Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Vad är det för typ av skada din häst har eftersom den måste få metacam igen? Hoppas att den blir bra snart!

En fråga till er alla i den här tråden - ger ni era hästar mineral- och vitamintillskott under tiden ni behandlar dem med olika preparat?

Veterinären sa till mig att ta bort dessa under tiden som jag försöker få honom bättre så nu har han inte fått mineraler på minst 1,5 månad. Hur länge klarar de sig utan sitt mineral- och vitamintillskott?

De får ju i sig en del via hö/hösilage och kraftfoder (om de får kraftfoder) men räcker det???? Hur gör ni?

Har du någon aning om varför man kan bli SÄMRE första ev andra veckan med Lactiplus?

Han har haft en skada högst upp på bogbladet,troligtvis efter en spark.
Han stod först 8 veckor innan vi ens fick gå och leda honom ,igångsättningen började med leda 10 min i 2 veckor.
Då fick han 4 förpackningar Metacam , han var blockhalt i trav .

Det var nu när vi kommit en bit jag märkte att han inte är ren i ökad trav , han tar ett kortare steg .
Frågan är om det är av smärta , att ngn muskel eller sena behöver töjas ut ,eller att han kommer att få ett kortare steg (skönhetsfel)
Så vi börjar med smärtstillande för att se om han tar ut steget.

Har varit ut till stallet , han hade haft sönder hagen och var inne hos sin nya hag granne. Han såg ut att vara världens lyckligaste häst .
Det hade runnit på benet , inte så farligt mycket .
Såg att han inte ätit upp morgon fodret ( krubban) , men lät det vara kvar ( han får äta upp det då han kommer in)

I går så hade han fått fel lunch påse , han fick 3 kg hösilage att mumsa på ( jätte lyckat) :devil:

*knapplån*
prövade allt på min totto. 2, 5 år och lös i magen sedan betet. Bytte ut ensilaget mot hö, använde proviva och div andra produkter.
Gav han msm (organiskt svavel som har gjort att jag inte längre har ont i knäna)
Och han blev bra på 3 dagar.

Kanske hjälper dig med. Inte säkert, ska vara bra för ph värdet i magen men jag vet att det är inflammationsdämpande eftersom mina knän inte längre gör ont. ( kronisk inflammationer och ledreumatism

Värt att prova kanske, finns på hälsokostaffären och även lantmännen (vet inte om den produkten är lika bra som den från ion silver )

MuMiN

winnci skrev:
Jag har också problem med min ponny som är lös i magen varje höst/vinter så fort hon kommer in från betet. Sen blir hon bra så fort hon får gå på bete igen till våren. Hon är undersökt på alla tänkbara sätt och även röntgad och opererad men inget hjälper. Har prövat byta foder/hö/alla tänkbara mag-tarm preparat / proviva mm. Inget har hjälpt. Nu senast har jag testat örter och det hjälper i alla fall så till vida att jag slipper tvätta hennes ben varje dag. Tyvärr är hon fortfarande öm i buken men det kan ju ta längre tid. Jag tog kontakt med Hästhälsan som säljer örter och fick många bra tips och råd. Det kan jag verkligen rekommendera er som har samma problem och där veterinären inte hittar något.

Varför och på vilket sätt är hästen opererad?
Vad för örter ger du?

AnnikaH skrev:
En fråga till er alla i den här tråden - ger ni era hästar mineral- och vitamintillskott under tiden ni behandlar dem med olika preparat?

Veterinären sa till mig att ta bort dessa under tiden som jag försöker få honom bättre så nu har han inte fått mineraler på minst 1,5 månad. Hur länge klarar de sig utan sitt mineral- och vitamintillskott?

De får ju i sig en del via hö/hösilage och kraftfoder (om de får kraftfoder) men räcker det???? Hur gör ni?

Mina har inte fått några mineraler eller något. Jag har bara gett dom hö. Sedan har dom haft tillgång till halm. Tyvärr. Fast jag vet att allra helst min unghäst hade behövt extra med mineraler.:(

ankic skrev:
Har varit ut till stallet , han hade haft sönder hagen och var inne hos sin nya hag granne. Han såg ut att vara världens lyckligaste häst .
Det hade runnit på benet , inte så farligt mycket .
Såg att han inte ätit upp morgon fodret ( krubban) , men lät det vara kvar ( han får äta upp det då han kommer in)

I går så hade han fått fel lunch påse , han fick 3 kg hösilage att mumsa på ( jätte lyckat) :devil:

Oj, fick han hösilage i stället för torrt hö?

Mina två var bra i dag. Det var bara lite blött efter svansens viftning vid sidorna på unghästen. Undrar om han ska börja bli blöt nu igen efter alla dagar som han varit bra. Får se i morgon. :smirk:

Mumin_79 skrev:
*knapplån*
prövade allt på min totto. 2, 5 år och lös i magen sedan betet. Bytte ut ensilaget mot hö, använde proviva och div andra produkter.
Gav han msm (organiskt svavel som har gjort att jag inte längre har ont i knäna)
Och han blev bra på 3 dagar.

Kanske hjälper dig med. Inte säkert, ska vara bra för ph värdet i magen men jag vet att det är inflammationsdämpande eftersom mina knän inte längre gör ont. ( kronisk inflammationer och ledreumatism

Värt att prova kanske, finns på hälsokostaffären och även lantmännen (vet inte om den produkten är lika bra som den från ion silver )

MuMiN

MSM äter både jag och dottern. Ska ge det för första gången till min islänning nu som har eksem och prova om det hjälper. Men tror nog inte att det hjälper mot diarreér iaf.

Vi har en stor låda vid hagarna där vi lägger påsarna , som är märkta med hästens namn .I vårat fall är det 4 påsar med hö , men vissa tycker nog att det är jobbigt att läsa så dom bara tar en påse och ger. Sitter just och skriver en stor skylt om hur viktigt det är att ge rätt.
Läste om MSM ( organiskt svavel ) lät faktiskt intressant , det är ngt som hästarna får i sig under sommaren genom betet .
Kanske en lösning ,att det är det som fattas ?????????????

Jag tar också själv msm, jag hade ont i knäna men sedan jag började med msm har det blivit bra.

Jag har funderat tidigare på att ge msm till min häst, men då mest för att han har strålbenshälta, men det kanske gör att magen börjar fungera bättre också. Det hade varit kanon!

gejsa skrev:
Ja, det kan nog tyckas att vi byter preparat hela tiden. Men vi är ju många som skriver. Och jag tror inte att folket här prövar i ett par dagar och sedan byter. Den uppfattningen har inte jag fått iaf. Man frågar om olika preparat vad det kostar och var man köper det. Hur det har gått för den som använder osv.
Men jag har bara prövat provivan i ca 5 dagar. Haft mag- tarm balansen flera ggr. Men det är ju ett medel som man ska ta till då och då när diarren är som värst. Fast nu har jag använt det i ca 2-2vecka. Började med fiberplexen för några dagar sedan tillsammans med mag- tarm balansen. Tänkte sluta med den succesivt vartefter deras magar tål fiberplexen. På hinken står det att det ska användas i 1-6 månader. Hade nog tänkt försöka göra det på dom.

Förra vintern prövade jag loppfrön, och några andra medel. Men förstår vad veterinären menade. För det är ju så tex med hösilaget. Man ska ju börja försiktigt att ge det och sakta öka på. Det är ju så med allt eg. Klart att magen inte kan bli bra på en gång.

Nej, jag skrev det inte och syftade på att ngn speciell här på forumet gjorde det, utan bara allmän förmedling utav vad vet. sagt. Hur ni gör när ni prövar era preparat bekommer inte mig det minsta! Var och en får prova det som den tycker är bäst!

Men sen är det ju troligtvis fler som läser tråden och för ngn som inte har problem för tillfället men som kanske får i framtiden så kan det vara bra att veta! Det var mer så jag tänkte... Att sedan vet. tycker att folk provar preparaten för kort tid kan ju inte jag hjälpa!:)

Svarar mig själv eftersom det gäller alla.
Hur går det för er?
Mina var bra i kväll också.

AnnikaH skrev:
Har du någon aning om varför man kan bli SÄMRE första ev andra veckan med Lactiplus?

När jag åt det själv så blev jag det också... När jag pratade med dem så sa de att även om det är en BRA förändring så är det ändock en förändring. Har man då känslig mage så gör alla förändringar att det blir sämre först - just för att man är känslig. Sedan efter ett tag när det "goda" fått börja ge verkan så minskar känsligheten och då går det åt rätt håll. Låter logiskt tycker jag.

Någon mer skrev om det tidigare i tråden har jag för mig. Hittar inte vart just nu bara. Tror det stog mer där...

Jo, jag har också läst det någonstans. Tycker att det är logiskt. Verkade bli sådana symptom på mina hästar också nu när jag började med fiberplex.
Dom var bra i dag också. Ger nu fiberplex och 2 mått mag- tarm balans.

Det var jag som berättade om det efter att fått höra det av en vet....
Men det var inte mer än så dvs att när man anv sig utav ett preparat som tillsätter bra bakterier i magen så ger det oftast bakslag den första tiden. Men efter en kort tid så kan de nya bakterierna göra nytta och magen blir då bra igen (förhoppningsvis). Det var tydligen en vanlig och helt normal effekt. (och därmed fick jag ett logiskt svar till varför en anv. här tyckte att hennes häst blev sämre när hon började med Proviva. Det var nämligen för mig ett helt mysterium!)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 004
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar