Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

MalinW skrev:
Jag har oxå funderat på om det kan vara vattnet. vattnet i mitt stall är VÄLDIGT järnrikt och har funderat på om detta är bra. någon som vet? hon är avmakad och allt sådant så det beror inte på det.

För människor kan för mkt järn i vattnet ge ganska kraftiga magproblem..

Om foderjäst är samma sak som b-jäst så ja, jag har gett det. Det finns att köpa i 5 kg hink eller 25 kg säck. Har för mig att det är så mycket som 25 kg iaf. Jag gav ca 6 dl per dag. Men det blev inte bättre av det. Bara ett par dagar. Men pröva du om du inte har något annat att pröva.
Mag- tarm balansen har gett resultat iaf. I kväll var unghästen lite blöt så det gick att ta bort efter svansens viftning på låren med en blöt svamp bara. Vi behövde inte tvätta någon. Så jag fortsätter med balansen en vecka till iaf. Får se i morgon om båda är torra på morgonen.

Men hade i vintras 10 hästar ståendes här. Endast mina 2 var lösa i magen. Samma nu i vinter. Men i år står det 7 hästar här. Fast det är fortfarande bara mina 2 som är lösa. Dom får samma vatten på sommaren men då blir dom bra i magen när dom kommer ut på betet.

Här har vi en till som är lös i magen!
Har ett föl som blir ett år i april och han är urusel i magen.
Han går på lösdrift och äter förnärvarande hösilage, men han var dålig i magen även när det fanns gräs att äta.
Pratat med veterinären om detta och hon rekomenderade probimin eller krafft´s magtarm.
Har provat krafft´s magtarm och det hjälpte inte speciellt mycket.
Håller nu på att prova probimin (sen 2v tillbaks) och märker inte så stor skillnad, men vetrinären sa att det kan ta upp till 1 månad innan man ser något resultat.
Ibland när han bajsar så kommer det "några" bollar med i högen och så börjar man att hoppas, men "suck" löst igen!
Till råga på allt så är han jättedålig på att lyfta upp svansen (högt) så rinner det inte längs benen så hamnar resten i svansen.
Och som jag nämde tidigare så går han på lösdrift så när det är kallt ute så bildas det istappar på svansen och hovskägget.
Ska kanske tillägga att annars är han en pigg liten krabat och växer så det knakar samt att han verkar inte lida av att han är "skitig" och det hänger och dinglar istappar där bak.
DET ÄR JAG SOM LIDER!!!! :confused:

Lånar knapp..

Ni som köpt Protexin, var har ni köpt det & vad har ni fått betala.
Gärna beställning över I- net, om inte veterinärkontakt behövs.

Vet att det står säkert bak i gamla inlägg, men frågar ändå.
Jag har fått nys om ett ställe, men där skulle det kosta mig
3 sprutor 372:- ( Pasta)
1 kg 794:- ( pellets)
INKL frakt iofs.
Rekommenderades först sprutorna, sedan pellets vid behov.
Har för mig att ni inte gett så mkt för det?

I övrigt, samma tillstånd som innan. Rinnig efter normal/ lösa högar, & rinnig vid " pruttar"..;)

Äter nu Proviva, blandat med Fiberplex. Utmärkt att blanda pulvret i nyponsoppan.. GOTT....

Men hur länge prövade du mag- tarm balansen? Jag håller ju på och ger det just nu till två av mina häsar. Äntligen är det nästan torrt på båda. Men då har fjordingen fått det i över en vecka i dubbel dos. Unghästen har fått det i 3 eller 4 dagar nu. Nu börjar vi se bättring. Nästa vecka ska jag köpa hem fiberplex så vi får se hur det går med det.
Men det kan ju vara att din häst inte tål hösilage. Jag gav minahästar det förra året. Nu har jag bytit till torrt hö. Men ändå inte bra. Men tror att det tar tid eftersom deras magar är så förstörda nu av allt hösilage. Dom blev ju sämre av avmaskningen. Jag rekomenderar alla att f r o m nu kolla med träckprov. Det är ju så starkt avmaskningsmedlet.

Jag köpte protexin på djurapoteket förra året. 1 kg tror jag det var kostade nästan 500 kr.

Provade tills burken tog slut.
Provade även att avmaska honom igen för ca 1 vecka sedan och resultatet blev varken bättre eller sämre.(kanske lite bättre)
Man får ju hoppas på att det inte är hösilaget som ställer till det
för han går på lösdrift med fri tillgång.
Fast han var ju dålig i magen även när han betade samt diade.
Får väl läsa igenom denna tråd och skriva upp alla olika tips och ta på mig spenderbyxorna för att gå ut och handla.

Min unghäst var lös i magen över ett år innan jag märkte att den åt mkt salt. Tog bort saltstenen och gav lite i fodret istället, inga problem sen dess. Salt är väl laxerande på människor också (står på läkerolpaketen)

Har även provat att ta bort saltstenen (han är ett stort matvrak)

min häst var också lös imagen ett tag sen hittade jag henne i boxen vid nattfodring en dag väldigt medtagen och hade låg temp så kallade jag ut veterinären som trodde det var kolik till att börja med men efter ett par undersökningar kunde han inte hitta nå direkta symtom på kolik så det vart att åka till strömsholm mitt i natten dagen efter gjorde dom massor av blodprover, trekprover, plus massa annat och allt var bra:bow: sen gjorde dom gastropi och fann magsår:crazy: och det gör ju så klart ont, då kan dom bli lösa i magen oroliga osv. min häst hade också skrapat upp spånet längs väggarna å är i vanliga fall en rätt så renlig häst men nu efter en dyr medicinering är hon bra imagen igen lite trött bara då hon inte får äta så mycket mat som hon är van vid men vi håller på att ökar upp det sakta men säkert så det blir bättre:banana: :banana:

Men avmaskningen kan vara den riktiga boven. Mina blir lösa av den. Tar flera månader innan dom blir bra igen. Bättre med träckprov och kolla om man eg behöver avmaska.

Konstigt att hästen bara fick magsår så där. Man brukar väl kunna se symptom iaf först. Typ gnissla med tänderna, titta sig mot buken. Inte vilja äta maten, vara allmänt orolig osv osv.
Fick din häst någon medicin innan?

Så glad för att denna tråden finns :bow:
Suttit och läst flera sidor av era inlägg.. verkar som om många haft problem med dåliga magar i höst/vinter?
Min pålle är också lite kass i buken, hans bajs är för det mesta ganska fint och i runda bollar men när han fiser så rinner det :(
Första gången detta händer för mig..
Han verkar inte ha något direkt besvär av det (pigg och glad med god aptit), men det kan ju aldrig vara kul att få blött och kladd på bakbenen..
Det blir mkt tvättande dock, sen så är han skimmel och pälsen på bakbenen är inte lika vit och fin som på resten av kroppen.. tycker synd om honom nu också när det är kallt ute, vart hittar man torrshampo och funkar detta bra?
Dock har han faktiskt blivit bättre i magen sedan jag bytte till hö ensilage, av det torra höet så rinner det och fiser det mkt mer.. vet inte varför :confused:
Den andra hästen i stallet är också lite kass i buken men det rinner inte på henne när hon fiser, dock har hon lite lösare bajs högar. Hö ensilaget gjorde henne inte direkt bättre heller så nu fodrar hennes ägare henne med hälften - hälften.
Jag testade förut med vanlig blåbärs soppa till min pålle (vilket jag åtminstonde fick känslan av att det hjälpte lite) men dom hade bara extra sötad i affären och jag tycker inte att det är så jättebra för tänderna så jag slutade, började med foderjäst ist som han får tre ggr per dag (vid varje måltid, en halv dl per tillfälle).. har inte använt det så länge så jag vet ännu inte om det ger resultat.
Annars kanske Proviva kan vara värt ett försök ;)

Är kli fast eller lös görande?

Några speciella vitaminer eller så som hjälper till att göra avföringen fastare?

Han är avmaskad.. dock ej med dubbel dos.

Tacksam för mera tips :d

Mvh

Senast ändrad av en moderator:

Han har varit värre de här sista dagarna , eller rättare sagt det började någon dag efter att jag hade avmaskat med dubbel dos .Först så trodde vi att det vänt men nu har det runnit redan under natten.
I går så tog vi in honom vid 16 och lät honom stå inne ngn timme innan ridning. Högarna han gjort i boxen var bra ,förutom den nyaste som var mer lös.
Jag tror att jag håller på att bli galen ,det verkar ju inte gå att hitta ngn förklarning .
Nu slutar jag med fiberplexen ,då den inte har ngn effekt.
När du ger dubbeldos av mag-Tarm ,hur mycket ger du?
Jag fick en tanke ( gällande torrhöet i vårt stall)om det verkligen är ett bra hö.
Man ger torrhö till hästar med känsliga magar , men i vårat stall så är vi 3 som har ngt sorts problem och alla 3 ger torrhö.
Vi har problem med magen, en har fång och en har upprepande kolik .
Läste att det skulle vara mycket klöver i höet efter en sommar som den vi hade . Kan klöver vara lösande?

Vet du värdena på höet? För hö med väldigt bra värden kan ge mkt problem... Allt från lösa magar till just fång.

Värdena på höet:
Torrsub. 84%
Smältbart protein : 48 g/kg foder
Energi i foder : 7,4 Mj/kg foder
Kalcium CA : 1,7 g/kg foder
Fosfor P : 0,9 g/kg foder
Magnesium Mg : 0,6 g/kg foder
Kalium K : 7,6 g/kg foder
---------------------------------
Råprotein 94 g/kg
Smältbart protein 57 g /kg torrsubstans
Energi 8,9 Mj/kg torrsubstans

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 005
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar