Sv: Lös i magen?
Så glad för att denna tråden finns
Suttit och läst flera sidor av era inlägg.. verkar som om många haft problem med dåliga magar i höst/vinter?
Min pålle är också lite kass i buken, hans bajs är för det mesta ganska fint och i runda bollar men när han fiser så rinner det
Första gången detta händer för mig..
Han verkar inte ha något direkt besvär av det (pigg och glad med god aptit), men det kan ju aldrig vara kul att få blött och kladd på bakbenen..
Det blir mkt tvättande dock, sen så är han skimmel och pälsen på bakbenen är inte lika vit och fin som på resten av kroppen.. tycker synd om honom nu också när det är kallt ute, vart hittar man torrshampo och funkar detta bra?
Dock har han faktiskt blivit bättre i magen sedan jag bytte till hö ensilage, av det torra höet så rinner det och fiser det mkt mer.. vet inte varför
Den andra hästen i stallet är också lite kass i buken men det rinner inte på henne när hon fiser, dock har hon lite lösare bajs högar. Hö ensilaget gjorde henne inte direkt bättre heller så nu fodrar hennes ägare henne med hälften - hälften.
Jag testade förut med vanlig blåbärs soppa till min pålle (vilket jag åtminstonde fick känslan av att det hjälpte lite) men dom hade bara extra sötad i affären och jag tycker inte att det är så jättebra för tänderna så jag slutade, började med foderjäst ist som han får tre ggr per dag (vid varje måltid, en halv dl per tillfälle).. har inte använt det så länge så jag vet ännu inte om det ger resultat.
Annars kanske Proviva kan vara värt ett försök
Är kli fast eller lös görande?
Några speciella vitaminer eller så som hjälper till att göra avföringen fastare?
Han är avmaskad.. dock ej med dubbel dos.
Tacksam för mera tips
Mvh