Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

gejsa,
veterinären som jag pratade sa just det som du skriver att proviva är en ganska söt produkt och därför inte helt lämplig för hästar. Givetvis är den inte olämplig heller, men hon rekommenderade pro-equo (eller vad den heter) istället.

Intressant att din unghäst blivit bättre. Bara hö och halm är kanske grejen. Men jag behöver ju ge min bioglucomin!

Precis, det är inte alls långsökt. Är det ett avelssto kan det ha avgörande betydelse, och i en hel del fall får man sy märrarna efter seminering. Inte alls farligt, görs på stående fot.

till MalinW
men om de kan blir sterila av det tror jag inte.. ? såna här ston som är "skitiga" invändigt sköljs ju och behandlas om det behövs, vid betäckning, precis som många andra. Så om du ska betäcka ordnar de säkert det då.

Ok, ok! Jag ger mig. Jag tror på er. Visste inte om det bara. Har inga avelsmärrar. Har bara tagit föl 2 ggr på olika hästar.

Får väl titta en annan dag då på deras hemsida. Hur har det gått med din som har gett detta Sure-bio?

Pro-equo. Vad är det nu då? Är det också i vanlig affär? Ja, jag börjar tro att provivan def inte var bra åt min fjording iaf. För nu är bajset bra men hon fiser som ljust vatten så det rinner utefter benen. Nu har jag varit till Granngården och köpt mag-tarmbalans igen. Hon kan ju inte vara så här blöt nu när det är så kallt. Sedan lägger jag i b-jäst flera dl det fungerar iaf för stunden.

Jag har köpt just mag-tarm balans hinken som finns på Granngården. Varför undrar du? Är det vissa som inte är bra eller?

Jag kanske har hört helt fel på namnet, men det är hästvarianten av proviva. ;) Tror att någon nämnt det tidigare i tråden.

Jag har inte själv gett sure-bio till min häst men en i mitt stall ger det. Hon tycker att det fungerar bra. Men hon ger det alltid till sina hästar, enligt de som säljer det ska man ge det i 10 dgr som en kur.

Jag vill helst inte ge sådana preparat alltid, jag vill hellre komma åt problemet och få min häst frisk den vägen.

Det blir nog inte mer proviva för min häst heller......

Anledningen till att jag undrar är min egen oerfarenhet, jag har aldrig haft en häst tidigare som har haft problem med magen. Dessutom brukar det finnas så många olika preparat att välja mellan, men det finns det kanske inte när det gäller mag/tarm balans?!

Vår granngård är inte så stor. Det finns mer i varianter i större butiker enl dom. Så jag vet inte om det finns så många fler olika att köpa där. Men det finns ju protexin också på apoteket. Nästan dubbelt så dyrt mot mag- tarm balansen. Prövade det förra vintern men bara en burk. Vet inte om det fungerar bättre.
Självklart vill man veta varför dom blir sjuka och försöka undvika det. Vem vill inte det?

gejsa...du har två hästar med lös mage och två med bra mage och tre inackorderingar med bra mage....stämmer det??? Går alla sju i samma hage???

Senast ändrad av en moderator:

misan skrev:
till MalinW
men om de kan blir sterila av det tror jag inte.. ? såna här ston som är "skitiga" invändigt sköljs ju och behandlas om det behövs, vid betäckning, precis som många andra. Så om du ska betäcka ordnar de säkert det då.
De kan bli sterila om de får livmoderinflammationav skiten. Hur som helst är det ju svårare att få en skitig märr dräktig.

Bajsrapport typ dag 3 utan Proviva. Nu är det "normalt" igen. Ungefär som innan, inte så mkt bajs på benen, några bajsar var bollformadeoch inte så löst som tidigare...Jaha...:smirk:

Tycker så synd om er med diarréhästar....risken är ju att hästarna blir uttorkad. Jag skulle vara jätte orolig om det gällde min häst. Fyyy vad jobbigt det verkar. Jobbigt för både häst och hästskitstorkare.
:crazy: :crazy: :crazy:
Funderar vidare och hejar på.....så att ni finner en lösning på det lösa...

Min dricker floder vid intag varje dag :crazy: Hoppas verkligen hon blir bättre snart, det är så synd om henne. :(

Hur runda brukar hästar som har fri tillgång av halm ute i hagen bli?
Just nu känns det som om det vore värt att prova då inget verkar hjälpa.
Men man vill ju inte att dom ska rulla fram .

ankic skrev:
Hur runda brukar hästar som har fri tillgång av halm ute i hagen bli?
Just nu känns det som om det vore värt att prova då inget verkar hjälpa.
Men man vill ju inte att dom ska rulla fram .

Jag har ett nordsvenskt brukssto född -93......

Jag utfodrar henne enligt följande.....
Hon får så mycket hö jag "hinner" slänga åt henne och hon får kraftfoder som belöning och/eller vid prestation. Henne bakben har tendens att svullna om hon får för mycket protein så det blir betfor med olja, morötter vid tillgång och så ibland lite kraft eller en skvätt av gubbens müssli.
Hon älskar vindruvor, aprikoser och kålrot. Det händer att jag gömmer det i höet som överraskning och sysselsättning.
I hagen går hon från kl. 07.30-23.00 med undantag då, för tid då hon tränas eller pysslas. Regnar det och det blåser mycket kommer hon in tidigare men hon är alltid ute på dagen med undantag för storm.
Hon får en jätte hög med hö på morgonen utlagd i hagen. Vid 17.00 får hon en ny jätte hög, något mindre om hon skall tränas under kvällen och då igen en jätte hög efter träning. Hon står inne på natten på spån och mumsar på jätte hög höööö.... Anledning till att jag lägger ut stora högar och inte hel bal är att om höet inte går åt emellan varven så blir det bara nedtrampat och det är ju onödigt.
Jag brukar mellan varven fylla på med halm i botten, alltså under höet i hagen så att höet på så sätt hålls rent från allt förmycket grus och jord.
Jag har inte koll på hur mycket hö hon får om dagen men hon äter upp ca 2 rundbalar på 1,5 månad.
Jag tänker börja att ge henne i paket jäst (bakjäst) per dag. Detta har hon aldrig fått tidigare men jag har fått för mig efter att läst här på Buke att det ska vara bra för pälsen. (B-vitamin)

CIMG0072.JPG

Docka-93 skrev:
gejsa...du har två hästar med lös mage och två med bra mage och tre inackorderingar med bra mage....stämmer det??? Går alla sju i samma hage???

Ja, det stämmer.
Nej, min unghäst går med 2 av mina friska. Min sjuka fjordhäst står i en egen. Bredvid henne står en inackorderad fjording som är frisk. I den fjärde hagen står 2 friska inackorderingar också. Förstår du?

Anar att du tänker på hagarna. Men dom går ju inte ens tillsammans.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar