Lite skillnad va?

Sv: Lite skillnad va?

Måste bara fråga, jag har även hört detta med att fjolårshö har tappat näring, var intressant att höra...... man lär nytt varje dag. Men vad är det då som gör att intaget grönt hö året efter är gult och tråkigt att se på. Är det bara blekning av färgen eller har det med innehållet att göra. OM det nu inte blivit mögligt alltså.

Ja det där med möglet hade jag inte så stor koll på, men å andra sidan så fodrar man ju inte med mögligt hö iallafall. Förr i tiden så ansåg man ju att fjolårshö hade sämre näringsvärde men på senare år så är ju uppfattningen den att lagring inte påverkar proteinet men däremot vitaminerna, redan såhär efter nyår har vitaminhalterna minskats kraftigt. Mineralhalten .. antar jag behåller sitt värde.
Ang färgen så har jag hört att det inte ska påverka värdet. Ett gult hö kan mer protein än ett grönt tex. Men när jag själv fodrar så väljer jag alltid automatiskt ett grönt parti mot ett gult, trist!
Varför det blir gult, kan det bero på torkningen? eller på vitaminminskning?

Jo, visst, men det är liksom skillnad på VAD man läser. Vi har inte så mycket av direkt foderstatsräkning, men ett antal mer poäng i biomedicin och fysiologi, dvs grunden för att kunna förstå varför.
Det är som när min sambo och jag diskuterar mat och metabolism, han har träningsbakgrund och kan mycket grundläggande näringslära. När jag rör in levers metabolism, insulinets verkan och citronsyracykeln kan vi inte kommunicera, vi har olika infallsvinklar helt enkelt. Jag tror du gör det för lätt för dig om du inte tycker veterinärer har skolning i detta. Vi har bara en annan vinkel på skolningen än man har på "hästhållning". Jag tycker också vi läser för lite foderstatsberäkning, men ärligt talat lär man sig grunderna ganska lätt, vi har liksom alltid ett rätt högt tempo då det är en del att lära sig under utb.

Tusen tack för svar.
Jo man väljer automatiskt det som är grönare, men så är det ju inte så farligt med gult hö, bara det inte är mögligt, för dammigt och man ersätter vitaminerna.
Bra att veta ibland.

Tusen tack för svar.
Jo man väljer automatiskt det som är grönare, men så är det ju inte så farligt med gult hö, bara det inte är mögligt, för dammigt och man ersätter vitaminerna.
Bra att veta ibland.

Jag är inge foderexpert men haft häst sen stenåldern så lite har man väl snappat upp, men Madick kan väl korrigera om jag missat nåt. Men jag anser att en analys är väldigt bra ändå eftersom olika hösorter kan skilja så enormt i värde, det är omöjligt att bara med ögat se vad det innehåller i form av näring. Sen är det ju så att en del häster kan inte få i sig dessa mängder som krävs vid ett proteinfattigt hö, min häst skulle aldrig orka äta 15 kg på en natt tex...därav skulle jag behöva komplettera.

Väldigt fascinerad och förundrad över dina frågeställningar och fokus val på frågor i denna tråd. Vart exakt vill du komma?

KL även till vissa övriga:
Det är väl uppenbart att TS gör ett fantastisk bra jobb och verkligen gjort en insats för de hästar hon visar, samt har förmågan att se vad som behövs. Vad är problemet?

Problemet är att hon inte har analyserat sitt foder( det har inte jag heller gjort, finns ingen anledning för mig), samtidigt avmaskar hon utan kollamasken( samma som jag:D), det har aldrig varit problem för mig, kanske det är för andra?

Måste bara fråga, jag har även hört detta med att fjolårshö har tappat näring, var intressant att höra...... man lär nytt varje dag. Men vad är det då som gör att intaget grönt hö året efter är gult och tråkigt att se på. Är det bara blekning av färgen eller har det med innehållet att göra. OM det nu inte blivit mögligt alltså.

Det kan bli blekt bland annat av att solen ligger på. Jag skrev en tråd om detta i hästverksam tror jag då mitt gröna, fina, nyskördade hö blev gult. Hur som helst, solen kan bleka nytt hö och det är ingen fara. Färgen avgör i princip ingenting men jag håller med er andra. Det känns bättre att fodra med grönt och fint hö om nu inte analyser på höet i dagsläget skulle bevisa motsatsen.

Väldigt fascinerad och förundrad över dina frågeställningar och fokus val på frågor i denna tråd. Vart exakt vill du komma?

Det är väl uppenbart att TS gör ett fantastisk bra jobb och verkligen gjort en insats för de hästar hon visar, samt har förmågan att se vad som behövs. Vad är problemet?

Instämmer med Mackan, vad är problemet?

Är det möjligen ts nick som antyder att hon handlar med hästar? Jag tycker att ts gör ett riktigt bra jobb och det är väl bara bra att hon säljer dessa hästar till nya hem så att hon får möjlighet att hjälpa fler?

Ordet hästhandlare klingar ju väldigt negativt, men behöver absolut inte vara det för hästens skull. Många vanliga hästägare tar sämre hand om sina hästar.

Jag tycker också hon gör ett suveränt jobb! Det har jag inte sagt något om. Det jag opponerar mig mot är STOLTHETEN som framhävs att "jag analyserar inte minsann" som om man skulle vara ännu duktigare då på något sätt. Det ger helt fel signaler till alla de som faktiskt läser här på forumet och inte HAR erfarenheten och kunskapen att fodra enbart med ögat.

Vad gäller maskfrågan är jag uppriktigt nyfiken hur planen är och hur det fungerar.

Jag tycker också hon gör ett suveränt jobb! Det har jag inte sagt något om. Det jag opponerar mig mot är STOLTHETEN som framhävs att "jag analyserar inte minsann" som om man skulle vara ännu duktigare då på något sätt. Det ger helt fel signaler till alla de som faktiskt läser här på forumet och inte HAR erfarenheten och kunskapen att fodra enbart med ögat.

Jo jag kan förstå hur du tänker, men som jag svarade dej, det är inte stolthet, utan att man tröttnar på dessa fanatiska räknenissar som tror att hästar inte överlever utan att man sitter med miniräknaren i högsta hugg och tittar mer på den är på hästen:crazy:.

Dessa är ju också de som är mindre kunniga men som valt att lyssna på detta med siffror som det enda möjliga sättet att fodra en häst.
Så hur man vänder sig är det samma problem, de som inte är så kunniga i att fodra hästar behöver råd av andra, det kan bli hur fel som helst annars, vare sig man räknar eller ej.

Precis som när kreti och pleti lär ut "metoder" i hästhantering som folk ska försöka sig på när de har problem, med resultat att det kommer nya trådar om att "min häst är falig":crazy::cool:

Det vore önskvärt att alla som inte har så stor erfarenhet hade andra med större erfarenhet i sin omgivning, och dessutom lyssnade på andra:angel: så skulle det inte behöva bli fanatism åt något håll......Tyvärr finns tendenser att ju mindre man kan, ju mer tror man sig kunna, särskilt om man suttit med näsan i ett antal böcker..

Jag är alltså inte emot analyser eller att ta reda på vad foder innehåller, bara andra kan förstå att det går att fodra "med ögat" också, om man har koll på foder någotsånär vilket jag antar att ts har.

Sorry Ts för OT, men eftersom det blev en diskussion ang detta,

Jag tycker också hon gör ett suveränt jobb! Det har jag inte sagt något om. Det jag opponerar mig mot är STOLTHETEN som framhävs att "jag analyserar inte minsann" som om man skulle vara ännu duktigare då på något sätt.

Vad gäller maskfrågan är jag uppriktigt nyfiken hur planen är och hur det fungerar.

Jag förstår inte vart "stoltheten" i mina inlägg om att jag kör oanalyserat hö smög sig in för jag uppfattade inte mig själv som att jag var någon mallgroda :confused:

Jag avmaskar mina hästar och sen är det upp till ny ägare att atingen avmaska på samma sätt som man alltid har gjort innan "kolla masken" va populär eller så gör dom det "kittet" och ser om hästen behöver avmaskas.

Dett måste vara mitt svar du anses som att jag skryter i? Jag uppfattar det inte så utan när hon frågar i vilka mängder jag ger så svarar jag bara att det är oanalyserat hö i stora mängder i princip. för att nästa följdfråga inte skulle bli om det var "bra" eller "mindre" bra hö.

fråga:Du verkar ha mkt erfarenhet av att fodra upp hästar. Vad brukar du ha för foder och i vilka mängder?

svar:
Jag köper oanalyserat hö eller silage, fri tillgång på det och sen korn/havrekross till hästar i lite hårdare träning. sen betfor och mineraler såklart med morötter
väger alltså inget foder utan ger på "känn"

tack alla för fina och possitiva svar i tråden :laugh:
Jag längar redan till nästa projekt som blir till våren, för just nu e stallet fullt av runda ponnier :)

Jag förstår inte vart "stoltheten" i mina inlägg om att jag kör oanalyserat hö smög sig in för jag uppfattade inte mig själv som att jag var någon mallgroda :confused:
Nej nej, DU skrev inte så, det var ett par andra som hyllade att du inte analyserade. Det var det jag opponerade mig emot. Rena hyllningstal till att inte ta reda på fakta låter jag inte stå oemotsagt. Det hade alltså inget med dig att göra.

Jag avmaskar mina hästar och sen är det upp till ny ägare att atingen avmaska på samma sätt som man alltid har gjort innan "kolla masken" va populär eller så gör dom det "kittet" och ser om hästen behöver avmaskas.

Men det där är inte svar på min ärligt nyfikna fråga. Vilket medel avmaskar du med? Hur länge har du hästen kvar normalt? Det här kan vi iofs ta privat om du hellre vill det :)

Jag är alltså inte emot analyser eller att ta reda på vad foder innehåller, bara andra kan förstå att det går att fodra "med ögat" också, om man har koll på foder någotsånär vilket jag antar att ts har.
Jag håller med dig precis. Det var sättet du uttryckte dig på som lätt misstolkas. Och GÄRNA misstolkas av vissa som har den där konstiga stoltheten. Därför diskuterar jag emot.

Men det där är inte svar på min ärligt nyfikna fråga. Vilket medel avmaskar du med? Hur länge har du hästen kvar normalt? Det här kan vi iofs ta privat om du hellre vill det :)
Jag avmaskar med bla banminth,ivomec och så har det ju kommit flera nya jag ej minns namnet på, och fråga 2 kan jag inte svara på då det beror på hästen.

Nu vet inte jag om "vissa övriga" är riktat till mig men jag antar det...
ja det är uppenbart att TS gör ett superjobb, det har jag också sagt i inlägg.
Jag funderade på om hästnarna kunde haft mask tidigare eftersom de var så magra, därav frågan, tror heller inte att hästhandlarjävel ens uppfattat det så. En fråga är en fråga för att man är intresserad av TS och hennes projekt, alltså ingen kritik, du reagerar överkänsligt!
Sen klart så undar jag ju( pga nick) om de säljs vidare eller om hon behåller alla själv, vad ligger det för kritik i det?? Har jag sagt att det är fel att sälja hästar? Jag har själv köpt en från en hästhandlare som långt ifrån var sådär fin i hullet, det fick jag själv jobba upp, men är jättenöjd ändå.
Sen kan man tycka si eller så om analys, och har man bara ett normalhö så är det inga problem med att fodra på känn. För min egen del, andra gör ju som dom vill, tycker jag ändå att det är viktigt att ha en anlys på sitt hö så man inte ser att mineralkvoterna, prot/energi kvotern är helt åt skogen.
Det finns ju mkt idag som påverkar innehållet i höt som inte fanns förr, tex miljöpåverkan.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 196
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 573
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar