Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Vi får fortfarande tvätta , igår hade det runnit mindre men idag ordentligt.
Ni som provat ge potatismjöl ,hur stor mängd?
Ngn som provat aloe vera prod.för hästar?

ang. colibakterier hur mycket är normalt per g /träck ?
Ngn som vet varför mängden colibakterier minskar höst/vinter i många hästars mage ?

Koltabletter -ger man det till lös eller hård mage ? ( minns att jag fick det som liten ngn gång men minns ej varför)

Gud ,vad skönt det hade varit att hitta lösningen på problemet , vi har kallt nu igen , så det hänger "fina" tappar på killens ben .
( han har ganska lång vinterpäls,kanske skulle man raka skinkorna (skämt). )

ankic skrev:
Koltabletter -ger man det till lös eller hård mage ? ( minns att jag fick det som liten ngn gång men minns ej varför)

Koltabletter ges vid lös mage och akuta kräkningar till människor. Men om det finns ngt preparat av det till hästar vet jag inte...

Har heller aldrig hört talas om det till hästar, men på ngt sätt skulle man vilja ge något som binder avföringen .

Ja, det kan nog tyckas att vi byter preparat hela tiden. Men vi är ju många som skriver. Och jag tror inte att folket här prövar i ett par dagar och sedan byter. Den uppfattningen har inte jag fått iaf. Man frågar om olika preparat vad det kostar och var man köper det. Hur det har gått för den som använder osv.
Men jag har bara prövat provivan i ca 5 dagar. Haft mag- tarm balansen flera ggr. Men det är ju ett medel som man ska ta till då och då när diarren är som värst. Fast nu har jag använt det i ca 2-2vecka. Började med fiberplexen för några dagar sedan tillsammans med mag- tarm balansen. Tänkte sluta med den succesivt vartefter deras magar tål fiberplexen. På hinken står det att det ska användas i 1-6 månader. Hade nog tänkt försöka göra det på dom.

Förra vintern prövade jag loppfrön, och några andra medel. Men förstår vad veterinären menade. För det är ju så tex med hösilaget. Man ska ju börja försiktigt att ge det och sakta öka på. Det är ju så med allt eg. Klart att magen inte kan bli bra på en gång.

Kommer ihåg att det fanns flytande kol i en liten plastflaska. Min pappa var tvungen att ta av det ibland för att han var dålig.
Hunden fick av det en gång. Herregud när han sket. Det blev alldeles svart där bak. Tror nog inte att jag vill ge min skäck det. *ler* Hon är alldeles vit där bak med vit svans. Om man fick det på kläderna kunde man inte tvätta bort det. Vet inte om det finns att köpa längre. Detta är ca 33 år sedan.

Docka-93 skrev:
Ger ni era hästar av samma grovfoder som andra hästar får i stallet?

Varför jag undrar det är ju för en tanke om att det ändå kanske är fodret som inte håller rätt kvalitet.

Hej! Håller med helt, det prövas för mycket olika medel hit o dit. Förstår era problem då jag själv haft lös mage på fölet, men då jag bytte höparti som vetrinär rekomenderade så blev allt bra. Förklaringen var att kolla protein värdena. Ej för stora skilnader mellan smältbart råprotein och råprotein. Hästar med dålig mage ska ej heller ha blöta foder ( betfor ensilage ). Så pröva att byta hö, det kan vara lösningen för er alla med hästar som har dålig mage.

Om du läser lite så ser du ju att vi har skrivit hela tiden att hösilage inte är bra för magen. Jag har gett mina hästar torrt hö hela vintern. Så tyvärr är det inte alltid så enkelt.

Prova att hälla rapsolja i fodret. Min unghäst får också lätt lös mage och har haft ett antal kolikanfall de senaste åren, men sedan jag började med uppblött betfor, morötter, rapsolja och pelleterade mineraler är det inga problem längre. Hon går även på oanalyserat ensilage.

gejsa skrev:
Om du läser lite så ser du ju att vi har skrivit hela tiden att hösilage inte är bra för magen. Jag har gett mina hästar torrt hö hela vintern. Så tyvärr är det inte alltid så enkelt.
jo men får de andra hästarna av samma hö?

Har två ponnyer som blir lösa i magen så fort de äter något fruset. Den ena blir dålig så fort gräset fryser och han får i sig frost. Gav dem morötter tidigare men har slutat med det eftersom det är så svårt att se om de frusit inuti (har kallt i stallet). Nu försöker jag se till att de får gott om hö i hagen och byter vatten ofta så att det inte fryser (då slickar de i sig snö).

Jag ger mag/tarm nu ( har gett det ca6dagar)
Såg idag när jag släppte ut att han grävt en grop genom snön ner till marken .Så han verkar äta fryset ,gammalt gräs.
Men det kan ju inte vara enda orsaken eftersom han varit lös länge och jag har inte sett gropen tidigare .
Positivt: Behövde inte tvätta honom idag
Hinken med fiberPlexen tog slut ( räckte ca 4-5veckor) och eftersom den inte hade ngn verkan på honom valde jag att sluta ( han var finare de första dagarna med det ,men sedan ingen förbättring)

Till er som tycker att det provas medel hit och dit så tror jag att ni inte riktigt är inne på tråden .Hösten /vintern är lång ,vi är inne i Januari nu och problemen har varat sedan sep/okt.
Än om vi har provat 2-3 olika så är det inte många på 5månader.
Det enda vi vill är ju att få rätsida på ngt som vi tycker är jobbigt och eftersom vi inte vet om våra hästar lider eller tycker som oss , så vill vi bara ta hand om våra djur på ett värdigt sätt.

ankic skrev:
Jag ger mag/tarm nu ( har gett det ca6dagar)
Såg idag när jag släppte ut att han grävt en grop genom snön ner till marken .Så han verkar äta fryset ,gammalt gräs.
Men det kan ju inte vara enda orsaken eftersom han varit lös länge och jag har inte sett gropen tidigare .
Positivt: Behövde inte tvätta honom idag
Hinken med fiberPlexen tog slut ( räckte ca 4-5veckor) och eftersom den inte hade ngn verkan på honom valde jag att sluta ( han var finare de första dagarna med det ,men sedan ingen förbättring)

Till er som tycker att det provas medel hit och dit så tror jag att ni inte riktigt är inne på tråden .Hösten /vintern är lång ,vi är inne i Januari nu och problemen har varat sedan sep/okt.
Än om vi har provat 2-3 olika så är det inte många på 5månader.
Det enda vi vill är ju att få rätsida på ngt som vi tycker är jobbigt och eftersom vi inte vet om våra hästar lider eller tycker som oss , så vill vi bara ta hand om våra djur på ett värdigt sätt.

Och jag försöker på bästa sätt hjälpa till...verkar ibland föga uppskattat....men så har jag ju inte problem med min häst....dock blir jag själv dålig i magen vid stress...kan det vara så att ni har stressade hästar? :crazy:

gejsa skrev:

Har du kollat ditt hö ? hur ligger värdena? Jag skulle titta igenom det först. Har sett att det pratas om ensilage men det är några som kanske inte vet eller har sett att det inte är bra för lösa magar.

Jag är jätte tacksam för all hjälp .
Som jag skrivit i flera inlägg i denna tråd så tror jag att det är mycket stress bakom problemet .

Ang. proviva nypon så drack jag ett stort glas i dag ,då jag trodde att jag skulle åka på magsjuka.Måste säga att magen lugnade ner sig snabbt .

Matilda_o_Bonita skrev:
Prova att hälla rapsolja i fodret. Min unghäst får också lätt lös mage och har haft ett antal kolikanfall de senaste åren, men sedan jag började med uppblött betfor, morötter, rapsolja och pelleterade mineraler är det inga problem längre. Hon går även på oanalyserat ensilage.

Att ge matolja till en häst som redan är lös i magen är dumt. Betfor, morötter och olja är typiskt sånt som hästar blir lösa i magen av.

Vet inte vad du är ute efter alltså vad du tror. Men som jag skrivit förut. Hade 10 hästar ståendes här förra vintern. ALLA åt av samma hösilage som är analyserat och är jättefint. Ändå var mina 2 hästar av 4 egna lösa i magen. Då köpte jag analyserat och fint torrt hö till denna vinter. Dom två som är lösa i magen får detta bara. Dom andra 2 av mina hästar får det 2 ggr om dagen ute.Eftersom dom går tillsammans med dom som är lösa i magen. Morgon och kväll får dom andra hösilage som även i år är fint och analyserat. Men dom två som inte är lösa i magen får också kraftfoder. Vilket inte dom som är lösa i magen får. Varför undrade du?

Håller med dig! Liiite jobbigt när någon hoppar in och skriver efter alla sidor tex att man ska ge betfor eller sluta med hösilaget. Så mycket som vi skrivit om detta. Tycker åtminstonde att man ska försöka läsa lite först innan man svarar. Men visst många råd kan vara bra.

Lustigt med min unghäst. Men han är fortfarande bra. Fast han får lite kraftfoder och fiberplex och mag- tarm balansen.
Fjordingen fick tvättas i morse men inte i kväll. Jag kommer att fortsätta med fiberplexen ett tag nu. Det står att man ska ge till 1-6 månader. Så det är mitt sista hopp nu. Prövar inget mer nytt i vår.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 005
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar