Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

ankic skrev:
Han går ensam pga att han varit skadad ca 15 v . Såg ingen mask i avföringen fast jag kollade noga. Vi avmaskade alla hästar i september. Såg inga maskar då heller.
Varför jag valde att avmaska nu var för att vet. tyckte att det var "sista" saken att prova ,hon menar att vissa hästar är lösa vintertid och att det inget finns att göra.Visst kan man gå längre men det är mest på hästar som på ngt sätt verkar vara påverkade.Och våran är absolut inte det.
Det skulle inte på ngt sätt vara farligt att avmaska samtidigt som man ger fiberplex.
Och eftersom han har ganska normala högar ,det är då han fiser som det rinner , så skulle jag ge färdigt hinken med FiberPlex .
Jag provar inte flera produkter samtidigt utan i vinter är det endast FiberPlexen vi haft gett ( Och den är inte enbart till hästar med diaree utan även till hästar som är lite stressade , och det har han varit i vinter pga skadan och att han får gå i ensam hage)
Som jag skrev i något tidigare inlägg så tror vi att stress är orsaken till vårat problem. Han vill in till sin flock,men ska gå ensam några veckor till , haggrannarna har fri tillgång på hö , boxgrannarna får mat kl.4 .
Och eftersom detta med magen återkommer varje vinter ,så är inte orsaken det vi trodde året innan . Förra året blev han bra i samband med att vi tog bort havren ,trodde att det hade varit orsaken .I år så får han ingen havre men är lika dan endå .
Året innan blev han bra i samband med att han fick A-fil , vilket var det första vi provade innan vi tog bort havren förra året.( ingen effekt)
Så på något sätt verkar det vara ngn tillfällighet som gör att det blir bra , eller kanske flera faktorer som spelar in .

Varför har inte han fri tillgång till hö?

Varför får inte han mat kl.4?

Om du läst hela tråden så har jag förklarat att han inte kan gå på fri tillgång ( lättfödd ras, lätt att lägga på sig , står efter en skada)
Vi har inte fodring kl.4 i vårat stall , utan ägaren ( boxgrannarna )
släpper ut sina 3 hästar den tiden .

ankic skrev:
Om du läst hela tråden så har jag förklarat att han inte kan gå på fri tillgång ( lättfödd ras, lätt att lägga på sig , står efter en skada)
:bow: :bow: :bow:

gejsa skrev:
Har kollat in dom varorna. Men det kostar ju en slant att skicka också. Såg att dom hade 5 L dunk på linfröoljan som jag ger min islänning. Hade velat haft den också. Så det blir ju 180 kr i frakt. Man är ju inte gjord av pengar precis. Får fundera på detta. Någon som använt sure-bio?

Nej, det är ju det som är så tråkigt att det kostar så enormt mkt pengar... Jag la ut hur mkt som helst innan jag hittade Provivan.

Docka-93 skrev:
Precis....och är det inte mask så kan man prova nästa sak......en sak i taget.......för är det ett återkommande problem vill man ju hitta orsaken:) och inte bara behandla symtomen:(

Självklart är det så. Tycker nog att vi gör så. Men för den som inte vet ser det kanske ut som man hattar från den ena dagen till den andra och prövar olika medel. :smirk:

ankic skrev:
Han går ensam pga att han varit skadad ca 15 v . Såg ingen mask i avföringen fast jag kollade noga. Vi avmaskade alla hästar i september. Såg inga maskar då heller.
Varför jag valde att avmaska nu var för att vet. tyckte att det var "sista" saken att prova ,hon menar att vissa hästar är lösa vintertid och att det inget finns att göra.Visst kan man gå längre men det är mest på hästar som på ngt sätt verkar vara påverkade.Och våran är absolut inte det.
Det skulle inte på ngt sätt vara farligt att avmaska samtidigt som man ger fiberplex.
Och eftersom han har ganska normala högar ,det är då han fiser som det rinner , så skulle jag ge färdigt hinken med FiberPlex .
Jag provar inte flera produkter samtidigt utan i vinter är det endast FiberPlexen vi haft gett ( Och den är inte enbart till hästar med diaree utan även till hästar som är lite stressade , och det har han varit i vinter pga skadan och att han får gå i ensam hage)
Som jag skrev i något tidigare inlägg så tror vi att stress är orsaken till vårat problem. Han vill in till sin flock,men ska gå ensam några veckor till , haggrannarna har fri tillgång på hö , boxgrannarna får mat kl.4 .
Och eftersom detta med magen återkommer varje vinter ,så är inte orsaken det vi trodde året innan . Förra året blev han bra i samband med att vi tog bort havren ,trodde att det hade varit orsaken .I år så får han ingen havre men är lika dan endå .
Året innan blev han bra i samband med att han fick A-fil , vilket var det första vi provade innan vi tog bort havren förra året.( ingen effekt)
Så på något sätt verkar det vara ngn tillfällighet som gör att det blir bra , eller kanske flera faktorer som spelar in .

Har han fått någon stark medicin eftersom han varit skadad? Kan ju vara magkatarr isf.

ankic skrev:

Förstår inte riktigt! Släpper ägaren ut sina hästar kl 16 på eftermiddagen. Ursäkta min fråga. :angel:

gejsa skrev:
Ja, jag vet flera hästar hos mig som själva har gått och ätit skit från andra. Måste vara att dom själva vet att dom kan bli bra av det.
Men hur ska man ge dom det. Bara ta en klutt och lägga i skålen lär dom inte äta av. Jag kan ju inte ens ge dom något kraftfoder bara grovfoder?
Säkert möjligt!
På jobbet har de spätt ut med vatten, och pulat in i massa god mat, betfor, rivna äpplen o morötter, allt för att dölja smalen... *spysmiley*

Saigon skrev:
Det farliga med det är bara att man även kan få med bakterier som inte är bra för sin egen häst men som "värd-hästen" tål... Pro-eque och colicure bygger på samma idé men under mer "kontrollerade" former...
Ja, det är klart... så långt tänkte inte jag...
Vad är det för bakterier och vad ger de för symptom?

Hej!
Dom går ut kl.04 på morgonen.
Han har ätit metacam (4 flaskor) Har haft en skada högst upp på bogbladet.
Han har varit helt fin , inte runnit det minsta på hela dagen .
Fiber Plexen ska ju vara mot kronisk irritation ,hörde att det var flera som gav det till kolikhästar och krubbitare med goda resultat.
Han var rinnig redan innan han fick metacammen .
Men det är möjligt att det är FiberPlexen som har verkan , bara att det har tagit tid att se resultat.
Nu är hinken nästan slut så frågan är om jag ska köpa en ny och minska mängden eller se vad som händer om han är utan .

Senast ändrad:

AnnaKarinA skrev:
Ja, det är klart... så långt tänkte inte jag...
Vad är det för bakterier och vad ger de för symptom?
Tjaaa.....mask......diarré.......spysjuka.....m.m. :devil:

Vi har 23 st hästar i stallet ,så han blir inte ensam .
De 3 som går ut tidigt står bredvid och mitt emot honom.Men ägaren gör bort att fodra,blanda mat +hö och mocka .Så det är ju inte konstigt att han också vill ha mat och gå ut.Han är en häst som trivs ute ,är ute mellan ca.5.15 till 17 ( vinter )
När han kom till oss så var han dålig på att stå i box ,hade mest varit ute ( gått tillsammans med Islandshästar +shettisar)
Nu fungerar han bra i box men vill så klart ut direkt man kommer till stallet .

ankic skrev:
De 3 som går ut tidigt står bredvid och mitt emot honom.Men ägaren gör bort att fodra,blanda mat +hö och mocka .Så det är ju inte konstigt att han också vill ha mat och gå ut.Han är en häst som trivs ute ,är ute mellan ca.5.15 till 17 ( vinter )
När han kom till oss så var han dålig på att stå i box ,hade mest varit ute ( gått tillsammans med Islandshästar +shettisar)
Undra på att han blir dålig i magen. :crazy:
Det måste ju vara jätte stressigt för honom. Kan han inte få hö när ägaren släpper ut dom andra 3 hästarna? Eller byta box så han har en grannhäst kvar bredvid?

Har försökt förklara problemet för de i stallet men ingen verkar vilja skifta box, kanske för att dom inte vill ha samma problem.
Det är därför jag valt att släppa ut vid 5 ,men tidigare än så kan jag inte ( vill inte heller)
GOD JUL

Jo, och detta är ju i stort sett omöjligt för mig eftesom dom inte kan äta något annat än hö.
Jag menar att blanda i en massa mat.

ankic skrev:
Hej!
Dom går ut kl.04 på morgonen.
Han har ätit metacam (4 flaskor) Har haft en skada högst upp på bogbladet.
Han har varit helt fin , inte runnit det minsta på hela dagen .
Fiber Plexen ska ju vara mot kronisk irritation ,hörde att det var flera som gav det till kolikhästar och krubbitare med goda resultat.
Han var rinnig redan innan han fick metacammen .
Men det är möjligt att det är FiberPlexen som har verkan , bara att det har tagit tid att se resultat.
Nu är hinken nästan slut så frågan är om jag ska köpa en ny och minska mängden eller se vad som händer om han är utan .

Ja, det där fiberplexen låter intressant faktist. Eftersom det är för kroniska hästar. Det kan man ju verklien kalla att mina är.
Min fjording är inte bra än. Unghästen har blivit lite rinnig i dag (julafton) fast han bara fått hö. Men det har ju tinat i går i backen. Kan det vara det??? :crazy:

ankic skrev:

Men hur gör ni eg? Släpper alla ut sina egna hästar eller?
Det bästa är ju att alla släpps ut samtidigt och får mat samtidigt. Sånt där ökar ju verkligen så att hästarna blir oroliga. Sånt ger ju magsår, vävning, krubbitning etc etc.
En häst är ju ett vanedjur. Gud vad jobbigt.
Tur att man har eget stall. Har visserligen några inackorderingar men jag har mina tider och dom passar jag oavsett om jag hade bara egna eller inte. :)

ankic skrev:
Har försökt förklara problemet för de i stallet men ingen verkar vilja skifta box, kanske för att dom inte vill ha samma problem.
Det är därför jag valt att släppa ut vid 5 ,men tidigare än så kan jag inte ( vill inte heller)
GOD JUL

Verkligen jobbig sits du sitter i och hästen.
God Jul på er alla. Visserligen snart slut på julafton men det kommer ju fler juldagar. :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar