Lite skillnad va?

Sv: Lite skillnad va?

Såhär ser jag en del ponnyer se ut som är ute och tävlar, och ägarna är SÅÅÅÅÅ stolta att de inte har feta ponnyer. Stackars hästar.

Det har ju inte bara med att göra hur smala de är - om de ser ut så här är de omusklade också, vilket beror på att de både fått för lite näring och för lite muskeluppbyggande träning. Man undrar ju hur det kommer sig att de har råd att betala dyra anmälningsavgifter men inte har råd att fodra sina hästar riktigt och inte orkar träna dem? :mad:

Det är inte bara ponnyer som hålls på svältdieter för att se smala, smärta och vältränade ut. En del storhästryttare begriper inte heller bättre.

ja detta är ju hemskt, har man inte råd med häst så ska man INTE HA EN!!! Även om man har råd att betala en stallhyra så måste man ju räkna med alla omkostnader och om den blir sjuk, försäkringar osv....så man måste ju tänka till inte en två eller tre gånger utan 100grr om man verkligen har råd. Jag har en häst och han klarar sig fint, men skulle ju så gärna vilja ta hand om alla dessa stackare där ute om man hade plats och råd med många hästar. Oftast får man ju ett speciellt band till dem hästarna också ;) Fortsätt med ditt jobb är kanon :bow:

Det har ju inte bara med att göra hur smala de är - om de ser ut så här är de omusklade också, vilket beror på att de både fått för lite näring och för lite muskeluppbyggande träning. Man undrar ju hur det kommer sig att de har råd att betala dyra anmälningsavgifter men inte har råd att fodra sina hästar riktigt och inte orkar träna dem? :mad:

Jomen precis. Det saknas rejält med muskler.

det finns hästar som är maffiga men ändå musklade, så dom som tror att en smal häst ser mer vältränad ut har fel.
Här är fuxen igen och han tränade jag med 6 dagar i veckan och han kom i fin form tycker jag
juli-05164.jpg

bukezz.jpg

Det handlar faktiskt oftast inte om pengar, utan okunskap. De förstår inte hur hästen bör se ut och hur de ska göra för att hästen ska bli så.

Ja men jag har själv sätt många fall där folk är SNÅLA och därför får inte hästen tillräckligt med mat eller vet vård för att dem har inte råd...:crazy:

Vad skönt att det finns någon som tar sig an dessa hästar. Stor eloge (stavning..) till dig. Dom ser jättefina ut!

härligt att se välfodrade och musklade hästar.
Finns proteinfattiga benrangel med uppdragna bukar bland islandshästar ochså.
oftast beroende på okunskap.
tex att hästen blir fet på höstbete och endast får beta ett par timmar om dagen, resten av tiden får gå i grushage.
Inte mycket muskler på den kusen.
Tur att den fick en ny ägare.

Vilket fint jobb du gjort! Är detta enbart fritidsintresse/volontärjobb eller är du som ditt alias säger?;)

Du verkar ha mkt erfarenhet av att fodra upp hästar. Vad brukar du ha för foder och i vilka mängder?

För att bygga muskler behövs ett normalt hull, det ser vem som hellst att hästen inte har på den först tagna bilden. På den nyare bilden ser den välmående ut, Har precis rätt hull och fin uppdragen mage. Inget bukigt, och en fin rund rumpa. En omusklad och mager häst har ett V arsle, inte en rundning på rumpan. Så tycker jag.

Till TS, skit bra jobbat!

Du får skilja på hull och muskler. Ingen sa att den inte behövde mer mat:grin:

Den behöver mer mat OCH den behöver arbete så att den kan bygga rätt muskler, den är inte utan muskler innan men den har inga muskler där den borde.

Den är inte mager på den första bilden. Mer hull behöver den inte ha. På den andra har den mer muskler men definitivtr mera fett också. Lite i äverkant kan jag tycka. Det är inte bara magen du ska titta på.

Men den är fin, ser dock bäst på de två senaste bilderna som las in. Kan bero på att den är i rörelse där.

Man ser ju revbenen på fuxponnyn, de skall inte synas men kännas.
Håller med om att den inte är jättemager, men där finns ingenting över huvud taget att bygga några muskler på.

Vilket fint jobb du gjort! Är detta enbart fritidsintresse/volontärjobb eller är du som ditt alias säger?;)

Du verkar ha mkt erfarenhet av att fodra upp hästar. Vad brukar du ha för foder och i vilka mängder?
man blir inte rik av att jobba med hästar så jag ser det som en hobby :)
Jag köper oanalyserat hö eller silage, fri tillgång på det och sen korn/havrekross till hästar i lite hårdare träning. sen betfor och mineraler såklart med morötter :)
väger alltså inget foder utan ger på "känn"

IM000401.jpg

om ni undrar vad fläckarna är så är det för att han kom och hade små pälsätande löss som åt tagel och päls

Vad fina de har blivit! Vart hittade du hästarna? Kommer de från uthyrningsstall?

man blir inte rik av att jobba med hästar så jag ser det som en hobby :)
Jag köper oanalyserat hö eller silage, fri tillgång på det och sen korn/havrekross till hästar i lite hårdare träning. sen betfor och mineraler såklart med morötter :)
väger alltså inget foder utan ger på "känn"

Skönt att höra i dessa tider,:D Det gör vi med och har alltid gjort dessutom och hästarna har mått utmärkt.

Vad fina de har blivit! Vart hittade du hästarna? Kommer de från uthyrningsstall?
Uthyrningsstall? Nej, brukar hästarna se ut så där?
just dessa 2 är importhästar från stora hästhandlare, men jag har köpt svenska välstammade svenskfödda halvblod i sämre hull och skick än detta så dessa hästar finns lite varstanns.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 196
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 573
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka