Lite skillnad va?

Sv: Lite skillnad va?

Såhär ser jag en del ponnyer se ut som är ute och tävlar, och ägarna är SÅÅÅÅÅ stolta att de inte har feta ponnyer. Stackars hästar.

Inte bara ponnyer, stora hästar också av alla dess raser och typer. Usch, så arg man blir :mad: Fast lika illa är det med dem som kommer till tävling med en riktigt smällfet stackare. Hur har de tänkt att djuret ska orka..?

Ursäkta trådkapningen, bara på tal om detta.

Senast ändrad av en moderator:

Inte bara ponnyer, stora hästar också av alla dess raser och typer. Usch, så arg man blir :mad: Fast lika illa är det med dem som kommer till tävling med en riktigt smällfet stackare. Hur har de tänkt att djuret ska orka..?

Ursäkta trådkapningen, bara på tal om detta.
det gör inget, i denna tråden diskuterar vi allt möjligt ;)

Analys-hysteri tycker jag! Bra om man har en häst med särskilda behov,annars litar jag starkt på min egen förmåga eftersom det fungerat i alla år...

Du har gjort ett toppenjobb med hästarna:)

Jag räknar inte foderstater om jag har en lättfödd häst, jag ser till att hästen får mer motion så den kan fortsätta att äta som den bör göra större delen av dygnet.
Bland det dummaste jag vet är folk som har sina lättfödda hästar och ger dom minimal giva för att dom ska vara slanka och fina. Köp fjolårshö då och blanda med halm och ge större mängder för det är verkligen inte snällt att låta dom leva på minimal giva.

Det håller jag med om att många lättfödda får alldeles för lite att tugga på. :crazy: Har själv analyserat grovfoder (ingår i stallhyran) men skulle nog analysera än då. Har ett fullblod som är svårfödd, och då känns det bra att veta hur mkt hösilaget innehåller och hur mkt hon får i sig, även om hon går på fri tillgång, och även om jag har koll på siffrorna som hon ska äta så följer jag dom inte, hon ligger på dubbla proteinbehovet nästan och långt över i MJ behovet. Så att fodra med ögonen är väldigt viktigt, men det kan ju som sagt ta ett tag innan proteinbrist syns.

Tycker att analys är ett bra sätt att ha lite koll, spec på proteinet som kan variera väldigt mkt. Ser ju minst 1 ny tråd/vecka om hästar som har proteinbrist, fast ägarna oftast tycker de är feta. och de har oftast ingen analys på grovfodret. :crazy:

Men stor skillnad på hästarna, inte bara msukler/hull utan de ser gladare ut :D

Jag räknar inte foderstater om jag har en lättfödd häst, jag ser till att hästen får mer motion så den kan fortsätta att äta som den bör göra större delen av dygnet.
Bland det dummaste jag vet är folk som har sina lättfödda hästar och ger dom minimal giva för att dom ska vara slanka och fina. Köp fjolårshö då och blanda med halm och ge större mängder för det är verkligen inte snällt att låta dom leva på minimal giva.

Det var det dummaste råd jag fått. Blanda ut hö med halm när kvoten är 3,5 , hur tror du dom hästarna hade sett ut då? 15 smp per kilo hade gett ett gigantiskt underskott. Och rida ännu mer på den foderstaten. Varför skulle fjolårshö vara bättre?

Man ska inte SE revbenen på en häst med plotta ögat men gärna känna dom med handen!!

Det svåra med en lättfödd häst tycker jag är att få i dem allt de behöver. En svårfödd häst får mycket av "allt". Har jag en lättfödd häst är jag dessutom än mer noga med vad grovfodret innehåller, jag vill ha LÅGT energivärde så hästen kan äta stor giva och tugga mycket.

Det var det dummaste råd jag fått. Blanda ut hö med halm när kvoten är 3,5 , hur tror du dom hästarna hade sett ut då? 15 smp per kilo hade gett ett gigantiskt underskott. Och rida ännu mer på den foderstaten. Varför skulle fjolårshö vara bättre?
behöver jag verkligen förklara varför fjolårshö är bättre? Och vadå underskott? du vet inte hur många kg grovfoder en häst kan trycka i sig? min stora häst får 15kg som kvällsgiva som är slut på morgonen och sen har han fri tillgång på hö i hagen.

behöver jag verkligen förklara varför fjolårshö är bättre? Och vadå underskott? du vet inte hur många kg grovfoder en häst kan trycka i sig? min stora häst får 15kg som kvällsgiva som är slut på morgonen och sen har han fri tillgång på hö i hagen.

Ja det skulle vara väldigt intressant att höra varför fjorårshö skulle vara bättre, med tanke på att näringsförlusten i lagrat hö är noll så länge inte mögelsporer tar över. Vitaminförlusten är däremot stor så förklara gärna varför en lättfödd häst skulle behöva mindre vitaminer än andra :cool:

Tyvärr en mkt vanlig felaktig kunskap att hö skulle tappa näringsinnehåll.

Ja det skulle vara väldigt intressant att höra varför fjorårshö skulle vara bättre, med tanke på att näringsförlusten i lagrat hö är noll så länge inte mögelsporer tar över. Vitaminförlusten är däremot stor så förklara gärna varför en lättfödd häst skulle behöva mindre vitaminer än andra :cool:

Tyvärr en mkt vanlig felaktig kunskap att hö skulle tappa näringsinnehåll.

Men DET HÄR är jätteintressant, för så har det ju alltid sagts, veterinärer råder fortfarande om det, när kom man fram till att så va inte fallet?

Men DET HÄR är jätteintressant, för så har det ju alltid sagts, veterinärer råder fortfarande om det, när kom man fram till att så va inte fallet?

Ingen aning, men den kunskapen har i alla fall funnits i många år nu, så det är skrämmande att vissa veterinärer inte uppdaterar sig alls.
Man blir lika rädd var gång man ser någon annonsera efter fjorårshö till sin fånghäst och det faktiskt av dubbelanledning, dels pga okunskapen om dess innehåll (vilket kanske är tur då man nu ju vet att det inte är proteinet som är boven vid fång och att de därför kan fortsätta att äte ett bra hö) men även pga att kunskapen om lagringsskador på hö har ökat. Och därmed kunskapen om hur extremt svårt det är att lagra ett hö utan mögelangrepp och då pratar vi inte mögelangrepp i att man ser blåmögel utan mögelsporer det som man förr i okunskap trodde var som det blivit dammigt av att ligga. "Dammar" det om ett hö när man ryster upp det ja då är det lagringsskadat = angripet av mögelsporer. Hur ofta har ett hö legat på ett halvdant höloft i 1½ år genom fuktiga höstar utan att börja damma, inte ofta efter vad jag sett. Så vad gör man då om man trycker i en fång häst sådant hö jo man proppar i den mögelsporer, och med kunskapen om att fång handlar om en störning i magen så kan man ju lätt räkna ut hur nyttigt det är inte precis vad den magen behöver.

Såg senast förra veckan dels en som annonserar efter fjorårshö till sin fånghäst, dels en annan som annonserar ut hö billigt då det blivit dammigt på loftet men det är bara att vattna det innan man ger det, ja eller hur.......
Mörkrädd är vad man blir.

Man ska inte SE revbenen på en häst med plotta ögat men gärna känna dom med handen!!

Apropå vadå? Eller svarar du egentligen någon annan.:confused:

Ang analyserat hö och räknande:

Jag tycker inte det är fel att analysera och räkna foderstat men det blir en otrolig hysteri runt detta räknande idag. Folk och även jag har fodrat hästar (och ja, en hel del fullblodshästar) utan att räkna utan med "ögat" och det har varit välmusklade välmående och glada hästar. Jag har inte haft problem med svårfödda fullblod som folk pratar om heller, men självklart behöver man vete en del om foder, man kan inte bara kasta i dom vad som helst.

Det är mest denna hysteri som jag är emot, och samtidigt är det massor av trådar och prat om svårfödda hästar som man inte lyckas få u hull.:confused:

Jag har sett trådar på buke med bilder på magra stackars kräk och ägaren envisas med att den inte ska ha mer mat för det stämmer minsann med alla beräkningar och alla siffror hit och dit:eek: Så dom söker hjälp med sitt räknande och fixande istället för att ge hästen mat:mad:

Hehe... Jag räknar men min häst får just nu ~47 % mer MJ än hennes uträknade behov. Hippocampus foderstatsprogram tycker :eek:! Men så vill jag ha henne i bra hull också inför fölningen. Hon har alltid legat på mer energi än behovet, och när hon går i träning varit normal i hullet.
Hellre lite rund än lite för smal säger jag.... :d

Vad jag menar är, man bör ha ett hum om värdena, men sedan inte vara feg med att mata på tills hästen ser bra ut. Sen kollar man hur mycket det blev. Det är min filosofi. I stället för att börja i pappersänden och sedan inte titta tillräckligt på hästen. Olika foderstatsprogram "vill" ofta att man går ned i grovfodergiva och upp i kraftfodergiva om man bara sitter och trixar sig fram (ofta vid lite lågt protein i höet och typ havre)

Hehe... Jag räknar men min häst får just nu ~47 % mer MJ än hennes uträknade behov. Hippocampus foderstatsprogram tycker :eek:! Men så vill jag ha henne i bra hull också inför fölningen. Hon har alltid legat på mer energi än behovet, och när hon går i träning varit normal i hullet.
Hellre lite rund än lite för smal säger jag.... :d

Här är nog en av de stora anledningarna till att många är så negativa till att "räkna" på foderstaten. Att folk inte förstår att tabellerna är till som HJÄLP, ett riktvärde om man har absolut noll att gå på. Alla hästar är individer med individuellt behov. Har man en fungerande foderstat sedan tidigare med analys på höt räknar man snabbt fram var hästen behöver ligga, sen använder man DET värdet, och inte något tabellvärde. Vet man att hästen behöver ligga 47% över "tabellvärdet" så är det ju bara att lägga sig där.

Jag har också sett de som räknar efter tabeller och vägrar inse vad de gör fel när hästen blir för tjock/för smal. Men det är knappast tabellernas fel, eller analysens fel. De har inget öga och ingen kunskap ändå.

Hur mycket näringslära tror du veterinärer läser?
Nu pratar vi om klinikens foderrådgivare, men veterinärerna bör väl ändå vara uppdaterade om sådant eftersom dom ger dessa råd i förebyggande syfte.

Ingen aning, men den kunskapen har i alla fall funnits i många år nu, så det är skrämmande att vissa veterinärer inte uppdaterar sig alls.
Man blir lika rädd var gång man ser någon annonsera efter fjorårshö till sin fånghäst och det faktiskt av dubbelanledning, dels pga okunskapen om dess innehåll (vilket kanske är tur då man nu ju vet att det inte är proteinet som är boven vid fång och att de därför kan fortsätta att äte ett bra hö) men även pga att kunskapen om lagringsskador på hö har ökat. Och därmed kunskapen om hur extremt svårt det är att lagra ett hö utan mögelangrepp och då pratar vi inte mögelangrepp i att man ser blåmögel utan mögelsporer det som man förr i okunskap trodde var som det blivit dammigt av att ligga. "Dammar" det om ett hö när man ryster upp det ja då är det lagringsskadat = angripet av mögelsporer. Hur ofta har ett hö legat på ett halvdant höloft i 1½ år genom fuktiga höstar utan att börja damma, inte ofta efter vad jag sett. Så vad gör man då om man trycker i en fång häst sådant hö jo man proppar i den mögelsporer, och med kunskapen om att fång handlar om en störning i magen så kan man ju lätt räkna ut hur nyttigt det är inte precis vad den magen behöver.

Såg senast förra veckan dels en som annonserar efter fjorårshö till sin fånghäst, dels en annan som annonserar ut hö billigt då det blivit dammigt på loftet men det är bara att vattna det innan man ger det, ja eller hur.......
Mörkrädd är vad man blir.

så då får man utgå från att veterinärer utgår från att allt fjolårshö har möglat och därmed tappat näring ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 196
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 573
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka