Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Du har nog rätt när det gäller bakjästen, jag är inte så insatt. Har aldrig haft en häst med dessa problem så jag känner mig rätt villrådig.:confused:

Verkar vara många som provat allt utan reslutat, bara en viss förbättring medans ni ger coli cure, protexin etc etc.
I mitt fall tror (och hoppas till viss del) att det är den muggiga halmen som orsakat problemen. Det går ju att ändra på och blir han bättre då så har jag ju hittat problemet. Fast det kanske inte alls är så enkelt :(

Jag tänker prova att bara ge hö en tid och lite betfor för att kunna ge mineraler och bioglucomin. Tänker också fortsätta med proviva ett tag till trots att jag inte ännu sett något resultat, han älskar proviva nypon :love:
Håll tummarna för att min pålle blir bättre!

*knapphugg*

Beklagar att så många verkar ha problem med sina hästars magar! Håller alla tummar och tår jag har för alla!

Med risk för att ni redan tänkt på detta :o ....Men när ni ändrar på något, ändrar ni då en sak åt gången och låter det vara x antal veckor för att se resultat? Ändrar man två, tre saker på en gång vet man ju inte vad som gett effekt....Lika så när ni provar div preparat. Provar ni ett och ger det tid? Har svårt att tro att det bara tar ett par dagar...men det kanske någon kunnig inom området kan ge svar på? Det verkar, för en utomstående, som om en del av er, i ren desperation, provar preparat efter preparat inom kortare tidsperiod utan att ge det tid! Jag tror inte det är bra att testa preparat efter preparat inom en kortare tidsram, trots att de sägs varar bra för magen. I min värld borde det också ge en störning i bakteriefloran....

Intressant är också det inlägget där hästen de facto blev bra pga mer boxvistelse! Säger inte att det är rätt metod, men det är intressant....

//Alice

Prova på att öka ditt hö tycker jag. I dag var unghästen helt bra men fjordingen fick jag tvätta.

Tycker gott att du kan sluta ge både betfor och mineraler. Dom dör inte om du blir utan ett tag. Ge bara hö och proviva. Eller ännu bättre kanske bara hö. så får magen vila.

Håller med att man måste ge det tid , vissa "produkter "tar någon vecka innan man kan se ev.resultat. Av det vi sett mest resultat under dessa 3år som vi haft pållen så är det :A-filet tog ca .1vecka innan magen var bättre men inte bra.
Ang. bättre vid mer boxvistelse ,så har vi en häst i stallet som ofta drabbas av kolik, nu ska det testas om dom slipper detta problem genom att hästen endast går ute ett par timmar /dag.
Kanske är det inte så nyttigt för alla hästar att få gå ute så mycket som möjligt? ( Intressant)

Jag tänker som så. Att om det är bra för magen så brukar det oftast bli bra på en gång. Som tex mag-tarm balansen. Det brukar ju märkas på en gång om det fungerar. Likadant colicuren. Redan på morgonen var dom bättre när dom hade fått av det på kvällen. Men OM magen då håller sig i balans ska man nog vänta i ett par veckor innan man börjar med något nytt. Eller börja ge kraftfoder väldigt, väldigt sakta med ung ½ - 1 dl per dag och öka succesivt. Man kan ju inte prova i 2 dagar och säga att det inte fungerar och sedan ta något annat. Det tar ju ca 1 ½ - 2 dygn innan dom tex bajsar ut det dom ätit.

Nog mår dom bra av att gå ute så länge som möjligt. Men just den hästen kanske äter något olämpligt ute. Mycket motion är bra för en kolikhäst. Det är ju förstoppning som är kolik. Man vet ju själv hur man mår då. *ler*

Är det någon som provat Sure-bio (tror den heter så)? Det är Dodson & Horrell som säljer den. En i mitt stall ger den till sina hästar och hon tycker att den fungerar jättebra. Den kostar 400-500 kr för 1 kg. Hon säger att man inte ger så mycket per dag, kanske 1-2 msk.

Värt att prova???

Ja, det kanske är något. Tycker snart att jag prövat det mesta. Var köper man det? I dag var min fjording mycket värre. Kommer inte ihåg om jag skrev det. ska nog pröva proviva igen tyckte ju att hon blev bättre av just det ett tag.

Våran trivs bäst ute , nu när det är vinter så blir det ca 11tim. Och i vårat fall tror jag att det inte spelar någon roll var han är ,eftersom det runnit på morgonen också innan utsläpp.
Han är ingen box-häst ( vi har fått sätta upp lite leksaker här och var i boxen så att han har ngt att göra )
Ang. kolik så har jag fattat att all kolik är inte förstoppning .

Företaget som är agent för D & H i Sverige heter Brogaarden i Sweden AB. De har en hemsida http://www.brogaardenisweden.com. Jag vet inte om man kan köpa direkt från deras hemsida. De har återförsäljare lite varstans i landet, gå in på Återförsäljare på hemsidan så kanske du hittar någon som är nära dig.

våra pållar går inte ute så mycket som 11 timmar, men jag har inte märkt nån större skillnad om han står inne mer eller mindre heller så.

måste berätta en sak!
imorse var han nästan inte kladdig alls om benen och idag när jag var ute och red så gjorde han en HÖG!! en riktig hög alltså, och jag hörde inte att det rann varken före eller efter (det brukar höras).
fortsätter med proviva och hoppas verkligen att det fortsätter gå åt rätt håll.

Jag köpte också proviva i dag. Men det blir jordgubbssmak i dag. Nypon var slut. Måste pröva ett tag till med detta till fjordingen. Unghästen har inte runnit något från än. Håll tummarna. Över ett helt dygn har han varit bra nu. Så han får ingen proviva.

Men det står inte på deras hemsida att det är bra för hästar som är lösa i magen. Surefos heter det tydligen. Det stimulerar tarmarnas microflora. Kan det vara rätt?

Våra går ute mellan 11 och 12 timmar varje dag också. Jag tycker att mina är sämre på morgonen. För då har dom legat och fisit och det har runnit utefter baken ut på sidan på dom. När dom är ute så rör dom mer på sig då är dom bättre.
Ang kolik så kan jag inte så mycket. Men oftast är det väl iaf förstoppning. Sedan kan det väl vara tarmvridning eller något?

Kolik är ett samlinsnamn på alla tillstånd med smärta från bukhålan. Grovtarmsförstoppning är väll det man först tänker på, men tex. gaskolik och tarmvred räknas ju också in här.

Väldigt intressant tråd det här! Min häst har också varit lite lös i magen i höst. Jag har dragit bort morötter, äpplen och minskat betydligt på betforn. Han är nu mycket bättre i magen =) Men han var heller aldrig jätte lös, bara lite grann.

Har lagt tipset om proviva på minnet. Det ska jag testa om hästen skulle bli värre.

Det hade runnit lite idag också , dock var han missad med lunchen igen , Fr om imorgon sköter jag lunchen själv .Kan tänka att han stressar då de närmaste haggrannarna har fri tillgång och han väntar och väntar på sin lunch .I dag har vi haft kallt -17.
Funderade på en sak då jag tvättade honom , skulle man inte kunna ha svansskydd på , då slipper det ju frysa i svansen och man skulle ha ren svans .Ett svansskydd går ju snabbt att skölja upp.Vad tror ni??????

ankic skrev:
Funderade på en sak då jag tvättade honom , skulle man inte kunna ha svansskydd på , då slipper det ju frysa i svansen och man skulle ha ren svans .Ett svansskydd går ju snabbt att skölja upp.Vad tror ni??????

jag beställde ett svansskydd för några dagar sen..:p
även om det inte hjälper honom så hjälper det mig! när jag ska krångla med benremmarna slipper jag gärna en äcklig svans på händerna..hehe

För jä...gt att missa en häst:s lunch. Hur kan man göra det eg? Nu när det är kallt så är det ju det enda sättet att hålla värmen på. Det är att äta. Mycket hö imagen är nog det bästa. Även för tarmen.

Apropå svansksydd. Tror det blir sämre då. För då när dom fiser blött så är det ju inget som stoppar det. Då rinner det ju utefter benen hela tiden. Nej, jag tror nog att det är bättre att svansen tar det i stället. Snart får vi kalla denna tråd för "äckeltråd". hi hi

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar