D
Docka-93
Sv: Lös i magen?
Varför har inte han fri tillgång till hö?
Varför får inte han mat kl.4?
ankic skrev:Han går ensam pga att han varit skadad ca 15 v . Såg ingen mask i avföringen fast jag kollade noga. Vi avmaskade alla hästar i september. Såg inga maskar då heller.
Varför jag valde att avmaska nu var för att vet. tyckte att det var "sista" saken att prova ,hon menar att vissa hästar är lösa vintertid och att det inget finns att göra.Visst kan man gå längre men det är mest på hästar som på ngt sätt verkar vara påverkade.Och våran är absolut inte det.
Det skulle inte på ngt sätt vara farligt att avmaska samtidigt som man ger fiberplex.
Och eftersom han har ganska normala högar ,det är då han fiser som det rinner , så skulle jag ge färdigt hinken med FiberPlex .
Jag provar inte flera produkter samtidigt utan i vinter är det endast FiberPlexen vi haft gett ( Och den är inte enbart till hästar med diaree utan även till hästar som är lite stressade , och det har han varit i vinter pga skadan och att han får gå i ensam hage)
Som jag skrev i något tidigare inlägg så tror vi att stress är orsaken till vårat problem. Han vill in till sin flock,men ska gå ensam några veckor till , haggrannarna har fri tillgång på hö , boxgrannarna får mat kl.4 .
Och eftersom detta med magen återkommer varje vinter ,så är inte orsaken det vi trodde året innan . Förra året blev han bra i samband med att vi tog bort havren ,trodde att det hade varit orsaken .I år så får han ingen havre men är lika dan endå .
Året innan blev han bra i samband med att han fick A-fil , vilket var det första vi provade innan vi tog bort havren förra året.( ingen effekt)
Så på något sätt verkar det vara ngn tillfällighet som gör att det blir bra , eller kanske flera faktorer som spelar in .
Varför har inte han fri tillgång till hö?
Varför får inte han mat kl.4?