Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Kan tala om för dig/er att båda var bra i dag. Fast båda får fiberplex, mag tarm balans än fast jag håller på och trappar ner förstiktigt. Och båda får någon näve med dynavena activ 100 också.

gejsa skrev:
Kan tala om för dig/er att båda var bra i dag. Fast båda får fiberplex, mag tarm balans än fast jag håller på och trappar ner förstiktigt. Och båda får någon näve med dynavena activ 100 också.
:bow:

Fortsätter hålla tummarna!

//Alice

gejsa skrev:

vilket är det som hjälper tror du? eller är det just kombinationen av alla tre som verkar hjälpa?

min pålle har nu, äntligen, vant sig vid att äta fil med maten. i början var han väldigt skeptisk och åt upp höet helt innan han ens smakade filblandningen. då hade jag också betydligt mer proviva i, för att dölja filsmaken, nu har jag kunnat dra ner på den.
ger nu 100 g kli, 50 g soja, 50 g betfor, 200 g a-fil, 150 g proviva.
ska kanske säga att han ändå inte är heelt bra. det syns ofta spår av att det varit lite blött på ena bakbenet, men aldrig skit i svansen numer vilket är väldigt skönt att slippa. dessutom ligger det ganska fina högar i boxen på morgonen nu, de skulle kunna vara ännu bättre men man får absolut va nöjd med de framsteg man får!:)

misan skrev:
vilket är det som hjälper tror du? eller är det just kombinationen av alla tre som verkar hjälpa?

min pålle har nu, äntligen, vant sig vid att äta fil med maten. i början var han väldigt skeptisk och åt upp höet helt innan han ens smakade filblandningen. då hade jag också betydligt mer proviva i, för att dölja filsmaken, nu har jag kunnat dra ner på den.
ger nu 100 g kli, 50 g soja, 50 g betfor, 200 g a-fil, 150 g proviva.
ska kanske säga att han ändå inte är heelt bra. det syns ofta spår av att det varit lite blött på ena bakbenet, men aldrig skit i svansen numer vilket är väldigt skönt att slippa. dessutom ligger det ganska fina högar i boxen på morgonen nu, de skulle kunna vara ännu bättre men man får absolut va nöjd med de framsteg man får!:)

Ja, dessvärre så är det väl en kombination av båda. Fiberplex och mag- tarm balansen kan jag tro. Men vi får se när jag har slutat helt med mag- tarm balansen. Om det fortfarande är bra då så är det ju helt klart fiberplexen som gjorde dom bra. :D

Tack för tipset! Det verkar vara en bra sida där man kan beställa direkt.
Funderar på att beställa deras glukosamin preparat, har ju en häst med strålbenshälta som visserligen inte varit halt på 3 månader, men ändå. Ger ett annat glukosamin preparat idag, men det innehåller inte msm och kondroitin.
Men det hör ju inte hemma i den här tråden ;)

gejsa,
när du började med FiberPlexen gav du full dos direkt? Jag har börjat lite successivt och visst är pållen bättre, men han kanske blir ännu bättre när jag kommer upp i full dos.

Ja, jag gav full dos direkt. Min fjording blev då bra i en dag sedan lös i 2 ca. Nu har hon varit bra i 2 dagar.
Unghästen var lite lös första dagen. Alla andra dagar har han nu varit bra.

Var köper du Active´100 någonstans? Och hur mycket kostar det för en säck? Har du pratat med någon foderrådgivare om att det ska vara bra för lösa magar?
/molle

När du skriver bra, menar du riktigt bra då? Med riktigt fina högar i boxen och bollar?
Så bra har nämligen inte min varit ännu, han har bättre högar, men de är fortfarande lösa och det är inga riktiga fasta bollar heller.

Ska fortsätta ge FiberPlexen tills den är slut sen får vi se.

gejsa skrev:
Det där parasit kompositum verkar ju bra. Är det i stället för avmaskning? Undrar om det fungerar lika bra och om magarna tål det. För det är ju vid avmaskning som mina hästar blir dåliga.[/QUOTE

Jag vet faktiskt inte om det är istället för avmaskning men maila till dom och fråga, dom är jättetrevliga och ger bra info om deras produkter.

*kl*

Ni verkar ju verkligen ha provat det mesta måste jag säga! Vill dock tillföra ett preparat som är för människor men som fungerar toppen på hästar också:

LactiPlus

Det innehåller 5 stammar av probiotica plus att det innehåller prebiotica. Prebiotica är mat för de goda probiotica bacterierna. Dvs man tillför både bacterier och något för dem att äta så det får större chans att fastna och föröka sig.

Jag äter det själv fungerar ypperligt på mig. Har även släktingar med stora magproblem (äter inte inom en viss tid = diareer många dagar efteråt) som har blivit hjälpt av detta. Samt att min Equiterapeft har sett goda resultat av det hos häst!

Man tar en kur och sedan slutar man när man blivit bra, blir det sämre tar man en till - tills det inte behövs mer.

Människa ska ha 1 kapsel morgon och 1 kväll. Pratade med min Equiterapeft om detta och han trodde att 3 kapslar per dag borde vara lagom till häst. Vid värre fall kan man ge 2 morgon och 2 kväll. De är lätta att dela och hälla i fodret. 60 kapslar kostar mellan 150 och 200kr. Räcker ju ett tag. Har hittat större förpackningar och då blir det billigare... Tror 180 kapslar för 300kr (om jag kommer ihåg rätt).

Kan ju vara något att testa! Man kan bli SÄMRE första veckan, ev två. Detta är dock "normalt". Bara så man inte avbryter pga det.

Lyckat till oberoende på om ni vill testa eller ej!

MVH
JS

hej"
Jag har haft gett Probiotika till våran häst , vi hann inte se ngt resultat då han i samma veva åkte på 4 omgångar med metacam (skada) .
Probiotika finns att köpa hos www.equimins.se.

Var köper du ditt ( kapslar)?

Det heter lactiplus och finns på hälsokostaffärer eller på internet att beställa. Det är gjort för människor egentligen, bara det att en person var desperat nog och provade det på häst. Och man behöver inte öka dosen speciellt mycket (eller inget alls) mellan människa och häst.

Jag ska bara få tummen ur och handla (Life butiken hinner stänga innan jag kommer ifrån pålle eller jobbet) så ska min häst som har visat början till lös få en kur.

Det som jag inte har hittat hos andra preparat som finns hos lactiplus är att det är 5 stammar bakterier. Olika stammar tar tydligen hand om olika delar av mage/tarm. De flesta andra preparaten har en stam. Plus att det innehåller mat till dem, det är ju ytterligare en fördel som jag inte sett så ofta.

Kan tilläggas att en av mina släktingar som åt detta har ätit andra varianter, dock är det endast denna som har gett resultat.

molle skrev:
Var köper du Active´100 någonstans? Och hur mycket kostar det för en säck? Har du pratat med någon foderrådgivare om att det ska vara bra för lösa magar?
/molle

Det är Dynavena activ 100. Det ska vara bra för känsliga magar. Vet inte om det är särskilt bra för diarreér.
Kolla deras hemsida. http://www.dressyr.com/butiken/dynavenafoder.html

När jag läste det igen så såg jag att det var bra för kronisk diarre iaf. Konstigt!

Senast ändrad:

Jätte fin i dag , man tror inte att det är sant .
Började ge Metacam idag så håll tummarna att magen inte blir alltför kass.
Skulle köpa nytt mag/tarm men tyvärr så var det slut , dom skulle få hem på Torsdag

Oj inte förrens på torsdag. Räkna då med att hästen nog kommer att bli lös redan torsdag morgon. Så var det för mig iaf när jag hade uppehåll i början. Tyvärr!
Ja, jag vet ju inte ens om det är fiberplex eller mag- tarm balansen som gör att dom är bra i magen just nu. Om det är kombinationen eller så. Vi får se när jag slutat ge mag- tarm. Knappt så jag törs sluta.

Jag har också problem med min ponny som är lös i magen varje höst/vinter så fort hon kommer in från betet. Sen blir hon bra så fort hon får gå på bete igen till våren. Hon är undersökt på alla tänkbara sätt och även röntgad och opererad men inget hjälper. Har prövat byta foder/hö/alla tänkbara mag-tarm preparat / proviva mm. Inget har hjälpt. Nu senast har jag testat örter och det hjälper i alla fall så till vida att jag slipper tvätta hennes ben varje dag. Tyvärr är hon fortfarande öm i buken men det kan ju ta längre tid. Jag tog kontakt med Hästhälsan som säljer örter och fick många bra tips och råd. Det kan jag verkligen rekommendera er som har samma problem och där veterinären inte hittar något.

MalinW skrev:
Jag har en häst som är jätte lös i magen. hon har varit det ett tag och jag vet att det inte är bra men jag har provat från avancerade magbalanser till filmjölk. ingenting fungrear.
Är det någon som har något tips på vad jag kan prova?
har pratat med flera olika veterinärer men alla säger att det är i princip omöjligt att uteda orsaken.
vill inte att hon ska få allvarliga magproblem.

:rofl:

1. Alla mag problem kan man utreda.
2. Vad har hon för foderstat ?
3. Är hon av maskad för blodmask, som kan ge dessa symtomer ?
4. Vad äter hon ute, i hagen ?
5. Backa hennes foderstat, och börja om från början med rent grov foder. Halm, hö, ev hösilage.

Lotta

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 005
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar