Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Kollade i mina mejl från Magdalena. Hon sa att jag skulle avmaska eftersom jag sett styngflugägg på benen i somras på min ena häst. ¨Sedan ska jag ta träckprov fr om nästa vår. Hon sa att hade jag inte sett styngflugeägg så hade det räckt med träckprov men eftersom man sett dom så finns det ju i magen nu med säkerhet. Därför avmaskade jag så sent som i oktober när det hade blivit fryst ute.

*hugger en knapp*

Min pålle hade lite bekymmer med magen för ett par år sedan, visserligen var det tvärtomproblem-förstoppning... Men på Hbg sa de att man inte ska ge linfröolja eftersom det innehåller så mycket föroreningar. Det bästa var att koka linfrö eller att ge linfrökaka för att smörja tarmarna. Vet dock inte hur bra det är att ge hästar med lös mage...

I samband med att min häst fick en kur Metacam för ett par veckor sen slutade hon att äta kraftfoder. Hon vill inte längre äta lusernhacket som hon har ätit sen hon var föl utan bekymmer... Men nu får jag i alla fall i henne krafft groov och betfor samt liiite lusern...

Mina tips för lös mage är i alla fall följande:

*Mikrobalans, en kur (en månad ca) kostar ca 400:-. Ger max 2 kurer.

*Equion, kostar runt 200 och de ger man hela tiden

*Kokt linfrö, kostar billigt och rensar ur bra.

det finns visst ett annat också :Cheval Tarmrens hjälper till att förebygga och lösa tarmproblem som gaser, förstoppning, tarmfickor, uppsvälld mage, sandkolik, sandansamling mm.
Regelbunden användning ger ett väl fungerande mag/tarmsystem och maximalt näringsupptag, vilket ökar förutsättningarna för bättre välmående och prestationsförmåga. Cheval Tarmrens är i pulverform som strös över fodret

Men jag hittar inget pris eller var det säljs.

Att avmaska var det dummaste jag gjort ,men det går ju inte att ändra på nu.
Det var här på Buke jag fick "tipset" , och ibland så handlar man lite för fort.

gejsa skrev:
Kollade i mina mejl från Magdalena. Hon sa att jag skulle avmaska eftersom jag sett styngflugägg på benen i somras på min ena häst. ¨Sedan ska jag ta träckprov fr om nästa vår. Hon sa att hade jag inte sett styngflugeägg så hade det räckt med träckprov men eftersom man sett dom så finns det ju i magen nu med säkerhet. Därför avmaskade jag så sent som i oktober när det hade blivit fryst ute.

Japp, så sa hon till mig oxå... Lärde mig massor utav henne ang avmaskning. Har tagit träckprov nu i 2 år, har bara behövt avmaska mot styngflugan varje höst.

mvh Jessica

gejsa,
jag har gett min häst Equion förut när han tävlade mycket och han blev jättefin i pälsen och efter ett tag kunde jag minska ganska mycket på kraftfodret för han tillgodogjorde sig fodret mycket bättre. Men då hade han ju inga magproblem alls heller ....

Så här står det på en sida som säljer Equion:
NÄRINGSTILLSKOTT
Equion, sammansatt av naturliga vitaminer, mineraler och jästkultur.
Jästkulturen hjälper hästen att bryta ner fibrer i hö och havre. Framtagen för hästar.
Finns i 2,3 kg. spann (räcker vid normal dosering 90 dagar)

Jag har själv funderat på att börja ge Equion till honom igen, för han är fortfarande dålig i magen.

Jag läste om Equion men blev lite fundersam:
Equion, sammansatt av naturliga vitaminer, mineraler och jästkultur.
Jästkulturen hjälper hästen att bryta ner fibrer i hö och havre. Framtagen för hästar.

Undrar om det verkligen är dessa problem "våra" hästar har .
Varför kan dom i så fall bryta ner fibrer i höet de andra årstiderna?

Ang. Cheval Tarmrens -ingen som provat eller vet var det säljs?

Equion kostar ca 475 kr enl vad jag såg inte 200 kr. Vet ju inte exakt vad som är felet med mina hästar. Men den ena har självklart orolig mage. Unghästen bajsar så fort han blir orolig. Kanske att det kan hjälpa honom.
Mikrobalans har jag inte heller prövat. Var köper man det? Det är ju en sorts obalans i magen så....

Loppfrön hjälper också till att rensa i tarmarna. Iaf enl folk här på Buke. Körde en kur med båda mina hästar förra året. Men det hjälpte inte ett dugg.
Unghästen hade det varit lite löst på i natt. Men det hade torkat. Så vi tvättade inte någon av dom. Men då får dom nästan dubbel dos av mag- tarm balans. Har en känsla av att det kommer tillbaka så fort jag slutar med det om ett par dagar. Ska försöka få tag i equion.

Jo, ska göra detsamma. Men var ju som sagt tvungen att avmaska i höstas pga detta. Hon är duktig Magdalena.

Var inte din häst dålig i magen när du gav det förut alltså? Då vet man ju inte om det hjälpte din häst. Synd! Ingen som har prövat det och det har fungerat mer än Jessicas häst?

Men mina hästar blir bra när dom kommer ut på betet. Dom får inte hö på sommaren inte ofta iaf.

Våran brukar bli bra i magen under våren ,sommaren rinner det aldrig.
I dag var han ganska fin ,två drag med svampen ? normala högar i boxen ( på morgonen)
Fast vi har ju ökat på höet , han får lite extra i hagen på morgonen ,lite extra till lunch ,sedan får han hö när vi tar in +kvälls.Skulle tro att han får ca2 kg mer /dag ,men då ger vi ju endast en näve krafft att blanda mineralerna med.

Till våren när gräset kommit i hagen? Våran hage är så nertrampad så det kommer inte upp så mycket gräs. Men det liknar ju vårt problem. Ger du fortfarande fiberplex? Vi ökade ju också på höet till båda. Eftersom dom inte får något annat. Vi törs ju inte ge mineraler ens.

Cheval Tarmrens köpte jag från distriktsveterinären när min häst hade problem med magen. Ring och hör med dom om man köpa det på ngt annat ställe. :)

På vilket sett hade hästen problem med magen? Var den lös ständigt eller fick ofta kolik eller.....?

Vi har en jätte stor skogshage ( i normala fall-nu står han i en mindre hage som är byggd i skogshagen) På vintrarna så är hästarna bara i början av hagen så där brukar det vara nertrampat .Men när våren/ sommaren kommer så söker dom sig längre bort i hagen.
Det kan ta tid att hitta dom ,ibland tar det 1/2 timme ,och det har hänt att man gett upp.
Jag har slutat med FiberPlexen ,men blev nyfiken på Cheval Tarmrens: http://www.sussieshast.com/

Min häst har problem med återkommande gaskolik främst på vintrarna.Veterinären rekommenderade en Cheval Tarmrens. Tyvärr så var det mkt svårt att få henne att äta detta. Det lilla jag fick i henne gjorde ingen skillnad. Nu äter hon Pronutrin mot " stressmagar" och verkar funka bra på det än så länge.

Jaha! Nu var jag nere vid hästarna vid 12-snåret eftersom jag skulle kolla om dom var rädda för smällarna. Nu var min fjording jättelös. Var tvungen att tvätta henne mitt i natten. Roligt! Alltså hjälpte inte ens mag-tarm balansen. Suck!
Gott Nytt År förresten.

Har du läst om Cheval Tarmrens: http://www.sussieshast.com/ ?
Ligger i feber idag så vet inte hur magen är, dottern får sköta stallet idag.
Men skulle kunna tänka mig att det kan vara kasst : raketer i natt ,först kommit ut efter 8 på morgonen ,2 nya hästar i stallet ( kom på morgonen)

+ att det verkar varit någon som kört vid stallet under natten eller tidig morgon ,det låg en bil i diket vid stallvägen .
Men men jag får rapport senare ( 2 dagar med mag tarm /dubbeldos -)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 005
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar