Lätt att vara mamma?

Sv: Lätt att vara mamma?

Det dar ar ju lite intressant! Mina vaknar ung som din (bara det att de ar tva, sa det blir liksom dubbelt och darmed inte sa mkt somn for foraldrarna!) och jag anser inte att de sover hela natter. Trots att det oftast gar pa 5 minuter, ibland annu kortare, att fa dem att somna om igen.

Men ditt svar far mig att kanna mig battre for nar jag pratar med min bekantskapskrets sa sover minsann alla andras barn "hela natter" men da kan jag komma ihag att det kan vara en definitionsfraga :D

Hur har ni haft det som mamma? Tycker ni det varit jobbigt eller lätt? Har ni haft "lätta" barn?

I stort sett lätt de första sex åren. Tidsödande, men inte svårt eller jobbigt.

Därefter jobbigt i varierande grad fram till en tid efter gymnasiet, ungefär. Mindre tidsödande, men mycket mycket mycket svårare.

Kl

Jag tanker som Bjork, om nagon fragar om Sam sover hela natter svarar jag: Ja, eller alltsa han vaknar ju ett par ganger for att ata men han sover hela natten. Forutom uppvaken da.... :D Kanske lite tvetydigt. Han satter sig ocksa upp direkt nar han vaknar till. For mig kanns det inte som ett problem och inget jag tanker jobba bort med Tryckpress eller sa (:D), vi trivs med det har och ar utsovda eftersom han sover i min sang precis bredvid tutten.

Hej jag tycker att jag har det bra med min son blir 17 i höst..har inte några problem alls med honom,vi kan prata om allt"hoppas jag" Jag ska inta vara naiv och inte tro att min son inte kan göra dumheter men jag har inte märkt av det ännu,,han va lättsam när han va liten och är lättsam nu..han är inte ute och ränner på kvällar och helger,har sin sport och sina kompisar där och hjälper till hemma när jag ber om det,sen har han lite tonårsstök i rummet med kläder överallt men han plockar upp det när jag ber honom.2jag har nog världens bästa son" i mina ögon är han det

Jag tror att den "vetenskapliga" definitionen på sova hela natten är när barnet sover oavbrutet mellan ca 24.00 och 05.00.

Mvh

Tora

Det dar ar ju lite intressant! Mina vaknar ung som din (bara det att de ar tva, sa det blir liksom dubbelt och darmed inte sa mkt somn for foraldrarna!) och jag anser inte att de sover hela natter. Trots att det oftast gar pa 5 minuter, ibland annu kortare, att fa dem att somna om igen.

Men ditt svar far mig att kanna mig battre for nar jag pratar med min bekantskapskrets sa sover minsann alla andras barn "hela natter" men da kan jag komma ihag att det kan vara en definitionsfraga :D

Ja, du ser! Och jag kan hävda att vi har det superjobbigt med ett barn som fortfarande vaknar flera ggr/natt... :angel:

Jag tycker liksom bara det känns... helt normalt liksom!? Så jag tycker ju inte det är så farligt.

Jag tror att den "vetenskapliga" definitionen på sova hela natten är när barnet sover oavbrutet mellan ca 24.00 och 05.00.

Mvh

Tora

jahaja. Vår son sover ju oftast oavbrutet mellan 20 och 00.
Men 24-05 blir det i regel något uppvak (någon enstaka natt har han sovit även då).

My vaknar oftast en-två gånger för att äta (oftast en gång vid tre tiden), men hon är knappt vaken själv, letar bara efter mat med halvöppen mun och lite gny... så fort hon får tutten i munnen så äter hon i ca fem minuter och sedan somnar hon gott igen. Jag tycker att det känns som att hon sover "hela natten", eftersom jag knappt behöver vakna (vi samsover)... men egentligen är det kanske lite fel att säga så, för hade jag inte funnits där med min tutte, så hade hon ju börjat skrika och vaknat ordentligt så småningom.

Vi lägger henne mellan 20-21 och hon sover oftast till 06-07, med bara en nattamning vid tre tiden. Sen ammar jag igen när hon vaknar, leker en timme i sängen och sen sover vi vidare till 10-tiden, toppenbra!

Till TS:
Nu har jag ju bara varit mamma i drygt tre månader, men jag måste säga att det hitills har varit mycket enklare och mycket roligare än vad jag hade föreställt mig! Det är helt underbart att vara mamma! Visst är jag trött ibland, och visst kan det vara jobbigt om My är övertrött och gnällig, men sen gör hon något underbart som att le eller skratta eller upptäcka sina händer och då blir jag alldeles lycklig =)

Vardagen har också varit mycket enklare än vad jag trott. Jag får sova bra på nätterna, jag kan fixa i hemmet när My är med på magen, hon har nu börjat leka lite längre stunder själv under någon leksak (vilket underlättar massor) och det fungerar super att ha med henne i stallet (även om det är skönt de gånger hon kan vara hemma med pappa och jag kan åka dit ensam!).

//Julia

5 h i streck räcknas som en "hel" natt. Vilket ibland är tokigt då vissa får för sig att inte ge sina hungriga barn man utan låter dem skrika sig till sömns om de vaknar eftersom de är gamla nog att sova en "hel" natt (men då räknar man inte 5 h utan snarare 8 h eller mer....:crazy:).

Tycker ni det har varit lätt att vara mamma?
Har ni haft "lätta" barn?

Jag tror att jag var gjord för att vara mamma! Jag har alltid haft lättsamma djur och har fått lättsamma barn. Sedan har jag turen att ha en sambo där det aldrig varit någon tvekan om engagemanget.
Jag funderar ibland på hur man hade klarat det om man var ensamstående och fick två kolikbarn på en gång, det måste vara en enormt tuff resa!

Våra barn har varit glada och nöjda och jag tycker att jag la upp det väldigt "smart" när de var små och jag satte igång en lek och sedan långsamt drog mig ur och gick in och gjorde stödinstatser när leken falnade.
Nu när de är snart 4 år så är de förstås enormt självgående.

Jag fick börja sova "hela" nätter (d.v.s. 5 h i streck) när de var 3 månader och det var guld för återhämtningen.

Däremot hade vi ingen räkmacka vid ankomsten, det var för tidig förlossning, snitt efter att ha varit helt öppen ett antal timmar, ena barnet i sätesbjudning och sedan sjukhusvistelse under en månads tid.
Men å andra sidan så gav det mycket annat. Jag tror att man måste se det positiva i varje händelse, bryta ihop och sedan komma igen!:D

5 h i streck räcknas som en "hel" natt. /QUOTE]

Jamen isf sa har mina sovit "hela natter" sedan de var 5 veckor gamla... jag raknar det daremot inte sa - om de regelbundet sovit fran 19-06/07 med typ ett uppvak vardera daremellan sa hade jag daremot ansett att de sov hela natter!

Jag kanske ar onodigt hard :D

5 h i streck räcknas som en "hel" natt. Vilket ibland är tokigt då vissa får för sig att inte ge sina hungriga barn man utan låter dem skrika sig till sömns om de vaknar eftersom de är gamla nog att sova en "hel" natt (men då räknar man inte 5 h utan snarare 8 h eller mer....:crazy:).

:(

Men fya vad hemskt det låter :crazy:

Där sa du nått som egentligen har stor betydelse, sambons engagemang...
Sambon fick veta dagar innan Simon kom till världen att han skulle bli varslad, därför jobbade han så mycket han bara kunde = jag fick vara hemma ensam med sonen som ej sov på nätterna, hade problem med magen + kräktes som jag vet inte vad.

Har haft sonen väldigt mycket själv. Kan vara därför jag tycker det varit extra jobbigt...

Sen det där med sömnen så började han sova "hela" nätter dvs minst 5 timmar i sträck som 1,5 mån gammal. Och han sover nog bra nu ändå även om det är sämre än då:D Jag ska nog inte klaga...

Under de 5 månader jag varit mamma får jag nog säga att jag haft det lätt. E är oerhört lättsam, oftast. Amningen har funkat som den ska, E har växt bra, han är så gott som alltid på bra humör, han är lätt att ha barnvakt till... han är överlag väldigt lätt att tillfredsställa. Visst har vi våra dagar när jag bara vill lämna honom till sopgubbarna, men jag har haft det bra. Min man har kunnat vara hemma ganska mycket också och vi har varit upp hos min mamma och mina svärföräldrar hyfsat mycket också.

Jag räknar med att det kommer slå tillbaka i tonåren. Jag vet hur både jag och hans pappa var i den åldern.:angel:

Ja, jag tycker det är väldigt lätt att vara mamma till Maja! Hon är en ängel, och har varit sedan hon föddes. Förutom innan vi började ge ersättning, hade inte tillräckligt med mjölk. Då var hon rätt kinkig ;)
Men hon är nästan alltid glad och nöjd. Har sovit hela nätter sedan hon var 1½ månad gammal, sover runt 19.45-8.30 oftast. Hon är ett friskt barn, nyfiken och social. Lätt att lämna i från sig även om hon haft lite extra mammiga perioder då och då. Hon var kräkbarn till 6 månader ungefär men det är inget som vi upplevt som 'jobbigt'. Äter alltoch är väldigt lätt att ha att göra med. :)

Vi är så bortskämda med henne och jag tror ju såklart att nästa blir tvärtom. :D Hade ju känts bättre om man först fått en som var krånglig och tvåan är som Maja ;)

Vi är så bortskämda med henne och jag tror ju såklart att nästa blir tvärtom. :D Hade ju känts bättre om man först fått en som var krånglig och tvåan är som Maja ;)

Nepp for da hade det kanske inte funnits nagra tankar pa en 2:a ;)

Det ar verkligen intressant hur man uppfattar foraldraskapet, jag hade nog t.ex. tyckt att det var ratt jobbigt med ett krakbarn, mina kraktes i princip aldrig och jag har hittills aldrig haft ombytesklader med mig nagonstans (de ar 16 manader nu). A andra sidan vet jag inte HUR manga ggr jag har fatt kommentaren "tvillingar?! Stackars dig :eek:" :mad::mad::mad:

Kanns som om det viktigaste ar att man har en positiv och sund installning :)

Där sa du nått som egentligen har stor betydelse, sambons engagemang...
Sambon fick veta dagar innan Simon kom till världen att han skulle bli varslad, därför jobbade han så mycket han bara kunde = jag fick vara hemma ensam med sonen som ej sov på nätterna, hade problem med magen + kräktes som jag vet inte vad.

Har haft sonen väldigt mycket själv. Kan vara därför jag tycker det varit extra jobbigt...

Det är självklart att det är tufft att vara själv gentemot att ha en annan ansvarig förälder som tar tid med barnen! En helt annan resa som nästan inte är jämförbar!
Jag var ensam i sammanlagt 6 veckor nu när min sambo låg på sjukhus och det är klart man märker skillnad. Det fungerar så länge man själv är frisk och kan ligga steget före men skulle man själv bli däckad och inte har någon avlastning kan nog föräldraskapet kännas mardrömslikt!

KL

Mycket svårare att vara mamma än vad jag kunde föreställa mig innan. Sonen har stora humörsvängningar, äter dåligt och sover fortfarande inte 5 h i sträck (om vi nu fastnar för att det är definitionen)

Men det är nog priset jag får betala för en kille som är tidig i motoriken (därav svårt att sova - varva ner - kroppen rycker osv, dock min egen teori), har ärvt mitt humör, temperament och tålamod på prick (därav humörsvängningarna, jag hade verkligen hoppats han skulle ärva makens humör och temp) men som naturligtvis har såååå många fina sidor och även lätt för sig med det mesta. Men lätt att vara mamma kan jag aldrig säga att jag tycker det är.

(Det är nu man ska tillägga att jag så klart älskar honom mer än vad jag föreställde att man kunde - så det tillägget gör jag med!)

Absolut inte lätt!

Att bli förälder är en spännande, rolig och ansvarsfyllt utmaning, tycker jag. Ungefär som när man får ett coolt jobb som man inte riktigt vet om man klarar. Man vet att man kommer få jobba hårt i början, men man är villig att göra det för att det är en otrolig jobb-chans.

Jag förundras ofta över att det är så många människor som är villiga att ta på sig den tunga uppgiften att vara förälder. En del är dessutom ensamstående!:bow::bow:

Jag tycker att det har varit lätt att vara mamma.
Både när de var små och nu när de är stora.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 019
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar