Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Docka-93 skrev:
Tycker så synd om er med diarréhästar....risken är ju att hästarna blir uttorkad. Jag skulle vara jätte orolig om det gällde min häst. Fyyy vad jobbigt det verkar. Jobbigt för både häst och hästskitstorkare.
:crazy: :crazy: :crazy:
Funderar vidare och hejar på.....så att ni finner en lösning på det lösa...

Är orolig jag med. Men jag går ute varje lunch och byter deras ishinkar och ger dom ljummet vatten till allihop. Ibland till eftermiddagshöet också. Det är ett himla bärande. Men dom dricker ju så dom är ju törstiga. Här går djuren i första hand för mig.

Rapport om unghästen: lite rinnande på bakknäet. Fjordingen var lös i morse. Men fick dubbel dos mag-tarm balans i går kväll. I kväll var hon alldeles torr. Får se i morgon. Fjordingen fick mer mag- tarm balans till natten. Var och köpte en hink till i dag. Ingen proviva mer. Tror inte att det fungerar. Hade det gjort det så hade hon varit bra i går redan. :cry:

Vad har du för häst? Hur mycket äter den normalt? Bättre lite rund om magen och torr om baken. Tycker jag iaf. Men det är inte säkert att det fungerar iaf. Men värt att pröva.

Annars kan du köpa b-jäst på granngården. Finns i hinkar eller säck på 25 kg tror jag det var. Det blir inte alls så dyrt. Räcker länge om man ger lite grand. Jag gav upp till 6 dl i vintras till mina diarrehästar.

Tänk på att det är mycket proteinrikt.

gejsa skrev:
Ja, det stämmer.
Nej, min unghäst går med 2 av mina friska. Min sjuka fjordhäst står i en egen. Bredvid henne står en inackorderad fjording som är frisk. I den fjärde hagen står 2 friska inackorderingar också. Förstår du?

Anar att du tänker på hagarna. Men dom går ju inte ens tillsammans.

Ja det var det jag tänkte på*suck*:crazy:

gejsa skrev:
Annars kan du köpa b-jäst på granngården. Finns i hinkar eller säck på 25 kg tror jag det var. Det blir inte alls så dyrt. Räcker länge om man ger lite grand. Jag gav upp till 6 dl i vintras till mina diarrehästar.

Tänk på att det är mycket proteinrikt.

Hmmm....protein ska inte Docka ha.....hmmm.....det var ju bra du skrev det. Är det lika dant med bak-jäst?:confused:

En Nordlandshäst , som redan nu är lite för rund, han har inte tappat kilona efter sommaren pga att han har varit skadad och stått helt 2månader ,är nu under igångsättning . Tyckte att han var "ganska" fin i dag ,det hade bara runnit pytte lite. Får hoppas att det håller i sig .
tror att det i vårat fall beror på ngn sorts stress , det är alltid de nyaste högarna i boxen som är mer lösa , han har alltid haft några ganska normala högar .
Kom på att förra vintern så gav vi honom lucern och han blev fin i magen ,men tyvärr så fick han i samma veva kolik ,så jag viste inte om det berodde på lucern eller att han drack dåligt. så jag tog bort lucern .
Kan det vara ngt i Krafften som orsakar diaree' ? Men då skulle ju det inte vara bra under sommaren.
Tänk att det är så svårt att hitta en lösning

Har alla ni som haft lösa magar gett Krafft nya groov ett tag? Nej, det är också långsökt eg. Därför att min unghäst mår dåligt förstår jag. Han har nog lite stressmage. Eftersom han stod själv i nattboxen från 3 månaders ålder. Mamman var elak så han ville inte ens gå in i samma box som henne. Men han fick dia henne på dagarna.
Men att mitt fjordsto också är dålig i magen är för mig en gåta. Det enda konstiga som jag gjorde den vintern för 3 år sedan var att gå över till hösilage. Mitt i vintern blev hon dålig. Hon stod då i utebox så jag trodde att hon blev dålig av kylan. Att få dricka iskallt vatten. Så nästa vinter fick hon komma in i stallet. Men det fortsatte ändå. Så jag var helt säker på att det var hösilaget som var boven. Men i år har dom ju inte fått hösilage. Ändå är dom dåliga. Men det kanske tar tid att återhämta sig i magen. Fjordingen har ju fått mag- tarm balans i 2 kvällar. Ändå fick jag tvätta henne i morse. Helt ofattbart.

Vet inte hur mycket vanlig jäst innehåller. Men b-jäst är 14 mj och 360 smrp. Fast å ena sidan kanske du inte behöver ge så mycket. Det kanske räcker med 1 dl?!

gejsa:
Jag har inte gett min Krafft grov. Ingen annan av Kraffts produkter heller förresten. Han har fått minimalt med kraftfoder (ca 1 dl x 2 Mustangfoder) överhuvudtaget och sedan han fick diarré har han inte fått något alls. Har provat Pro-Equo också, två kurer. Dyrt, gick på 900:- för två förpackningar med frakt. De var tvungna att skicka det med kylbil från Skåne eftersom det är kylvara. Dessutom, ingen som helst effekt! :(
Att bara en eller två hästar av flera i en hage är dåliga är, enligt veterinären, inte konstigt. Hästar är som människor, olika känsliga i sina magar.

Jo, men kanske inte hela vintern och varje vinter. Det är inte normalt. Samma hästar varje gång. Något är fel med deras bakterieflora i magen. Det är ett som är säkert. Mina får också bara hö. Har fått det i över en månad nu. Inte ens mineraler får dom. Ändå är inte fjordingen bra. Unghästen nästan.

Jo, självklart beror diarrén på en obalans i bakteriefloran. Vad jag menar är att vissa hästar är känsligare än andra och lättare får dessa rubbningar (eller reagerar på dem). Det konstiga är att inga mag-/tarm-balansmedel verkar fungera. Jag har som sagt provat praktiskt taget allt, utan resultat. Jag har också provat flera medel som egentligen är mot magsår. Förra vintern blev han bra av Pronutrin som egentligen är mot magsår, men när jag gett Pronutrin nu i vinter, har jag inte fått någon effekt. Jag tror därför att förra vintern sammanföll Pronutrin-givan med att det kom snö och han kanske hade blivit bra i alla fall, även utan Pronutrinet. Nu har vi fått i alla fall 5 cm snö här, så nu får jag se om det blir något bättre. Lite bättre har det blivit bara av att det har blivit kallare.

Ja, jag vet inte om min unghäst har blivit bättre av frusen mark eller av colicuren. Vi får se när det blir tö igen. Dubbel dos mag-tarm balans har jag lagt i kvällsmaten nu till fjordingen. Mat och mat det är uppblandat med ljummet vatten. Sedan får hon bara hö till. Inget annat.

Det såg ganska bra ut innan utsläpp,men det hade runnit då vi tog in honom vid 4.
Man kan nog prova hur många olika och dyra produkter som helst och det enda man får är mindre pengar .
Finns det verkligen ingen lösning????????????????

min häst verkar faktiskt svara på det här..!:banana: *peppar peppar*
nu har det knappt runnit nåt på två dagar. man kan se lite blött ner mot hasen på ena benet.. men inte så att han är geggig om bakbenen och svansen, långt ifrån! (så var han förut, varje dag.)
så jag fortsätter med ½liter proviva om dagen i kanske en vecka till, om det fortsätter vara såhär pass bra, och provar dra ner på dosen sen... *håller alla tummar jag kan för honom och för er andra med bekymmer*

Börjar också på panik snart känns det som. Min fjording har jag tvättat av 3 ggr i dag. Morgon, eftermiddag och nu i kväll. Så här har det inte sett ut. Det blev efter colicuren. Mer som vatten, men fina bajshögar. Jättekonstigt.

minns inte om vi pratat om salt förut, men får din häst i sig salt som den ska?
förra vintern när min häst var lös i magen så började jag ge honom lössalt i maten istället för saltsten. hästar som tränas (som min gjordes) får ofta i sig för lite salt och speciellt iom att han var lös och drack så mycket så blev väl balansen fel..
detta hjälpte faktiskt då. ett tag iaf, minns inte hur länge men ett par månader kanske.
kanske värt att prova om du inte gjort det?
annars kan jag inte komma på så mycket.. jo aloe vera. min svarade på det i några veckor innan han plötsligt blev dålig igen, men det kan ha haft att göra med att vi, dumma som vi var, gav hästarna lite hösilage en dag... :o då blev han dålig igen(fast vi fortsatte ge i två månader till hade det ingen mer effekt), ända tills nu.
men som sagt, aloe vera kan vara värt ett försök. där har du tre månaders pengarna-tillbaka-garanti om det inte hjälper också. den har jag utnyttjat.
sen kan jag inte komma på så mycket mer.. loppfrön/linfrökaka sägs ska vara bra? själv har jag inte testat.

som sagt så har det varit tjäla ett tag här, och snön har legat, med ett avbrott, i flera veckor. så nej det tror jag inte. dessutom har jag aldrig märkt nån effekt av det förut, hela förra vintern var han dålig..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar