Lite skillnad va?

Sv: Lite skillnad va?

Med lågt protein och normal energi blir hästen lätt fet och får i sig för lite proteiner. Mycket svårare att balansera upp fri tillgång på hö med låg kvot.

På betet är proteinet mycket högre än du får i hö, inga problem med fri tillgång där för de flesta så varför vara orolig för högre proteinvärde i höt på vintern?

Det är inte proteinet som gör hästen tjock, utan överskott av energi (MJ). Innehåller ditt hö bara 34gSRP men normatl energivärde på 8 MJ så får din häst i sig 14gSRP "för lite" protein för varje kilo hö den tuggar i sig, som på något sätt måste kompenseras med kraftfodret du ger.

enegrin är 6,6 men det blir ändå en låg kvot på 5,1.
Hon får havre också eftersom med kraft grunden inte kan komma upp i kvot.
Men hon ligger i överkant både på energi och proteinsidan (även utan havren ) så nån brist har hon inte. Hon är inte så stor heller 148. men fullblodstyp.
Men det här med bete kontra grovfoder på vintern så innehåller ju betet väldigt mkt vatten också.

På betet är proteinet mycket högre än du får i hö, inga problem med fri tillgång där för de flesta så varför vara orolig för högre proteinvärde i höt på vintern?

På vilket sätt är proteinet mycket högre på betet än i höet, såklart under förutsättning att höet är skördat på en bra tid?

På vilket sätt är proteinet mycket högre på betet än i höet, såklart under förutsättning att höet är skördat på en bra tid?

Ju kortare strån (närmare marken) desto mer näring. Blir strået långt använder det sig av näringen för att växa sig långt. Ett kort gräs är alltså näringstätare än ett långt.

Jag vet att kort gräs är näringstätare, men inte är det så att allt protein ryms i det korta strået ex beteshöjd 3 cm, tror inte det.:confused:

Liksom jag antar att kvaliten på betes kontra vallmarken har betydelse.

Då sticker jag ut hakan och säger att den var ju inte mager alls tycker jag, men däremot helt omusklad i överlinjen vilket är nåt helt annat.....

Fetare behöver den inte alls vara för att må bra.

så mkkan jag tyvärr(än) inte om hästar,men när man ser revbenen då ä dom för smala de vet jag iaf!;)

Jag vet att kort gräs är näringstätare, men inte är det så att allt protein ryms i det korta strået ex beteshöjd 3 cm, tror inte det.:confused:
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.

Om strået är kort äter hästen större mängd strån än om gräset är långt. Det går fler korta näringstäta strån per kilo gräs. Så om du tar 5st 3cm strån så de är lika mycket som ett långt 15cm strå så kanske du förstår jämförelsen.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 196
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 573
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka