Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Är det någon av er med hästar som är dålig i magen som provat att avmaska med dubbel dos Banminth ???
Det finns visst maskar som kan orsaka diaree hos hästar , men för att få bort dessa så skulle man köra med dubbeldos.
( har suttit och sökt på webben och läste detta)

Jag har en liten erfarenhet att delge er, när det gäller lös mage-problematiken. Har själv en islänning på 3 år som för andra hösten i rad har diarré. Någorlunda fast bajs, men det rinner längs benen. Jag har provat ALLT: proviva, pronutrin, proequo, mag-tarmbalans, ja, verkligen allt. För en vecka sedan blev han halt på ett bakben och fick i samband med det stå i box i fyra dagar. Tro det eller ej, diarrén försvann helt. Efter en dag ute i hagen började det igen!

eyvindur skrev:
För en vecka sedan blev han halt på ett bakben och fick i samband med det stå i box i fyra dagar. Tro det eller ej, diarrén försvann helt. Efter en dag ute i hagen började det igen!

Så konstigt! Så vad tror du det beror på, eller var det mest bara ett konstaterande?;)

ankic skrev:
Är det någon av er med hästar som är dålig i magen som provat att avmaska med dubbel dos Banminth ???
Det finns visst maskar som kan orsaka diaree hos hästar , men för att få bort dessa så skulle man köra med dubbeldos.
( har suttit och sökt på webben och läste detta)

just nu minns jag inte säkert men före betet tror jag vi maskade med dubbel banminth.. fast nu i höstas fick de ivomec. har jag för mig...:smirk:

jag har, precis som du, dragits med problemen i snart 3 år. pållen är 4 år i år.. det "lustiga" är att det blivit värre och värre varje år. men som sagt så ser man inte att han mår dåligt av det. men så illa som det är nu och har varit den här hösten har det inte varit förut. det finns ju ingen hejd! förut var han iaf bra nån dag ibland.
vi provade fil när han var 1-2 år, men då åt han inte. hjälper inte proviva ska jag nog prova ge fil igen och efter det...
vad tyckte du om fiberplexets verkan?
annars blir det väl börja tjata på vet om hjälp igen. det var ju nån som skrev att de på hennes klinik gjort en tarmbiopsi, som visade på något, men var var det? görs det på alla ATG kliniker? för jag har aldrig hört talas om det förr..

Bajsrapport dag 7:
Jäkla SKIT! :mad:
Nu vart bajjen lösare än någonsin, mycket lösare än innan jag ens började med proviva. Så bra funkade detta... Skitbra... :smirk:

Jo känner till torrschampot. Men tyckte att det var så dyrt. Kostade ju ca 150 kr. Har man två hästar som man måste ta det på så går det väl slut på en vecka. Så jag tvättar nog hellre. Men det är klart om det blir riktigt kallt någon dag så vore det ju bättre att använda det.

Nja, tog dubbel dos i somras. Men tror inte att man ska använda det 2 ggr per år. Nej, jag tror mer på oblans i magtarmen pga för starkt medel när man avmaskar.

Oj! Men kan din häst äta av något i hagen då eller? För jag har ju också prövat allt nästan.

Oj stackare! Vet hur det känns när man kommer ner och är förhoppningsfull och så är det blött.

Veterinärer som jag pratat med har sagt att det spelar ingen roll hur mycket preparat jag köper, det är bara att ställa in hästen på box eller sätta munkorg på honom som hjälper. Och det verkar ju, i alla fall i mitt fall, som om de har rätt. Vill gärna påpeka att de har ingenting speciellt konstigt att äta i hagen, men de går ständigt med näsorna i backen och av fem hästar är det två som har magproblem. Lite, lite bättre har det också blivit nu när marken har frusit till. Vi får väl se hur det utvecklar sig. Hoppas på en halvmeter snö. ;)

Hos mig är det just nu 2 hästar av 7. Men förra året hade jag 10 hästar och fortfarande var det bara mina 2 som var lösa i magen.

Ska bli intressant och se om dom blir bättre när snön kommer. Eftersom dom är rätt så bra just nu. Tack vare colicuren.

Min häst var ju likadan förra hösten. Det slutade ganska tvärt i början av januari, då trodde jag att det var p g a att han fick Pronutrin, men kan ju nu, med facit i hand, konstatera att det samtidigt blev kallt och snö. Veterinären jag pratat med säger att de går och dammsuger backen och får i sig en mass ohälsosamma bakterier. Tänker försöka nästa höst med att ge något som stimulerar de goda bakterierna förebyggande, kanske direkt han kommer från betet. Tror att när rubbningen blir för stor, så är det svårt att bli av med problemet förrän de inte kan få i sig en massa skräp från backen. Vill också gärna tala om att även min dricker väldigt mycket, det sa vet var bra, för annars är det risk för att de torkar ut när de har diarré.

Betfor förstör ph-balansen i hästens mage. Hästen har en ganska sur ph-balans och betfor förstör den, vilket även innebär att hästen har lättare att få mask.

Mitt tips är att göra en håranalys, då får man reda på det mesta om hur det står till i hästens kropp.

Hoppas att det löser sig!:bump:

Håller med om att schampoot är dyrt , men som du skriver är det skönt att snabbt kunna torka av baken innan utsläpp.
Han är inte helt bra med Fiber Plexen ,men mycket bättre . En del högar i boxen är fina och han har blivit av med sina gaser ( de sóm tidigare var ofta och man såg löst komma) .
Vi trodde tidigare år att det kunde vara ngt som han åt ute i hagen ( han gick i stor skogshage) t ex. rötter . Men nu efter sin skada går han i egen hage som är byggd i skogshagen , och det finns inga träd eller dyl. där .
Men som tur är han glad och possitiv , under igångsättning med mycket energi.
Han dricker som sagt var ganska mycket , stor balja i hagen som är slut efter dagen , han har hink i boxen + vatten kopp .
Nu får han endast 1 dl krafft grund( eftersom han inte är helt igång) + torrhö ( 6 kg ) / dag .
Pratade med Krafft och dom sa att ibland hjälper det att öka på mängden hö för att få magen i form .
Ska prova om ngn vecka då han får ridas lite mer , han är ganska rund efter sina 12veckors skada ( men eftersom han alltid har varit lös på vintern så beror det inte på skadan ,medicineringen )

Vad har du för häst? Är det en ponny också? Min fjording skulle eg bara få 6 kg hö och nya groov. Men jag ger hellre lite mer hö och skippar allt annat. Så nu har hon fått 8 kg hö i stället som det är väldigt bra värden i. Hellre en liten hömage än en tunn häst som är dålig i magen jämt. Så jag gör som du skriver ger mer hö för att få magen i form. Det är nog det bästa att bara ge hö om man kan så länge som möjligt. Så får magen vila från allt annat.

Pratade med min veterinär ikväll. Hon tycker jag skulle prova vanlig bakjäst - som man köper i affären!!! Hon har själv provat det och det har fungerat på vissa hästar.

Man löser upp det i lite vatten och blandar t.ex med betfor eller lite kli (om man nu kan ge dem något sådant överhuvudtaget alltså). Man kan ge ½ - 1 pkt per dag. Man ska lösa upp det i vatten precis innan man ger det, alltså inte blanda det tillsammans med betforen när man ställer det att svälla! Jästen får inte jäsa! ;)

Hon har också provat en massa olika preparat men förr innan alla dessa preparat fanns gav man hästarna just bakjäst. Jag tänker prova, det är ju så billigt så det är värt att testa. Hoppas jag kan få pållen att äta det :smirk:

Annars rekommenderade hon enbart hö i ett par veckor och när han blir bättre ytterligare minst två veckor med bara hö. Gärna bakjäst :D hela denna tiden.

Fast bakjäst är väl nästan samma sak som b-jäst? Det fick mina hästar förra vintern. Det blev lite bättre en period sedan blev det som vanligt igen. Alltså sämre.

Det är en Nordlandshäst , norsk lantras .
( en häst med ponny mått) Lättfödd och lätt för att lägga på sig kilon så som fjordingen .
Pratade med en i Norge och hon sa att vissa lantraser ( norska i allafall) hade ngn tarm i magen som var nästan 1 meter längre än hos vanliga raser . Därför behövde de mer hö .Hon tyckte att man kunde öka på höet och låta hästen få jobba lite mer ( betala för maten)

knapplån.
Kan konstatera att de hästar hos oss som är rinniga i magen har
1. äter från backen och plockar med skräp hela tiden. Innan det fryser till så finns det mkt bakterier i hagarna.
2. Mkt proteinrikt ensilage.
Så länge de tar åt sig näringen och är på gott humör så brukar jag bara tvätta men inget mer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar