Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Är jag trög eller??? Man ska väl för 17 inte sy ihop slidan. Vi snackar om diarre och det kommer från analen inte slidan. Var rinner det ifrån på hennes häst då????

gejsa skrev:
Ge min tjocka fjording fri tillgång på sånt bra hö tror jag inte är någon hit. Tyvärr. Däremot ger jag lite halm så dom har att tugga på om dom vill. Blir inte bättre iaf. Men tack för tipset.

Om han är tjock så varför ska du då ge honom kraftfoder???

hm.. jo det kan man göra. på sk pissmärrar, väl?
men om samma effekt kan fås av diarré.. ja varför inte, egentligen vet jag inte.
det här är alltså ett enkelt kirurgiskt ingrepp som görs på en del ston på somrarna, vid betäckning, men såvitt jag vet brukar man ta bort stygnen när de är konstaterade dräktiga?
jag är inte så påläst om det här, men har sett det göras några gånger.

för övrigt så går det lite framåt för min Prins iaf. idag körde vi släde och han gjorde en hög som var sådär, dock rann det lite innan. men bara lite, skillnad mot förut!
han har inte blivit knappt nåt kladdig sen igår kväll, det ser jag som ett stort framsteg. *hoppas hoppas*

Det var värst vad du funderar. ha, ha
Jo, om hon hade varit en frisk häst så hade hon i stället för 8 kg hö fått endast 6 kg hö och ca 1 dl matolja, 1 dl betfor, 6 dl nya groov. Då hade hennes foderstat varit helt ok i mina ögon. Då hade hon nog fått lite mindre hömage också. Men eftersom jag vill att hon ska få mycket att tugga på och för att jag tror att ju mer grovfoder i magen desto bättre blir magen. Ja, det är min teori iaf.

Vad menar du??? Nej, nu får ni förklara vad ni menar. För jag fattar nada. Menar ni att man syr ihop pissmärrens slida för att hon kisskvätter eller vad? Är inte det djurplågeri? Har aldrig hört talas om det.

Saigon skrev:
Det finns ju inget i Provivan som kan vara dåligt för magen så det är nog så snarare att den inte har fungerat alls på din häst...
Jo, det kan störa hästens egna tarmflora om de bakterier i Provivan inte riktigt överensstämmer med hästens. Förmodligen är det vad som hänt med min, för hon har inte vart i närheten så dålig som hon är nu.

Ja, vi får se i morgon hur min fjording är. Är hon sämre vilket jag tycker just nu. Det är lösare än någonsin. Mest som vatten så slutar jag med provivan och bryr mig inte om något annat. Bara ger henne hö och hoppas på att det vänder iaf.
Fast å ena sidan så la jag i mag-tarm balansen i kväll. För jag vill inte att hon ska gå omkring och vara blöt på benen i morgon också. Nu när kylan är här. Då blev det istappar under svansen och längst ner på benen. Inte alls roligt.

Alla försöker delge tips på vad som kan ha effekt för att komma till en lösning på problemet.
Hittils så verkar det inte finnas ngt dunder medel .
Ska ge färdigt Fiberplexen , sedan får det som sagt var bli A-fil + försöka få tag i halm så jag kan ge honom mer att tugga på .
Hur mycket halm kan man ge ?

Vad motsvara 1 kg torrhö? ngn sa att man kunde byta ut 1kg mot ca 1,5 kg halm .Kan det stämma?

Hur blir ni bemötta av andra då dom ser att det runnit på hästen ?
I dag var det en som sa: Fy fan vad det har runnit skit , jag svarade att jag just tvättat honom och att han var blöt ( Vilket jag faktiskt hade gjort ) Så visst pratar folk om att det är äckligt , kändes bra att han var ren och inte skitig då hon sa det ).

gejsa skrev:
Vad menar du??? Nej, nu får ni förklara vad ni menar. För jag fattar nada. Menar ni att man syr ihop pissmärrens slida för att hon kisskvätter eller vad? Är inte det djurplågeri? Har aldrig hört talas om det.
man syr ihop slidan så att det inte kan komma in smuts och infektera. det har ingenting med kisskvätt att göra. efersom analöppningen sitter över slidmynningen så kan det komma in skit i slidan om det rinner för mycket på hästarna. detta sker ej då bajset är hårt och klumpigt. hoppas du förstår..:) :confused:

MalinW skrev:
man syr ihop slidan så att det inte kan komma in smuts och infektera. det har ingenting med kisskvätt att göra. efersom analöppningen sitter över slidmynningen så kan det komma in skit i slidan om det rinner för mycket på hästarna. detta sker ej då bajset är hårt och klumpigt. hoppas du förstår..:) :confused:
Tur man inte har sådana besvär....ajjjj!:o

Ang halm och hö. Halm med riklig ogräsinblandning kan ha ett högre näringsvärde. Men ett vanligt halm är ju oftast inte mycket i. Tror inte att du kan jämföra halm och hö på det viset.

Jag äger ju mitt stall och har bara just nu 3 inackorderingar. Men jag vet förra året. Så tyckte dom säkert att jag var dum som inte gjorde något åt hästarnas diarré. Tex åkte till veterinär. Men jag har ju hela tiden varit i kontakt med vet. Dom tyckte ju synd om hästarna. Vilket jag också gör ofantligt mycket. Det är ju även synd om oss som måste tvätta dom. Det är ju äckligt och kallt. Dom går och är blöta på benen. Fast jag torkar så mycket jag kan på benen. Men det suger liksom inte upp så bra handdukarna.
I dag hade det runnit lite på unghästen. Han hade lite blött på bakknäet. Så jag fick ta en svamp där. Men fjordingen var blöt det var som vatten i dag. Väldigt ljust. Hade lagt i 2 skopor mag- tarm balans. Förstår inte varför det inte går över på henne faktist. Båda får bara hö, halm och vatten.

Har aldrig hört att man syr ihop slidan. Men tror nog att det är långsökt att det skulle komma in bajs där. Tror nog inte att det är farligt.

Det är inte så långsökt som man kan tro. Finns ston som suger in luft i slidan när de springer och drar då in skit. Inte bra om det är ett avelssto.

Jag pratade precis med de som har hand om hemsidan och när de hade gjort ändringar på hemsidan hade infon om Sure-bio försvunnit. De kommer att fixa till det snarast. De säljer den alltså fortfarande.

Pållen klarar sig säkert utan mineraler ett tag, men jag ger bioglucomin och det behöver jag fortsätta med. :smirk:

Jag har ju gett lite betfor för att få i honom mineraler och bioglucomin. Kanske jag kan blanda bioglucominet i pyttelite kornkross blandat med vatten istället? :confused: Han har ätit kornkross tidigare så han är van vid det och jag brukar aldrig ge det torrt, fuktar det lite. Alla skriver ju här att betfor är lösgörande så då är det kanske inte bra att ens ge jättelite.

Har också varit och köpt ny fräsch halm, hoppas att det kan göra skillnad också!!!

Har ökat på höet för 3 dagar sedan, han har fått proviva i 7 dagar och det är ingen förbättring. :cry:

Kanske någon redan svarat på detta, men när ni skriver att ni gett mag-tarm balans, vilket märke har ni provat då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar