Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Just det så var det!

Är man känslig så är alla förändringar av ondo tills det goda börjar att ge verkan. Väl värt att upprepas...

Pratade i dag med tillverkarna av MSM ( det som finns på grann***den) Dom rekomderade inte det för magens skull ,sa att det var till leder och senor. Det fanns inget påvisat att det skulle vara bra för magproblem .
Dom rek.mikrobalans + ta bort mineraler under tiden .
Som väntat är det sämre idag ,hade runnit .

Mikrobalans är det enda medel snart som jag inte prövat. Men det verkar fungera med fiberplex för oss iaf.
Varför börjar du inte igen? Du har ju bara en häst. Så det blir inte lika dyrt för dig som för mig. Ung kostnad varje månad har varit mellan 1000-1600 kr för båda hästarna nu.

Har du slutat med mag/tarm?
Hur mycket av fiberplexen ger du?
Har gett Metacam i 3 dagar nu ,så det är bara 3-4 dagar kvar, och eftersom han hann vara fin 3 dagar innan vi började med medicinen så tänkte jag ge mag/tarm en chans till-dat var bara synd att det blev 2dagar utan (då det ej fanns att få tag på)
Undra hur många som egentligen har samma problem med sina hästar ,då till och med produkter tar slut .

ja det kan man undra. verkar som det är betydligt många fler än vad man egentligen föreställer sig iaf.

jag hade ett bakslag idag/igår tyvärr, efter att han varit stabil på fil/proviva ett tag. vet inte alls vad det berodde på så det är svårt att fixa... gav extra med proviva idag och hoppas det ska hjälpa upp igen.
på måndag kommer hovslagaren och jag var ju så glad att han skulle slippa hålla i kladdiga ben den här gången...:smirk: får se om det blir så eller ej.:crazy:

nån av er som har erfarenhet av att ge linfrökaka till dåliga magar? minns ej om vi pratat om det innan.

Hästen blev kastrerad eftersom veterinären trodde att magproblemen kunde ha med brunsten att göra.
Jag ger älgört/läkemalva blandat. Sen ska man fortsätta med något annat också tillsammans med proviva men magen måste lugna sig först.

ankic skrev:
Har du slutat med mag/tarm?
Hur mycket av fiberplexen ger du?
Har gett Metacam i 3 dagar nu ,så det är bara 3-4 dagar kvar, och eftersom han hann vara fin 3 dagar innan vi började med medicinen så tänkte jag ge mag/tarm en chans till-dat var bara synd att det blev 2dagar utan (då det ej fanns att få tag på)
Undra hur många som egentligen har samma problem med sina hästar ,då till och med produkter tar slut .

Nej, jag ger fortfarande mag- tarm balansen. Men jag ger bara 2 skopor var på kvällen. Sedan ger jag 1½ dl fiberplex morgon och lika mycket på kvällen. Men det roliga är ju att jag ger dom en näve dynavena var både morgon och kväll också. Dom som inte fått kraftfoder på så länge. :d :smirk:

Jag är en riktig hamster ja. Efter ett par dagar så köpte jag en fiberplexhink till. Så att jag inte skulle få vänta några dagar utifall dom skulle ha slut i affären.:D

Har sett att man kan ge en massa olika örter. Får väl pröva det nästa vinter ifall detta inte fungerar. Men hoppas förstås att detta ska vara borta nästa vinter. Man kan ju inte sälja hästarna heller. Man vill ju att dom ska vara helt friska först.

Min häst har alltid haft problem med magen. Nu ha jag börjat ge honom Fiber Plexx och det fungerar jättebra:D Vi ger även våra hästar linfrön i maten varje dag. dl linfrön per häst häll 2 dl kokande vatten rör om lägg locket på. Nästa dag har du en linfrö gröt som du blandar i maten. Superbra för magen pälsen tamar osv.
Det är värt att prova tycker jag. Det är inte dyrt med Linfrön heller.:banana:

Ok, det låter logiskt tycker jag.
Var faktiskt i hälsokost affären i förrgår och köpte Lactiplus. De i affären hade aldrig hört talas om att någon gett det till häst, men däremot till hund med gott resultat.
Jag har gett min häst 2 tabletter morgon och kväll, men bara i två dagar så jag har inte märkt någon större förändring än, men han är iallafall inte sämre. Tänker fortsätta ge FiberPlexen tills den är slut.

Jag går själv på en antibiotika kur nu och blev rekommenderad att efter denna själv prova Lactiplus om jag får problem med magen, det är väl ganska vanligt när man får antibiotika.

Hoppas verkligen att det kan hjälpa min häst!!!

I dag var mina hästar bara lite kletiga precis vid svansen. Men det kan bero på att jag håller på och minskar mag- tarm balansen. Men jag tror fortfarande på fiberplexen.

Håller mina tummar för er alla, skriv gärna hur LactiPlus fungerade för dig på både häst och dig själv!

Hej! Jag köper Fiber Plex på en hästaffär i Sundsvall som heter Kings Hästsport. Du kan säkert söka på Fiber Plex på nätet och få reda på var närmaste återförsäljare finns.
Ha en bra dag

Betfor är väldigt lösgörande, så ge inte hästen mycket utav det. Sen kan man testa linfrön (uppsvälda) i vatten.
Lýcka till!!:)

Har inte läst alla svar, det var en väldans lång tråd. Men här kommer lite tips, som jag ej sett i tråden av det jag läste;
1. Bort med allt socker ur hästens foderstat, dvs sockrigt hö/silage och betfor
2. Fri tillgång på grovfoder
3. Ändra inte hela tiden bara för att det ena inte funkar. Hästens mage tar tid på sig att anpassa sig, så varje gång ni ändrar på något kommer de att reagera. Är magen dessutom redan irriterad blir det etter värre.
4. Ge Dynavena Mash någon vecka. Kan ge magen en kickstart. Dynavena är f.ö jättebra för magproblemshästar.
5. Oroliga magar brukar ge oroliga pållar och vise verca. Inför rutiner, ha en lugn miljö runt hästen. Även tristess kan skapa stress, låt pållarna göra saker om dagarna.

Hoppas ni får rätt på pållarnas magar!

Senast ändrad:

när min ponny var jätte lös i magen ,störd tarmflor sa veterinären att vi skulle ge henne Protexin. det är små kulor som luktar jäst. det var dunder bra . hon blev bra nästan på en gång och har peppar peppar är bra i magen fortfarande:banana:
kan ju vara en ide att testa

//Ponny mamma

Men jag har hittat en affär i min stad som säljer Fiberplex. Behöver inte beställa längre.

Svarar mig själv igen. Hur går det för er med lösa magar?
Mina behövdes inte tvättas i dag heller. Fast lite löst kom det ändå men det rann inte utefter benen i af. Nu är jag nere i 1 ½ skopa mag- tarm balans och fiberplex. Börjar bli spännande huruvida fiberplexen fixar magen ensam utan mag- tarmen.

Amorina är tf lite sämre, fick tvätta svans idag. Pratade med vet. i fredags igen, och hon tyckte väl inte att det var ngn större fara. Dock känns det väl inte så kul att bara blunda, e-coli behövs väl för att kroppen ska tillgodogöra sig foder om jag har fattat rätt, så då är det väl bara en tidsfråga innan hon börjar magra... men men. Tragglar vidare...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar