Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Ok tänkte bara på det. Eftersom vi kom på det häromdagen. Har ju inte själv skrivit någon dagbok. Men min unghäst är ju bra nu när det blev fryst. vi får se sedan om det kommer tillbaka om det blir varmt. Hoppas verkligen inte det.

Var köper man aloe vera då på postorder eller? Hur menar du då för garanti? Står det om din häst inte blir bra av diarren får du pengarna tillbaka eller?

du får leta rätt på nån återförsäljare av aloe vera produkter, tyvärr vet jag inte riktigt hur man hittar såna men det finns nog ganska gott om dem. de brukar kunna komma hem och anordna sk "partyn" där de berättar om och visar produkter också.
man har rätt att om man inte är nöjd, dvs produkten har inte haft den effekt man önskat, få pengarna tillbaka. (mot uppvisande av kvitto och tomma eller halvtomma burkar/kartonger.) grundat på det här förstår du säkert att aloe vera i väldigt många fall Har önskad effekt, annars skulle de ju bli ruinerade.

Senast ändrad:

Zenith skrev:
Jo, det kan störa hästens egna tarmflora om de bakterier i Provivan inte riktigt överensstämmer med hästens. Förmodligen är det vad som hänt med min, för hon har inte vart i närheten så dålig som hon är nu.

Ja, att vissa bakterier kan störa en tarmflora är givet. Och har hästen diarré så har den således fått en störning.
Men det finns en hästvariant och en människovariant av Provivan. Hästvarianten har man studier på som visar att bakterierna kan klara sig ända ner till magen och att hästen kan få nytta utav dem. Det finns det således inte på dryckesvarianten vad det gäller hästar. Och med tanke på att alla hästar tydligen inte blir bra utav den, så är det nog framförallt där skillnaden ligger. De veterinärer jag diskuterat Proviva med har inte öht varit skeptiska till bakterien till hästar. Tvärtom. De har däremot varit skeptiska till om det fungerar på alla hästar. Vilket det ju uppenbarligen inte gör! Men å andra sidan så verkar det inte heller finnas ngt annat preparat som fungerar för alla. Så mer forskning på området skulle behövas!

Att mga fått enormt bra resultat med Proviva dryckesvariant råder det inga tvivel om. Säker finns det de som fått det även med hästvarianten men det är inget som jag personligen hört om. Däremot har jag hört om de som inte fått ngt resultat utav den. Trots att den framtagits speciellt till hästar.

Så det är verligen synd att du inte fått det resultat du hoppats på. Jag vet så mga hästar som blivit bra utav den så det är väldigt tråkigt att inte ni fått det... Speciellt eftersom jag själv fick ett så omedelbart resultat utav den.

Men som jag sa från början, fördelen är ju att det är så otroligt billigt i jämf. med alla andra produkter att det kan vara värt att prova.

Orkar inte leta igenom tråden igen... men det finns ju två preparat till som fungerar på liknade sätt som proviva och colicure;
Sure-Bio och
ZooLac

kanske kan vara värt att prova?

Hej. Nånting som jag vet fungerar väldigt bra på hästar är Probios som säljs av Lene Jensen i Norge och av CHR Hansen i Danmark.
http://www.curly.no/probios/index.html
Jag använder probiotica kontinuerligt och har fått enastående bra resultat på hästarna. Det står mycket intressant på Lenes hemsida.
Hästarna ÄLSKAR det dess utom!:love:

Men min har blivit mycket VÄRRE sen efter påbörjad kur. Mycket värre. Det var inte ens dåligt innan, tyckte bara att det väl inte kan skada att prova. Men hon är som sagt var värre nu. Inget i övrigt har ändrats.

Hur mycket salt ska man ge?
Våran slickar inte speciellt mycket på sin saltsten , funderar om han alls rört den sen i höst. Kollade på morgonen och det ser inte ut som det.
På morgonen hade han gaser ,vilket han inte haft sedan vi började med fiberPlexen ,och den får han fortfarande .

Men det är ju jätte-hemskt ju!!! Och MKT konstigt... Har aldrig hört talas om ngt liknande! Antingen så fungerar det inte alls eller så blir det bra. Äter hon hö eller ensilage? Du skrev att hon blev mkt bättre de första 4 dagarna. Vad hände sen då? Ändrade du på ngt, eller blev hon bara plötsligt sämre?
Försök få i henne lite halm...

min häst väger strax över 400kg och han får ca ett filmburksmått/dag, det ska vara ung 30g. om han gått hårt en dag och svettats mycket får han mer..
jag har en tabell i stallet där det står behov/dag/100kg (beroende på vila/motion/hård träning också då). ska skriva av den sen!

obs. att jag har inga som helst belägg för att det verkligen var saltet som hjälpte honom, men just då blev han bättre så man kan ju hoppas.. men som sagt så har det inte hjälpt sen.. som så mycket annat, så det är vi ju vana! hehe

Har kollat in dom varorna. Men det kostar ju en slant att skicka också. Såg att dom hade 5 L dunk på linfröoljan som jag ger min islänning. Hade velat haft den också. Så det blir ju 180 kr i frakt. Man är ju inte gjord av pengar precis. Får fundera på detta. Någon som använt sure-bio?

Ja, min rinner det mer löst av sedan jag började med provivan också. La i dubbel dos alltså 80 g = 4 skopor mag- tarm balans. Ändå inte bättre i dag.

det kan det göra. aloe vera är ju lite av ett "mirakelmedel", som är bra för det allra mesta i kroppen och även hos våra djur. t.ex. så är det väldigt bra mot mugg. men just Hur det verkar (i magen) vet jag inte, det får du fråga någon återförsäljare om.

gejsa skrev:
Annars kan du köpa b-jäst på granngården. Finns i hinkar eller säck på 25 kg tror jag det var. Det blir inte alls så dyrt. Räcker länge om man ger lite grand. Jag gav upp till 6 dl i vintras till mina diarrehästar.

Tänk på att det är mycket proteinrikt.
kan man verkligen gå så mycket b-jäst?! är inte det samma proteinhalt som soja? om man ger för mycket är det stor risk att hästarna blir galliga!

Det kanske beror på vad du har för häst. Men har du ett lågt värde i höet och inte kan ge annat så blir det ju en bra foderstat.

MalinW skrev:
kan man verkligen gå så mycket b-jäst?! är inte det samma proteinhalt som soja? om man ger för mycket är det stor risk att hästarna blir galliga!

Om man läser på burkarna så står det att man skall ge ca 1dl per 100kg kroppsvikt sen kan det variera lite mellan olika märken men rent generellt så skall man ge ganska mycket. De flesta ger bara någon dl per dag till stor häst och det är alldelles för lite.

Nu antar jag att du tänker på foderjäst i pulver form. Är det inte så så kan du bortse från detta inlägget.

Mvh

Tora

* Lånar knapp*

Mitt arabsto har lite bekymmer med sin mage, så jag slänger ut frågan efter tips här.
Oftast är det normal konsistens( på gränsen till lite löst) på " skiten" men efteråt det " fasta" så rinner det vätska, som klibbar & torkar fast utmed slidan. och sätter sig i svansen.
Hon är ENORMT fisig/ pruttig.
Ngn gång kanske 1- 2 ggr / månad så kommer ett par lösa högar. Inte helt rinnande, men inga fina formade bollar, utan nästan ( inte riktigt) koblajja liknande.
Hon äter 9 kg hö, & ½ kg lucernpellets. Uträknad foderstat. Rids inget. Har fått bakjäst, ingen hjälp. Får nu granngårdens bakteriebalans, utan resultat.
Ska ge henne en omgång loppfrön för att testa.

Tips?

Som du läst har vi ungefär samma problem , tycker själv att vi provat nästan allt . Men testa ngt av förslagen det kanske hjälper din häst.

I dag på morgnen hade det runnit minimalt , vi avmaskade med dubbel dos banminth i går .Kan det vara det? Man hoppas

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar