Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Ok! Håll dig gärna underrättad och berätta vad dom gjorde. För det verkar inte som om dom kan göra så mycket mer här. Vore kul och veta vad dom gör.

Mina hästar dricker också väldigt mycket. Min fjording leker med vattnet i boxen tex. Så vi måste ha en tunna under vattenskålen. Unghästen gör också det lite grand. Det brukar vara rätt så blött i halmen där vattenskålen är. Dom andra av mina hästar dricker mer normalt. Det kanske är för mycket kallt vatten som gör så att dom blir lösa i magen också? Nej, det är nog långsökt.

gejsa skrev:
Det kanske är för mycket kallt vatten som gör så att dom blir lösa i magen också? Nej, det är nog långsökt.

Du må tro att tanken har funnits! men som du så tror jag också att det är väl långsökt...:p

rapport, kväll 2 med proviva:
såg två högar som såg hyfsat riktiga ut i boxen, men han var ganska kladdig i baken tyvärr.
såhär har det kunnat vara ibland annars också, vissa högar ser nästan ok ut, men ändå så rinner det alltid..

jag fortsätter i minst en vecka, tror på det här!:D

Samma tankar här , våran dricker också mycket . Men man får nog vara glad att dom inte blir uttorkade i allafall.
För oss är det 3:e vintern som vi har detta problem med magen .
Förra vintern gav vi mest A-fil och han var bra till och från .Men det känns som man har provat allt .

ja man får nog vara glad för det trots allt..

det svåra tycker jag är att veta hur mycket pållen lider av det. och om man bör göra något mer. fast vad det skulle vara.. är väl att åka ner till strömsholm då men det gör man ju inte bara sådär.
min häst verkar inte lida så mycket av det, inte vad man kan se iaf. men det är klart att det måste vara lite jobbigt för honom..

Zenith skrev:
Hon bajsar bollar, men de är lite kladdiga och så rinner det lite "gegga" efter bollarna. Halmen blir blöt där bajjarna ligger och hon har vart bajjig i svansen, på benen och bensnörena.
gejsa skrev:
Själva bajset blir inte blött utan det blir bollar fast lite lösare. Sedan fiser dom blött så det rinner neför benen på dom. Så riktig diarré har dom ju inte heller.
misan skrev:
rapport, kväll 2 med proviva:
såg två högar som såg hyfsat riktiga ut i boxen, men han var ganska kladdig i baken tyvärr.
såhär har det kunnat vara ibland annars också, vissa högar ser nästan ok ut, men ändå så rinner det alltid..

:rofl: :rofl: :rofl: Tänk vad normala vi skulle verka för våra icke hästägande vänner :rofl:
Bajsrapport varje kväll på Buke :D

Jo, jag har tänkt tanken jag också. Men å ena sidan så får man ju vara sin egna lilla veterinär när dom riktiga inte tar det på allvar såsom vi gör.

Märker inte heller att dom verkar lida av det. Hade jag sett det så hade jag varit till Strömsholm för länge sedan. Nu är det ju "bara" att dom måste tvättas.
Rapport i morse: Behövde bara dra med svampen på båda. Unghästen var värst fortfarande. Men tvätta helt med blöt svamp och såpa behövde jag inte. Tack och lov!

Det ProVivan gör med hästmagar är att den tillför magbakterier (lactobacillus plantarum 29v) som behövs för magfloran, att tänka på är att inte ge upp för tidigt utan att ge ett längre tag för att bygga upp floran i magen för att sedan kunna sluta helt (om man vill ;) )!

Jag ger alltid mina hästar ProViva Nypon vid foderbyte, installning mm men även som underhåll.

Ett tips är att, om man inte vill/kan blanda det med kraftfoder så blanda med Luserns hackat strå och/eller kli! Men helst ej betfor då det kan vara lösande.

jag blandar proviva med kli och betfor.
jag har också fått lära mig att betfor är lösande.
men samtidigt så sa min veterinär, när jag skulle ge colicure, att jag skulle ge honom betfor för det söta gör att bakterierna har bättre miljö att överleva i där nere.
därför ger jag nu kli och betfor, visserligen väldigt lite.

Bajsrapport dag 6 (eller om det var 7):
Inget bajs på benen, lite blöt bajs fortfarande, men bajset börjar alltmer anta riktig bollform. Ska fortsätta ett tag till då...Pållen tycker det är GOTT iaf :)

Vad bra! Din häst verkar vara som mina nu. Men dom hade slut på nyponsoppan i min affär i dag. Så jag hoppas att dom inte blir lösa nu bara för att dom inte får något.

ProVivan är söt i sig, betfor bör varken göra till eller från. Tycker jag i alla fall.......:smirk:

det är möjligt, men eftersom han har den här foderstaten nu så fortsätter jag tror jag.

rapport kväll 3 - en hög som såg bra ut och en som såg mindre bra ut. kladdig i baken...

jag kör på i två veckor iaf hade jag tänkt.

Jag håller tummarna för dig och din häst, följer även bajsrapporterna med stor spänning! :banana:

Glöm inte att dricka lite ProViva själva bara, det är lika bra för era egna magar som hästarnas!

Min häst har också blivit lös i magen i höst. Det har aldrig hänt förut i de 8 snart 9 år jag haft honom! :(

Börjar misstänka att halmen vi har i stallet är boven, tycker den är lite "sunkig". Kan det vara därför min häst blivit dålig? Halmen ingår i stallhyran därför har jag inte köpt själv, men den har inte varit så "sunkig" tidigare. Jag har haft honom på samma ställe i 4 år.

För ca 1½ vecka sedan började jag också ge honom GreenPower Lucern Light. Då blev det ännu värre, trots att jag verkligen varit försiktig! :cry: Emellanåt kommer det tunn vätska ur baken på honom men det är inte så mycket, kanske 1 msk, men ändå. Han blir iallafall mycket irriterad när det rinner!

Idiotiskt säker att börja med ett nytt foder när han redan innan var lite lös i magen :eek: , men jag har aldrig haft en häst med magproblem förut så jag har inte så mycket erfarenhet av detta. Den här har alltid haft en riktig stålmage! :smirk:

Nu har jag tagit bort GP Lucernen och ger honom Proviva nypon ca 5 dl per dag. Har hållit på i 3-4 dagar, men märker ingen som helst skillnad. :confused: Han får det tillsammans med det övriga kraftfodret (lite havre, kornkross och betfor) och tycker det är smaskens. :d

Hur länge till ska jag se honom proviva innan jag märker någon effekt? Ska jag ta bort allt kraftfodret och bara ge honom hö? Behöver ge ngt mer än provivan då han ju får mineraler och bioglucomin. Lite betfor eller? :confused:
Ska även prata med han som jag köper hö av och se om han kan sälja halm till mig också. Vet att hans halm är jättefin.

Jag har exprementerat med nästan allt , för oss är det 3:e vintern med dessa problem .
Att plocka bort kraftfodret och bara ge hö eller halm har inte spelat någon roll för oss . Inte heller vad för sorts hö.Nu ger vi honom dock endast torrhö då han går ensam efter en skada .
Förra vintern plockade vi bort havren och trodde att det var den för han blev bättre , men i år har han ingen havre så då var det inte den heller som spökade .
Har provat att ge proviva ,men det hade ingen effekt. Han älskade dock det.
Det som jag märkt att har stabiliserat magen lite är A-fil .
Ska nog prova det igen efter avslutad kur av FiberPlexen , visst är han bättre nu men det rinner lite bakom rumpan på honom ännu.
Men prova proviva , det verkar ju ha hjälpt en del hästar.

Fiberplex hade dom inte på min granngård. Typiskt. Fast i dag var fjordingen lite sämre och unghästen mycket bättre. Dom pendlar precis som om dom inte vet vem som ska vara friskast. Men tog bara en blöt svamp. Förr fick man ju blöta hela dom och använda såpa bl a.

Ett tips! Jag har köpt torrschampoo , jätte lätt att spreja på och torka med svamp eller handduk . ( lätt då det bara runnit lite)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar