Sv: Lös i magen?
ankic skrev:
Hur runda brukar hästar som har fri tillgång av halm ute i hagen bli?
Just nu känns det som om det vore värt att prova då inget verkar hjälpa.
Men man vill ju inte att dom ska rulla fram .
Jag har ett nordsvenskt brukssto född -93......
Jag utfodrar henne enligt följande.....
Hon får så mycket hö jag "hinner" slänga åt henne och hon får kraftfoder som belöning och/eller vid prestation. Henne bakben har tendens att svullna om hon får för mycket protein så det blir betfor med olja, morötter vid tillgång och så ibland lite kraft eller en skvätt av gubbens müssli.
Hon älskar vindruvor, aprikoser och kålrot. Det händer att jag gömmer det i höet som överraskning och sysselsättning.
I hagen går hon från kl. 07.30-23.00 med undantag då, för tid då hon tränas eller pysslas. Regnar det och det blåser mycket kommer hon in tidigare men hon är alltid ute på dagen med undantag för storm.
Hon får en jätte hög med hö på morgonen utlagd i hagen. Vid 17.00 får hon en ny jätte hög, något mindre om hon skall tränas under kvällen och då igen en jätte hög efter träning. Hon står inne på natten på spån och mumsar på jätte hög höööö.... Anledning till att jag lägger ut stora högar och inte hel bal är att om höet inte går åt emellan varven så blir det bara nedtrampat och det är ju onödigt.
Jag brukar mellan varven fylla på med halm i botten, alltså under höet i hagen så att höet på så sätt hålls rent från allt förmycket grus och jord.
Jag har inte koll på hur mycket hö hon får om dagen men hon äter upp ca 2 rundbalar på 1,5 månad.
Jag tänker börja att ge henne i paket jäst (bakjäst) per dag. Detta har hon aldrig fått tidigare men jag har fått för mig efter att läst här på Buke att det ska vara bra för pälsen. (B-vitamin)