Lite skillnad va?

Sv: Lite skillnad va?

Jag är inte stolt utan tycker det är skönt att fler inte sitter och räknar hysteriskt:) Det behöver man inte nämligen.

Håller fullständigt med. Har aldrig analyserat vårat foder (eget hö/silage) men har friska välmående hästar/ponnyer.

Tänk om alla människor skulle analysera allt de stoppar in i truten.....

Allt vi stoppar i truten ÄR analyserat... Bara att kolla på sidan av produkten så kan du läsa innantill. Dessutom äter vi varierat, inte som stackars hästarna som äter samma sak dag ut och dag in.

Jag är inte stolt utan tycker det är skönt att fler inte sitter och räknar hysteriskt:) Det behöver man inte nämligen.

Varför blanda ihop räkna och analys? Det har ju inget med varandra att göra.

Jag kan också fodra med ögat, nemas problemas. Dock vill jag inte slösa bort ett par månaders träning för att höt råkade ha lite lägre protein än jag trodde. Det syns liksom inte direkt bristerna.

Vet jag vad höt innehåller vet jag direkt att jag ev. måste komplettera med högre protein i tillskottsfodret, eller balansen på mineralerna jag ska köpa.

Jag köper silage och hö som ska duga till mjölkkor som ska producera mkt mjölk så jag är inte orolig över att mina djur ska ha några brister.

Men mjölkkor fodras rutinmässigt med stora mängder kraftfoder, så de får alltid i sig mycket protein genom sojan som finns däri. Det finns inga mjölkkor som bara fodras med grovfoder så du kan inte dra några slutsatser om grovfodrets innehåll därifrån.

Men mjölkkor fodras rutinmässigt med stora mängder kraftfoder, så de får alltid i sig mycket protein genom sojan som finns däri. Det finns inga mjölkkor som bara fodras med grovfoder så du kan inte dra några slutsatser om grovfodrets innehåll därifrån.
Jag har då aldrig hört om någon mjölkbonde som lyckas hålla stormjölkande kor på näringsfattigt grovfoder och massa kraftfoder. Det går inte att trycka i kor hur mkt kraftfoder som helst då dom inte vill äta det i hur stora mängder som helst.

De mjölkbönder jag känner analyserar sitt foder för att kunna optimera kraftfodergiva och mjölkproduktion.

Inte vi, eftersom silaget tas från massa olika marker och förra året 3 olika skördar så skulle det bli massa olika analyser. Vi provmjölkar och ändrar kraften vid behov och det har fungerat i alla herrans år.

Allt vi stoppar i truten ÄR analyserat... Bara att kolla på sidan av produkten så kan du läsa innantill. Dessutom äter vi varierat, inte som stackars hästarna som äter samma sak dag ut och dag in.

Jo, men man kan tolka "analysera" på olika sätt. Att maten är analyserad och har innehållsförteckning, JA, men hur många lusläser den på allt som går ner i tarmen??!! Det var det jag menade. :devil:

Ja, våra hästar som har gått på oanalyserat hö sprang in 200 000 i fjol...

Med analyserat hö och välbalanserad foderstat hade dom kanske sprungit in 400 000.... Inget som man kan veta.

KL
Oavsett om TS har analyserat eller oanlayserat hö så har hon gjort ett väldigt bra jobb med att fodra upp dessa hästar och måste vara väldigt duktig på att fodra med ögat.
Själv tycker jag att en analys kan underlätta mycket men det är ingen garanti för att hästen ska bli fin av den uträknade foderstaten. En uträknad foderstat är inget mot ett vältränad hästöga.

Jo, men man kan tolka "analysera" på olika sätt. Att maten är analyserad och har innehållsförteckning, JA, men hur många lusläser den på allt som går ner i tarmen??!! Det var det jag menade. :devil:

Nej. DU tolkar så.

Finns det analys och man vet vad man tittar på så ser man direkt om höt är något man inte behöver fundera mer över eller om det är skevt nånstans och behöver justeras.

Du vet väl t.ex. att choklad innehåller mycket kalorier (energi)? Att pasta innehåller mycket kolhydrater? Att kött innehåller mycket protein? Att du behöver äta balanserat för att må bra?

Det går utmärkt i många fall att köra på oanalyserat hö. Det är de åren något inte stämmer som man får problem, och när man väl upptäcker dessa har man tappat en stor del av säsongen redan.

Jo det behöver man om man har lättfödda hästar.
Jag räknar inte foderstater om jag har en lättfödd häst, jag ser till att hästen får mer motion så den kan fortsätta att äta som den bör göra större delen av dygnet.
Bland det dummaste jag vet är folk som har sina lättfödda hästar och ger dom minimal giva för att dom ska vara slanka och fina. Köp fjolårshö då och blanda med halm och ge större mängder för det är verkligen inte snällt att låta dom leva på minimal giva.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 196
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 573
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka