Låta broddarna sitta i?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Låta broddarna sitta i?

min fungerar utmärkt att ha brodd i hela tiden.

sen är ju hästar olika. har en häst i stallet som bara har en brodd i bak, man får alltså brodda i en brodd i varje bak innan man rider. han gör sig illa i boxen o hagen om han har fler brodd bak.

Tja, man använder broddar för att det är halt ute. Det blir inte mindre halt för att man inte rider hästen när den ex. ska ut i hagen (och under vistelsen i den med för all del).

Men tja, har man tid att brodda av och på sin häst ut och in från boxen varje dag är väl det trevligt. Men hur många tror du skulle ha den möjligheten i dag?

De är väl inte mitt problem, förstår inte vrf det är relevant:confused:

vad har inte med saken att göra?
det är min verklighet i broddfrågan,
säg att du hade jobbat på stället jag jobbar på, hade du tyckt det var helt i sin ordning att du varje morgon får skruva i 224 brodd, och varje kväll skruva ur 224 brodd?
vad mer hade du hunnit göra den dagen?

Då undrar ju jag varför ni har så många broddar i varje hov, 4 i varje hov hade kanske räckt?
Hade man haft 16 broddar per häst ist så hade man kunnat om man e 5 pers fått alla hästar broddade på en timme ungefär, överkomligt tycker jag, men de är ju bara så som jag tänker ingen annan behöver gilla det o jag behöver inte gilla de sättet ni gör det på heller.....

nej det räcker inte med fyra brodd per hov när det är travare som ska kunna springa på isbana. det blir inte nog fäste..

Nä man behöver inte gilla varandras sätt, men eftersom du verkar så säker på din sak så vill jag gärna höra hur du hade löst situationen jag sitter i..
För eftersom det nu är så skadligt att ha hästen broddad dygnet runt måste jag ju genast tala om det för tränaren jag jobbar för! Så han inte förstör hästarna som sprungit in miljoner med att ha broddar dygnet runt! :cool:

Du behöver inte vara så agressiv.
Å börja inte prata travhästar med mig. Jag är INTE ett fan av travsporten..
Bara för att de sprungit in miljoner betyder inte att de mår bra av att vara broddade hela tiden....Men inget som bekommer mig, jag gör som jag tycker e bäst o ni gör som ni tycker e bäst.

jag är inte agressiv, jag försöker få dej att argumentera för din sak, inte bara säja "för att jag tycker så"

Varför skulle man krångla med att skruva ur brodden?!?!?!?!?!?!? :confused:

Jag bor på breddgrader där hästen måste vara broddad i hagen, broddad för att över huvud taget gå ut på stallplanen vintertid.
Likaså när jag kör hästen till ridhus och/eller träningar måste hästen ha brodd för att kunna lastas i och ur utan att fläka sig.
Att brodda ur för transport vore enormt idiotiskt, fick det bekräftat för några månader sedan, i halkan åkte släpet ner i diket och jag fick lasta ur hästen och leda henne till stallet vid ridhuset, ca 1 km. På en väg så hal att man knappt kunde stå på den, i mörker och utan chans att gå av vägen vid möte.

Och felbelastning behöver jag inte vara orolig för, jag har så pass mkt strö i boxen att hästen står med korrekt benställning.

Och så kort tid som hästen står på stallgången så hinner det inte bli något slitage.

Att skruva ur och i brodden i tid och otid, det känner jag är slöseri med tid! Sådant kan man pyssla med i Skåne där man inte behöver brodd hela tiden. Eller möjligtvis om man har sysselsättningsproblem kan man ju göra det... :cool:

Jag tycker ju förstås att jag redan har lagt fram mina argument.....
Gillar inte att upprepa dem om o om igen.. De e ju ingen som kommer tycka att de är mer rätt om jag säger de fler gånger eller hur?

men en fråga kan du väl iallafall svara på: :)
vad tror du ska hända om hästen är broddad i boxen?

varför händer det inte dagligen på mitt jobb isåfall? på 40 hästar borde det ju vara nån varje natt som skadat sig om det nu är så farligt med brodd i boxen?

Lugna ner dig lite..
Om de nu är så halt så borde man väl inte åka ut med släpet det tycker jag isofall är idiotiskt om nått ska vara det.

Å om du undrar varför jag tycker man ska brodda ur så läs hela tråden.
Men jag säger inte att du eller någon annan ska göra det, men jag gör det...

Läser ni inte hela tråden??????
Vi har fått avliva en häst som gjorde illa sig i boxen..
Jag tycker ju förstås att de ger mig befogenhet att inte tycka om att ha broddar i boxen på hästarna... men men ...

jamen se där, det kom ett argument tillslut.
Just det inlägget missade jag! tragiskt med olyckor, det är det alltid..
jag hade en häst som skadade sig i hagen såpass att den fick avlivas, broddar eller ickebroddar hade inte gjort skadan värre eller lindrigare, ska jag aldrig mer släppa ut en häst i hagen då?

men du, kom till mitt jobb 05.00 imorgonbitti o börja brodda! :idea:

Måste jag komma med argument som ingen uppenbarligen kommer ta åt sig iaf:confused:
Och jag vet att de kan skada sig ändå men risken e större med broddar på.desamma gäller transportresan risken e större för skador med broddar på..

Lite långt för mig att åka från skåne kanske..
Jag slipper ju brodda nu då vi har plusgrader o fint å mjukt i marken:)

hur gör du om du ska transportera en häst till och från en gårdsplan som ser ut såhär?

lastar i och ur med blanka järnskor utan brodd?
broddar ur och i i transporten?
eller?
inser du att det ser ut såhär i halva landet flera månader om året?

Hur lång tid tar det för dig att brodda/brodda ur? Måste det inte vara lättare att lägga in en tjockare bädd och ha skydd på hästen i boxen om det är där du är rädd för skadorna? Broddar ger ju större slitningar på lederna eftersom glidmomentet försvinner/blir kortare och kör man på som vanligt och hästen inte vant sig så uppkommer det lättare skador. Därför måste det vara värre att bara ha broddar någon gång ibland och då rida som vanligt ur den aspekten. Men att få belstningsskador när de står stilla? I boxen? Kan det verkligen stämma?!? Verkar väldigt otroligt tycker jag. Sen finns ju skaderisken men är det just broddtrampen måste den vara 100 ggr värre i hagen. Att du sedan bor i skåne där ni kanske har, som du säger, 7 dgr under vintern som det behövs så kan jag förstå om du orkar med det. Men om du tänker realistisk att du skulle flytta norrut där du har 6-8 månader broddsäsong, skulle du verkligen göra det då också?!

Behöver kanske inte säga att jag broddar i okt och broddar av i maj, de sitter även i vid transport, och ja, ibland måste man transportera hästen även när det är halt ute. Behövs brodd på tävling sitter de i hela helgen. Har en häst som lätt trampar sig även utan brodd men han går med boots och bara en gång har han trampat sig lite värre men det gick över på en dag. Sen fullkomligt HATAR jag att brodda. Det är den värsta baksidan med denna sport, men jag kanske skulle behöva gå i broddskola hos dig för att kunna göra det smidigare ;):D

De där är ju snö, de klarar gå på snö utan att halka för de skrittar väl in i transporten??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 333
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
123
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 558
Senast: mars
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar