Lite skillnad va?

Sv: Lite skillnad va?

Hur mycket näringslära tror du veterinärer läser?

Inte så mycket på häst, men någon dag är det iaf om normalfoderstater och beräkning plus lite konvalecentfoderstat och vid olika sjukdomstillstånd invarvat i praktiken, och sedan en del på ko och gris. Förutom fysiologin hur foder spjälkas och tas upp hos olika djurslag och generellt om metabolism under de första åren. Men om man är intresserad kan man ju läsa mer.

Senast ändrad:

Ingen aning, men den kunskapen har i alla fall funnits i många år nu, så det är skrämmande att vissa veterinärer inte uppdaterar sig alls.
Man blir lika rädd var gång man ser någon annonsera efter fjorårshö till sin fånghäst och det faktiskt av dubbelanledning, dels pga okunskapen om dess innehåll (vilket kanske är tur då man nu ju vet att det inte är proteinet som är boven vid fång och att de därför kan fortsätta att äte ett bra hö) men även pga att kunskapen om lagringsskador på hö har ökat. Och därmed kunskapen om hur extremt svårt det är att lagra ett hö utan mögelangrepp och då pratar vi inte mögelangrepp i att man ser blåmögel utan mögelsporer det som man förr i okunskap trodde var som det blivit dammigt av att ligga. "Dammar" det om ett hö när man ryster upp det ja då är det lagringsskadat = angripet av mögelsporer. Hur ofta har ett hö legat på ett halvdant höloft i 1½ år genom fuktiga höstar utan att börja damma, inte ofta efter vad jag sett. Så vad gör man då om man trycker i en fång häst sådant hö jo man proppar i den mögelsporer, och med kunskapen om att fång handlar om en störning i magen så kan man ju lätt räkna ut hur nyttigt det är inte precis vad den magen behöver.

Såg senast förra veckan dels en som annonserar efter fjorårshö till sin fånghäst, dels en annan som annonserar ut hö billigt då det blivit dammigt på loftet men det är bara att vattna det innan man ger det, ja eller hur.......
Mörkrädd är vad man blir.
:bow: Tål att upprepas... :bow:

som sagt-vällagrat fjolårshö har inte sjunkit i sitt näringsinnehåll!

Senast ändrad av en moderator:

Eller så har du missuppfattat syftet med att ge fjolårshö.
enligt dig finns det då flera syften med att ge fjolårshö eftersom du tror att jag har missuppfattat, vad finns det för fler syften eftersom du tidigare talat om att det är samma näringsvärde???

För att återgå till dina bilder så tycker jag att hästarna blivit fantastiskt fina och du har säkert ett bra hö tror jag.
Dressyrfuxen är ju rysligt snygg!!
Men jag gissar att det gått mer än 6 veckor mellan bilderna på isabellponnyn?
med tanke på första bilden som ser ut som sommar och den andra ser ut som vår?? Hursomhelst bra jobbat!

För att återgå till dina bilder så tycker jag att hästarna blivit fantastiskt fina och du har säkert ett bra hö tror jag.
Dressyrfuxen är ju rysligt snygg!!
Men jag gissar att det gått mer än 6 veckor mellan bilderna på isabellponnyn?
med tanke på första bilden som ser ut som sommar och den andra ser ut som vår?? Hursomhelst bra jobbat!

Nej det är sen sommar och sen början av höst :)

Menar du det här citatet?? Skulle möglet dra ur proteinet på nåt sätt?
Har aldrig hört talas om det men gylle kanske kan förklara?

inte jag heller, jag är också nyfiken på svaret :)

enligt dig finns det då flera syften med att ge fjolårshö eftersom du tror att jag har missuppfattat, vad finns det för fler syften eftersom du tidigare talat om att det är samma näringsvärde???

Näringen ändras inte (förrutom vitaminer då). Däremot har jag läst om fånghästar som mår bättre pga stråets struktur/sockerhalt eller liknande. Jag är inte särskillt intresserad så jag har inte studerat det närmare.

Oavsett så är det ju mest intressant att DU förstår varför DIN veterinär föreslår fjolårshö. VAD är det som gör att du bör använda detta? T.ex. om veterinären då börjar tala om lägre näringsvärde och du nu fått veta från flera håll (och kan ta reda på mer om du är intresserad) att näringen INTE försämras vid lagring, så kan du ifrågasätta detta.

Bara för att någon har en titel betyder det inte att denne är allvetande och alltid har rätt - SÄRSKILLT om man inte får någon motivering till varför man ska göra på ett visst sätt.

Menar du det här citatet?? Skulle möglet dra ur proteinet på nåt sätt?
Har aldrig hört talas om det men gylle kanske kan förklara?

Mögel är en levande organism som livnär sig på näringen i höt. Den "äter upp" proteinet (och annat) för att kunna växa till sig.

Men vad är egentligen syftet med att ge fjolårshö , förutom att det är lite billigare?

Jag ser absolut inget syfte i sig att ge fjolårshö. Hittar man sådant som är av BRA hygienisk kvalitet så kan jag ge det till vilken häst som helst.

Mögel är en levande organism som livnär sig på näringen i höt. Den "äter upp" proteinet (och annat) för att kunna växa till sig.

Aha... ju mer mögel destå sämre protein alltså? Jag undar om mögelost också har sämre proteinvärde...

Aha... ju mer mögel destå sämre protein alltså? Jag undar om mögelost också har sämre proteinvärde...

Inte bara protein, alla näringsämnen.

Jag har tyvärr ingen koll på vad en mögelost har för näringsvärde "omöglad", men en snabb titt på vanlig ost så är det skillnad.

Vanlig ost: 20g protein, 1g kolhydrater
Mögelost: 13g protein, 0,6g kolhydrater

På katt är dom iofs väldigt märkesbundna, dvs varje veterinär har sitt fodermärke. I mina ögon inte ett dugg trovärdigt. Och en dags foderlära är mycket mindre än vad jag läste på Hästhållningsprogrammet på gymnasiet.

Inte bara protein, alla näringsämnen.

Jag har tyvärr ingen koll på vad en mögelost har för näringsvärde "omöglad", men en snabb titt på vanlig ost så är det skillnad.

Vanlig ost: 20g protein, 1g kolhydrater
Mögelost: 13g protein, 0,6g kolhydrater

:rofl: omöglad! det var ett nytt begrepp!!
Jag ska också ta mig en ordenlig koll på Ica nästa gång, intressant faktiskt!

Nej det är sen sommar och sen början av höst :)

ok, då kanske den gick på ett bra bete också som bidrog till den härliga viktuppgången...den kroppen måste fullkomligt sugit åt sig näringen...
Vet du om dina skyddslingar haft mask innan de kom till dig? Gjorde du nåt träckprov eller avmaskning utan träckprov?

Måste bara fråga, jag har även hört detta med att fjolårshö har tappat näring, var intressant att höra...... man lär nytt varje dag. Men vad är det då som gör att intaget grönt hö året efter är gult och tråkigt att se på. Är det bara blekning av färgen eller har det med innehållet att göra. OM det nu inte blivit mögligt alltså.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 196
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 573
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka