Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Jo, vi har skrivit om det förut här i tråden. Man gjorde mycket så förr. Hästarna kan t o m ta bajs och äta från någon annans häst i hagen. Men det kan ju även bli fel bakterier som dom får i sig då.

Är hästen bättre i magen av fibergi i stället för groov? Varför fungerade inte groov?

när en häst har ont imagen så är det inte ovanligt att den titta/biter mot magen....:confused: Jag vet att många hästar blir dåliga i magen av ensilage, om den får det.....byt genast ut det till hö....För några år sen lånade jag ut min flickas ponny till en kompis under en vinter, uppstallad på en ridskola. Han var dålig i magen hela vintern och då gick han på ensilage och miljön var stressig...inte ett dugg vad han var van vid....Hoppas det löser sig

Ja, det var på recept. Ingen aning om vad det kostade. Jag tittade på paketen igår och det stod Dimor på den, så Imodium stämmer ju inte heller riktigt. Fast de båda verkar väl på samma sätt. Dimor kan man väl också ge till människor med diarré har jag för mig. Men i lägre dos antar jag ;)

Dessutom är väl det bara för att lugna ner magen, tror jag och få den värsta diarrén att lägga sig. Inget man ska använda någon längre period antar jag.

Det är ingen skillnad på magen med groov eller fibergi men förut gav jag 2.5 kg groov för hon var jättesmal (precis när jag fick henne) men det hjälpte henne inte att öka i vikt. Släppte sedan ut henne på grönbete då hon åt upp sig och när hon sedan stalldes upp bytte jag till fibergi och hon har snarare ökat i vikt istället för att minska. det är lite därför som hon får fibergi.:bump:

Konstigt! Vilken fibergi använder du då? För dom är ju inte så höga i smrp osv.

I dag fick dottern tvätta av fjordingen på morgonen. För hon fick ju av nya fiberplexen och mag- tarm balans.
Antar att unghästen är lös i morgon. Han hade allt kvar i sin matskål. Varken mag- tarm balans eller fiberplex fick han alltså i sig i går kväll. Mitt på dagen var iaf fjordingen bra än så länge.
Hur är det med era hästar?

Idag lämnade jag åter träckprov på Amorina. Är hon inte bättre eller sämre tar vi en remiss och åker till klinik.

Vi får fortfarande tvätta av honom.
Mag/tarm verkar inte ge ngn skillnad.
Läste att en häst som har ont i magen biter,ser sig mot magen eller är irriterad vid berörning.
Våran visar inte det minsta täcken på att ha ont , och han tappar inte vikt heller ,så kanske får man bara acceptera att det rinner .
( fast man skulle ju ge allt för att hitta felet ) Mest troligt är nog felet att de skulle behöva fri tillgång och äta när och hur mycket dom själva vill.
Ska ta en funderare till nästa höst/vinter (kanske fritillgång på halm )

Frågade vet. varför han inte blir bra av alla produkter som ska vara bra för tarmfloran , svaret blev att det kanske inte var där felet låg.
Gaser kunde en häst få om dom åt fort ,då det bildades luft.
Ska prova ge honom lucern strå som kunde hjälpa det problemet .

hon får vanliga basen. jag tror hon får en bättre kvot med fibergin än med grooven.

ankic skrev:
Vi får fortfarande tvätta av honom.
Mag/tarm verkar inte ge ngn skillnad.
Läste att en häst som har ont i magen biter,ser sig mot magen eller är irriterad vid berörning.
Våran visar inte det minsta täcken på att ha ont , och han tappar inte vikt heller ,så kanske får man bara acceptera att det rinner .
( fast man skulle ju ge allt för att hitta felet ) Mest troligt är nog felet att de skulle behöva fri tillgång och äta när och hur mycket dom själva vill.
Ska ta en funderare till nästa höst/vinter (kanske fritillgång på halm )

Frågade vet. varför han inte blir bra av alla produkter som ska vara bra för tarmfloran , svaret blev att det kanske inte var där felet låg.
Gaser kunde en häst få om dom åt fort ,då det bildades luft.
Ska prova ge honom lucern strå som kunde hjälpa det problemet .

Vad konstigt att det inte ens fungerar med mag-tarm balansen. Det gör det ju för mig och mina hästar.
Hur mycket ger du och i hur många dagar har du gett. Minns att jag först gav 2 skopor i 2 dygn då hände inte så mycket. Då ökade jag till 4 skopor då vart det bättring. Sedan fick dom det i ca 3-4 dagar. Nu ger jag 3 skopor och har ju börjat med fiberplexen.

En bättre kvot. Ja, du hade ett annat hö då eller? För grooven är ju högre än fibergi.

Om det inte hade varit så förbenat jobbigt att träcket skulle endast vara 2 timmar gammalt så skulle jag också ha gjort det. Kan inte få ihop det med 2 hästar. Då måste veterinären komma hit och ta ut prov och sedan åka till Strömsholm med det.

HEJ ALLIHOP !!! JAG VET PRECIS HUR TRIST DET ÄR MED DÅLIG MAGE PÅ HÄST !!! HAR NI PROVAT BIOSA ?? DETTA ÄR EN ÖRTDRYCK FÖR HÄSTAR MED ALLA MÖJLIGA RÄTTA "MAG-BACILLER" I !!! TAR TILL DET NÄR MIN GOSSE BLIR KASS IMAGEN, MAN KAN ANVÄNDA DET I FÖREBYGG. SYFTE OXÅ. MAN KAN MIG VETERLIGEN KÖPA DET I ÅSTORP I "CELINE FODERBUTIK". (I SKÅNE) DET FINNS UPPÅT LANDER OXÅ MEN RING OCH HÖR I ÅSTORP VAR DET FINNS, DOM VET SÄKERT !!! DETTA ÄR INTE HELLER DYRT SÅ SE TILL ATT RINGA GOTT FOLK !!! HAR SJÄLV FRÅN BÖRJAN BLIVIT REKOMMENDERAD DETTA AV EN VETERNIÄR I SKÅNE !
LYCKA TILL ! MVH KATARINA katarinakristensen@telia.com

Hur går det för era hästar?
I morse hade unghästen ätit fiberplexen iaf med mag- tarm balansen. Ännu är inte några lösa i magen. Fast jag var tvungen att lägga i lite gott i maten åt unghästen. Annars åt han inte av det.

DeaSj skrev:
två av hästarna i stallet var jätte lösa i magarna så att dom fick dricka (tro det om ni vill) vatten blandat med en annan hästs bajs och nu är dom helt friska båda två!

Hej! Har läst att många har problem med lösa magar på sina hästar. Själv har jag en 7-mån/ föl, som varit mkt dålig. Har prövat många olika saker men inget som hjälpt, fick tipps från vetrinär som själv hade samma problem med sina hästar, hon sade att höet ska ha så jämna proteinvärden som möjligt. ( smältbart råprotein o råprotein ) Alltså inte så stora skillnader mellan värdena. Kraftfoder har jag lyckats med havre/kornkross - lucern hackad strå + mineraler+e-vitamin selen + kalk. Alla blöta foder är inte bra för känsliga magar, ( ensilage, betfor.) Kolla era hö partier om det är så att det har protein värden som ligger för långt ifrån varandra. Hoppas att ni får lungn o ro snart med era hästar. Mvh Maja-stina

gejsa skrev:
Om det inte hade varit så förbenat jobbigt att träcket skulle endast vara 2 timmar gammalt så skulle jag också ha gjort det. Kan inte få ihop det med 2 hästar. Då måste veterinären komma hit och ta ut prov och sedan åka till Strömsholm med det.
Nä, det är klart, jag förstår att det inte funkar!

Fick svaret på träckprovet idag. Amorina har fortfarande bara 1000 colibakterier/g träck, trots en till kur med coli cure och tre-veckorskur med Probimin, så på måndag ringer jag vet. igen. Troligtvis blir det remiss till Strömsholm, om inte vet. tycker vi ska prova något mer.

Det var värst! Ja, colicuren hjälpte ju bara min unghäst ca 2 veckor. Då gav jag honom inget annat än bara hö. Sedan började han ju att bli lös igen. Då köpte jag mag-tarm balansen.
I dag fick vi tvätta fjordingen igen. Men unghästen är bra fast han får en näve korn och en näve dynavena activ 100 2 ggr om dagen tillsammans med fiberplexen och mag- tarm balansen.
Fjordingen får bara fiberplex och mag- tarm balansen och hö för hon äter upp det utan kraftfoder. Jättekonstigt tycker jag. Eg borde ju unghästen vara lös eftersom han får kraftfoder.

gejsa skrev:
Varför är du skeptisk till krafft mag- tarm balans? Finns det något annat man kan köpa i affärer? Prövar gärna att byta om priset är det rätta.

Har varit ifrån tråden ett tag och missat ditt svar...

Anledningen till att jag personligen är skeptisk till mag och tarm är just för att den öht inte haft ngn effekt på mina hästar samt att det verkar som att de flesta bara får en viss förbättring under tiden de ger men när de slutar så blir det snart diarré igen (så var det för mig. Gav ett par burkar. Blev ngt bättre. Så fort jag slutade var det likadant igen. Så för mig var det totalt bortkastade pengar)

Men jag lärde mig ngt nytt idag!! Pratade med en vet. om att det var så mga som hade hästar med dåliga magar nuförtiden.
Hon berättade då att när man sätter in ett preparat som innehåller bakterier så blev det ofta bakslag den första tiden. Dvs att det blev värre när de nya nyttiga bakterierna tillsattes. Men efter ett litet tag så stabiliseras magen och då kan de nya bakterierna göra nytta och få effekt. Det var tydligen ofta likadant på människor. MEN, hon satte ett stort obs till att man som lekman skulle sätta för stort värde vid detta. För om det är en människa/häst som redan är i dåligt skick så kunde det bli lite känsligt. Men som veterinär och på kliniker så är denna kunskap ngt som man har i bakhuvudet och vet om och anpassar sig efter.
Men har man däremot en häst som inte är så drastiskt dålig så kunde man gott ha is i magen ett tag när man provade nytt preparat om man tyckte den första tiden att man fick bakslag! Men då får det som sagt var inte handla om några allvarliga fall...

Hon sa också att hon ansåg att det byttes preparat för snabbt och för ofta. Hon tyckte att man skulle prova det preparat som vet. rekommenderat och sedan hålla sig till det preparatet under en längre tid (oavsett hur man tyckte resultatet var den första tiden). Enligt henne kunde det ställa till värre problem att tillföra en herrans massa preparat fram och tillbaka där varje preparat åverkade på sitt eget sätt på magen för att sedan byta till ett annat som då åter igen påverkade magen på ytterligare ett sätt. Hon menade på att då kunde man hamna i en ond cirkel som var mkt svår att ta sig ur eftersom magen aldrig fick en chans att stabilisera sig utan hela tiden utsattes för nya påfrestningar.

Men samtidigt så medgav hon att alla preparat inte fungerar lika på alla hästar. Vilket jag själv då kan tycka kännas lite mindre roligt att behöva anv. ett dyrt preparat under en långt tid för att sen längre fram upptäcka att det inte fungerade...! Men hon tyckte det var bättre än att riskera att förvärra magproblemen genom att prova tusen olika preparat fram och tillbaka.

Själv är jag ju förskonad från problemen nuförtiden men jag lider så när jag läser den här tråden om alla stackars hästar! Hoppas ni snart får ordning på magarna!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 005
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar