserat. Jag gör ju foderstater. Jag ger inte ensilage till mina hästar utan hösilage. Men dom som har diarre får torrt analyserat hö.:smirk:

Jag drack också ett glas när jag hade det hemma. Jag blev alldeles hård i magen dagen efter. Så nog fungerar det på mig alltid. *asg*

gejsa skrev:
Håller med dig. Det är kul när någon som har en frisk häst vill hjälpa. Men det har jag tex redan skrivit för många sidor sedan. Att min häst troligtvis är stressad. Eller har stressmage. Min unghäst. Han är född hos mig och ville inte stå hos sin mamma från 3 månaders ålder eftersom hon hotade honom i boxen. Ville ha sin mat själv. Han fick bara dia på dagarna. Därav stressmage.
Fjordinge tror jag inte har stressmage. Där tror jag att hösilaget är boven. Men å ena sidan så blir båda bra direkt när dom kommer ut på betet. Dom borde väl vara stressade där också?! :crazy:

Jag har faktiskt följt tråden länge och läst nästen allt...kan ha missat något inlägg.
Men varför i alla sina dagar skulle hästarna vara stressade på betet????

gejsa skrev:
Att ge matolja till en häst som redan är lös i magen är dumt. Betfor, morötter och olja är typiskt sånt som hästar blir lösa i magen av.

Det kan faktiskt vara förstoppning som är anledning till diarrée. Det som rinner förbi förstoppning kan vara löst.
Då skulle det troligen röra sig om maskförstoppning.
Men det verkar långsökt.
Men visst har ni provat allt annat så varför inte prova olja oxå.
Kanske sätter fart på magen så diarréen försvinner. :idea:

Jag håller i vart fall mina tummar för era hästar. Pepprar på lite oxå för det måste vara hemskt jobbigt att tvätta bort skit var och varannan dag. Sen gäller det ju att flytta sig när pållen lyfter på svansen.:eek:

Min åring har också varit lös i magen. Nu får han b- vitaminer varje dag och är mycket bättre, näst intill helt bra! Jag har även provat Pro equi (Eller hur det nu stavas). Det va svindyrt och fungerade inte alls. B- vitaminer har fungerat både på hästar med tillfälligt lös mage och på hästar med långvariga problem.

Få se vad som händer nu :Pratade nyss med vet.ang skadan våran häst haft , och eftersom han inte är ren i ökad trav ( längd) så ska vi börja ge honom Metacam igen .
Vi som inte har behövt tvätta honom på 2 dagar , tror du att jag ska ge mag/tarm dubbeldos under tiden?

Docka-93 skrev:
Jag har faktiskt följt tråden länge och läst nästen allt...kan ha missat något inlägg.
Men varför i alla sina dagar skulle hästarna vara stressade på betet????

En motfråga till dig! Varför skulle hästarna vara stressade på vintern då?
Jag ger mat regelbundna tider det är mitt stall. Dom får bra analyserat hö resp hösilage. Unghästen går i hagen och leker med två andra. Ute ca 12 timmar resp inne. Inget stress någonstans då heller. Mot sommarhagen då är dom många fler tillsammans i samma hage.

Docka-93 skrev:
Det kan faktiskt vara förstoppning som är anledning till diarrée. Det som rinner förbi förstoppning kan vara löst.
Då skulle det troligen röra sig om maskförstoppning.
Men det verkar långsökt.
Men visst har ni provat allt annat så varför inte prova olja oxå.
Kanske sätter fart på magen så diarréen försvinner. :idea:

Jag håller i vart fall mina tummar för era hästar. Pepprar på lite oxå för det måste vara hemskt jobbigt att tvätta bort skit var och varannan dag. Sen gäller det ju att flytta sig när pållen lyfter på svansen.:eek:

Eftersom dom skiter som vanligt så är det ju inte förstoppning. Har prövat loppfrön förra året tex. Dom skiter inte så att det sprutar. Utan dom släpper sig liksom så att det rinner utefter benen. Det är inga koblajor i boxen. Om du förstår hur jag menar? Olja gav jag dom när dom var friska. Såsom betfor och morötter och annat kraftfoder.

Det tror jag säkert. Det står ju så på burken. Vid tex medicinering dubbel dos har jag för mig. Fråga annars vet hur länge man kan ge av det. Det har inte jag frågat min nämligen.
Mina var bra i dag. När fjordingen släppte sig medans jag släppte ut dom andra. Lät det som om hon var jätteblöt. Men behövde bara ta lite papper och torka så var det borta. Jippi!!!!

Hej alla, här kommer en liten lägesrapport. Min häst är klart bättre i magen. Det har slutat rinna, jag har inte behövt tvätta/torka honom på 5 dagar nu. Det är jätteskönt! :banana: Men högarna är fortfarande lite lösa.

Han får FiberPlex och loppfrön just nu blandat i lite kraftfoder. Verkar ju fungera för honom. FiberPlexen har han fått i 5 dagar. Jag har fört in det succesivt och är ännu inte uppe i full dos.

Något som jag däremot märkt är att om jag ökar på högivan med ca 1-2 kg, så blir det värre! Har mixtrat lite med det nu under ett par veckor för att se om det var så och ja, det är så, mer hö = sämre mage.

Troligtvis innehåller mitt hö ganska mycket protein (har inte analyserat) :smirk: och enligt min veterinär kan det vara för mycket protein som ger min häst lös mage.

Nu ger jag lite mindre hö under ett par veckor, ca 6 kg per dag och ger istället extra kornhalm för att täcka upp. Vi får se hur det utvecklar sig.

Detta inlägg är inte riktat till någon speciell i den här tråden utan bara en generell fundering. Jag tror också att man ska försöka ha lite is i magen och ge olika preparat tid att verka, annars är det ju svårt att utvärdera vad som egentligen hjälper.

MEN det är ju lätt när man har en häst som trots dålig mage är pigg och jättefin i hullet. :angel: Värre är det ju om hästen börjar magra av, då ska man agera snabbt tycker jag.

Jag tror också väldigt mycket på det min veterinär sa om att olika preparat fungerar på olika hästar och ibland måste man prova sig fram till det som fungerar just för ens egen häst. Det finns liksom ingen genväg tyvärr.

Följer tråden så ofta jag kan för att se hur det går för er alla!

Ja, B-vitamin är nog inte fel. Jag ger FiberPlex nu och det innehåller ju en del b-vitamin. Min veterinär rekommenderade också att ge extra b-vitamin vid foderbyten etc för att undvika störningar i tarmfloran.

gejsa skrev:
Det tror jag säkert. Det står ju så på burken. Vid tex medicinering dubbel dos har jag för mig. Fråga annars vet hur länge man kan ge av det. Det har inte jag frågat min nämligen.
Mina var bra i dag. När fjordingen släppte sig medans jag släppte ut dom andra. Lät det som om hon var jätteblöt. Men behövde bara ta lite papper och torka så var det borta. Jippi!!!!
Kul att höra!!! :)

//Alice

Sitter du här och smygläser va??
Kan tala om att hon står i stallet ifall ni undrar. *skrattar*

Ja, b-vitamin verkar vara bra. Hade ju b-jäst förra året och gav dom. Men för mina hästar räckte det inte med det bara.

Fortfarande ganska fin i dag , (fes till och med utan att det rann.)
Vi har haft kallt idag -24 , så han har fått extra hö i hagen .
Dock var han jätte törstig då jag tog in honom , drack upp en stor hink med vatten .
När det är så här kallt är det svårt att lösa med vatten i hagen, vattnet har nästan frysit då han har ätit upp höet .
I dag har han fått en kompis i hagen bredvid , men denna ska tyvärr bara stå i stallet under Januari .
Vi hade tänkt att släppa ut honom i skogshagen ,men det blir ju inte nu när han inte är helt OK

Zeeke skrev:
Kolla på den här sidan www.lillhagna.se. Här finns mycket att välja på och deras produkter är bra. Används mycket på hästar i Holland som har besvär

Det där parasit kompositum verkar ju bra. Är det i stället för avmaskning? Undrar om det fungerar lika bra och om magarna tål det. För det är ju vid avmaskning som mina hästar blir dåliga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 005
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar