Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

I går ( julafton hade det runnit lite -men endast två drag med svampen)
I dag på morgonen såg han fin ut.
Vi står i ett Kollektiv stall där vi sköter fodringar tillsammans ,men in-och ut släpp själva .
Det är endast de 3som går ut efter 4 och så våran som vi släpper ut vid 5 ,de andra fodras mellan 6-7 ( morgon) och släpps ut av ägarna mellan 8-9.
Men eftersom vi har de här problemen så har jag valt att fodra och släppa ut 5.
Forsatt god julhelg åt er alla

ankic skrev:
I går ( julafton hade det runnit lite -men endast två drag med svampen)
I dag på morgonen såg han fin ut.
Vi står i ett Kollektiv stall där vi sköter fodringar tillsammans ,men in-och ut släpp själva .
Det är endast de 3som går ut efter 4 och så våran som vi släpper ut vid 5 ,de andra fodras mellan 6-7 ( morgon) och släpps ut av ägarna mellan 8-9.
Men eftersom vi har de här problemen så har jag valt att fodra och släppa ut 5.
Forsatt god julhelg åt er alla

Men sånt gör ju hästar jättenervösa att dom inte ens får frukost när tex flera hästar får gå ut. Kan inte EN person mata tex hon som släpper ut sina hästar kl 4? Eller kan inte någon annan mata och låta dom stå inne tills dom andra går ut. Tycker det låter väldigt krånligt och jobbigt för framförallt hästarna.

Min unghäst var lös i morse så vi fick tvätta honom både på morgonen och kvällen. Det hade runnit över båda benen. Ändå har han inte fått någonting annat än hö. Men det hade ju tinat i hagen någon dag.
Fjordingen var torr i dag. otroligt!

Vi har ett rullande schema ,så det blir 1dag/mån som vi har jour + 1 helg i 1/2 året. I stallet står 23 st hästar.
När man har jour så ska man fodra + elda i huset ( morgon,lunch.kväll)
Han som släpper ut sina hästar tidigt är en äldre karl som inte är så frisk , så jag tror inte att han skulle orka att fodra varje morgon.
Det här är nog det mest negativa med att ha kollektiv stall, att få det att fungera med 23hästägare . ( alla tänker "bara" på sig själva)
Annars så är det jätte fint, nära , ridslinga ,2 ridhus( varmt &kallt) ,2 paddockar ,det stora + är att vi har stora och fina hagar .
Vi har även ATG-klinik på ridskolan som ligger 60m i från oss,hovslagare finns också där flera gånger i veckan.

Får se hur magen är då vi tar in honom i dag , det hade ju runnit lite igår men det kan bero på att han fick en morot i sin lilla gran på julafton , vi delade en morot och hängde upp .Han "tål " inte morötter , blir lös på en gång ( även på sommaren)
På morgonen var han lite blöt på ena skinkan ,men kan ju ha legat på någon hög .
Han är en häst som trampar runt ganska bra på natten+att han ligger ner.
Så på morgonen är han spånig överallt,han har lång man och lugg .

tänkte att jag skulle rapportera lite jag också..
har gett 0,5 l proviva/dag i snart två veckor.. första veckan verkade det absolut bli bättre, men nu har det stagnerat lite. han är inte alls så geggig om benen/svansen som han var innan, men det är ändå inte alls helt bra. det rinner lite och högarna är halvbra. men bättre än såhär verkar det inte gå få honom så jag är ganska nöjd ändå. ska snart dra ner till ca 0,3 l/dag och se om det håller i sig..

annars kanske jag också får ta och prova det här fiberplex.. eller nåt annat..:smirk: :crazy:

Knapplån.

Har ett sto som har känslig mage sedan massor av år tillbaka då hon blev förgiftad, troligen av dålig silage. Har för mig att hon tom stod på klinik pga hon var så dålig.

Har kommit fram till att hon INTE tål vare sig havre eller korn, rännskita direkt. Likaså vid foderbyten osv. Hon har ätit krafft nu men jag tror inte riktigt på det, så jag har tagit bort den.

Just nu har hon fri tillgång på hö (halm i hagen), äter ett krafft-mått kli/dag och betfor. Även jäst varje dag.

Har börjat ge ProViva för jag har inte riktigt fått ordning på magen sedan hon åt för mkt salt och fick diarré. Verkar som om det fungerar faktiskt :)

Det där med att trampa runt i boxen. Kan det inte bero på att dom är lösa i magen och ev har lite ont imagen. Ser nämligen att unghästen gör det rätt så mycket. Han har vi fått tvätta i dag förresten. Men ännu i dag är fjordingen bättre. Men hon får ju mag- tarm balans. Ska åka och köpa det till unghästen i morgon. Har nämligen slut nu. En hink 230 kr räcker ju bara en vecka till en häst.

Konstigt att din häst kan äta vetekli och betfor. Sånt gör ju att magen kommer igång. Mina kan inte äta det alls.

min pålle trampar också runt väldigt mycket i boxen, på morgonen är det bara ett tunt lager spån kvar i mitten för resten har han "trampat" ut i kanterna.

ankic; ska kolla saltet, jag har inte glömt det! glömmer det bara när jag väl är i stallet..:angel:

jag vet att det står någonstans i tråden men orkar inte leta.. var köper man fiberplexen? kostar? min häst har förresten inte blivit bättre. har gett proviva men utan resultat. hon blev bättre när kölden kom men sämre när det tinade igen. tror det är att hon letar på marken och därför blir dålig. men det är bara en teori.

Han trampar runt även på sommaren ,och då är han ju helt normal i magen .
I dag hade det runnit ordentligt ,fick tvätta honom .
Det kanske är vädret som spelar in på ngt sätt.
Vad har ni för väder?
De sista 3 dagarna har vi haft ca -6grader och det har kommit mycket snö.
Som sagt var så blir man snart tokig, när man tror att det vänt så kommer det bakslag.

Vi har haft minusgrader ett par dagar nu. Snö har det kommit också. Min fjording är torr just nu. Unghästen är blöt så vi måste tvätta honom morgon och kväll. Inte roligt när det har snöat och blåst hårda vindar med minusgrader.

AnnaKarinA skrev:
Ja, det är klart... så långt tänkte inte jag...
Vad är det för bakterier och vad ger de för symptom?

Vad bakterierna heter vet jag inte. Det benämns bara generellt som "sjukdomsframkallande bakterier" som en häst med tarmfloran i balans kan klara av medans en annan med störd kan bli sjuk av.... Vad det blir för symptom kan nog variera men det rör sig ju om som innan en störd mage med diarre osv...

Var till Grann....en i dag och dom ska ta hem fiberplex. För jag sökte på internet här och där stod det att Eskilstuna skulle ha det hemma. Men eftersom dom har så liten affär så har dom inte plats för alla varor. Men jag fick beställa hem en hink iaf. Ska få den nästa vecka på onsdag eller torsdag. Perfekt. Hoppas verkligen att det fungerar.

Fjordingen är torr men unghästen blöt fortfarande. Har köpt varsin hink med mag- tarm balans till dess. Får väl ge dubbel dos i kväll till unghästen som jag gav till fjordingen i början.

Hej, jag har inte läst hela tråden men vill rekomendera Eddy Bloms M-kur, Bra medel för att stabilisera magar

I dag hade dey runnit ordentligt igen , fick duscha hela benen +svansen . Vi har kallt i dag -25 grader , så det verkar inte spela ngn roll om det är kallt ,fryset ect.
Är det någon som provat ge foderjäst ????
En i stallet sa att dom gett det ett tag och deras häst som tidigare varit lös är OK nu.
Fast det känns som man inte orkar prova ngt mer , inget verkar ju fungera , men för pållens skull så skulle man vilja hitta en lösning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar