Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Är det någon annan som märkt att hästen/hästarna blir mer lösa i magen vid byte av hö-bal?
Några av dom andra hästarna blir "lite" dåliga i magen efter en ny hö-bal öppnats.
Ändå är det samma leverantör så det borde ju inte vara sån stor skillnad på hö-balarna.
En fråga som jag ställer mig själv är:Har det blivit vanligare med hästar som har magproblem?
I sådan fall: Vad (fasiken) kan det bero på?
Ska snart åka iväg och kolla hur min "bajsmaskin" ser ut i dag.
Förhoppningsvis så ser det inte allt för illa ut, det har ju snöat hela natten.

Jag hade ingen aning om att det var så många som hade problem med hästarnas mage!

Funkar mag tarm bra? vart finns det att köpa och vad är priset? :D

Finns att köpa på Grann****en och kostar under 300.
Har inte provat det i år ,men ska åka iväg och köpa det i dag.
Vad jag har förstått så fungerar vissa produkter på vissa hästar och fungerar olika länge .
Meningen är att man ska kunna hitta en produkt som hjälper och som man senare kan sluta med .( när magen har stabilicerat sig) men som jag tror är vi många som är långt ifrån den lösningen .

Precis som ankic säger så verkar det som att alla hästar får olika störningar i magen och därför fungerar de olika preparaten olika bra på hästarna. De vissa får jättebra resultat utav får andra inget alls av och vice versa. Och tittar man på innehållet i de olika preparaten så bygger de alla på olika bakterier osv.

Själv är jag väldigt skeptisk just till Krafts mag och tarm (därmed inte sagt att det inte är värt att prova!). Min häst blev ngt bättre under tiden jag gav men strax efter så blev han dålig igen. Och det verkar vara så får det flesta. Jag tror inte jag hört om ngn hittills som fått fullgott resultat och som hållt i sig. *upprop!*
Så om du provar och får bra resultat som håller i sig så får du gärna rapportera!

Men som sagt, man får prova och leta sig fram tills man hittar det rätta preparatet för just sin häst. Men tyvärr blir det dyrt... Det man kan göra är att lusläsa innehållsförteckningarna och utesluta allteftersom vilka bakterier och ingredienser som hästen inte blir hjälpt utav.
Men första steget är ju alltid att hitta boven till störningen. För tar man inte bort den så blir man aldrig av med problemet.

ankic skrev:
Värdena på höet:
Torrsub. 84%
Smältbart protein : 48 g/kg foder
Energi i foder : 7,4 Mj/kg foder
Kalcium CA : 1,7 g/kg foder
Fosfor P : 0,9 g/kg foder
Magnesium Mg : 0,6 g/kg foder
Kalium K : 7,6 g/kg foder
---------------------------------
Råprotein 94 g/kg
Smältbart protein 57 g /kg torrsubstans
Energi 8,9 Mj/kg torrsubstans

Är tyvärr inte så duktig på just näringsinnehåll så jag vågar uttala mig men det finns säker någon annan som ger sig på det!:)

Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden men på mina hästar som får mycket kraftfoder (galopphästar) och kan bli lite lösa imagen brukar jag ge lite potatismjöl!!! Billigare än många specialpreparat, ett paket kostar ca 10 kr... Kanske värt att testa?

Det första man ska titta på om alla hästar mår dåligt är vattnet. Sedan höet. Normalt brukar ju hästar bli bättre om man går över till hö från hösilage. Det är något i jäsningsprocessen som dom inte tål.
Vetekli är ju till för att få igång magen. Så det skulle jag nog inte ge till någon med diarré. Ger du mycket morötter, betfor? Det är ju lösgörande. OM du ger mycket.
Är han nyligen avmaskad? Mina blev dåliga igen av avmaskningen. Deras magar pallar inte med det starka medlet verkar det som.
Mina fiser också blött. Men ibland är bajset i fina bollar.

Va! Ska du sluta med fiberplexen. Och jag som har beställt till mig. Undrar om det fungerar åt mina hästar då. Men du avmaskade väl nyss? Det kan vara det som spökar nu.
Av mag-tarm balansen ger jag 4 skopor på kvällen. Dom rekomenderar väl 2 skopor men till speciella fall 4 skopor.
Nu får fjordingen 3 skopor. Och är fortfarande bra.
Men unghästen fick tvättas i morse. Fast han har inte fått det här lika länge som fjordingen.
Torrt hö är bäst att ge till hästar som har problem med magen tror jag nog.

Ditt hö har en kvot på 6,5 perfekt att ge bara till en som rids normalt. Vad ger du till hästen mer?

Priset för en liten hink är 230 kr. Räcker ca en vecka om man ger mycket till en häst.

Varför är du skeptisk till krafft mag- tarm balans? Finns det något annat man kan köpa i affärer? Prövar gärna att byta om priset är det rätta.

Det är möjligt att det är avmaskningen som spökar , det började ju om 2 dagar efter den.
Har köpt mag tarm idag , pållen verkade gilla det. När jag öppnade burken blev han "tokig" och försökte slicka ner i den.
Ska fr om nu prova med mag tarm ( dubbel dos)och så öka på 1-2kg hö .
Ang. fiberplexen så verkade den fungera från början men verkar ju slutat ha ngn effekt.
Har ju gett några veckor nu ,så jag skulle ju egentligen ha provat sluta eller minska mängden.
Var för ge en gäggig gröt om det endå inte har någon verkan .
Men jag hoppas att du uppnår resultat med den ( bara du undviker avmaskning ha ha )

Vi har 0 gradit nu , så i kväll har vi passat på att bada kille och tvättat upp täckerna . Det känns mysigt med en alldeles "ren" kille.

Oj vad det svänger eran temperatur. Vi har -2 nu.
Jo, det var det jag menade. Om du inte hade avmaskat nu så hade kanske fiberplexen hjälpt dig. För din häst var väl bra tills du avmaskade? Förresten varför gjorde du det nu? Behövde du det?
Du blöter upp det med ljummet vatten så sörplar dom i sig det. Mina hästar gillar det också utan något till. Vill ju inte ge något annat till.
Unghästen var lite bättre i kväll. Men undrar om det inte kommer tillbaka när man slutar med mag- tarm balansen som en annan skrev. Hur länge ska man ge det eg? Har ju två hästar som behöver en hink i veckan. Det blir 920 kr i månaden för dom två.

Jag avmaskade för att det var ngn som sa att det kunde vara mask när de var dåliga i magen , tänkte att om det var en så enkel lösning var det bara att köra på ( kostar ju inte mer än 100kr)
Var och tog av honom det blöta täcket vid 22 ,och satte på ett nytt.
Han hade två högar normalt bajs men hade gaser ( han stod och åt kvällshöet)
Men tänker som sagt var öka hömängden ,nu får han ju börja jobbas med lite( efter skadan)
Utöver höet så får han miner blå + en näve krafft grund som jag blandar mineralerna med.( jag blötlägger detta)

Ok! Ja, det var ju synd att du inte läste om mitt dilemma. För hos mig så kommer det ju tillbaka när man avmaskar. Hädanefter ska jag ta träckprov och se om det överhuvudtaget behövs avmaskas.

Har pratat med en tjej som heter Jessica på en fodertråd. Hon säger att equion kan vara bra. Att polishästar får det bl a för att inte vara lösa i magen. Det finns att köpa på bla Henrikssons ridsport ev i era affärer hemmavid. Kostar ca 475 kr för 2.3 kg räcker i ca 90 dagar för en normaldosering. Ev att man får ta mer i början. Tar ca 2-3 v innan man ser något bättring. Någon som prövat? Jag ska nog försöka få tag på det i stan nästa vecka iaf.

ankic skrev:
Jag avmaskade för att det var ngn som sa att det kunde vara mask när de var dåliga i magen , tänkte att om det var en så enkel lösning var det bara att köra på ( kostar ju inte mer än 100kr)
Var och tog av honom det blöta täcket vid 22 ,och satte på ett nytt.
Han hade två högar normalt bajs men hade gaser ( han stod och åt kvällshöet)
Men tänker som sagt var öka hömängden ,nu får han ju börja jobbas med lite( efter skadan)
Utöver höet så får han miner blå + en näve krafft grund som jag blandar mineralerna med.( jag blötlägger detta)

En allmän påpekan...

Man får inte avmaska på vintern!!! Det är inte bra. Maskarna går i dvala på vintern o de "väcks" om man avmaskar vid fel tidpunkt. Hästen kan bli väldigt sjuk, fast då oftast med koliksymptom.

Det fanns en tjej som hette "Magdalena" här på forumet för nåt år sen som var väldigt duktig på just avmaskningar av någon anledning. Hon verkade ha stenkoll på det. Det är från henne jag har fått ovanstående info, men det var som sagt för 1-2 år sen.

mvh Jessica

Men Magdalena finns väl kvar här? Har också snackat med henne om detta privat. Hon tycker också att alla avmaskar lite hur som helst. Det är ju ett väldigt starkt medel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 005
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar