Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Vi blandade fördigt på kvällen , turas också om med fodring i stallet.
Men de första dagarna så fick vi blanda i ngt för att han skulle äta det ( hårdbröd eller ngn vinddruva mm) Efter ca 1 vecka åt han det utan ngt i.

Våran är mycket bättre igen, två drag med svampen och han är ren.
Nu får han mag/tarm + att vi ökat på med höet .

Men equion är väl inga mineraler bara. Det var väl någon sorts jästkultur som får bättre magbalans på något sätt. *känner att jag svammlar nu*

Hösilage skulle jag sluta med om jag vore dig. Det gör ju oftast hästarna mer lösa i magen av. Är det b-jäst som du menar att du ger. Finns att köpa i hink och säck?

Absolut ingen betfor. Eftersom det är socker i så är det ju lösgörande. Endast hö.

Våra två är nästan bra också. Men då får dom ju fortfarande mag- tarm balans. Var och handlade en burk till i dag eftersom jag inte vill att det ska bli slut och jag inte har något hemma. Equion skulle ju komma på onsdag. Då fick jag en hink gratis pga att det var trasig. Tack snälla sa jag. Då sa dom att jag handlar ju så mycket hos dom.
Det var ju jättesnällt tycker jag. Eller hur?

AnnikaH skrev:
När jag gav min häst Equion gav jag det istället för andra vitaminer och mineraler, men man måste komplettera med kalk, det står på burken. Anledningen till att det kan hjälpa vid magproblem är väl jästkulturen bl a och att näringsupptaget blir bättre.

Equion är ju ganska dyrt (om man jämför med andra mineral- och vitamintillskott) så jag vet någon som gick över till algmineraler istället. Se www.alg-borje.se.

Min häst fick också algmineraler en tid, det var på den tiden innan han blev lös i magen :smirk: så om det hade någon effekt på de problemen har jag ingen aning om. Anledningen till att jag slutade med algmineralerna var att det blev svårt att få tag i, men nu säljer våran ridsportbutik i byn det.

Jag vill bara varna alla för alger! min bästa kompis häst fick alger i ca tre månader. han blev helyt tokig och började klättra på väggarna bokstavligt talat. han försökte hoppa över boxdörren flertalet gånger och kunde inte stå uppbunden i gången ens med andra hästar. han hoppade över frambommen i trailern två gånger och en gång fastnade han. vill bara varna alla för detta. det var fruktansvärt! det var som om djävulen hade flugit i honom och han är den tryggaste och snällaste häsen jag känner. det visade sig sen att han hade fått jodförgiftning pga algerna och när hon slutade med dessa så försvann problemet.

gejsa skrev:
Men equion är väl inga mineraler bara. Det var väl någon sorts jästkultur som får bättre magbalans på något sätt. *känner att jag svammlar nu*

Jo, det innehåller lite mineraler, vitaminer o spårämnen, men endast marginellt. Inget man kan räkna med i nån foderstat enligt mig.

mvh Jessica

Har du testat foderjäst?? Det kan ja verkligen rekommendera! Min häst hade jätte mycket problem med lös i megen förut.. Och han är jätte n
bra nu :)

Gejsa var det mig du skrev till om ensilage och foderjäst?

Svarar iaf om det nu var det :)

Jo jag har tänkt gå tillbaks till vanligt hö igen nu eftersom han trots allt blev dålig igen och jag har hittat en hö bonde jag kan köpa av.. vet inte om jag ska vänta dessa två veckor eller ej?
Ska jag byta tillbaks nu direkt?

Kan ju inte vara bra att byta fram och tillbaks :crazy:

Det är Hippo foderjäst han får.. köpt på burk (5kg/burken)

Mvh

Men varför finns det då eg? Eftersom man inte ens kan räkna med det i en foderstat. Vad är det eg till för?

Jo det var till dig jag skrev. Du kan se längst upp till höger vem man svarar ifall du inte vet det.
Ok, jag har gett b-jäst vet inte om det är samma sak.
Du kan köpa torrt hö och lägga in redan nu i hösilaget. Jag tror nog att det är värre att byta från torrt till hösilage för magen.

gejsa skrev:
Visst är tråden lång. Men för oss som har varit här hela tiden vet ju vad den innehåller. Vilket tydligen inte du vet. *ler*
Vi har redan prövat proviva flera av oss. Har inte fungerat.
Oj.....förlåt att man e ny medlem..skall genast hoppa av tråden..

gejsa skrev:
Men varför finns det då eg? Eftersom man inte ens kan räkna med det i en foderstat. Vad är det eg till för?

Enligt de som säljer Equion så är just det här medlet så himla bra att det ökar upptagningsförmågan i hästens tarmar så mycket att man behöver ge detta tillskottet o inga andra vitaminer, mineraler och/eller spårämnen, men jag tror att det bara är ett reklamtrick. Jag tror inte att så lite som Equion innehåller kan räcka till en häst. T ex så innehåller en skopa Equion, som är en dagsranson, ca 0,06 mg selen men en häst på 600 kg behöver 1,2 mg. Tillverkaren påstår att det räcker men jag tror inte på det.

Är lite skeptisk till foderförsäljare som påstår en massa "mirakelgrejer" ang sina tillskott o foder. Det låter ju himla bra: "Köp det här så slipper ni köpa nåt annat foder från nån annan tillverkare!!!". :angel:

Det som är bra med Equion är ju jästkulturen, det andra är ju bara en "bonus". :idea:

mvh Jessica

equion innehåller alla vitaminer och mineraler en häst behöver (förutom kalk som du får tillsätta) OCH en jästkultur som främjar matsmältning och näringsupptag. Du får alltihop i en produkt liksom :smirk:
Jag märkte stor skillnad på min häst när jag gav equion och jag gav den dos som stod på burken.

Senast ändrad av en moderator:

ankic,
då borde jag kunna blanda FiberPlexen med lite havre och kornkross som han redan får. Tack för ditt svar!

Beror kanske på vilka alger och hur mycket man ger. Jag vet ett par i min närhet som ger sina hästar algmineraler och det fungerar jättebra. Min mådde också kanonbra när han fick det.
Men alla hästar är ju olika som vi verkligen märkt i den här tråden! :)

Jessica,
vad ger du din häst för mineraler och vitaminer? Eller innehåller ditt grovfoder så mycket att du inte behöver ge något extra? Är bara nyfiken ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 005
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar