mino
Trådstartare
Ett av mina barn har en klasskompis som gissningsvis har någon form av diagnos. Denna klasskompis har helt egna regler för hur hen får bete sig i skolan, hen behöver inte vara med på gympan och kan få gå i väg från lektionerna om hen är arg, etc. Och det kan ju vara helt i sin ordning. Problemet är hur detta hanteras. Det läraren säger är att "i skolan får man stå ut med att det inte är rättvist" och "då får man lita på de vuxna", "det är väl orättvist för den som inte får vara med på lektionen", ingen förklaring eller motivering ges till övriga barn om varför detta barn har egna regler. (Det framgår inte heller i umgänge med barnet att hen har en funktionsnedsättning.)
Det jag märker på mitt barn är att hen tappar motivationen av att hen inte förstår varför särskilda regler gäller för vissa barn, det blir obegripligt och mitt barn gör ofta tolkningen "läraren tycker bättre om X". Jag kan ju som sagt gissa vad situationen beror på men den gissningen vill jag ju inte säga till mitt barn. Och jag tänker absolut inte övertala hen att lyda de vuxna och inte ifrågasätta orättvisor. Jag tycker att det är opedagogiskt att man inte ger barnen någon form av motivation till varför de inte har samma regler. I mina ögon är det nån sorts lydnadsplikt, att man bara ska vara tyst och göra som man blir tillsagd och inte förtjäna en förklaring.
Vad tycker ni? Jag kan samtidigt förstå att barnet med ev funktionsnedsättning inte vill skylta med sina problem, men är detta enda sättet? (Barnen är i lågstadieåldern)
Det jag märker på mitt barn är att hen tappar motivationen av att hen inte förstår varför särskilda regler gäller för vissa barn, det blir obegripligt och mitt barn gör ofta tolkningen "läraren tycker bättre om X". Jag kan ju som sagt gissa vad situationen beror på men den gissningen vill jag ju inte säga till mitt barn. Och jag tänker absolut inte övertala hen att lyda de vuxna och inte ifrågasätta orättvisor. Jag tycker att det är opedagogiskt att man inte ger barnen någon form av motivation till varför de inte har samma regler. I mina ögon är det nån sorts lydnadsplikt, att man bara ska vara tyst och göra som man blir tillsagd och inte förtjäna en förklaring.
Vad tycker ni? Jag kan samtidigt förstå att barnet med ev funktionsnedsättning inte vill skylta med sina problem, men är detta enda sättet? (Barnen är i lågstadieåldern)