Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Jo men det är ju alltid så. Att ju större man förpackning man köper så blir det billigare kilopris. Det här är ju 2,4 kg för 460 kr.

Det har du helt rätt i:) ! Blir en stor burk nästa gång!

Men det är nog möjligt att folk tror att det innehåller lusern eftersom det har precis samma färg...:confused:

Ger ni era hästar av samma grovfoder som andra hästar får i stallet?

Hmm, vet inte riktigi om det är mig du frågar.. Men om det är det så får båda mina hästar samma grovfoder. Ingen av dom är dock lösa i magen. Det var bara min stora som slutade äta när hon fick Metacam. Är dock bra nu.

det fanns en 25 kg säck men den kostade 485 kr. men jag har inte köpt b-jäst utan foderjäst. jag läste noga innehållsförteckningen och såg inte att den innehöll protein över huvud taget.. eller bara lite iaf. är det verkligen samma som du har gett dina? med tanke på priset och allt..

nu har jag inte hängt med, men har du provat att enbart ge hö(torrhö) och krafftpellets?

hej alla,
min häst är faktisk lite bättre :banana:. Jag har inte behövt torka honom i baken på två dagar! Jag har gett honom loppfrön i ca 10 dgr och kanske har det gjort nytta. Jag har blandat det med lite havre och kornkross och då pratar vi lite, typ 1-2 dl.

gejsa,
nyheter om fölet. Veterinären trodde han hade fått i sig någon bakterie av att gå och äta snö i hagen, eftersom det hela kom så plötsligt och det verkligen sprutade om honom.
Han har fått sulfa och imodium. Imodium är väl ett preparat som man ger människor som får diarré? Hur som helst så verkar han ha blivit bättre på bara två dagar, skönt.
Efter denna kuren med medicin rekommenderade veterinären något probiotika preparat, t.ex protexin. Men han sa också att det är väldigt olika vilket preparat som fungerar på vilken häst!

*hugger knapp*

hej på er alla!
kommer med en liten lägesrapport.. har hängt med bara litegrann i den här tråden senaste veckan, men det verkar som problemen kvarstår för de flesta.. tråkigt är det och man känner sig verkligen uppgiven!
jag har gett min pålle 100 g fil och 300 g proviva (motsv ca 3 dl) blandat i 100 g kli senaste två dagarna. idag var det faktiskt riktigt fint i boxen (grisar i vanliga fall ner det mesta), han var inte geggig i baken och när jag red så gjorde han en fin hög. det rann ett par droppar innan men högen var rikigt fin..! så nu håller jag alla tummarna igen att filen och provivan kan stabilisera honom. måste jag så får jag väl mata honom med det här hela vintern..

jag fortsätter följa tråden, men det är ofta samma tips som dyker upp igen och Inget verkar hjälpa nån av oss nåt speciellt. mest bara nyansskillnader..
men hoppet är det sista som överger oss, vet ni väl!:D

misan skrev:
*hugger knapp*

hej på er alla!
kommer med en liten lägesrapport.. har hängt med bara litegrann i den här tråden senaste veckan, men det verkar som problemen kvarstår för de flesta.. tråkigt är det och man känner sig verkligen uppgiven!
jag har gett min pålle 100 g fil och 300 g proviva (motsv ca 3 dl) blandat i 100 g kli senaste två dagarna. idag var det faktiskt riktigt fint i boxen (grisar i vanliga fall ner det mesta), han var inte geggig i baken och när jag red så gjorde han en fin hög. det rann ett par droppar innan men högen var rikigt fin..! så nu håller jag alla tummarna igen att filen och provivan kan stabilisera honom. måste jag så får jag väl mata honom med det här hela vintern..

jag fortsätter följa tråden, men det är ofta samma tips som dyker upp igen och Inget verkar hjälpa nån av oss nåt speciellt. mest bara nyansskillnader..
men hoppet är det sista som överger oss, vet ni väl!:D

Equionen har fungerat bättre än marginellt o det bli ju ung samma pris som för fil, proviva o kli.

mvh Jessica

Fiorano skrev:
Det har du helt rätt i:) ! Blir en stor burk nästa gång!

Men det är nog möjligt att folk tror att det innehåller lusern eftersom det har precis samma färg...:confused:

B-jäst är väl inte grönt heller? Lusern är ju grönt.:smirk:

Nej, nu börjar jag bli virrig. Så virrig att jag t o m sa på Grann ....den att jag hade beställt equion det var det ju inte. Det var ju fiberplex. Så den burken har jag hämtat hem nu.

Jag har alltid sagt b-jäst. Måste titta på påsen i kväll.

Kör du med mag-tarm balansen eller kör du båda nu? Du hade väl fiberplex förut.
Ska börja med min i kväll. Men jag ger nog samtidigt mag- tarm balans i någon vecka och slutar succesivt med mag- tarm balans. Det står på fiber plexen att man ska hålla på och ge i 1-6 månader.

MalinW skrev:
det fanns en 25 kg säck men den kostade 485 kr. men jag har inte köpt b-jäst utan foderjäst. jag läste noga innehållsförteckningen och såg inte att den innehöll protein över huvud taget.. eller bara lite iaf. är det verkligen samma som du har gett dina? med tanke på priset och allt..

B-jäst innehåller 14 mj och 360 smrp så det är mycket. Iaf om man gör foderstater så är det nog bra att man tar med det. Jag gav ju min ena häst ca 6 dl per dag.
Lucern innehåller ju bara 8,5 mj och 105 smrp.
Jämför b-jäst med sojan som är så stark den innehåller 12,6 mj och 380 smrp.:D

Ok! Det har jag ingen aning om eftersom jag inte köpt det. Hade för mig att det var just det som jag beställt men det var ju fiber-plexen jag hade beställt. Men inte är det lucern i det iaf? Står det det?

hennes problemär att hon faller ur jättefort! hon får fri tillgång på hö men jag måste stödfodra med fibergi så hon inte blir för smal. har tidigare gett kraft nya groov men den funkade inte på henne. ger fibergi nu för jag tycker det är mycket bättre plus att den inte är pelleterad.

MalinW skrev:
Jag har en häst som är jätte lös i magen. hon har varit det ett tag och jag vet att det inte är bra men jag har provat från avancerade magbalanser till filmjölk. ingenting fungrear.
Är det någon som har något tips på vad jag kan prova?
har pratat med flera olika veterinärer men alla säger att det är i princip omöjligt att uteda orsaken.
vill inte att hon ska få allvarliga magproblem.
två av hästarna i stallet var jätte lösa i magarna så att dom fick dricka (tro det om ni vill) vatten blandat med en annan hästs bajs och nu är dom helt friska båda två!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 005
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar