Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Hejdu.Hur går det med dina? Jag måste nog säga att min häst sammantaget blivit sämre av Proviva snarare än bättre. Ska låta bli det nu och hoppas att hon löser det själv.

Oj! Har din häst blivit sämre. Ja, min fjording som fick proviva i söndags och måndags blev ju först lite bättre. Men nu är hon sämre. Så i kväll köpte jag nytt igen och gav henne det i kvällsmaten. Men det blev ingen nypon utan jordgubb.

men på min har det runnit utefter benen hela tiden så för min egen skull skulle jag gärna ha svansskydd på honom faktiskt.

imorse var han bara liite kladdig i baken och en hel del högar såg ok ut. jag är nu inne på dag... 6? eller nåt.:smirk:

I dag var unghästen fortfarande helt bra. Det är väl 2 dygn nu helt bra. Fjordingen var bättre i dag fast var tvungen att tvättas lite med svamp iaf. Men hon fick provivan i går för första gången sedan början av veckan. Kan det göra susen tro? Går det så fort såsom över natten? Eller är det för att det är fryst ute och dom inte kan gå och äta en massa skit ute i hagen? Svårt fall.

Jag tror faktiskt det är illa att "prova - låta bli - prova - osv". :crazy:
Ni "hattar" ju med hästens mage. :mad:
Jag skulle köra med proviva i 14 dagar oavsett resultat och sen trappa ner det långsamt. :idea:
Allt foderbyte till hästar med känslig mage måste ske lååååångsaaaaaamt. :angel:

gejsa:
Jag tror att det beror på att det är fruset på backen nu, min unghäst är också bättre nu när det är kallt. Provivan gör ju i alla fall ingen skada, så den kan du lugnt fortsätta med ändå.

ja jag har bestämt att köra i två veckor oavsett. har ju redan gått en vecka. tycker mig se lite förbättringar så hoppas kan man.
i mitt fall har det nog inget med frusen backe att göra iaf då vi haft det fruset och med snö ett tag..

jag tänkte att "bara" för att jag till slut beställde ett svansskydd så kommer han bli bra innan jag hinner få det! :p :D

Jag har hört att bak jäst ska fungera på hästar med lös mage.Typ 100g om dagen för en stor häst och hälften på ponny. Min pålle har nyss ätit det men för att få i sig b-vit och det fungerade alldeles utmärkt :) lycka till

Jag hattar inte överhuvudtaget. Läs mina inlägg så ser du. Jag köpte colicuren till helgen förra veckan. Det tar man bara i 3 dagar. Sedan är kuren slut. Men eftersom så många skrev att provivan var så bra så ville jag ta den också. Köpte 1 L nyponsoppa för att prova om dom åt det över huvudtaget. Unghästen ville inte ta det om jag inte la i något annat (vilket jag inte vill göra) så då lät jag det vara med honom. Han blev lite bättre först av colicuren sedan sämre. Fast inte sämre mot innan kuren. Fjordingen åt av nyponsoppan som den var. (vilket inte är förvånande eftersom det är en fjording) Hon blev bättre sedan lite sämre. När jag skulle köpa mer var det slut i affären. Vågade inte köpa någon annan sort. Såg sedan att flera här skrev att det inte fungerade. Ville då inte köpa mer. Men efter att fjordingen inte blev bättre på hela veckan så köpte jag iaf i går (fredag) 1 L jordgubbssmak eftersom dom fortfarande inte hade nyponsoppan hemma. Nu hade jag tänkt att hon skulle få det i ca en vecka. I morse var hon förresten lite bättre. Man ser nämligen på en gång på mina där bak om dom blir bättre eller sämre. Blir dom bättre så fortsätter jag. Blir dom sämre så slutar jag givetvis. Har du hört någonstans att magen kan bli bättre sedan sämre för att sedan bli bra av någon kur? Inte jag iaf. För övrigt ger jag bara torrt hö inte ens mineraler vilket jag är orolig för med min unghäst. Men jag vill att dom ska bli bra i magen innan jag börjar med något annat kraftfoder. Men jag förstår att du tror och tycker att vi börjar och slutar i tid och otid. Men jag skriver upp olika saker som en del rekomenderar sedan prövar jag det när jag ser att det jag håller på med just nu inte fungerar efter en viss tid. Eftersom jag är säker på att magen är i obalans så ska man ju inte laborera med deras stackars magar. Så dum är jag inte.

Ja, jag har också börjat förstå att det är något med backen. Men att dom andra hästarna inte blir dåliga fattar jag inte. Ska dom alltså gå i en grushage eg då? Troligtvis är det så. Får se om det håller i sig så länge det är fruset ute. Vi får fortsätta att skriva här varje dag och hålla kollen.

Vi har redan skrivit på den här tråden om bakjäst. Har använt b-jäst vilket är likvärdigt.

:idea:
Fri tillgång hö så slipper dom äta av annat på backen.
Kan det vara något?

Zenith skrev:
Hejdu.Hur går det med dina? Jag måste nog säga att min häst sammantaget blivit sämre av Proviva snarare än bättre. Ska låta bli det nu och hoppas att hon löser det själv.

Det finns ju inget i Provivan som kan vara dåligt för magen så det är nog så snarare att den inte har fungerat alls på din häst...

jag har gett min häst proviva i tre dagar nu, tycker inte det har gett resultat än. det rinner inte ur henne länge men hon bajsar inte hårt bajs heller. idag när jag mockade hittade jag en hög som var kulor! blev jätteglad..fast det var nog en engångsföretelelse. eftersom jag har ett sto är jag rädd att hon ska bli steril eftersom det rinner så ur henne. jag har inte sytt ihop henne och vill helst inte det. tycker det är ett onödigt ingrepp.. men om det fortsätter att rinna kanske jag måste. någon som varit med om att hästen blivit steril?

Ge min tjocka fjording fri tillgång på sånt bra hö tror jag inte är någon hit. Tyvärr. Däremot ger jag lite halm så dom har att tugga på om dom vill. Blir inte bättre iaf. Men tack för tipset.

Svårt med fri tillgång åt raser som är lättfödda och har lätt för att lägga på sig vikt. I vårat fall så är våran kille inte helt igång så han skulle rulla fram .
Men tror att det skulle kunna vara lösningen för många hästar ( fri tillgång)

Förstår inte vad du menar med "sytt i hop henne"? Är hon sjuk och har ett blödande sår någonstans eller?

Håller med. Min fjording rids inte så mycket i veckorna pga is och mörker. Så det skulle aldrig fungera. Men nog är det min dröm att alltid ha mat i hagen. Slippa alla jäkla tider med mat. Jag matar ju 4 ggr per dag.

Vet inte det ja. Om en häst inte tål betfor pga sockret eller vad det är. Tål man verkligen sötat proviva då eg? Tycker nämligen att min fjording är värre i dag än i går. Andra dagen hon har fått proviva nu. Unghästen är helt bra. Tack och lov! Det måste ha varit colicuren som hjälpte honom. Men han får bara hö ca 17 kg äter han per dygn nu + halm.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar