Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

gejsa,
fölet äter vanligt hö, diar fortfarande mamman och äter av hennes kraftfoder också. Vad hon får vet jag inte riktigt, men hon får ganska mycket kraftfoder. Ska fråga min stallkollega när jag träffar henne vad veterinären sa.

Om man ska börja ge equion ,hur gör man med mineralerna som är uträknade i foderstaten?
(Vi ger 70g minerblå och 2 1/2mått fosforbalans)

ankic skrev:
Om man ska börja ge equion ,hur gör man med mineralerna som är uträknade i foderstaten?
(Vi ger 70g minerblå och 2 1/2mått fosforbalans)

Du behöver inte ändra på nåt.

mvh Jessica

AnnikaH skrev:
equion innehåller alla vitaminer och mineraler en häst behöver (förutom kalk som du får tillsätta) OCH en jästkultur som främjar matsmältning och näringsupptag. Du får alltihop i en produkt liksom :smirk:
Jag märkte stor skillnad på min häst när jag gav equion och jag gav den dos som stod på burken.

Det står så i deras reklamblad ja, men som jag redan nämnt, det är just REKLAM!!! Inget jag skulle gå på.

Man kan inte säga att man ska tillsätta bara kalk, det beror helt o hållet på övriga foderstaten o grovfodret.

mvh Jessica

AnnikaH skrev:
Jessica,
vad ger du din häst för mineraler och vitaminer? Eller innehåller ditt grovfoder så mycket att du inte behöver ge något extra? Är bara nyfiken ;)

Jag ger min häst Krafft Pluss grön, som innehåller ganska mycket mineraler o spårämnen. Sedan får han Dikalciumfosfat eftersom det saknas Kalk o Fosfor i hans foderstat annars.

mvh Jessica

Jessica skrev:
Enligt de som säljer Equion så är just det här medlet så himla bra att det ökar upptagningsförmågan i hästens tarmar så mycket att man behöver ge detta tillskottet o inga andra vitaminer, mineraler och/eller spårämnen, men jag tror att det bara är ett reklamtrick. Jag tror inte att så lite som Equion innehåller kan räcka till en häst. T ex så innehåller en skopa Equion, som är en dagsranson, ca 0,06 mg selen men en häst på 600 kg behöver 1,2 mg. Tillverkaren påstår att det räcker men jag tror inte på det.

Är lite skeptisk till foderförsäljare som påstår en massa "mirakelgrejer" ang sina tillskott o foder. Det låter ju himla bra: "Köp det här så slipper ni köpa nåt annat foder från nån annan tillverkare!!!". :angel:

Det som är bra med Equion är ju jästkulturen, det andra är ju bara en "bonus". :idea:

mvh Jessica

Jag pratade men en tjej i stallet. Hon sa att det nog hade samma verkan som b-jäst. Tror du också det? För då är ju b-jäst billigare. Hon hade tänkt köpa detta till sin häst förra året. Men blev varnad av att hästen tar till sig kraftfodret så bra att man kanske måste minska ner på det ifall dom får mycket. Kunde bli lite väl mycket fart i dom annars. ;)

Vad för kalk och hur mycket ska jag tillsätta då. Och varför kalk? Har ju en fjording och en unghäst (halvblod) på 2 ½ år. Vad händer om jag bara börjar ge equion?

Försök att minska ner på kraftfodret. Min unghäst fick också mycket. Tror att magen inte var riktigt redo för det.

Båda var bra i morse. Fick bara dra lite med svampen på fjordingen. Hur är det med era?

som alltid kanonbra i magen....vägrade dock att äta under nyårsnatten....men tuggar på som vanligt igen nu när smällandet är över:)

Vet inte om Equion är bättre eller sämre än B-jäst, har inte jämfört. Vet bara att kompisens häst blev bra i magen av det o hon har provat "allt" vilket inte har funkat.

Men prova gärna b-jäst, kan ju inte skada. :idea:

mvh Jessica

fast att det står så i deras reklamblad betyder inte att det inte finns. allt som står i reklamen MÅSTE vara sant annars är det falsk marknadsföring och ett brott mot konsumentlagen. så om reklamen säger att fodret innehåller alla mineralerna så bör det stämma..

jag har varit till granngården idag och köpt foderjäst. 180 kr för 7 kg.. lite mycket tyckte jag men men hoppas att det hjälper. jag läste noga på burken men kunde inte hitta om det var faligt att ge för mycket i början. måste man vänja in dem först eller är det bara att ösa på max dosen från början. för övrigt är min häst oförändrad. jag har låtit magen vila från preparat efter provivan men nåt måste jag försöka med igen känner jag. ska för övrigt byta boxplats i stallet på torsdag. nu har hon uppsikt över två stallgångar och på den nya platsen bara en, tänkte att det skulle bli ett stressproblem mindre iaf. plus att den boxen är större..
:)

Det rinner fortfarande lite bakom rumpan .
Läste någon tråd där det stod att Equion innehöll lucern , förra vintern var det tänkt att vi skulle byta foder till just lucern ,men vid övergången av foderbyte så fick han kolik ( lindrig) så jag visste inte om det berodde på lucern så jag behöll krafften.
Nu tror jag att koliken berodde på att han drack dåligt.
Men till saken hör att han var jätte fin i magen då vi gav lucern .
Skulle man inte kunna prova ge lite lucern hack i stället för Equion ( billigare i alla fall)?
Vad tror ni?

MalinW skrev:
fast att det står så i deras reklamblad betyder inte att det inte finns. allt som står i reklamen MÅSTE vara sant annars är det falsk marknadsföring och ett brott mot konsumentlagen. så om reklamen säger att fodret innehåller alla mineralerna så bör det stämma..

Men just i det här fallet råkar jag veta att det inte är sant...

Har kollat innehållsförteckningen, o vet vad en häst anses behöva enligt forskning.

mvh Jessica

Men jag prövade b-jäst förra vintern. Fick ge ca 6 dl per dag. Men då var jag så dum så att jag gav kraftfoder ändå. Hade inte lika bra hö då heller. I protein alltså. Sedan hade jag inte torrt hö utan hösilage. Vilket jag trodde att dom inte tålde. Men det verkar ju inte vara det iaf.

Men det blir mycket billigare om du hade köpt en säck. 25 kg lite över 230 kr tror jag det. Vet det eftersom jag köpte flera säckar förra året. Men tänk på att det är mycket protein i. Att du måste sänka i din foderstat.

Hmm, då måste det Equionet jag köpt varit felmärkt... För jag betalade 225:- för ca 1kg tror jag att det är. Ville prova först om det var bra så jag köpte liten burk. Jag är i alla fall helnöjd med det! Min pålle tappade helt aptiten och fick troligen ont i magen i samband med en Metacamkur. Nu äter hon jättebra igen och har helt slutat att stå och klia sig hysteriskt på magen...

Microbalans köpte jag på Stallshopen i Tomelilla-bör finnas i andra välsorterade hästbutiker också.

Tror inte att det innehåller lusern. Det stod det inte om på innehållsförteckningen. Jag ska hämta mitt i morgon iaf.
Lusern är nog bättre för en häst att äta en krafftfoder tror jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 006
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar