Lite hjälp tack !!!

simba_112

Trådstartare
Det är nu så att jag eventuellt ska få ta hem en islandshäst på foder. Om det nu blir så, så behöver jag råd med hur mycket mat hon ska ha och lite tips på hur jag ska gå tillväga när jag sätter igång henne igen.
Hon har inte blivit mycket riden sen i somras då hennes nuvarande ägare har tröttnat, så hon är väldigt överviktig. Jag vet inte hur mycket mat hon får idag mer än att hon får hösilage och havre. Hon går ute dygnet runt. Tar jag hem henne så kommer hon gå ensam (vilket jag egentligen inte gillar men har inte råd att hyra in henne någonstans) och får komma in på nätterna. Det som är bra när hon går själv är att jag har bättre koll på hur mycket hon äter.
Behöver hon någon annan kraft än havre ?? Pellets tror jag hon brukar få ibland också. Tips :confused:
Hon behöver alltså bantas och få tillbaka muskler och kondition. :banana: Hjälp:bump: :bump:

Sv: Lite hjälp tack !!!

Först och främst, hästen är ett flockdjur och skall inte vara ensam. Om du tar hem hästen, bör du också se till att den får ett sällskap. Det är inte gratis att ha häst, för att ge den bästa tänkbara förutsättningar krävs att man är bredd på att öppna stora fack i plånboken.

Först behöver ju hästen komma i en vikt som är dräglig, att rida i nuläget kan ge oönskade skador pga överbelastning. För att banta hästen måste man veta vad den får i sig, så analyserat grovfoder är att rekommendera. Om sedan någon behöver tillsättas, visar ju anlysen.

Hästen behöver börja röra på sig utan ryttare, antingen genom tömkörning, cykla med hästen eller om den går med som handhäst till någon på ridturen. När hästen börja komma ner i en inte allför stor övervikt, kan man börja skritta på olika underlag. Uppför, nedför, lyfta på fötter etc. Succesivt introducerar man t ex trav i kortare sträckor som sen kan längas allt eftersom.

Fundera över ditt val med tanke på din ekonomsiak situation, om hästen bllir skadad har du råd med det. Den äter lika mycket fortfarande, den behöver fortfarande hovvård, försäkringen kostar fortfarande samt lite till och även vissa veterinära kostnader som inte täcks av försäkringen måste betalas.

Det är inte ens säkert att hästen behöver kraftfoder, för det beror helt och hållet på vad höet innehåller. Tråkigt men sant, över nätet KRÄVS en grovfoderanalys för att någon skall kunna ge råd. Även irl har man stor nytta av en analys.

Såg nu: bra inlägg, Boj!

Jag sitter i samma sits som du.

Har ett sto på foder som blivit väldigt sparsamt riden det sista innan hon kom till mig, hon var/ÄR överviktig och dåligt musklad, men har trots allt en bra grundkondition och orkar mer än man tror (lika för alla hästar tror jag).

När hon kom till mig (ibörjan av september) så fick hon gå på lösdrift med fritillgång på ensilage, dom var 4 hästar och de åt upp en höbal på 500 kg på c:a 3 dagar, de åt alltså för mycket och min häst blev bara tjockare, så hon stallades upp i november/december och sattes på bantning och mer ridning, vi har främst kämpat med musklerna vilka förmodligen redan är borta eftersom jag inte haft tid att rida de sista 3 veckorna.

Hon får mat efter följande:
morgon: 1½ kg hö + 0,5 l hestekraft + 1 dl aloe vera.
lunch: 1-2 kg hö
middag: ½ kg hö + lite till.
kväll: 2½ kg hö.
När jag börjar rida ordentligt igen så kommer hon få följande på kvällen: 0,5 liter havre, 2 dl torr betfor (som blötläggs) samt mineraler om hon blivit riden, annars får hon mindre mängd.

Jag lade även upp ett träningsprogram som jag och Yrpa följde till punkt och pricka när vi satte igång på allvar.

Måndag: 4 varv på travbanan alá 400 meter. (skritt och trav)
Tisdag: Luffsa runt i skogen
Onsdag: 4 varv på travbanan alá 400 meter.
Torsdag: Dressyr i paddock el manege
Fredag: 4 varv på travbanan (skritt, trav o galopp)
Lördag: Skogstur, töltträning.
Söndag: Det som passar för dagen.

Sen har hon en vilodag varje vecka, och vilken det är beror på när jag inte har tid att rida. Jag är ensam på hästen så det spelar in och därför har jag inte en fast dag.

Jag förstår dock inte varför du skall ha hem hästen om du inte har råd, för det första så är det inte snällt att ha den ensam hela tiden, hästar är flockdjur och behöver ha en kompis. Speciellt då islandshästar som har en stark flockkänsla. Det är inte snällt att ha en häst ensam.

Foderanalys är en bra förslag. Dock tycker jag du ska överväga både en och två gånger om du verkligen ska ha henne hemma. Ekonomiska skäl tycker jag inte är någon bra motivering. Man måste se till hästen bästa. Som tidigare inlägg har skrivit; hästen är ett flockdjur. Vet inte vad ni har för överrenskommelse om försäkringar, hovslagare, veterinärkostnader etc men tänk på att det kostar väldigt mycket. Har själv väntat med häst för jag har sparat och gnetat så att jag har en "sjukbudget" den dag jag har en egen om den råkar blir sjuk...

Grejen är den att det inte spelar någon roll om jag tar hem henne till mig eller om hon stannar kvar där hon står nu. Hon kommer bli själv i vilket fall som helst då hästen hon går med nu flyttar inom kort. Därför tänkte jag att det blir närmare för mig och att hon då även får komma in. Är som sagt själv emot att ha häst ensam då jag VET att det är ett flockdjur. Finns även planer på att vi ska bygga åtminstonde en box till så att jag kan hyra ut den till någon.
Tack för alla tips:bow:

Är hon van att gå ute så tycker jag att det bästa vore om hon får fortsätta med det.

Att ensam är ju inte att föredra heller..

Jag vill inte låta pessimistisk men att ta över en isis som ska gå själv och dessutom börja gå in som inte är van vid det, ja man bör nog tänka en gång extra.

Boj skriver bra, har inte så mkt att tillägga men jag tycker det är en dålig ursäkt att hästen ändå skulle bli ensam vare sig den flyttar till dig eller står kvar.Då får du helt enkelt hitta en annan plats där det finns andra hästar.
Tycker inte man erbjuder hästen ett bra hem om den måste vaar själv, får otroligt ont i hjärtat av sånt.

simba_112 skrev:
Grejen är den att det inte spelar någon roll om jag tar hem henne till mig eller om hon stannar kvar där hon står nu. Hon kommer bli själv i vilket fall som helst då hästen hon går med nu flyttar inom kort. Därför tänkte jag att det blir närmare för mig och att hon då även får komma in. Är som sagt själv emot att ha häst ensam då jag VET att det är ett flockdjur. Finns även planer på att vi ska bygga åtminstonde en box till så att jag kan hyra ut den till någon.
Tack för alla tips:bow:

snälla innan du tar hem den hästen hitta åtminstone ett sällskap till pållan...inget flockdjur ska behöva gå ensamt...de mår inte bra av det....hyr en shettis lr vad tusan som helst:cry:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 034
Senast: Milosari
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 006
Senast: Oh_really
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 390
Senast: monster1
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
413
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka