Lätt i framdelen

Shaggy

Trådstartare
Nu har det som jag för 1,5 till 2 år sedan misstänkte skulle bli ett problem blivit just ett problem.
Redan första vintern jag hade Novan märkte jag att hon var väldigt lätt i framdelen när man släppte henne i ridhuset. Under den vintern blev det aldrig något problem för mig eftersom jag släppte henne ihop med en kompis som hon kunde rejsa ihop med. När hon reste sig då så var det mot kompisen som var tråkig och inte ville springa lika mycket som hon.
Förra vintern hade jag inget ridhus att släppa i utan då longerade jag henne på stor volt för att hon skulle få chans att springa av sig det värsta. Ibland blev väl volten inte så rund utan hon kunde helt plötsligt springa rakt igenom volten, då är man liten.
Nu när jag släpper henne i ridhuset så har hon börjat visa tendenser till att resa sig mot mig. Hon har hittills aldrig rest sig mot mig på riktigt ännu men däremot har hon stått på bakbenen lite nu och då på andra ställen i ridhuset, OBS inte mot någon utan bara ställt sig. Hon är väldigt "duktig" på det här och kan tom gå på bakbenen några steg :crazy:.
Igår när jag släppte henne så började hon lätta lite från marken med frambenen när hon kom emot mig (sådär som en leksugen hund kan göra). Jag backade undan (jag vet man ska inte men det var ren reflex) och fick henne att lugna ner sig, och backa undan från mig.
Grejen är att hon i alla lägen är ursnäll, visst hon testar men bara snällt det är först när hon blir upphetsad och vill ha någon att leka med som dom här tendenserna kommer fram. Hon förstår liksom inte att hon väger 500 kg och att jag är för liten för att leka med henne annat än i skritt och möjligen trav när hon är på sitt coola humör.
Hästen går i hagen hela dagarna och i den hagen finns mycket att pyssla med och hon har även en kompis. Tyvärr så är hagen för liten för att springa i (stallägaren har dåligt med mark), om det kunde frysa på och bli snö skulle vi kunna släppa dom i sommarhagarna så att som fick chans att rejsa av sig där men som det ser ut nu finns bara ridhuset som möjlighet.
Hur sjutton löser jag detta :confused:. Hästen blir farlig men vill egentligen inte vara elak eller ens testa i den här situationen utan vill bara ha nån att leka med och matte är ju så tråkig. Att börja bråka med henne blir bara ännu farligare, pressar jag henne det minsta lilla så kommer hon garanterat att stå där och vifta med framfötterna. Det är bara den respekt hon trots allt har för mig som håller henne kvar på backen. Sluta släppa henne vore ju en ide men då kommer hästen att bli fullständigt odräglig eftersom hon älskar att springa och busa och framförallt bocka :bump: :bump:. Släpper jag henne inte så kommer ridningen att bli livsfarlig eftersom hon då tar ut sitt spring och bockbehov med mig på ryggen.
Ska tillägga så här på slutet att Novan är väldigt barnslig, hon har också ett väldigt tudelat psyke. Hon är stenhård och tar alla chanser till att testa men samtidigt så är hon fruktansvärt vek och kan gå fullständigt i baklås om hon inte förstår ett komando och går man på henne så kan det slå åt vilket håll som helst antingen får man en häst som bara låser sig och som det bara är att lägga av med jobbet för dagen med eller så får man ett par hovar i magen. Sen om hon förstår varför hon blir tillrättavisad så tar hon det på rätt sätt men i den här situationen så finns dom två altenativ som jag nämnde.

Sv: Lätt i framdelen

Ja du...

Min var ju som din, tyckte det var kuuuul att stegra och gjorde det absolut inte för att kaxa sig eller skada sig - han ville ju "bara leka".

Jag löste problemet genom att lite dumdristigt lära honom det på kommando, men samtidigt vara stenhårt på att inga två framhovar lämnade marken samtidigt vid något annat tillfälle, då blev han korrigerad (läs: nerplockad på jorden). Det tog inte många veckor innan han la ner att stegra förutom när jag bad honom, kan komma på två gånger på 3 år som han stegrade utan kommando.

Vissa tyckte att jag var knäpp, andra tyckte att det var bra. Ffa tyckte hästen att det var en jäkligt bra deal, för han kunde lätt visa att han var lite extra lätt i framdelen just den dagen, då busade vi, han fick stegra och jag kunde känna mig lugn i att han inte sklle stegra mitt under promenaden ;)

Det är iofs en ide men jag vet inte riktigt om jag vågar det med damen ifråga. Ibland när hon inte förstår vad man vill så kan hon få för sig att testa med nåt annat hon har lärt sig. Blir inte så kul att be om något och helt plötsligt ha en häst som hoppar runt på bakbenen.
Det tål att tänka på och om jag skulle lära henne måste jag komma på ett komando som ingen på något vis skulle kunna göra av misstag :crazy:.
Någon annan som har ideer?

Hästar behöver inte mena illa för att bli farliga....en lek kan lika gärna den sluta i katastrof....
Det låter som att din häst har enooooooooormt mkt överskottsenergi, hon skulle BEHÖVA gå i större hage och få utlopp för sin energi....och gå ute LÄNGE på dagarna, helst såklart lösdrift.. :bow: Hon går ju och trycker på den här energin som måste komma UT på något sätt....och vad låter som, så kanske hon är rätt ung oxå?? Det är viktigt att hästar har en hage att springa i (enl min åsikt) om inte annat blir de mer lätthanterliga....
Men du måste hur som helst få henne förstå att det hon gör är FEL, så gör man INTE! Och då måste du ju tillrättavisa henne annars kommer hon ju inte sluta....då vet hon ju inte att hon gör fel....
Men som sagt, den där överskottsenergin måste du ju få bukt med, och få henne inse att DU inte är någon leksak, va skarp och bestämd mot henne när hon börjar och ryt i och säg att detta är inte ok, men jag tror samtidigt att du måste försöka ordna så hon kan få en hage att springa i......

Visst behöver hon få en hage att springa i, det är nog min högsta önskan just nu. Tyvärr GÅR det inte, om jag släpper henne i en sådan hage så har vi inget bete nästa sommar och det värderar jag nog högre.
Hon går ute mycket kommer ut mellan 7 och halv nio på morgonen och in mellan 8 och nio på kvällen (inklusive ridningen). Lösdrift är en dröm men tyvärr har vi inte kunnat fixa det ännu beroende på brist på tid (och så mark då).
Att flytta hästen till ett annat ställe är inget alternativ. De enda ställen som jag känner till i närheten är stall som min häst kommer att bli sjuk av beroende på att hon är en hosthäst.
Att få henne att förstå att hon gör fel när hon gör så här ser jag som primärt och det är ju just ideer på hur jag gör det som jag vill ha. Att ryta till åt henne när hon håller på att lätta kan som jag sa i ursprungsinlägget resultera i endera av två saker en blockerad häst eller en häst som verkligen fullföljer och helt plötsligt står där och viftar med framhovarna, tyvärr hennes psyke är sådant.
För övrigt är hon inte jätteung precis utan hon är 7 år alltså snart 8 men som sagt hon är väldigt barnslig.

Hej hej!
Vilken ras är din häst av? Tänker på det du säjer med att hon är hård o testar men kan flippa ur om hon inte förstår ett kommando. Låter som en arab men även andra hästar kan ju säkerligen bete sej så. (Jag har en arab själv.) Mina erfarenheter är att det där med att flippa ur över kommandon man inte förstår är ett sätt att komma undan. O menar du verkligen det där att det antingen låser sej eller så får du ett par hovar i magen? Låter ju livsfarligt.

När jag läser det du skriver om att hon ibland springer rätt igenom volten när du longerar osv + det att hon tenderar att resa sej mot dej skulle jag se det hur allvarligt som helst o inte som nån lek. Hon verkar ha 0 respekt för dej o det i samband med behovet att testa kan o kommer bli farligt om du inte sätter rejäla gränser. Talar av egen erfarenhet tyvärr... :o

Sen håller jag med de andra om att det verkar grundläggande med att jämna ut energin hon har. Har du ingen möjlighet att dra ner energin i fodret eftersom hon uppenbarligen inte kan göra av med den energi hon får?

Ett tips är att börja träna ledarskapsövningar, flytta henne undan från dej, backa, flytta rumpan o "öppna vägen" för dej osv. Sen får hon aldrig gå förbi dej, hon ska alltid vara minst nån meter bakom o hålla sej där. Så hon får upp uppmärksamheten på att den lilla människan på marken faktiskt är den som bestämmer vad vi ska göra o när o vad som är ok och inte.

Åkte på en propp av min supersnälle arabkille som jag vet är smartast i världen o rätt hård men jag hade ju ändå inte riktigt fattat HUR smart o HUR hård. Han behöver ett mkt tydligt ledarskap, det fick han efter att han nitat mej o nu är han lycklig igen. Efter det är är reglerna hårda, inte en hov får han röra åt nån riktning utan att jag sagt det först o mkt mkt markträning med ledarskapsövningar är det nu.

Man blir så hemmablind, ser inte alla småsaker man låter hästen göra så att de vinner lite mark i taget o rätt som det är står man där med en olycklig häst som ser sej tvungen att testa vem som bestämmer o så blir man olycklig själv på kuppen.

OM hästen skulle resa sej mot dej trots allt tror jag ett av de bästa knepen för att få henne att sluta med det är att vara snabb o rappa henne på magen med en pisk men jag tror ju själv att man är rätt snabb o bara backa undan när de gör det av ren reflex. Tyvärr. Man är ju ingen häst själv lixom o har inte så mkt att sätta emot...

Vet inte om du blivit så hjälpt av det här men... Har försökt hjälpa till litegrann iaf! Fråga gärna om det är nåt du vill ha svar på av det jag skrivit eller om du vill ha bättre förklaringar på ledarskapsövningar. :banana:

Om jag vore du så skulle jag precis när det är på väg att hända ta ett stort rakskt kliv framåt mot hästen, ha ett långt rep eller något i handen och svinga till med och ryt allt vad du kan - NEJ ! Hon borde bli väldigt förvånad och det är viktigt att du verkligen ser jättefarlig ut och vråla så att du blir hes. EN gång. Om hon sticker iväg efter det så stå stilla några minuter, vänd dig i sidled.

Gå sedan runt lite överallt i ridhuset utan att titta på henne, bry dig inte om vad hon gör så länge hon inte är på dig förstås. Släng med repet lite förstrött, och prova sedan med (när du är väldigt nära) att hoppa raskt fram emot den plats hon står på. Hon hoppar förmodligen undan, och när hon gör det så ställ dig i sidled (icke offensiv position). Här ska du egentligen inte ge något beröm som braaa, eller absolut inte godis utan det handlar om att så här är det bara. Du ser ju aldrig en högre rangad häst först jaga bort en lägre stående, för att sedan gå fram och tugga och sänka huvudet..

"Lek" lite med henne så, få henne att byta varv genom att du förflyttar henne genom att ta hennes plats. Detta är riktig dominansträning. Dvs hästen ska automatiskt ge dig plats närhelst du vill ha den. Du kommer att ha jättemycket nytta av det här i framtiden. Istället för rep kan man också använda en vägpinne, funkar lite bättre på lite hårdare hästar men jag tycker att ett rep är lättare. Men kom ihåg att vid första ansats till att resa sig mot dig, då måste du handla snabbt innan hon kommit upp.

Att hon behöver ut i en hage är en självklarhet, men hur hon än står så MÅSTE hon förstå att du är INTE hennes lekamrat. Vi kan aldrig bli det för de kan få oss ihjälslagen i värsta fall. Däremot så blir hon din arbetspartner.
Jobba med henne istället mycket psykiskt aktivitet vid hand och låt det jobbet ta bort hennes "löverskottenergi". Och ge henne en tålig hästpoalre istället som kan ta lite stök och bök.

Du får väl fråga mig om du tycker att det jag skriver låter konstigt eller nå´t. Lycka till iaf, och du ha hjälm på dig för säkerhets skull !

MVH Helena

Det Helena skriver låter oxå som bra tips tycker jag! :bow:

Jo, en sak jag kanske skulle tillägga. Att när du gör ditt första utfall mot hästen så är det JÄTTEVIKTIGT att du ser fruktansvärt "arg" ut, (var arg fr den delen också, eftersom hennes uppförande är oacceptabelt) Skit i om hela stallet funderar på vad du håller på med om du vrålar för kung och fosterland och spelar "apa" med hela kroppen. Slå till henne med grimskaftet HÅRT och snabbt (eller ett låångt spö eller vägpinne om hon är riktigt hårding).

För att sedan när hon förhoppningsvis slutar med detta och du får en trevlig häst så kan du bara använda ett mkt kraftigt NEJ om hon gör något som är opassande. Hon kommer att komma ihåg den gången matte "såg ut som att hon skulle ha ihjäl mig", och du behöver inte bruka alls lika mkt fysiskt våld. Vilket man ju helst inte vill.

Och att du ställer dig i sidled så fort du får den reaktion du ville ha är ett slags beröm i sig till hästen, eftersom du inte längre hotar henne. Jag lovar att det är effektivt. Du skrev aldrig vilken ålder det var på hästen, men om den är ung så tror jag att den här metoden kommer att hjälpa dig väldigt mkt. Unga hästar är ganska lätta att påverka med röst och kroppspråk. De har inte hunnit skapa sig lika mkt "rutin" för hur vi människor uppför oss. Förstår du vad jag menar, eller låter jag som cosmoskatten ? :-)

Little_Cowgirl skrev:
Vilken ras är din häst av? Tänker på det du säjer med att hon är hård o testar men kan flippa ur om hon inte förstår ett kommando. Låter som en arab men även andra hästar kan ju säkerligen bete sej så. (Jag har en arab själv.)
Hon är korsning halvblod/arab men har mycket arab i huvet
Little_Cowgirl skrev:
Mina erfarenheter är att det där med att flippa ur över kommandon man inte förstår är ett sätt att komma undan.
Tror inte att det är för att komma undan för hon kan låsa sig för att en annan häst i ridhuset inte förstår. När hon väl har blockerat sig (för att man gått för fot fram) så är hon blockerad sen det är bara att gå hem, men dan efter så kan man nå rätt resultat om man bara tar det långsammare. Så nej jag tror inte att det är att komma undan som är orsaken.
Little_Cowgirl skrev:
O menar du verkligen det där att det antingen låser sej eller så får du ett par hovar i magen? Låter ju livsfarligt.
Vanligen tar det sig inte så drastiska uttryck men jag hade en kompis som råkade gå på henne i en liknande situation och hon fick en hov i magen. Nu var nog inte syftet att träffa då hon bara blev smutsig på jackan men tendensen finns där. Detta var iofs första året jag hade henne och hon kan ju vara annorlunda nu men jag är tveksam. Det där med två hovar i magen gäller enbart när hon är taggad på ett speciellt sätt annars finns inte tanken i huvudet på henne.

Little_Cowgirl skrev:
När jag läser det du skriver om att hon ibland springer rätt igenom volten när du longerar osv + det att hon tenderar att resa sej mot dej skulle jag se det hur allvarligt som helst o inte som nån lek. Hon verkar ha 0 respekt för dej o det i samband med behovet att testa kan o kommer bli farligt om du inte sätter rejäla gränser. Talar av egen erfarenhet tyvärr... :o
Det var exakt samma situation då som nu hon hade för mycket spring i benen och behövde springa av sig och då hamnar hon uppenbarligen i ett mycket speciellt mentalt läge.

Little_Cowgirl skrev:
Sen håller jag med de andra om att det verkar grundläggande med att jämna ut energin hon har. Har du ingen möjlighet att dra ner energin i fodret eftersom hon uppenbarligen inte kan göra av med den energi hon får?
Det går tyvärr inte hon går redan på en låg energi mängd och är påväg ner i vikt.

Little_Cowgirl skrev:
Ett tips är att börja träna ledarskapsövningar, flytta henne undan från dej, backa, flytta rumpan o "öppna vägen" för dej osv. Sen får hon aldrig gå förbi dej, hon ska alltid vara minst nån meter bakom o hålla sej där. Så hon får upp uppmärksamheten på att den lilla människan på marken faktiskt är den som bestämmer vad vi ska göra o när o vad som är ok och inte.
Håller på med sådana saker flyttar framdel och bakdel går rakt mot henne och kräver att hon ska vika undan, backar undan henne kallar in henne osv. När vi går kräver jag att hon ska gå i den possition jag väljer det må vara bakom bredvid eller framför alltutifrån hur det passar i just den terängen och den situationen.

Little_Cowgirl skrev:
Man blir så hemmablind, ser inte alla småsaker man låter hästen göra så att de vinner lite mark i taget o rätt som det är står man där med en olycklig häst som ser sej tvungen att testa vem som bestämmer o så blir man olycklig själv på kuppen.
Visst blir man hemmablind och ibland vore det nog bra om någon kunde komma utifrån och se vad man egentligen pysslar med. Jag försöker dock hålla åtminstonde en miniminivå på vad jag tillåter. (Hmm vart det åt rätt håll :confused: )

Little_Cowgirl skrev:
OM hästen skulle resa sej mot dej trots allt tror jag ett av de bästa knepen för att få henne att sluta med det är att vara snabb o rappa henne på magen med en pisk men jag tror ju själv att man är rätt snabb o bara backa undan när de gör det av ren reflex. Tyvärr. Man är ju ingen häst själv lixom o har inte så mkt att sätta emot...
Jag har tänkt exakt samma tanke men frågan är vad resultatet blir :crazy:. Ingen som har en rustning att låna ut :idea: för jag ska ärligt erkänna jag blir rädd för min häst när hon håller på sådär :crazy:
Tack för dina tankar och ideer

Att ta ett steg frammåt vore nog det bästa men det kommer jag på 3 sekunder försent när jag redan instinktivt backat dom där tre stegena. Jag jobbar henne aldrig lös utan att ha ett dressyrspö i handen både för att ha som förlängd arm att förtydliga med och som självförsvar ifall det skulle behövas. Det har inte behövts ännu men jag vill inte behöva använda det heller (hon är för övrigt inte rädd för spöt). Det vore kanske bättre med ett längre spö men jag är otroligt bra på att trassla in mig i endel saker (läs tyglar pinnar och longerlinor) och jag börjar bli riktigt trött på att ha en häst som står och skrattar åt mig.
Några gånger har jag bestämt mig för att om hon upprepar det där (kan vara nånting jag tjatat om några gånger) så faller himmlen ner över henne. Hon har ju då givetvis inte upprepat något mer för hon har väl känt att nu är jag ute på hal is då matte börjar bli ARG. Egentligen kanske man skulle ta till det snabbare och kanske ha den känslan på lur under ytan jämt, men då skulle jag inte må bra och inte tycka att det var kul längre. Jag har dessutom ett otroligt tålamod så fort jag börjar jobba med en häst (utom mot en häst som påstår att deninte kan gå av stallbacken), tar det 10 år att driva igenom min vilja så tar det så lång tid men det kommer blli jag som vinner. Kanske inte alltid den bästa egenskapen.
Hmm det här blev kanske inte svar på ditt inlägg men det var lite tankar som kom upp när jag läste det.
Fortsätt gärna att spinna vidare med tips och ideer :bow:.

Det du skriver om att du borde kanske ha närmare till att bli riktigt arg osv stämmer nog hur bra som helst i ert läge. Jag håller med dej om att det är hur tråkigt som helst att behöva vara sån men vissa hästar kräver tyvärr det. Jag har insett efter det som hände att för mej gäller det att ha järnkoll på småsaker o att han lär sej att det smäller direkt, inte bara efter att han sparkat sönder mej. O att det inte är ok att ta två steg åt sidan när jag ryktar ibland men inte ibland utan att det aldrig är ok.
Men jag har bestämt mej för att jag är tvungen att bli arg snabbt men det går oxå över direkt. Ska jag gå o va arg jämt funkar det ju inte. Tror det är lättare för mej eftersom olyckan redan hänt o jag insett att jag verkligen är TVUNGEN! För både min o hästens skull.

Tänkte efter att det hade hänt att jag är glad att jag har en hund som jag kan va hur slapp som helst med, han älskar att vara mej till lags. :love: Hade inte orkat med två djur att ha järnkoll på o va hård med nämligen... :crazy:

Sen tror jag att hästen blir bättre o bättre, dvs man kommer inte behöva ha nära till ilska jämt utan de blir trygga efter ett tag när de vet att reglerna är hårda men rättvisa o slutar testa. O min pålle verkar lyckligare nu än han varit på länge... :love:

Man lär sej mkt på att ha en smart häst oxå!

Sen känner ju du din häst bäst o vet hur hon reagerar i olika situationer osv. Jag har inte så stora erfarenheter av det här med hästar med superenergi men för mej gäller att i vilket tillstånd han än är, rädd, överskottsenergi eller vad som så ska han hålla sej till mina regler o aldrig utsätta mej för fara (dvs sin egen kroppstyngd eller dylikt). Då kan han lita på mej o jag på honom.

Hoppas du får fler tips som är användbara o att det löser sej för er! :) Är alltid jobbigt med halvdana förutsättningar oxå med hagar o så. Vi har jättefina hagar men inte så bra ridvägar. Ska snart flytta o bo i ridparadiset 10 månader o då ska här ridas om allt går enligt planerna... :bump:

Shaggy skrev:
Att ta ett steg frammåt vore nog det bästa men det kommer jag på 3 sekunder försent när jag redan instinktivt backat dom där tre stegena.
Om jag var du: Jag skulle dra fram den här reaktionen hos hästen så fort jag kunde så att du är beredd och redan vara peppad med "känslan av att jag är en tiger". Det ger iaf mig mer mod. (läs mer längst ner)
Sluta med detta "matte börjar bli arg". Du har fått nog av hennes betende, du börjar bli rädd för henne, du måste ta tag i saken rejält ! Du ska inte tåla att hon ens går något dumt en sekund. Du ska bli ORDENTLIGT arg.

Nog med tålamod nu. Du har visat massor av gånger, hon trotsar gång på gång. Du behöver skrämma skiten ur henne på allvar en gång. Med det menar jag inte att du ska gå efter henne och hytta med vägpinnen en halvtimme, utan bete dig som hon aldrig sett dig förut. Tänk på nån människa som gjort dig förbannad eller nåt så att du får lite adrenalin. Sen, när hon hoppat iväg kan du ställa dig och räkna till tio... Har du henne lös är det ju bara för henne att springa iväg från dig. Sen gör du det jag skrev i tidigare inägg.

Kan du trassla in dig i en vägpinne ?

Och jo, du måste ha den här uppmärksamheten och spänningen på lut HELA tiden när du jobbar med henne. Iaf tills ni löst ert lilla kommando problem. Skit i longeringen, det är bland det värsta man kan hålla på med.

Led henne i en lång lina. Gå framåt. Tvärnita. Ställ dig sidledes om hon stannar. Backa om hon kommer för nära. Stanna, ställ dis sidledes. Hoppa framåt med en ordentlig duns i backen precis där hon står. Ställ dig sidledes så fort hon flyttat på sig. Försöker hon springa förbi, byt riktning. Ha träns på om det känns bättre. Byt varv, byt varv, hon kommer att bli så trött att hon inte vet vad. Men ditt största problem är inte hästen tror jag, utan ditt eget självförtroende.

Jag vill inte låta dum, dömande, elak eller "veta bättre". Jag har bara varit som du själv och haft liknande problem. Jag vet att det är otäckt. men om detta får fortsätta blir det ännu värre. Om du har henne lös eller i en lång lina så har hon alltid chansen att fly undan, och det gör en häst normalt sätt alltid. Du kommer att vinna så mkt på att få hennes "riktiga" respekt.

Men innan du går och gör detta: Peppa dig själv mentalt, och undvik en dag när du känner dig lite nere, eller ofokuserad. I ditt fall kanske en "dålig" dag skulle hjälpa till dig att få det där extra kicken. Att sparka hästen hårt i magen funkar också mycket bra om hon mot förmodan inte skulle flytta sig när du hoppar mot henne. Eller peta till i bogen med vägpinnen samtidigt.

Det finns en fortsättning efter det här också, men den tar vi sen om du vill ha den. det här tycker jag är det du måste göra först.

Och du : Hjälm, och säkerhetsväst om du har det är alltid bra "rustningar".

Skriv gärna och fråga om det är nåt som verkar knäppt eller du funderar över. //Helena

asmodeus skrev:
Om jag var du: Jag skulle dra fram den här reaktionen hos hästen så fort jag kunde så att du är beredd och redan vara peppad med "känslan av att jag är en tiger". Det ger iaf mig mer mod. (läs mer längst ner)
Sluta med detta "matte börjar bli arg". Du har fått nog av hennes betende, du börjar bli rädd för henne, du måste ta tag i saken rejält ! Du ska inte tåla att hon ens går något dumt en sekund. Du ska bli ORDENTLIGT arg.
Att provocera fram reaktionen vore nog det bästa men då lyckas jag nog inte provosera fram den.

asmodeus skrev:
Nog med tålamod nu. Du har visat massor av gånger, hon trotsar gång på gång. Du behöver skrämma skiten ur henne på allvar en gång. Med det menar jag inte att du ska gå efter henne och hytta med vägpinnen en halvtimme, utan bete dig som hon aldrig sett dig förut. Tänk på nån människa som gjort dig förbannad eller nåt så att du får lite adrenalin. Sen, när hon hoppat iväg kan du ställa dig och räkna till tio... Har du henne lös är det ju bara för henne att springa iväg från dig. Sen gör du det jag skrev i tidigare inägg.
Men jag måste ju bli kallt förbannad och det är jag värdelös på jag blir riktigt hett förbannad när jag sätter den sidan till och då blir det nog inge bra :confused:.
Att hästen ska ha en flyktväg är givet det ska hon ha i "alla" situationer.

asmodeus skrev:
Kan du trassla in dig i en vägpinne ?
Ja det kan jag säkert,jag är expert.

asmodeus skrev:
Och jo, du måste ha den här uppmärksamheten och spänningen på lut HELA tiden när du jobbar med henne. Iaf tills ni löst ert lilla kommando problem. Skit i longeringen, det är bland det värsta man kan hålla på med.
Trasel på jobbet trassel i stallet hmm dett albir jobbigt men jag måste ta tag i det jag vet....
Jag longerar inte med lina nu. Tycker inte om longering egentligen utan det var ett sätt att lösa den akuta situationen förra vintern. Idag har jag henne alltid lös då jag får mer kontakt och bättre resultat på det sättet.

asmodeus skrev:
Led henne i en lång lina. Gå framåt. Tvärnita. Ställ dig sidledes om hon stannar. Backa om hon kommer för nära. Stanna, ställ dis sidledes. Hoppa framåt med en ordentlig duns i backen precis där hon står. Ställ dig sidledes så fort hon flyttat på sig. Försöker hon springa förbi, byt riktning. Ha träns på om det känns bättre. Byt varv, byt varv, hon kommer att bli så trött att hon inte vet vad.
Frågan är vem som blir tröttast ;)

asmodeus skrev:
Men ditt största problem är inte hästen tror jag, utan ditt eget självförtroende.
Nej jag har inte dåligt självförtroende, nej jag harinte dåligt självförtroende, nej... :angel:

asmodeus skrev:
Jag vill inte låta dum, dömande, elak eller "veta bättre". Jag har bara varit som du själv och haft liknande problem. Jag vet att det är otäckt. men om detta får fortsätta blir det ännu värre. Om du har henne lös eller i en lång lina så har hon alltid chansen att fly undan, och det gör en häst normalt sätt alltid. Du kommer att vinna så mkt på att få hennes "riktiga" respekt.
Du låter inte dömande

Hinner inte svara på resten nu men skriv gärna mer för det du säger låter vettigt. :bow:

Kroppspråket är jag med på, att göra sig stor och farlig, men att skrika och vråla åt en häst är det bästa sättet att säga "Jag är en idiot, lyssna inte på mig".

Tycker återigen det Helena skriver verkar mkt vettigt. :bow: O så skönt att någon mer skriver om att bli riktigt förbannad o att man ibland måste vara riktigt hård på hästen. Man brukar bli lynchad annars om man ens antyder att man kan bli tvungen att lyfta lillfingret mot hästen... :crazy:

Det bästa är väl självklart om du kan bli "kallt" förbannad men tror inte det gör så mkt om du blir heligt förbannad heller för huvudsaken är att det blir en rejäl reaktion. Jag vart så förbannad på min pålle när han sparkade mej att jag inte minns vad jag gjorde de första hundradels sek efter men det funkade uppenbarligen ändå. :angel: Nu skrattar han inte åt mej längre... Men han vill gärna vara med mej!

Jag är egentligen mycket negativ till att slå på hästar då jag anser att människan ska ha såpass mycket hjärna så att vi ska kunna lösa situationerna ändå. Tyvärr hamnar man nog någon enstaka gång i en situation där vi får ta till fysiskt våld och jag börjar misstänka att jag har hamnat där nu :crazy:. I perioder så har jag misstänkt att vi någon gång kommer att komma fram till att vi ska ha en fysisk uppgörelse men strax efter att jag insett detta så har de värsta problemen löst sig för tillfället och jag har skjutit det hela på framtiden.
Fan det här känns skitruttet Novan är min bästa vän och man slår inte på sina vänner :cry:, men samtidigt kanske man kan se det som att det är hon som har valt slagsmålsvägen eftersom jag givetvis har talat om för henne (om än milt= harklat mig lite vilket brukar räcka) att detta är inte tillåtet.
Ska vi slå bad om att om jag måste gå på henne fysiskt så kommer det helt plötsligt att växa upp någon ur läcktaren som ser det och som därmed får helt fel uppfattning om mig. Jag slår inte hästar. Jag petar på dom för att förstärka en hjälp mer än så är det inte.
Vet egentligen inte vad jag vill ha sagt med det här inlägget :confused:.

Jag menar inte att hon ska stå och skrika och vråla hela tiden åt sin häst, utan den enda gången hon måste gå emot henne om hon börjar resa sig. Vår röst är väldigt effektiv att använda, eftersom vi egentligen inte kan bruka fysiskt våld såsom en häst gör mot en annan. En häst hotar först, och om den inte hjälper, tar den till det våld den hotat med... Och om man måste visa en ganska dominant häst att här är jag, titta gå bort från mig, så räcker det inte alltid med bara kroppspråk.

Nu låter det som att jag bara vrålar och slår vilket jag ABSOLUT INTE gör. Jag slår bara en häst om den slår eller biter mot mig. Men rösten är väldigt effektiv, att berömma med en ljusare mildare tonart när hästen gör något bra (smekningar tillika speciellt om den inte riktigt förstår), och sänka den och vara mer barsk om man helt enkelt vill säga att Nej, så vill jag inte att du gör. Vips, då slipper man till slut allt viftande, piskande och smällande och kan föra en dialog med sin häst, såväl på marken som på ryggen.
Det är iaf för mig det optimala + kroppsspråket naturligtvis.

Det var Diana Rhodin som fick mig att inse detta för några år sedan. Hon tränar allt från tigrar till hästar med samma metod, och min relation till mina hästar har efter det bara blivit bättre.

Shaggy. Tro mer på dig själv ! Skit i vad folk tycker och tänker. Ta den här uppgörelsen nån dag när det inte är så mkt folk i farten om du tycker att det är jobbigt att folk ska kommentera. Både du och jag vet att du inte är någon hästplågare och kommer aldrig att bli heller. Och visst, våra hästar är våra vänner, men de beter sig ju liite annorlunda än vad vi gör och just nu spelar din kompis dig ett spratt på din bekostnad. Det bästa vore om du kunde ta hjälp av en duktig (kanske inte riktigt NH) men "hästmänniska" som kunde vara brevid dig och supporta dig, men själva konfrontationen MÅSTE du ta själv med din häst.

Jag har förmågan att kunna bli riktigt arg på sekunden och det kan vara jättebra för det är ju precis då det händer man ska försvara sig eller tillrättavisa, men svårare är det för mig att lugna ner mig sen. Mina ben skakar, och jag måste ställa mig och räkna lugnt till tio och tänka på något roligt för att bli kvitt det eftersom jag aldrig vill vara "arg" på mina hästar i efterhand. Kanske det vore något för dig också att träna på ? :-)

Jag säger fortfarande; skrik aldrig åt en häst.

Att vara barsk i rösten, men fortfarande låg i volymen, det köper jag. Men att vråla för kung och fosterland, det hör inte hästvärlden till - punkt. När man skriker låser man hela kroppen, man låser sig mentalt och de flesta människor kan inte slå om nog snabbt från det till att bli neutral och berömmande för att ett vrål ska ge den effekt man är ute efter i ett korrigeringsläge då allt måste gå snabbt som fan.

Så kroppsspråket och att använda rösten för att kommunicera - inte vråla - det köper jag som sagt. Men jag har lärt mig från HÄSTAR, inte från cirkustränare, att skrik och vrål, det lyssnar ingen häst till med själ och hjärta.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 519
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar