Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Måste bara fråga, varför är det så oerhört viktigt att vänja in loppfröna sakta?? Med tanke på att man vid ett koliktillstånd ska försöka trycka i hästen så mycket det bara går. Jag har alltid börjat med 2 dl 2 ggr dagligen direkt. Aldrig varit några som helst problem, samt att min häst går på loppor hela vinterhalvåret. Slutar inte förrän hon släpps på bete.

Ville bara meddela att den här tråden, trots sitt ursprungämne, har fått mig jättesugen på proviva nypon. :crazy: Fast jag dricker ju hästens också, jättegott!
Jag vet att min kompis hade något som hette ProEquo eller nåt, det var ensilerad havre i plastpåse (flytande), smakade typ som yoghurt. Det var jättegott och skulle innehålla snälla mjölksyrabakterier.
Och pålle (som inte var direkt lös i magen, bara lite rinnig på benen) verkar bättre, inget bajs på benen idag! :banana:

Vart din häst bättre av provivan nyponsoppa alltså? Hur länge och hur mycket har du gett?

Nu vart ju inte min häst så dålig som dina, men ja hon har blivit bättre. Ända sedan vi bytte grovfoder i höstas har hon varit lite smårinnig i bajset. Hon bajsar bollar, men de är lite kladdiga och så rinner det lite "gegga" efter bollarna. Halmen blir blöt där bajjarna ligger och hon har vart bajjig i svansen, på benen och bensnörena. Men sen hon fått provivan har det blivit bättre och det är inget bajs på benen längre :) Fast jag tycker fortfarande bajjarna är lite blöta och mörka. men bättre har det blivit. Fyra dagar har hon fått det. Jag märkte skillnaden idag främst. Ska fortsätta ett tag till och hoppas hon blir helt bra.
Hur går det för dig? Har du börjat med Proviva än?

Japp, min fjording har ätit proviva i 2 kvällar. Men hon var lite lösare i dag tyckte jag. Tror faktist att om jag inte började med provivan utan väntade lite så kanske dom hade varit helt bra efter colicuren. Drog bara bort lite blött med svamp och vatten i dag. Fick tvätta unghästen men inte lika mycket som i går. I går kväll så la jag i pyttelite betfor och krossat korn tillsammans med provivan till unghästen. Vet inte om det blir bättre eller sämre av det. Det kan ju ta två dygn innan man ser det. Men jag ska nog bara ge hö ett tag och se om det inte blir bättre nu. Jag tror på colicuren att det är en som gjort underverk. Tänk vad skönt att få slippa tvätta dom morgon och kväll nu när kylan kommer. Mina gör som du beskriver. Själva bajset blir inte blött utan det blir bollar fast lite lösare. Sedan fiser dom blött så det rinner neför benen på dom. Så riktig diarré har dom ju inte heller. Men det räcker gott och väl.

gejsa skrev:
Kan det inte vara magsår hästen har om den biter sig mot magen. Eller början till kolik dom gånger hästen gör så?
Nej det är inte något av detta. Har varit uppstallad på flera kliniker under dessa år, gjort alla undersökningar som tänkas kan..utan resultat..:crazy:

Ok! Fungerar på din häst fortfarande? Ska kolla på Grann...den när jag åker dit nästa vecka. Låter ju bra ifall inte colicuren inte fungerar. Men det är mycket bättre med båda just nu iaf. Vi får se om ett par dagar. Tack för upplysningen.

Så veterinären säger att det finns inget att göra för din häst då eller? Ja, jag märker också att det verkar som om dom är väldigt okunniga när det gäller diarréer.

Jag tycker också att de flesta vet. verkar vara okunniga när det gäller lösa magar .Svaret är oftast att : en del hästar har "bara " sådan ´mage och är dom pigga annars så är det nog inget att oroa sig för. Tror själv att det oftast kommer från stress ,foder.
I dag hade det runnit lite grann , men tror ( hoppas)att det beror på att han var missad på lunchen .
Vi har gått ihop på lunch fodringarna (turas om) ,men blir så förbannad då man inte klarar av att komma ihåg alla hästar. Sommartid är det ju inte hela världen men nu när det inte finns annat än snö att äta .
Nu blev jag gnällig:mad:

Jag kan inte svara på hur colicuren fungerar för jag har som sagt ingen erfarenhet utav den... Men det låter lite konstigt att den skulle börja ge resultat efter att du slutat ge utav den. Tvärtom brukar det ju vara så med mga magpreparat att man kan få viss effekt utav dem så länge man anv dem men så fort man slutar så blir det värre. Men som sagt, jag vet inget om denna.
Fjordingen kanske svarar bra på Provivan och därför redan börjar bli bättre. Så har det ju varit för de som jag hört om. Då går det fort att bli bra. Men det ska bli intressant att höra om dessa som är på gång nu och ger Proviva till sina hästar om de får bra resulat. Man kan ju hoppas!:)

*lånar knapp*

Jag tycker att det verkar som om det varit otroligt mycket dåliga hästmagar i höst! Har själv en treåring som haft diaree/dålig mage hela hösten. Vet hittar ingenting.... Bläh..
Jag har prövat Proviva i ca två veckor (4-5 dl x 2 som maxdos) - inget resultat alls. Ger Protexin nu och det lindrar lite - blir lite mer "boll" liknande så att säga! Han har fått Protexinet i ca 4 dagar nu... Det är nog det preparat som fungerat bäst, Provivan tyckte jag var kasst - gott för husse/matte dock!
Mvh / A

Hejdu. Idag vart det lite sämre igen, men bajset var ljusare och luktade inte lika konstigt som innan. Får se imorrn hur hon är.

//Zenith - dag 5

gejsa skrev:
Så veterinären säger att det finns inget att göra för din häst då eller? Ja, jag märker också att det verkar som om dom är väldigt okunniga när det gäller diarréer.
Det är ju inte min häst iofs men det spelar ingen roll. Min vän ska åka med henne till några veterinärer hon fått rekommenderade för sej för det måste göras något. Hon är ju som sagt inte bara lös i magen utan även oridbar i perioder, har mycket obehag av detta med.

jag håller med er.
de veterinärer jag frågat har i stort sett sagt "vad matar du den med?" och när jag svarat bara hö eller hö och lite kli så har de sagt "jaha, ja då vet jag inte riktigt vad mer man kan göra".
jag har fått råd om protexin och colicure av den ena veterinären, och alltså provat båda men nu sist utan resultat.
kanske man ska prova igen men det är ju så attans dyrt colin..
och jag tror också, grundat på egen erfarenhet då det fungerade, att resultat kommer direkt.

har en liten annan fundering som ni kanske kan hjälpa mig med..
min pålle dricker ganska mycket, vilket är bra också eftersom han skulle riskera uttorkning annars, och kissar floder! får mocka ut i princip allt varje dag..
kan hästar ha diabetes?? hur vet man det isf?

Anders76 skrev:
*lånar knapp*

Jag tycker att det verkar som om det varit otroligt mycket dåliga hästmagar i höst! Har själv en treåring som haft diaree/dålig mage hela hösten. Vet hittar ingenting.... Bläh..
Jag har prövat Proviva i ca två veckor (4-5 dl x 2 som maxdos) - inget resultat alls. Ger Protexin nu och det lindrar lite - blir lite mer "boll" liknande så att säga! Han har fått Protexinet i ca 4 dagar nu... Det är nog det preparat som fungerat bäst, Provivan tyckte jag var kasst - gott för husse/matte dock!
Mvh / A

Usch, då vad synd... Då är du nu nr.2 på min lista som inte fått effekt av dryckes-Provivan. Vad tråkigt att det ska vara så att vissa får så otroligt bra resultat och andra inget alls... För mina två hästar och andra i min närhet har ju resultatet varit outstanding! Men då är det kanske så trots allt att det inte fungerar på alla... Synd!

Ja, stress gör ju att dom kan bli lösa i magen. Men inte en hel vinter. Sedan stressar inte mina hästar. Står ute ca 11 timmar per dag och får mat regelbundna tider. Det är mitt egna stall så det är jag noga med. Men en del kan ju glömma hur vattnet är i stallet. Om det bara är tex 2 hästar i ett litet stall och båda är lösa i magen. Så Kan det bero på att vattnet är dåligt. Sedan är det dåligt foder. Men vi har fint foder och det är analyserat.

Håller med om det. Man brukar ju se resultat på en gång tex om man ger tarm- och magbalans. Redan litet bättre på morgonen. Vilket jag såg på colicuren också. Men första dygnet utan colicuren var dom lite sämre. Inte lika dåliga som förut. Men andra dygnet var den ena bättre. Men hade då fått Provivan. I morse var dom lite blötare mot i går. Fast båda hade ätit provivan. I kväll får dom inget eftersom jag inte hann ner till stan och köpa mer. Nu prövar jag i ett par 3 dygn med bara hö först. Och blir dom sämre så köper jag hem provivan och låter dom få det i minst en vecka.

Samma här. Lite sämre men ändå mycket bättre mot innan colicuren och nyponsoppan. Behövde inte tvätta så mycket.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel