Lite skillnad va?

Sv: Lite skillnad va?

Du har gjort ett mycket bra jobb och det är skönt att det finns sådana som du som tar dig an sådana här "projekt".

Vi analyserar heller inte vårat hö/hösilage och har aldrig gjort. Har två hästar, en svårfödd och en lättfödd, inga problem alls.

Det här med analys är ju svårt. Man kan ju aldrig egentligen få några korrekta siffror om man inte har stenkoll på från vilken skörd det är taget, från vilken vall det är taget osv.
Två vallar kan ligga intill varandra men kan ge helt olika siffror vid en analys pga. många faktorer.
Om man plockar prover från de olika balarna som är tagna på olika ställen, vallar, skördar så blir det ju inte rätt i alla fall, då får man ju ett värde som är uttaget på alla och inte fodrar man hästen med 1 kg från den balen och 1 kg från den balen.

En analys kan ge en "hum" om värderna men det är inget man ska stirra sig blind på, ögat och känsla måste ingå.

Lycka till i fortsättningen om du tar dig an fler hästar.

Jag avmaskar med bla banminth,ivomec och så har det ju kommit flera nya jag ej minns namnet på, och fråga 2 kan jag inte svara på då det beror på hästen.

Ett tips är då att istället ta t.ex. Cydectin comp på alla nya så kommer du åt flest stadier av blodmasken, ev. spolmask och även ev. bandmask på en avmaskning. Ingen mer avmaskning behövs förrän efter 12v.

Hur är det med cydectin comp, än så länge ingen resistens mot det väl? Det finns dom som tycker att man borde spara på det tills det verkligen behövs. Vad tycker du?
(borde kanske ligga i masktråden eg men nu tog du upp det här...:angel:)

Hur är det med cydectin comp, än så länge ingen resistens mot det väl? Det finns dom som tycker att man borde spara på det tills det verkligen behövs. Vad tycker du?
(borde kanske ligga i masktråden eg men nu tog du upp det här...:angel:)

Det är samma grupp som ivermektin när det gäller resistens. Bättre bli av med så mycket smitta som möjligt och inte behöva avmaska så mycket.

Jag förstår hur du menar, men det resonemanget kan man föra kring antibiotikabehandling också. Vi har ju inte gjort det misstaget med antibiotikan i samma grad i Sverige och ändå finns det mycket problem med resistens. Till såpass hög grad att en del substanser bör "sparas" i det längsta så att man har något kvar som kan fungera på humansidan.
Det är väl ändå effektivare än en avermektin, och så är det ett kombinationspreparat...

Bara en fundering såhär, man behöver ju inte använda en slägga för att dräpa en mygga som kanske inte finns.
Det vore bättre att ta träckprov på alla tycker jag eller använda något av de smalare utan träckprov.
Men det kan vara så att du har rätt och att det är antalet tillfällen som är avgörande.
Nog OT från min sida :D

Ett tips är då att istället ta t.ex. Cydectin comp på alla nya så kommer du åt flest stadier av blodmasken, ev. spolmask och även ev. bandmask på en avmaskning. Ingen mer avmaskning behövs förrän efter 12v.

ok , tack för tips :)
hur skiljer dom sig i pris till tex ivomec och banminth? eller ligger det runt samma?

Jag förstår hur du menar, men det resonemanget kan man föra kring antibiotikabehandling också. Vi har ju inte gjort det misstaget med antibiotikan i samma grad i Sverige och ändå finns det mycket problem med resistens. Till såpass hög grad att en del substanser bör "sparas" i det längsta så att man har något kvar som kan fungera på humansidan.
Det är väl ändå effektivare än en avermektin, och så är det ett kombinationspreparat...

Bara en fundering såhär, man behöver ju inte använda en slägga för att dräpa en mygga som kanske inte finns.
Det vore bättre att ta träckprov på alla tycker jag eller använda något av de smalare utan träckprov.
Men det kan vara så att du har rätt och att det är antalet tillfällen som är avgörande.
Nog OT från min sida :D
Absolut borde parasitstatus tas först, även för bandmask.

Men om man som här - ändå avmaskar utan att ha koll - är det klart klokast att få bort så mycket som möjligt så man inte får in det på sina egna marker. Används t.ex. Banminth måste avmaskningen bli var 4e vecka istället.

ok , tack för tips :)
hur skiljer dom sig i pris till tex ivomec och banminth? eller ligger det runt samma?

Cydectin comp är dyrare, men å andra sidan behöver du bara avmaska mot blodmask igen tidigast efter 12 veckor och det tar även bandmask. Använder du Banminth behöver du avmaska igen efter 4v och tar du Ivomec efter 8v, dessutom tar inte Ivomec bandmasken.

Bara för att förtydliga: menar du att man som regel ska börja med att använda cydectin comp vet när man inte tar träckprover? Och sedan följa upp med cydectin eller?
:)

Bara för att förtydliga: menar du att man som regel ska börja med att använda cydectin comp vet när man inte tar träckprover? Och sedan följa upp med cydectin eller?
:)

Nej. Jag menar att i just det här fallet, där hon tar in hästar som inte skötts och hästar kommer och går ofta och hon inte tar träckprov. I första hand rekommenderar jag fortfarande träckprov.

Oj, det borde finnas fler personer som du som vill köpa så magra hästar från första början. Vissa blir helt avskräckta när de ser såna hästar. Du är en god hästmänniska ! :) :bow:

Här är ett svensktfött halvblod jag fick hem, ruskigt ful i kroppen men vilken otroligt vacker häst det blev, en av dom finaste hästar jag någonsin haft :love:
Tyvärr hittar jag inga efterbilder men vill nog inte lägga ut dom ändå då jag vet att fd ägare finns här på buke.

Cemman112.jpg

mager.jpg

Sånt där skulle jag också gärna göra om jag hade tid och möjlighet att ha många hästar. Att få hästar i hull är något man antingen har känsla för eller inte tror jag.

Som den bruna du visar såg en av mina ut efter hon varit utlånad ett år, helt hemskt. Men det tog inte ens en månad så var det en helt annan häst.

KL
Oavsett om TS har analyserat eller oanlayserat hö så har hon gjort ett väldigt bra jobb med att fodra upp dessa hästar och måste vara väldigt duktig på att fodra med ögat.
Själv tycker jag att en analys kan underlätta mycket men det är ingen garanti för att hästen ska bli fin av den uträknade foderstaten. En uträknad foderstat är inget mot ett vältränad hästöga.

inget vältränat hästöga kan se mineralbalanser.. Och det finns få vältränade hästögon i sverige. Bara att gå in på foder där folk inte förstår varför deras hästar är smala/muskelfattiga/tjocka. Vilket är plättlätt att förstå när man ser deras foderstater.

ts. bra jobbat!

"Lite" myspysläsning om Mineraler......om hur viktigt det är i jorden/maten/människa/djur!

http://www.ion-silver.com/minerals.htm

:):D:o:crazy::confused::):bow:

Oj, det var mkt läsning. Har inte läst allt, ska fortsätta sen.
Det är intressant det här eller oroande eller hur man ska uttycka sig, men det här är en av anledningen till att jag vill ha en analys på grovfodret jag ger min häst.
Jag var inne på det förut med miljöpåverkan och mineralkvoter. Det är minst lika intressant som proteinvärdet . Jag vill veta att mitt grovfoder har normala värden eftersom jag vill kunna ge i princip fri tillgång, det går ju ej med tex ett för högt prot-värde, lite skillnad på 20 el 50 gram.
Förr i tiden analyserade vi aldrig vårt foder utan fodrade på känn och det funkade ju bra då, men det var 25 år sen och numera kan man ju hitta hö/hösilage med så markanta skillnader på protvärdet samt mineralvärdet att jag iallafall vill veta om jag behöver tillskottsfodra med kalk tex.

Men du låter väl din häst gå på bete? Vad tror du proteinet är där?

Ingen fara med högt protein på fri tillgång, däremot lågt protein är värre.

ja hon går på bete dygnet runt från juni-aug men blir aldrig så rund som hon är under vintern, vårt värde ligger på 34gram. Hon får nu så mkt hon kan äta upp dvs ca 13kg. Menar du att hon skulle kunna få lika många kilo även om värdet låg på 20gram högre utan att bli för fet? Hon är i bra hull nu. Och med bra menar jag åt det lite rundare hållet.

Förresten varför är lågt protein värre?? Alltså under förutsättning att de får
så pass många kilo att behovet täcks gott och väl??
tex ts häst som äter 15 kg bara på en enda giva.

Förresten varför är lågt protein värre?? Alltså under förutsättning att de får
så pass många kilo att behovet täcks gott och väl??
tex ts häst som äter 15 kg bara på en enda giva.

Med lågt protein och normal energi blir hästen lätt fet och får i sig för lite proteiner. Mycket svårare att balansera upp fri tillgång på hö med låg kvot.

På betet är proteinet mycket högre än du får i hö, inga problem med fri tillgång där för de flesta så varför vara orolig för högre proteinvärde i höt på vintern?

Det är inte proteinet som gör hästen tjock, utan överskott av energi (MJ). Innehåller ditt hö bara 34gSRP men normatl energivärde på 8 MJ så får din häst i sig 14gSRP "för lite" protein för varje kilo hö den tuggar i sig, som på något sätt måste kompenseras med kraftfodret du ger.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 196
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 573
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar