Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Oj då! Det var mycket som hänt vid stallet.
Ang detta. Det står att det är 100 % malt psylliumfrön.
Jag gav dom loppfrön förra vintern. Det hjälpte inte alls. Tyvärr.

Kan meddela att hästen som får Equion i vårt stall fortfarande är ok i magen trots nyårsmällare precis utanför stallet, antibiotika-kur (3 dgr än så länge) och fenylbutazon. :)

mvh Jessica

jobbigt värre..nåt som funkade JÄTTE bra på en häst i mitt stall med samma problem avr att dom köpte nåt från naturapoteket,nåt som heter/kallas för Luslinser..
gå dit å fårga..det funkade jätte bra

Hmm, min mamma sa alltid till mig att äta knäckebröd när jag var dålig i magen som liten, kanske det funkar lite på hästar?

Använd något mer fiberaktigt i maten? Fast jag vet egentligen inte alls, så det kanske inte funkar? Men det har funkat för mig :P

mvh

Vi provade också ge loppfrön förra vintern ,utan effekt.
Vi har haft gett hårdbröd medans han var skadad ,för att fylla ut i krubban .Så det hjälper nog inte (tyvärr)
Dottern sa att det runnit lite ,inte alls farligt mycket .

Hallå..hur långa får trådar bli... orkar inte läsa igenom allt..
men vi fortsätter...
Prova m Proviva..dyrt men effektivt..
obs ej blåbär, då det kan ha motsatt effekt, nypon är uppskattat.
Börja m 3-5dl/dag, när det blivit bättre, kan du minska till 1-2dl...
A-fil är oxå bra, men alla tycker inte om det..
Lycka till

Oj! Då håller jag nog fast vid att fortfarande köpa equion. Har ju beställt hem från Gran....en. Det kommer på onsdag lagom när min mag- tarm balans är slut. Räknade ut om jag skulle fortsätta med mag- tarm balansen i en månad så kostar det ju mig nästan 1000 kr i månaden. Då är ju equion billigare. Blev ju lite fundersam när din häst blev dålig. Men det var nog för att du avmaskade.

Visst är tråden lång. Men för oss som har varit här hela tiden vet ju vad den innehåller. Vilket tydligen inte du vet. *ler*
Vi har redan prövat proviva flera av oss. Har inte fungerat.

gejsa skrev:
Oj! Då håller jag nog fast vid att fortfarande köpa equion. Har ju beställt hem från Gran....en. Det kommer på onsdag lagom när min mag- tarm balans är slut. Räknade ut om jag skulle fortsätta med mag- tarm balansen i en månad så kostar det ju mig nästan 1000 kr i månaden. Då är ju equion billigare. Blev ju lite fundersam när din häst blev dålig. Men det var nog för att du avmaskade.

Min häst är inte dålig i magen?!? Lite ojämn konsistens men inte dålig. :smirk:

Kompisens häst, den som fått Equion i 3 veckor nu, har varit dålig (lös) i magen sedan sommaren, tills hon fick just Equion. Magen har oxå hållit sig helt ok trots div mediciner o nyårsraketer. :D

mvh Jessica

Låter bra. Ska köpa det. Velade ett tag i går när det andra medlet kom fram. Men nu har jag bestämt mig för att ge det en chans alltså equion.

gejsa skrev:
Låter bra. Ska köpa det. Velade ett tag i går när det andra medlet kom fram. Men nu har jag bestämt mig för att ge det en chans alltså equion.

Ja, även om man måste fortsätta ge det resten av hästens liv så kan det vara värt ca 250 kr i månaden. :D Annat än MagTarm-balansen. :angel:

mvh Jessica

Tror du det? Att dom måste äta det hela sitt liv? Är det så illa. Ja, det kanske det är. Men inte på sommaren iaf. För då kan mina äta hur mycket betfor, groov och dyl som helst. Bara dom får gräs. Helt otroligt!

När jag gav min häst Equion gav jag det istället för andra vitaminer och mineraler, men man måste komplettera med kalk, det står på burken. Anledningen till att det kan hjälpa vid magproblem är väl jästkulturen bl a och att näringsupptaget blir bättre.

Equion är ju ganska dyrt (om man jämför med andra mineral- och vitamintillskott) så jag vet någon som gick över till algmineraler istället. Se www.alg-borje.se.

Min häst fick också algmineraler en tid, det var på den tiden innan han blev lös i magen :smirk: så om det hade någon effekt på de problemen har jag ingen aning om. Anledningen till att jag slutade med algmineralerna var att det blev svårt att få tag i, men nu säljer våran ridsportbutik i byn det.

Undrar varför det är så många hästar med lösa magar??? OCH att det ska vara så svårt för oss alla att komma tillrätta med problemen???
Ett föl i vårt stall har nyligen blivit jättelös i magen. Ägaren ska kontakta veterinären idag, ska bli intressant att höra vad denne säger. Kan meddela här om det dyker upp något som kan vara av intresse även för er andra.

Nu är min pålle lös i magen igen.. han var bra några dagar (nästan en vecka) när jag bytte till hö ensilage men nu är han dålig igen.
Ringde vetrinären och hon sa att jag skulle ta bort allt krafft foder och vänta två veckor för att se om det blir bättre, foderjästen kunde jag fortsätta med.. men jag är så fruktansvärt dålig på att "ha is i magen". Har hittat ett nytt hö som jag kanske ska testa om några veckor om han inte blir bättre och beroende på vad vetrinären säger :)

Har inte orkat hänga med i disskusionen.. men hur går det för er?

mvh

för mig går det sådär...
han var helt klart bättre när han fick 5 dl proviva/dag, men efter drygt två veckor drog jag ner till 3 dl och nu är han lite sämre..
vet inte hur jag ska göra; öka på till 5 dl/dag igen och fortsätta så en längre tid eller prova nåt annat.
tänkte ev testa blanda i lite a-fil med provivan, i förhoppning om att han ska äta (gillar inte fil).

MalinW skrev:
Jag har en häst som är jätte lös i magen. hon har varit det ett tag och jag vet att det inte är bra men jag har provat från avancerade magbalanser till filmjölk. ingenting fungrear.
Är det någon som har något tips på vad jag kan prova?
har pratat med flera olika veterinärer men alla säger att det är i princip omöjligt att uteda orsaken.
vill inte att hon ska få allvarliga magproblem.

Vad vi vet, är att foderjäst i normal dos, samt undvika hel havre ett slag är bra. (Vid lös mage -snabb omsättning- brukar de inte hinna smälta/tillgodogöra sig hela spannmålskorn ändå, så DET är att kasta pengarna på gödselstacken....). Betfor är bra för oroliga magar (och annat), det kan man ge även vid kolik.

Mjölk undviker man till människa vid t ex tarmretning, (som ofta uppstår efter en tids magproblem) så att ge mjölkprodukter till hästar med orolig mage verkar litet skumt, dvs även de syrade produkterna.

Jag skulle ge hö och enbart betfor, samt prova en produkt i taget för att se om det blir skillnad, men bara produkter man vet att hästen fått förut.
Lycka till.....

Ni som gett era hästar FiberPlex, hur har ni gjort vid morgonfodring? Vi turas om att fodra på morgonen i vårat stall och det står på burken att man ska blanda pulvret med vatten i anslutning till att man ska ge det. Jag blandar ju frukost till min häst kvällen innan eftersom det inte alltid är jag som fodrar på morgonen. Kan jag blanda det då och låta honom äta det morgonen efter?

Tror tyvärr inte att mina stallkollegor är intresserade av att hålla på med mitt FiberPlex på morgonen......

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 005
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar